יום חמישי, 25 במרץ 2010

פרק 9 – אב איטרנו (או: האיש שראה הכל)

סוף סוף! לאחר שבעונה 3 הכרנו לראשונה את ריצ'ארד, בתור המגייס של האחרים בתחילתה, וזה שלא מזדקן לקראת סופה, נחשפנו לסיפור מאחורי הדמות. ואיזה סיפור זה. מסתבר שההיסטוריה של ריצ'ארד מתפרשת על פני 3 מאות (בינתיים), ומה שעבר עליו בזמן הזה, ובכן, בהחלט מצדיק כמה תקופות חיים...

איני יכול להעניק לך מחילה על רצח

תחילת ההבזק לאחור היא הרחק בשנת 1867, באיים הכנריים, איים שסבלו מהכיבוש הספרדי והפכו מקור לסוחרי עבדים בדרכם אל "העולם החדש". ריצ'ארד לא מספיק להציל את אישתו, איזבלה, והורג את הרופא במהלך הניסיון מאחר שלא היה בידו מספיק כסף לממן את התרופה. כמו יימי, אחיו של אקו, ריצ'ארד שומר את הצלב של אישתו, והוא הופך לסמל של געגועים עבורו. במקרה שלו זה געגוע לאשתו המתה, במקרה של יימי זה אולי געגוע לאח שאינו חוטא.

ריצ'ארד נשפט לתלייה, וגם רצונו לקבל מחילה נענה בשלילה על ידי הכומר המקומי. אך הכומר גם מגלה שריצ'ארד למד אנגלית כדי להיות מוכן לעולם החדש, לשם תיכנן להגיע עם אשתו. הפרט הקטן הזה מציל את חייו של ריצ'ארד, והוא נקנה על ידי סוחר ימי אנגלי – מאגנוס האנסו, סבא רבה של אלבר האנסו, האדם שייסד את יוזמת דהארמה.

אני רואה את השטן! האי נשמר על ידי השטן!

באוקיינוס, הסלע השחור נקלעת לסערה. זה קורה כנראה כמה שעות לאחר השיחה של ג'ייקוב והאיש בשחור שראינו בסוף עונה 5. ברקע נראה הפסל המפורסם של תאורט, אלה מיצרית המגנה על ההריון והלידה. פה אני חושב שבאה לידי ביטוי תופעה שתתחזק בפרקים הקרובים. הספרדי הקתולי רואה את הפסל של האלה תאורט, שהיא אמנם היתה אישתו של אפופיס (אפפ), המייצג את הרשע והתוהו ובוהו, אך היא בעצמה אלה טובה ונדיבה. הוא פשוט מנתח את מה שהוא רואה בהתאם לאמונתו שלו, שם אין אלים מצרים, יש או אלוהים או שטן, וככה לא נראה אלוהים. אבל אני יחזור לזה בהמשך.

הספינה נאבקת בגלים הענקיים, אך גל אחד גדול (גדול קצת יותר מדי אם תשאלו אותי...) מעיף את הספינה על ראש הפסל, שובר אותו, ונותן לנו תשובה סופית לשאלת הפסל השבור. האמת שזו סצנה שקצת הציקה לי בפרק המצויין הזה. אפילו עם מדובר בתופעת צונמי, ספינה לא אמורה להרגיש גל צונמי בלב ים. גל צונאמי נוצר מרעידת אדמה והוא גל המעביר אנרגיה בלבד ללא התקדמות מסה. לכן ספינה בלב ים לא תתקדם עם הגל מכיוון שהמים עצמם לא זזים. למרות שאם הספינה קרובה לחוף אז המצב שונה. כאשר גל הצונאמי מתקרב לחוף הוא מאט את מהירותו, אך בנוסף מסת המים קטנה (כי העומק קטן) ולכן ריכוז האנרגיה לנפח גדל, מה שגורם לגל להתרומם בכוח אדיר.

אולי אם נסתמך על ההיסטוריה זה יישמע יותר הגיוני. יש תיאוריה מפורסמת שבעקבות התפוצצות הר הגעש באי סנטוריני בים האגאי, התפרץ גל צונמי אדיר ששטף והחריב את כל התרבות המינואית באי כרתים. אולי גם סופה דומה מחקה את התרבות המיצרית, ולא האיש בשחור, או הם עצמם.

הבטתי אל תוך עייניו... וכל מה שראיתי הוא רק רוע

ריצ'ארד מתעורר על הסלע השחור, כשמבחוץ נשמעים המלחים המבולבלים. רב חובל האנסו מת... מה? אפילו לא נראה אותו? כנראה שלא, אבל קיבלנו מנת מיתולוגיה מספקת, כך שאין תלונות. הקצין הראשי של הסלע השחור יורד אל האסירים שעדיין כבולים בבטן הספינה, אך לא להציל אותם, כי אם למנוע מבעדם להרוג אותו, אם ישחררם. ממש לפני שהוא מסיים את מלאכתו נשמעת הזעקה הכל כך מוכרת, מפלצת העשן נכנסת לפעולה, ומותירה את ריצ'ארד כניצול היחידי, קורבן קל לתמרון. אך לפני שהיא מסתלקת סופית היא מעניקה לריצ'ארד טיפול נוסח קייט וג'ולייט בעונה 4, וכנראה גם אקו בעונה 2.

ההבזקים שנראים הם כנראה סריקת מחשבות זריזה, כנראה לראות מי הוא האדם באמת, ואמצעי לשאוב ממנו את הזכרונות לשימוש מאוחר יותר. לאחר שעובר זמן מה (יום? שבוע?) ריצ'ארד מצליח לשחרר מסמר מאריחי הרצפה, ומנסה להתשחרר, אך בסופו של דבר הוא מאבד את המסמר בעקבות היתקלות עם חזיר בר שנכנס לספינה לסעוד מהמתים.

אחרי שריצ'ארד נואש מהנסיון להיחלץ, מספיק נואש כדי לעשות הכל, האיש בשחור פועל. הוא משתמש בזכרונותיו של ריצ'ארד ושולח אליו דמות שנראית כאיזבלה, אישתו. היא אומרת לו שהם אכן בגיהנום, והשטן הוא זה שרודף אחריהם. היא גם אומרת משפט שמאוד מזכיר משפט שלוק אמר, רק הפוך. לוק אמר שהוא הסתכל אל תוך עין האי, והוא ראה דבר יפייפה. לפתע מגיעה שוב המפלצת, ותופסת את לא-איזבלה והורגת אותה. מעט זמן לאחר מכן מגיע האיש בשחור, בדמות שראינו בפרק הסיום של עונה 5, וממשיך בתמרון של ריצ'ארד. הוא מספר לו שג'ייקוב הוא השטן, והוא הכרטיס שלו לאיזבלה.

אם הוא ידבר, זה יהיה כבר מאוחר מדי

הדמות של ריצ'ארד נראית לי מאוד אנטי-סעיד. שניהם נשלחו להרוג את אחד מהשניים, ג'ייקוב והאיש בשחור, ושניהם נתבקשו לא לתת לקורבן להוציא מילה. ריצ'ארד מחה בתוקף ואמר שזה שגוי להרוג מישהו, וזה מה שהוביל אותו אל האי מלכתחילה. לעומתו סעיד היה יותר נינוח עם המעשה. לשניהם הובטחה אהובתם המתה חזרה. סעיד הצליח לנעוץ את הפגיון, בעוד ריצ'ארד נכשל. ובכלל הפגיון מאוד דומה בשני המקרים, ייתכן שזה אותו פגיון אפילו. שניהם גם נכשלו בסופו של דבר, וזה הוביל אותם לעבוד בשביל הצד השני.

תוכניתו של האיש בשחור נכשלה עם ריצ'ארד, לדעתי, כי לא היה לו את האנשים הנכונים לבצע אותה. הוא יכל "להשתמש" רק בדמותה של איזבלה, אותה הוא שאב מזיכרונותיו של ריצ'ארד, אך זו לא תוכנית מספיק טובה, וכנראה ריצ'ארד לא מאמין בכל ליבו לאיש בשחור, ואולי זה הסיבה לכשלונה. כמו ריצ'ארד, גם סעיד לא האמין מספיק בדוגן, וגם הוא נכשל בשליחותו. בשלב מאוחר יותר, האיש בשחור ירקוח תרמית מתוחכמת בהרבה, הפעם על בן. הוא משתמש בריצ'ארד, אימו של בן המתה, אלכס המתה, אך זה שהוא התחזה ל-לוק היה לדעתי המפתח להצלחה. הוא הצליח לשכנע את בן שלוק חזר לחיים, ואולי רק כי בן האמין שזהו באמת לוק, ולא משהו אחר, הוא הצליח להרוג את ג'ייקוב.

ממש לפני המפגש עם הכומר בבית הכלא ריצ'ארד קורא בבשורה על פי לוקאס, את פרק 4. הפרק מתחיל עם הסיפור של השטן שמבטיח לישו למלוך על "כל-ממלכות תבל", רק אם ישו ישתחווה אליו. ישו כמובן מסרב ("ויען ישוע ויאמר אליו כתוב ליהוה אלהיך תשתחוה ואתו לבדו תעבד") והשטן מסתלק לו. בפסוקים בהם ריצ'ארד נמצא, מסופר על אדם שמגיע אל ישו "ובו רוח שד טמא". ישו הוציא ממנו את השד, לתדהמת הנוכחים.

הסיפור הזה מזכיר לי מאוד את הסיפור של האיש בשחור. הוא מבטיח לדמויות את מה שהם חושקים בו יותר מכל, רק תמורת זה שילכו אחריו. מה שיבוא כתוצאה, כמובן, זו שאלה אחרת. האדם הרדוף מזכיר קצת את ריצ'ארד שג'ייקוב הוציא ממנו את "הנגע הרע", אך גם את סעיד וקלייר, שבתוכם נמצאת אפילה. האם יהיה אפשר לעשות "מעשה ישו" ולהוציא מהם את הרוע? אני מאמין שכן, ונגלה בדיוק איך בהמשך.

הכל חסר משמעות אם אני אכריח אותם לעשות משהו

ג'ייקוב משווה את הרוע של האיש בשחור ליין בבקבוק, ואת האי לפקק החוסם אותו. הוא מסביר שאם הפקק יוסר, הרוע יתפשט בעולם. הוא אומר לריצ'ארד שהאיש בשחור מאמין שיצר האדם רע מטבעו, בעוד ג'ייקוב מביא אנשים אל האי כדי להוכיח לו את טעותו. אני חושב שזו רק הצצה קטנה לאופי היריבות בני שתי הישויות האלו, ומסתתר פה משהו עמוק יותר.

כמו שרשמתי בהתחלה, הכל עניין של אמונה. ג'ייקוב הודה שהוא הביא עוד אנשים אל האי, ולמעשה ראינו מבנים השייכים לתקופה מצרית קדומה, ונראה שהיתה חברה מיצרית ענפה על האי, חברה שנמחקה כליל לפני בוא הסלע השחור. המיצרים בנו פסל לכבודו של ג'ייקוב על האי, פסל של אלת הפיריון והלידה, אלה נדיבה וטובת לב. אך תאורט, היא גם אישתו של אפופיס, כאמור, אל הרשע.

אני חושב שיכול להיות (זהירות! תיאוריה מופרכת בפתח) שג'ייקוב והאיש בשחור הם לא אלים כלשהם, אלא האלים הם ג'ייקוב והאיש בשחור! ג'ייקוב והאיש בשחור הם שתי ישויות, שקיימות מאז ומעולם. תחשבו על אדם לפני 2000 שנה, שרואה משהו כמו העשן השחור, מה הוא חושב? בשביל לפשט את זה יותר, אותו אדם חשב שהשמש זה אל, וסגד לאל השמש. בעייניו השמש היתה דבר כל כך בלתי נתפס שהוא חייב להיות אלוהי. יכול להיות שהאיש בשחור הוא אותו שטן מהעולם "האמיתי", רוע שהסתובב בעולם עד שנתפס, וכעת האי הוא בית הכלא שלו.

את זה אני יכול לעשות

ג'ייקוב שואל את ריצ'ארד מה הוא רוצה תמורת עזרתו, וריצ'ארד מבקש את אהובתו המתה חזרה, אך ג'ייקוב אינו יכול להחזירה. לאחר מכן ריצ'ארד מבקש מחילה על חטאיו כדי שלא יגיע לגיהנום, אך גם את זה ג'ייקוב אינו מסוגל לספק. ריצ'ארד הקתולי כנראה מאמין שיפגוש באישתו בגן עדן, ומאחר שהוא נועד לגיהנום הוא מבקש מג'ייקוב בצעד של ייאוש לא למות, וכך למנוע מעצמו הגעה לשם. את זה ג'ייקוב כן יכול לעשות, והוא נוגע בריצ'ארד.

ריצ'ארד הופך לנציג של ג'ייקוב, המקשר בינו לבין האנשים אותם הוא מביא. כל זה כנגד האיש בשחור, שלא מכריח, אבל מתמרן אנשים לעשות כרצונו. אם האיש בשחור הוא ייצוג הרוע של העולם, אז ג'ייקוב הוא הייצוג של חופש הבחירה. הוא אינו יכול להתערב, אחרת אין משמעות למעשיו, והאנשים אינם בוחרים את מעשיהם. הוא מנסה להוכיח שיש אנשים צדיקים, ממש כמו לוט בסדום, אך נראה שהוא שינה לבסוף את הגישה הזו, כנראה כדי להשיג משהו חשוב יותר.

במהלך פרק הסיום של עונה 5 ראינו את ג'ייקוב משפיע ללא ספק על חייהם של "המועמדים". כלומר, הוא הבין את טעותו, ושעליו להתערב כדי למנוע מאיש בשחור לבצע את תוכניתו. כנראה ששמירה על האיש בשחור באי זהו רובד אחר של היריבות ביניהם, ואינו תלוי בכך שאנשים יוכיחו את יצר האדם.

בסופו של דבר ריצ'ארד חוזר אל האיש בשחור, ומודיע לו באקט סמלי של הגשת אבן לבנה שהוא עם ג'ייקוב. האיש בשחור מנסה שקר אחרון, ומודיע לריצ'ארד שהוא לא יראה את אישתו כתוצאה מכך. הוא מציע לריצ'ארד לחזור לצידו מתי שיחפוץ, ולפני שהוא נעלם הוא נותן לריצ'ארד את התליון של איזבלה. ריצ'ארד קובר את הגעגועים לאישתו בחול, ומשלים עם המחשבה שהוא לא יראה אותה יותר, לבינתיים.

לא סיפרת לחבריך שניסיתי להתאבד כשמצאת אותי? זה נשמע כמו מישהו עם תוכנית?

בהווה ריצ'ארד המיואש מבין שאין לג'ק ואילנה תוכנית, והם סומכים על אדם שניסה להתאבד כי כבר לא היתה לו מטרה לחיות למענה. ריצ'ארד היודע כל, זה שהיה אמור להחזיק במפתח של האי, הוא כלום, לפחות לדעתו. בייאושו הוא חוזר לאותו סיפור ששמע כשהגיע אל האי, לרגע הוא שוב מאמין לאיש בשחור, וטוען שהאי הוא גיהנום. זוהי הפניה צינית של היוצרים לתיאוריות שהיו על כך שהאי הוא גיהנום, ודבריו של ריצ'ארד הם פירות ייאושו בלבד. הוא הולך חזרה אל האיש בשחור, אל אותו המקום בו נאמר לו שהוא יוכל להתחרט בכל זמן שירצה.

ריצ'ארד חופר ומוציא את התליון של איזבלה, מה שמסמל אולי את חזרתו של הצורך להחזירה, אפילו אם זה אומר לחבור לאיש בשחור. אך בדיוק בשביל זה ג'ייקוב הביא את הארלי. הארלי דובר ספרדית, וכמובן, מדבר עם רוחות. כל זה מאפשר לאיזבלה להתגלות אליו, והיא מבקשת שיהיה גורם מקשר בינה לבין ריצ'ארד. בסצנה סוחטת דמעות איזבלה אומרת לריצ'ארד שזה היה הזמן שלה למות, שריצ'ארד סבל מספיק, ומשמיעה הערה מוזרה, בדומה לג'ולייט לפני מותה, "אנחנו כבר ביחד".

לאחר שהיא נעלמת הארלי מוסיף שהיא אמרה עוד משהו אחד אחרון. על ריצ'ארד למנוע מהאיש בשחור לעזוב את האי, אחרת כולם ילכו לגיהנום. אני חושב שמה שהוא התכוון זה שכל העולם יהיה גיהנום, בהתאם למה שג'ייקוב אמר לריצ'ארד, שהרוע יתפשט בעולם.

ובכן, אז אני אהרוג גם אותם

בין לבין אנחנו רואים עוד שני הבזקים לאחור של ג'ייקוב. בראשון הוא עם אילנה, בבית החולים הרוסי, בהמשך השיחה שראינו בפרק הסיום של עונה 5. הוא נותן לה רשימה של ששת המועמדים עליהם עליה לשמור (זוכרים שהיא חטפה את סעיד? זה היה כדי להגן עליו...), ובסצנה אחריה, באותו בית חולים, הוא אומר לה לחפש אחר "ריקרדוס" כדי לקבל הכוונה. המעניין הוא שפתאום אילנה ללא תחבושות, למרות שנראה שעברו כמה דקות לכל היותר מהסצנה הקודמת. זה גורם לי לחשוד ב"נגיעה" של ג'ייקוב, נגיעה שמרפאה את אילנה.

בהבזק השני אנחנו עדים לשיחה של ג'ייקוב עם האיש בשחור, בה ג'ייקוב אומר שאם הוא ימות, יהיו אחרים שיחליפו אותו, מה שלא מרשים את האיש בשחור, והוא עונה שהוא יהרוג גם אותם. המחשבה הראשונה שעולה לי היא שכל עוד יש ג'ייקוב, או אחד ממחליפיו על האי, האיש בשחור לא יכול לעזוב את האי. רק שלא יהיו על האי ג'ייקוב או מחליף כלשהוא, האיש בשחור יוכל לעזוב. בדומה לאפקט של דוגן והאפר וולקני, רק יחד הם פועלים, כך גם יש צורך בג'ייקוב (או מועמד) ובאי. כלומר, מאחר שג'ייקוב כבר מת, והאי לא הולך לשום מקום, נשאר לאיש בשחור להרוג את כל המחליפים של ג'ייקוב.

אז למה הוא לא הרג אף אחד? פשוט מאוד, הוא לא יכול. ג'ייקוב מציין בשיחה עם ריצ'ארד ש"העבר לא משנה". כנראה שברגע שאתה נהיה מועמד, יש לך הגנה כלשהיא בפני האיש בשחור. אני חושב שהאיש בשחור מנסה ביודעין לגרום למלחמה, נגד ווידמור, מלחמה שתגרום להרג כל המועמדים, והוא יהיה חופשי...

11 תגובות:

אורן אמר/ה...

השאלה הכי חשובה זה החוקים שהילד שצץ מול עיניו של לא-לוק באחד הפרקים האחרונים דיבר עליהם, יש כמה צדדים מאוד חשובים שעדיין לא סופרו. וכן, חופשי פרקי הסיום נותנים את ההרגשה שכל העלילה הזו מלכתחילה היא הסיפור של השש בש של השטן אל מול אלוהים

Carmel אמר/ה...

מרגישה כמו אורן שזה יגיע לשש בש בין ג'ייקוב לאיש בשחור וזה קצת מעצבן, ציפיתי שיהיה עוגן מקורי לסדרה שרק מתכתב עם מיתולוגיות וסיפורים שונים. נקווה שעוד יפתיעו אותנו. אני גם מתחילה לחשוב שאדם וחווה הם אנשים שעוד לא פגשנו, נניח אמא של האיש בשחור ואבא של ג'ייקוב....

אנונימי אמר/ה...

זכרו את הזוג המבוגר השחורה והלבן!להרגשתי יש להם תפקיד מכריע בסיפור,נחיה ונראה.

אנונימי אמר/ה...

eternity = Ab Aeterno

אנונימי אמר/ה...
תגובה זו הוסרה על ידי המחבר.
אנונימי אמר/ה...

נראה לי שגייקוב ואנטי הם קין והבל ואדם וחווה שקבורים במהרה הם- אדם וחווה- ההורים של השניים. מה אתם אומרים?

sharon1234 אמר/ה...

לגבי אדם וחוה, אני אישית חושב שאלו רוז וברנרד, אבל נראה לי נגלה בקרוב :)

suny, נראה לי שזה היה לא מ-ABC.. ולא ממש שמעתי על זה, יש מצב לקישור?

אנונימי אמר/ה...

you right i looked for the link found out it was not an ABC clip sorry
in that case could bethat the floded islan we see on LAX1 was the island in the time of the tsunamy

sharon1234 אמר/ה...

צונמי בהחלט יכול להציף את האי זמנית, אבל גובה פני הים לא משתנה, והאי יישאר באותו הגובה... אז... זה לא הגיוני.

לפי דעתי "שקיעתו" של האי קשורה להר הגעש שיש על האי, עליו שמענו בפרק "האדם מאחורי הפרגוד", אבל זו רק מחשבה...

אנונימי אמר/ה...

אם גיקוב כזה טוב, כיצד בוצעו כל כך הרבה מעשי רצח בשמו, לרבות טבח אנשי דהארמה?

sharon1234 אמר/ה...

טוב ורע זה עניין של השקפה.

יכול להיות שהרציחות האלו מטרתן הגדולה היא "טובת האנושות כולה", ואז אולי המעשים נראים קצת אחרת.

ה' הוא טוב רע? כי גם בשמו נעשו לא מעט רציחות, בצורה ישירה בתנ"ך, ובצורה עקיפה בתקופות שלאחר מכן...