יום שישי, 14 במאי 2010

מחשבות על "מעבר לים", או: אדם וחווה ופרי עץ הדעת

האם נטולת השם, אמם המאמצת של ג'ייקוב והילד בשחור, היא למעשה ג'ייקובית-סמוקית. היא החזיקה בשני התפקידים. יותר נכון, עד לג'ייקוב וסמוקי מדובר היה בתפקיד אחד. הפיצול לשניים לא היה מתוכנן. אני מסיק זאת כי מצד אחד היא מגינה על האי, כנראה גם מזמנת אנשים אליו, והיא זאת שנתנה לג'ייקוב את תפקידו. מצד שני, נראה לי שאת הטבח באחרים הקדמונים בצעה מפלצת-עשן מסויימת, היא יודעת שהגורל של מי שנכנס למעיין גרוע ממוות, אולי מנסיון אישי...

האיש בשחור הפך לסמוקי רק אחרי שהרג אותה, וכמוהו, גם היא בלי שם. הסצנה בה האיש בשחור הופך לסמוקי באה מיד אחרי שג'ייקוב מקבל את התפקיד- יכול להיות שכל אחד מהם קיבל חלק אחר מתפקידה של האם.

האם חיה על האי והחזיקה בתפקיד כנראה במשך זמן רב. כנראה שגם היא קיבלה את התפקיד מאדם קודם, בשרשרת שממשיכה וממשיכה- כמו שנאמר בפרק, כל תשובה לגביה תיצור שאלה נוספת. יכול להיות שכמו ג'ייקוב, האם בעצם הביאה את קלאודיה לאי כדי שתלד את המועמד שלה. אולי היא לא תכננה שיהיו שניים. נראה שדווקא הילד בשחור הוא החביב על האם, וכפי שנרמז מאוחר יותר, היא תכננה שהוא יהיה המחליף שלה. יכול להיות גם שמרגע שנולדו התאומים הבינה שהיא הולכת לפצל את התפקיד, וגדלה אותם בצורה שונה, והיא גם אומרת שהיא אוהבת כל אחד מהם בצורה שונה.

בעקבות הגילוי על אנשים נוספים באי, האם אומרת שבניגוד לאנשים אלו, לה, לג'ייקוב ולילד בשחור יש תפקיד, ולוקחת אותם למעיין הזוהר. והנה המהות של האי לדעתי, כפי שכבר כתבתי בעבר, עם תוספות קלות בעקבות פרק זה: מה שקורה באי הוא דומה מאוד לסיפור אדם וחווה (המקוריים, לא אלו שבסדרה): המעיין הזוהר הוא טוב, הוא החיים עצמם, ממנו החיים מגיעים לכל העולם. אבל כניסה לתוכו, שימוש בו, הם תאוות-בצע, אנוכיות, נסיון להשתלט על משהו שלא שייך לך, ותוצאותיה הרסניות. אם נמשיך לחשוב על שימוש במעיין כאכילה מעץ הדעת- העונש שבשימוש במעיין הוא הבנה של מי שהעמיד אותך בנסיון שאינך ראוי למעיין, אינך ראוי לדברים שבאי, אולי אפילו שהעולם אינו ראוי לאור שמגיע מהמעיין שבאי.

ניתן לומר שראינו כבר את המעיין בסדרה, בערך: יש לו שלוחות. תחנת הברבור היא אחת מהן, וגם הסחלב. כנראה שגם המעיין שבמקדש קשור אליו בעקיפין. כל המקומות האלה הם מבחן- האם תמשיך לחפור כדי לקבל משהוו שאינך ראוי לו ואינך יכול להשתלט עליו, או שתבין את הסכנה ותעצור? בפרק "התקרית" ראינו דוגמא לכך. רדזינסקי המשיך לקדוח בשם הרצון לאנרגיה, בשם הרצון לתהילה, ובניגוד לכל סימני האזהרה.

הנסיון כנראה משתנה מתקופה לתקופה ומתרבות לתרבות. בתקופת 'דהארמה' הפיתוי היה בדמות אנרגיה חדשה ואינסופית (הברבור), או היכולת לנוע בזמן (הסחלב). בתקופות קדומות יותר ייתכן שהפיתוי היה בדמות מעיין מרפא (המקדש), או דרך לתקשר עם המתים. הכל לפי מה שחשוב לבני אותה תרבות. אולי על זה בן אמר ללוק בעונה השלישית "באי יש קופסה, שכל מה שתוכל לדמיין נמצא בתוכה". אולי אם בן היה ממשיך להסביר ללוק את המצב הוא היה אומר שהמטרה של האחרים היא להגן על "הקופסה", לא להשתמש בה?

כל הסיפור הוא מבחן. המעיין קיים לא רק כדי להיות 'המקור', אלא גם כחלק מהנסיון הזה. לא סתם ג'ייקוב, שתפקידו להגן על האי והמעיין, מביא אנשים לאי. הרי אם המטרה היא להגן על המעיין ניתן היה להשאיר את האי שומם, וזה אפילו עדיף. גם האם הביאה את האנשים האחרים לאי, ולא הרגה אותם במשך עשרות שנים. האנשים הובאו לאי כדי לבדוק האם גם הפעם הם יושחתו ויהרסו (ומפלצת העשן תחסל אותם), או שלא? בהמשך, זה הופך לדיון בין סמוקי וג'ייקוב. ג'ייקוב ממשיך להאמין שיום אחד יהיו אנשים שיעמדו בפיתוי. סמוקי מאמין שלא, ואולי לכן הוא רוצה בעצם לסיים את הניסוי.

נראה לי שהתפקיד המקורי של האם וקודמיה היה כזה: להביא אנשים לאי ולהשגיח עליהם. במידה והם מתקרבים יותר מידי למעיין, יש להרוג אותם, ולהביא קבוצה חדשה. בנוסף, כל 'ג'ייקוב' היה צריך למצוא את המחליף שלו, להעביר אליו את הידע, ורק אז הוא יכל למות. בעל התפקיד המקורי החזיק ביכולות שכיום קיימות אצל ג'ייקוב ואצל סמוקי: סוג של ידיעת-כל, יכולת להביא אנשים לאי, יכולת להתחזות למתים, והיכולת להיות מפלצת העשן. הוא היה שני התפקידים.

העובדה שהנער בשחור רואה אנשים מתים מעניינת. אם הנער בשחור וג'ייקוב היו המועמדים הראשונים, יכול להיות שמועמדים תמיד מקבלים כוחות מסויימים, ובגלגול שלנו מי שקיבל את היכולת לדבר עם מתים הוא הרלי. (אפשר לתהות האם "סמוקית" התחזתה לקלאודיה, אבל אני לא רואה סיבה הגיונית שתעשה את זה, לכן אני מניח שהילד בשחור, כמו הרלי, ראה את קלאודיה באמת).

מה שאהבתי בפרק הזה, הוא שלמרות הפרק הקודם הוכיח מעבר לכל ספק שסמוקי הוא רע, הסיפור הזה גרם להזדהות איתו. הוא בסך הכל ניסה לברוח מאם מאמצת שהרגה את אמו הביולוגית, נסתה להפריד אותו מקרוביו האמיתיים, ושיקרה לו לגבי קיומו של עולם מחוץ לאי, ממנו בעצם הגיע. היה מוזר לגלות שכשסמוקי אמר שהוא רוצה ללכת הבייתה, הוא מתכוון למקום שמעולם לא היה בו.

סמוקי ניצל את האנשים שבנו את הבאר/סחלב כדי למצוא דרך לעזוב את האי- אם סמוקי מאמין שהאנושות מושחתת, אולי בכל פעם שהאנשים שעל האי מוכיחים את זה (על ידי התעסקות בשלוחות של המעיין הזוהר, על ידי "אכילה מעץ הדעת") הוא מתקדם עוד צעד בדרך לשחרור. אולי כשלא יהיה צורך בניסוי (כלומר כשיוכח שטבע האדם רע ותמיד יהיה רע), סמוקי יהיה חופשי.

אמרתי קודם שסמוקי רוצה לסיים את הניסוי, אבל האם אמרה שהמעיין הוא גם המקור- המקור לאור שבכל אדם, ואם האור שבמעיין יכבה, האור שבכל אדם יכבה. אולי סמוקי רוצה לעזוב את האי על ידי כך שיסיים את הניסוי ויכבה את האור במעיין, כלומר יפגע בעולם כולו. אולי זו הסכנה הגדולה בלשחרר אותו.

6 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

i like your analyze
asking more then telling storys
that anyway next week will be wrong!!
more then that what if ther's other smoki on the island ??
and you got it right about smoki all he wants is to leave the island
killing his MOTHER or the woman that killed his mom can't make him bad

Carmel אמר/ה...

אהבתי מאד!

אנונימי אמר/ה...

מעניין שאין כמעט התייחסות בתגובות לסתירה הבסיסית שבין העובדה שהאם מנכסת לעצמה את היותה טובה, לבין מעשיה בפועל - היא רוצחת, היא משקרת, היא מניפולטיבית - בדיוק כמו בני האדם שמפניהם היא "מגינה" על האור.
לכן, אני רוצה להציע חשיבה אחרת - כפי שסמוקי כבר אמר, לא צריך להגן על האי. לא צריך מועמדים, ואף אחד לא יתפוס את מקומו של ג'יקוב. הבסיס לפעילותו של ג'יקוב היא האם, אבל היא היתה משוגעת!גם האחרים, אשר פעלו בשמו של ג'יקוב (ואף קיבלו את הייעוץ של ריצ'רד) עשו דברים נוראיים.
שורה תחתונה - גדול עלי לנסות לצפות את ההמשך, אבל אני צופה הפתעות.

אנונימי אמר/ה...

כשקראתי את הניתוח הזה, פתאום נזכרתי שמדי פעם סמוקי רואה את ג'ייקוב כילד ולא מתייחס אליו. נדמה לי שגם הרלי ראה אותו פעם אחת. איך זה קשור?
ועוד מילה - מה שהכי מדהים בסדרה הזו זה שהיא יצרה את הדיון הזה - על טוב ורע, על טבע האדם ועוד נושאים שאנחנו פחות מתייחסים אליהם ביומיום שלנו...

אנונימי אמר/ה...

ומה אם האמא כם התחזתה לקלאודיה? אולי היא כבר מאסה בחייה וידעה שזה מה שישחרר אותה מתפקידה ("תודה")..
אולי היא ידעה, בדומה שג'ייקוב שגם הוא "הקריב" את חייו למען שרשרת האירועים שתתרחש.
כבר ראינו שהאמא היא לא צריכה להיות טובה על מנת לשמור על האור. גם ידיו של ג'ייקוב מגואלות בדם של אנשים - אותם אנשים שהוא מזמן לאי למטרת הוכחת צדקתו - ניסויים בבני אדם עד למוות..
מה זה טוב? לקדש את המטרה בכל האמצעים העומדים לרשותך, כולל טבח המוני - זה טוב?
הרגע נזכרתי תוך כדי כתיבה בניסוי שנעשה לאברהם - הקרבת בנו לשם האמונה. וכמה ילדים הוקרבו כאן? כמעט כל הדמויות הראשיות נפלו קורבן לצרכי אבותיהם.
בכלל יש המון הקבלות מהתנך כאן שמדגישות את סיפור אדם וחווה שטעמו מפרי עץ הדעת ומאז האדם נחשף בחולשותיו -> נוח ובניו מזכיר את קייט ואביה, אמנון ותמר - בון ושאנון, ג'ין וסאן כיעקב ורחל שהיה צריך לעבוד למען רחל ואני בטוחה שיש עוד כמה שפשוט אין לי זמן לחשוב עליהם כרגע..אבל אשמח לשמוע..

Avinoam MacCutcheon אמר/ה...

למגיבים לי:

קודם כל תודה על התגובות.
לסאני, אני חושב שקצת מאוחר מידי לחשוף עוד סמוקי, עוד שני פרקים סיימנו.
אני מסכים איתך שאחרי פרק זה, סמוקי נראה פחות רע, לפחות סמוקי של לפני 2000 שנה. ג'ייקוב לעומתו היה תמים ופאסיבי, למעשה עד ששתה את היין. כיף לדעת שזה לא בדיוק טובים מול רעים.

לאנונימי הראשון, אני חושב שיש דיון בסדרה כבר כמה עונות האם המטרה מקדשת את האמצעי. האם מותר לרצוח אנשים כדי למנוע מהאור של המקור לכבות? האם מותר לאם לשקר לילדיה כדי שיגדלו לתפקיד מסויים? מה שאתה אומר זה בדיוק חלק מהדיון הזה.
אני חושב שאמנם האם שנויה במחלוקת, אבל אני מאמין שמה שאמרה לגבי האור של המקור נכון. היא לא משוגעת, לפחות לא בנושא זה.

לאנונימי השני: נראה לי שהפרק הזה הסביר- סמוקי רואה אנשים מתים. אולי בהמשך נגלה למה הוא רואה את ג'ייקוב כילד. יחד עם סמוקי גם סוייר ודזמונד ראו את ג'ייקוב הילד. לא זכור לי לגבי הרלי, אבל גם הרלי רואה מתים, ואולי זה קשור להיותו אחד מהמועמדים.

לאנונימי השלישי: אמנם אני חושב שהאמא הייתה "סמוקית", ולכן הגיוני שיכלה להתחזות לאחרים וגם להפוך למפלצת עשן. אבל אני פשוט לא מוצא סיבה הגיונית שתעשה את זה. נראה לי שהיא בנתה על זה שסמוקי ימשיך אותה, והפגישה עם קלאודיה יצרה שרשרת אירועים בסופה סמוקי לא הופך לממשיך שלה. אז זה נראה לי מסובך מידי...
למרות שאני מסכים איתך שהיא תכננה למות, וזה בולט בעיקר מהרגע בו היא מבקרת את האיש בשחור בבאר.