יום שני, 10 במאי 2010

מחשבות על המועמד- או watership down.

הפרק האחרון המשיך את המלחמה מהפרק הקודם, הפעם עם קורבנות. מספר המועמדים הולך ומצטמצם, בעוד אירועים מקו הזמן המקביל הולכים ולובשים צורה וכיוון. בהחלט הגיע הזמן שדברים יתחילו לזוז, נותרו שני פרקים לפני פרק הסיום.

עולם הפוך
בפלאש הצידה בלטו במיוחד מצבים בהם קו הזמן הזה ממש הפוך לקו הזמן המקורי: לוק גרם לנכותו של אביו, במקום להפך. לוק איבד את היכולת ללכת בעקבות התרסקות מטוס, כשבקו הזמן המוכר הוא קיבל חזרה את היכולת בעקבות התרסקות מטוס. בשיחות בין ג'ק ללוק, ג'ק הוא איש האמונה בעוד לוק הוא הספקן.

לאחר שלוק סירב לעבור את הניתוח, ג'ק מנסה לחקור על נסיבות התאונה של לוק, ומגיע לברנרד.ג'ק שוב ושוב פוגש אנשים מהטיסה: הוא נקרא לנתח את לוק, איתו היה בטיסה. הוא מצא את קלייר אחותו-למחצה, שהייתה איתו בטיסה. הוא הגיע לברנרד שהיה איתו בטיסה. הוא גם פגש את דזמונד שישב לידו, שחיפש את צ'ארלי, אותו ג'ק הציל במהלך הטיסה.



היו עוד דמויות שנפגשו, אך ג'ק נפגש עם הכי הרבה, ונראה גם שהוא היחיד שמתחיל לשים לב לכך,או היחיד מלבד דזמונד. השאר נעשים לאט לאט מודעים לקו הזמן המוכר: נראה שצ'ארלי, לוק, הרלי וסאן כבר חוו משהו מקו הזמן המקורי, אבל לאן כל זה הולך? יש לי תיאוריה בהמשך.

ווטרשיפ דאון!
לאחר שסמוקי חילץ את המועמדים, מתברר שהמטוס ממולכד. האם מי שמלכד אותו זה אכן ווידמור? אם כן, זה אומר שבניגוד לטענותיו, ווידמור מוכן להרוג את המועמדים אם זה אומר שהוא הורג את סמוקי. אבל השאלה היא האם באמת מספיק לפוצץ דינמיט כדי להרוג את סמוקי? נראה לי שלא. בעיקר בעקבות סיום הפרק, נראה שהאמצעי בו סמוקי מתכנן לעזוב הוא לא המטוס ולא הצוללת- אולי הוא חופשי ברגע שאין מועמדים, ולא צריך מטוס או צוללת?

אופציה נוספת לגבי זהות ממלכדי המטוס, היא השלישייה הנעדרת, אלפרט-ליינוס-מיילס, שהלכו בפרק 12 להביא עוד דינמיט, ומאז נעלמו עקבותיהם. זה מסתדר הרבה יותר מאשר ווידמור, נקווה שבקרוב נדע מה עבר על השלישייה הזו בינתיים.

הנסיון לחסל את סמוקי באמצעות מים הוא התייחסות לספר 'הקוסם מארץ עוץ', שכבר קיבל מספר התייחסויות בסדרה, בו חולשתה היחיד של המכשפה היה דבר פשוט כמו מים. אך כמובן שהדברים לא כל כך פשוטים באבודים.

נראה שסמוקי מתכנן הרבה קדימה, וחלק גדול ממה שהוא עושה זו הצגה: הוא רמז לסוייר כאילו יש לו בעיה עם מים, מה שלא נכון. הוא לקח את השעון הרבה לפני שהיה צריך אותו בשביל הפצצה, והחליף תיקים עם ג'ק כך שג'ק החזיק את הפצצה, הרבה לפני שבגדו בו. אולי יש לו תוכנית גדולה, ואולי זה כמו מה שאמר לפני פרקים על המקל- הוא עוד לא יודע למה הוא עושה דברים, הוא פשוט עושה, והוא ידע בהמשך.

נראה שהרלי צדק לגבי ההשוואה בין סעיד לאנאקין מ”מלחמת הכוכבים”, וסעיד אכן קיבל את ההדזמנות שלו לגאולה, להתעוררות ממצב ה"זומבי", ולהיות טוב. לפני מעשה ההקרבה, סעיד הספיק לספר לג'ק על דזמונד, ולהגיד לג'ק ש"זה הולך להיות הוא". אחזור לכך מאוחר יותר.



לאחר מותו של סעיד (ואולי גם מותו של לפידוס, שלא נראה במפורש), אנו נפרדים גם מהזוג קוואן, שאולי לא נדע מי מהם היה מועמד, בסצנה שהייתה די מרגשת.ג'ין סוף סוף למד לקח; העבודה אצל אביה, העזיבה עם הרפסודה, אפילו הנסיון לנטרל את הפצצה על הספינה- את כל זה עשה ג'ין כדי להרגיש ראוי לאשתו, להקריב עבורה, כשבפועל זה רק הרחיק בינהם וניתק אותם. הבחירה של ג'ין להשאר לצד אשתו בלי לנסות לבצע מעשה גבורה כלשהו מלבד להשאר איתה, היא הגאולה שלו.


מיהו המועמד?
נותרנו עם שלושה מועמדים חיים: ג'ק, הרלי וסוייר. זה נראה לי כמו זמן טוב לנסות ולהבין מי מהם יחליף את ג'ייקוב.נתחיל מהכי פחות סביר:

סוייר. למה לא: סוייר מייצג בדיוק ההפך מכל מה שג'ייקוב. אמנם סוייר של העונה השישית הוא שילוב של 'כל אדם לעצמו', עם 'לחיות ביחד, למות לבד'. אבל בסופו של דבר, לאורך העונה הוא חשב בדרך כלל על איך להציל את עצמו ואת חבריו, ומיהר לכעוס כשדיברו על אחריות או גורל.

הרלי. למה כן: בשניים-עשר הפרקים הראשונים של העונה הרלי זכה לעבור לדמות המנהיג, ונראה שהערכים שלו די מתאימים ל'ג'ייקוב'. למה לא: נראה שמאז פרק 12 תפקידו כמנהיג הסתיים, ובחירה בו כמחליף תהיה בעיקר משעשעת, לא מתוחכמת.

ג'ק. למה כן: בסופו של דבר, ג'ק הוא דמות מרכזית בסדרה, והתהליך שלו מספקן לאיש אמונה יכול להסתיים בכך שהוא מחליף את ג'ייקוב. בנוסף, סעיד רמז שג'ק הוא המועמד, וגם פרק זה התמקד בג'ק ונקרא 'המועמד'. למה לא: אפשר לומר שמאותן סיבות. זה יהיה צפוי מידי, לא הגיוני שיגידו קלף כל כך מרכזי שלושה פרקים לפני פרק הסיום, ולגבי שם הפרק- חשוב לזכור שהוא לא התמקד רק בג'ק... ועכשיו הגיע הזמן לחשוב מחוץ לקופסה:

דזמונד. למה כן: היי, מי אמר שרק הרלי, ג'ק, סוייר, סעיד והקוואנים מועמדים? הוא נראה כמועמד לכל דבר: ווידמור מתייחס אליו כקלף החשוב ביותר שלו. לוק חשש ממנו אך לא הרג אותו, וראינו שאין לו בעיה להרוג אף אחד, חוץ מהמועמדים. הוא שולח את סעיד להרוג את דזמונד, ובפרק זה גילינו שסמוקי לא יכול להרוג מועמדים אך הם יכולים להרוג אחד את השני. הצורה בה דזמונד גרם לסעיד לא להרוג אותו, תוך שהוא מסתמך על בחירתו החופשית של סעיד, גם אופיינית לג'ייקוב. בקו הזמן השני, בעוד הוא פוגש עוד ועוד אנשים, דזמונד מתנהג בצורה שמזכירה את ג'ייקוב, בעיקר כפי שהכרנו אותה מסוף העונה החמישית. למה לא: האמת שמבחינתי, אין שום סיבה למה לא. אבל הנה החשיבה מחוץ לקופסה שמחוץ לקופסה:

במשך כל העונה אנחנו תוהים על פשר קו הזמן החדש, וכנראה שנדע רק בפרק סיום העונה. אבל מה עם המועמדים האמיתיים, השמות במערה ובמגדלור, הם לא הגיבורים מקו הזמן המוכר, אלא מקו הזמן החדש? אולי סמוקי מנסה להרוג את האנשים הלא נכונים?

לוק. למה כן: לוק מתאים להיות ג'ייקוב מכל מיני בחינות. הפלאש הצידה בפרק האחרון הוקדש במידה שווה לג'ק וללוק, כך שיכול להיות ש"המועמד" מתייחס דווקא ללוק (ובעצם ג'ק אומר את המילה מועמד בפלאש הצידה דווקא בקשר ללוק, אמנם בהקשר אחר), להזכירכם, פרק קודם בעונה שעסק בלוק נקרא "המחליף". למה לא: כי אם חושבים על זה באמת, מי שמתאים להיות ג'ייקוב הוא לא לוק של הפלאש הצידה, אלא לוק שהכרנו, יהיה זכרו ברוך. לוק של הפלאש הצידה הוא ספקן, חסר כריזמה וחסר אמביציה.

הנקודה העקרית היא ששנים של צפייה באבודים לימדה אותנו שתמיד יכול להיות גורם בעלילה שנמצא מתחת לאף שלנו ואנחנו לא רואים אותו. למרות שמספר המועמדים הצטמצם בפרק האחרון, כל האפשרויות פתוחות.

9 תגובות:

Carmel אמר/ה...

אהבתי!!! זה משתלב עם התיאוריה שהייתה לי שדרך המראות במגדלור ג'ייקוב לא צפה בעבר אלא בקו הזמן השני. אבל קופסא או לא קופסא, המיקום המרכזי של הסדרה הוא האי, והמועמד צריך להיות באטי. אלא אם תמצא דרך לסחוב מישהו מהפלאש הצידי לאי בפלאש העיקרי.

Avinoam MacCutcheon אמר/ה...

תראי יכול להיות שאני טועה לגמרי, הנקודה היא שאנחנו בונים תיאוריות וכרגיל, בשעות האחרונות של העונה הם ימשכו את השטיח מתחת לרגלינו... ולכן צריך לחשוב מחוץ לקופסא.

בהחלט יתכן שיש דרך "להגיע" מקו זמן אחד לשני, נראה לי שמהפרק על דזמונד זה הולך וסוחב לשם...

כמובן, הכי סביר שיש עוד פתרון שהוא "מחוץ לקופסה" ואנחנו לא רואים אותו.

Unknown אמר/ה...

אכן יש עוד פתרון מחוץ לקופסא שמשום מה אף אחד לא חושב עליו וזו קייט!

אנחנו יוצאים מתוך נקודת הנחה שהיא לא מועמדת אבל זה בהחלט יכול להיות הטעיה של ג'ייקוב (מחוקה במערה ולא במגדלור).

היא גם היחידה שלא נראה שהשתנה בה משהו מהותי, לא בקו הזמן הזה ולא בחלופי, ואולי דווקא בגלל זה היא זו שתשאר באי להחליף את ג'ייקוב?!?

רונית אמר/ה...

אם סוייר לא היה מנסה לנטרל את הפצצה בצוללת, סביר להניח שכמו שג'ק אמר, באמת לא היה קורה כלום, כי סמוקי לא יכול להרוג אותם, אלא רק לנסות לגרום לכך שהם יהרגו אחד את השני. לכן לדעתי בחירה בסוייר תהיה בגידה בחירה באיש חסר האמונה, מה שלא מתיישב לי באופן כללי עם המסר של הסדרה, ויהיה מאוד מאכזב, כיוון שהוא האחראי למותם של החברים בצוללת

adlersson אמר/ה...

אהבתי!!! זה משתלב עם התיאוריה שהייתה לי שדרך המראות במגדלור ג'ייקוב לא צפה בעבר אלא בקו הזמן השני. אבל קופסא או לא קופסא, המיקום המרכזי של הסדרה הוא האי, והמועמד צריך להיות באטי. אלא אם תמצא דרך לסחוב מישהו מהפלאש הצידי לאי בפלאש העיקרי.

Unknown אמר/ה...

אני ממש דוגלת בדזמונד כמועמד המוביל. מסכימה עם רונית על זה שסוייר בעצם הפעיל את הפצצה. ג'ק צדק- אנחנו כבר יודעים שסמוקי לא יכול להרוג את המועמדים, ולכן הוא מנסה לגרום להם להרוג אחד את השני, אם זה באמצעות הפעלת הפצצה בצוללת או שליחת סעיד להרוג את דזמונד.

אנונימי אמר/ה...

last time soyer trusted Jack with boom we all know what happened!!!!!!
so soyer is a stil a GOOD GUY
in 2 hour i will find out i guess

Avinoam MacCutcheon אמר/ה...

עוד משהו שחשבתי עליו (משום מה) רק עכשיו:

מהפרק הראשון לעונה דיברנו על מה גרם לסעיד לקום לתחיה. היו כל מיני תיאוריות כמו שזה סמוקי שמתחזה לסעיד, סמוקי משתלט על סעיד, המעיין החייה אותו, וכו'. רובן נפסלו בהמשך.

אבל מה אם כבר קיבלנו את ההסבר? סעיד אחד מהמועמדים! לכן מי שיכול להרוג אותו זה רק מועמד אחר. מי שגרם ל"מותו" של סעיד זה רוג'ר ליינוס, שאינו מועמד (לפחות ב-2007 הוא כבר לא מועמד). סעיד המשיך לחיות, ממש כמו שמייקל המשיך לחיות (שכנראה היה מועמד בזמן נסיונות ההתאבדות שלו).

אנונימי אמר/ה...

בקו הזמן המרחבי בעונה 6 ,ג'ק פוגש את רוב הדמויות אבל הוא האחרון שמבין ומוכן לקבל את זה. כל שאר הדמויות -לאחר שהן רואות את הפלאשבקים מארועי האי,מקבלות בשמחה את המעבר לעולם הבא, ג'ק שמאז ומתמיד היה איש מדע ,עקשן ונטול אמונה -למרות המהפך שעבר- עדיין מתקשה להרפות בפרק האחרון. הארלי נבחר להחליף את ג'ק מתוך ברירת מחדל-ג'ק היה הראוי ביותר זאת לאור כל המהפך שהוא עבר מהעונה הראשונה.