יום חמישי, 25 בפברואר 2010

פרק 5 - מגדלור

למרות שהיו הרבה טענות כלפי הפרק הזה, אני אהבתי. מאוד הזכיר לי פרקים של עונה 1, שהכל לוטה בערפל, ואין לנו ממש מושג מה הולך. כמו שהארלי אמר לג'ק בדרכם אל המגדלור, "בג'ונגל בדרך לעשות משהו שהם אינם ממש מבינים". היוצרים נתנו פעם כדוגמא את "טווין פיקס", שלאחר שבסוף עונה 1 הם גילו מי רצח את לורה פאלמר הקהל איבד עניין ורבים לא יודעים שהיתה גם עונה 2. פה היוצרים מתכננים להשאיר אותנו במתח ממש עד הסוף.

ארנב לבן 2

כפי שציינתי, הפרק מזכיר את עונה 1, וגם מלא בהפניות אל פרק מסוים בה - "ארנב לבן", הפרק החמישי בעונה. זה מתחיל עם הארלי שכדי לעודד את ג'ק משתמש במשפט שכריסטיאן אמר לו כשהיה ילד, בהבזק לעבר שראינו בפרק. ג'ק מספר להארלי על ההתגלות של אביו שהיתה לו באותו הפרק. דיוויד, בנו של ג'ק, קורא את הספר "אליס בארץ הפלאות", ולוק השווה באותו הפרק את המרדף של ג'ק למרדף של עליסה אחרי הארנב הלבן. והציון האחרון היה פסל של ארנב לבן תחתיו אימו של דיוויד החביאה את המפתח לבית.

הפעם דווקא אני אתחיל מההבזק למרחב, בזמן החלופי אנחנו מקבלים את הסיפור של ג'ק. ג'ק נראה עם צלקת של ניתוח הסרת תוספתן, ממש כמו בקו זמן האמיתי שם ג'ולייט מנתחת אותו על האי, רק שהפעם זה קרה לו בגיל 7 או 8. ג'ק לא זוכר את האירוע, וכנראה חווה משהו שקשור לפיצוץ שגרם, לדעתי, לקרע בין שני העולמות. זה קורה לו גם מאוחר יותר שאימו מזכירה את קלייר ליטלטון. ראינו את זה קורה לקייט בפרק שלה, לא ראינו את זה קורה ללוק בפרק שלו.

כמו שציינתי לפני תחילת העונה, התודעה של אלו שהיו קרובים לפצצה קפצה זמנית אל העולם החלופי, שאין קשר בינו לבין העולם "המקורי". בעולם הזה אנחנו רואים דוגמא ל"הגורל קבוע אך הרשות נתונה". אי אפשר לשנות את הגורל שלך, בין אם זה להיות נכה, או להיות נרדף על ידי החוק, או לזכות בלוטו, או פשוט לקרוא את הספר "אליס בארץ הפלאות" לבנך. בעולם החלופי אנחנו עדים לעולם בלי ג'ייקוב שהשפיע על חייהם של האובדים, היות שהאי נמצא בתחתית האוקיינוס, ועדיין הם נמצאים פחות או יותר באותו מקום בחיים, אמנם עם שינויים קלים.

הבן של האובד

מסתבר שיש לג'ק בן, דיוויד, שאני אסתכן ואגיד שהוא כנראה בנם המשותף של ג'ק ושרה, אך היחסים בין האב לבנו, בדומה ליחסים שראינו בין ג'ק לאביו בפרק "ארנב לבן", אינם במצב שפיר. ג'ק כנראה התגרש מאותה שרה שראינו לפני זה, אשר גם לקחה את בנו, לפי איך שהוא מתאר את תדירות המפגשים ביניהם. ג'ק מזכיר לדיוויד שהוא נהג לקרוא לו את הספר "אליס בארץ הפלאות" שהוא היה צעיר יותר, ממש כמו שהוא עשה לאהרון, במציאות המקורית.

דיוויד בורח מביתו של ג'ק, וג'ק בניסיון למצוא אותו מגיע אל ביתה של אימו של דיוויד, ומגלה שבנו עדיין מנגן על פסנתר. שימו לב שהיצירה של שופין שג'ק מוצא בחדרו של דיוויד זה אותה אחת שנוגנה על ידי פאראדיי בהבזק לעבר שלו בעונה 5.

ג'ק מגיע אל ההופעה של בנו, אשר מנגן את אותה יצירה של שופין, ונראה שבהצלחה רבה לפי ההערות של ילד ואביו, אשר מתגלה כדוגן, היפני מהמקדש של האחרים. הופעתו של דוגן מחזקת את התיאוריה שמדובר בעולם שונה לגמרי, ולא אחד שנוצר כתוצאה מהפצצה. סופו של דבר ג'ק מצליח לתקשר עם בנו, מה שאולי סוגר מעגל עם מה שהתחיל בפרק "ארנב לבן", שהוא מעולם לא הצליח לתקשר עם אביו.

ג'ק - תחילתה של הגאולה?

על האי בזמן "הרגיל", הארלי מקבל עוד ביקור מג'ייקוב, שנראה שהתרגל לתקשר דרכו, ומבקש ממנו לקחת את ג'ק ולצאת מהמקדש. לאחר שהוא נותן לו הוראות שהראלי נאלץ לרשום על ידו, כמו גם דרך לשכנע את ג'ק, הם יוצאים לדרך. הארלי אומר לג'ק ההיפך ממה שאביו אמר לו בהבזק לעבר בעונה 1, "יש לך את מה שדרוש", מה שגורם כמובן לג'ק לעקוב אחרי הארלי. דרך אגב, מה שדוגן אמר ביפנית להארלי היה "יש לך מזל שאני צריך להגן עליך, אחרת הייתי מוריד לך את הראש".

בדרך למגדלור הם פוגשים בקייט, שנראית עדיין נחושה למצוא את קלייר, למרות שג'ק אומר שמשהו קרה לה, אך אחזור לקייט ולקלייר בהמשך. ג'ק גם מוצא את המשאף של שאנון, בצורה אירונית, ממש ליד המערות, היכן שטיפלו בשאנון שהתקשתה לנשום. הסצנה הזו היא תשובה צינית של היוצרים לכל אלו שרוצים שכל תעלומה קטנה בסדרה תיפתר. בכנס הקומיקס האחרון השחקן שמשחק את הארלי, חורחה גארסייה, שאל אותם, בקטע מבויים, האם נקבל תשובות לכל השאלות שלנו, ונתן כדוגמא את המשאפים של שאנון. אולי זו גם הדרך שלהם להגיד לנו שאם נחכה עוד קצת, כל השאלות שלנו יענו, גדולות כקטנות.

הם מגיעים אל המערות, שם אנחנו מקבלים תזכורת חזקה ל"אדם וחוה", שקיבלו את הכינוי מלוק, לאחר שג'ק מצא אותם בעונה 1. לדעתי, זה רמז מקדים לכך שנשמע את הסיפור שלהם בקרוב. הדיעה שלי בעניין היא שאלו רוז וברנרד, שלא ראינו אותם עדיין בקו זמן המקורי. לדעתי, בניגוד לאובדים, שהיו קרובים לאיזור הפצצה ועברו לשנת 2007, הם היו רחוקים וייתכן מאוד שחזרו לעבר. כמו שג'ק ציין בעונה 1, למערה יש יתרונות טבעיים, והגיוני שלשם רוז וברנרד ילכו.

מספרים, ושוב מספרים

ואז הם מגיעים אל המגדלור, עוד רובד של המיסתורין של המספרים נחשף. מסתבר שהמספרים הם לא "עניין" של ג'ייקוב, כי אם המעלות שיש לכוון את המגדלור כדי לצפות באחד המועמדים. בין השמות שהיו על הגלגל ניתן למצוא שמות מחוקים כמו: ליטלטון (קלייר או אהרון), פרייס (ריאן פרייס מהאחרים), רות'רפורד (שאנון), בורק (ג'ולייט), פאראדיי (דניאל), ליינוס (בן או רוג'ר), דוסון (מייקל), לואיס (שארלוט), קוון (ג'ין או סאן) רוסו (דניאל) ועוד רבים אשר הופיעו כבר במערה.

ישנם גם כמה שמות שלא הופיעו במערה, וחלקם מאוד מעניינים. הראשון, מס' 51 - אוסטין (קייט). קייט אינה מחוקה ונמצאת על המספר חסר המשמעות בסדרה 51. המעניין פה שלא-לוק לא הזכיר את קייט כמועמדת בפרק הקודם, וזה כנראה כדי לא להיתקל בהתנגדות מצד סוייר. העניין הזה, בנוסף לכך שלמספרים ישנה משמעות כשלהיא, בניגוד למה שלא-לוק אמר בפרק הקודם, מביא אותי למסקנה שלא-לוק משקר, ויש לו תוכניות אחרות מאשר לצאת מהאי.

עוד שם מחוק הוא "אשר". בתנ"ך אשר הוא אחד מבניו של יעקב (ג'ייקוב), האם זהו רמז מקדים לכך שלג'ייקוב היו ילדים? לא סביר, אבל זו מחשבה. הופיעו על גלגל המגדלור עוד כמה שמות שאינם מחוקים – דווסן (לא דוסון!), האנסן וקאיסי. האם אחד מהם הוא זה שג'ייקוב אמר שמגיע אל האי? אני מניח שנגלה בקרוב, למרות שקשה לי לראות עוד דמויות חדשות נכנסות לסדרה. מצד שני, הגיוני שנופתע עם עוד כוח חדש שיתגלה, אולי משהו שנמצא היררכית מעל לג'ייקוב והאיש בשחור.

זיכרון טוב מהבית?

כשהארלי מסובב את שרשרת הגלגל במגדלור הם חוזים במקומות שקשורים אל הדמויות שרשומות במעלה המתאימה. במראות יש השתקפויות של הכנסייה שבה היתה הלוויתם של הוריו של סוייר, המקום בו סאן וג'ין התחתנו, והבית של ג'ק בצעירותו. מסתבר שפה לא-לוק כן דייק, וג'ייקוב עקב מקרוב אחר המועמדים שלו. לפי אופי השליחות, בהנחה שמי שהארלי רואה זה ג'ייקוב, וכך אני מאמין, בדומה לאיש בשחור, גם ג'ייקוב מתחיל בגיוס אל שורותיו, וכנראה הוא רואה בג'ק זה שיוביל את המהלך, וייתכן שיהפוך ל"שומר של האי".

בכלל, למה ג'ייקוב בוחר בג'ק ולא בהארלי. הארלי נראה מוכן לעשות כל מה שג'ייקוב אומר לו, וגם אם זה יהיה להחליף אותו, ולהיות "השומר של האי", הוא כנראה יסכים. ייתכן מאוד שזה לא כזה פשוט להפוך לשומר של האי, וג'ייקוב מתחיל להכין את ג'ק לכך. זה יכול להיות סוף נחמד לג'ק, שתמיד רוצה לתקן דברים, להיות בעל אחריות כזו גדולה. למרות, שג'ק העקשן עלול לעלות לג'ייקוב בתוכניות שלו. ג'ק לאורך העונות הפגין עקשנות שתמיד עלתה בתוצאות הרסניות, כמו פיצוץ הפצצה, האם הפעם העקשנות של ג'ק תשתלם לו? זה מסלול שיהיה מאוד מעניין לראות איך הוא ייגמר.

חבר או אדון?

ונעבור לחלק המעניין ביותר בפרק, הסיפור של קלייר וג'ין. אני חייב לציין, למרות הדיבורים על "החבר" המיסתורי, אני התחלתי להאמין שקלייר בסדר, וכנראה שג'ין היה חכם ממני וקלט בזמן שמשהו לא בסדר. עוד מיסתורין של הסדרה מקבל תשובה, חלקית לפחות, המתים הם בשירותו של האיש בשחור, שכרגע לכוד בצורתו של ג'ון לוק. כמו אביה של קלייר (ושל ג'ק), כריסטיאן, וכנראה כמו סעיד, היא מתה וחזרה לחיים, מה שגרם לרוח אפילה להשתלט עליה, ולגרום לה להיות בובה על חוט למען האיש בשחור.


מעניין אותי כמה עמוקה השליטה שלו בהם, הרי הוא מתעדכן עם קלייר, אז הוא לא יודע מה שהיא יודעת. ניתן גם לראות שהוא הערים עליה וגרם לה לחשוב שאהרון אצל האחרים, ולא פשוט גרם לה לתקוף אותם בלי סיבה. עוד יותר מעניין אותי מה יקרה עם סעיד, והאם הוא ייתן לאפילה להשתלט עליו. נראה שג'ייקוב מאמין שכן, היות והוא מזהיר את הארלי לא לחזור אל המקדש. עדיין, השאלה של השליטה על המתים לא נענתה לגמרי, ואולי אפילו נקבל הפתעה שקשורה לעניין הזה.

קלייר ציינה שאם ג'ין היה דובר אמת, וקייט אכן לקחה את אהרון, היא היתה נאלצת להרוג אותה. מה שלדעתי יגרור מפגש מאוד מעניין בינה לבין קייט בקרוב. אני מהמר שקייט גם כן תבין שמשהו לא בסדר עם קלייר ותגיב בהתאם, מה שיכול להתפתח בצורה מעניינת, ואולי אפילו יגרום לשליטה של האיש בשחור על קלייר להיחלש.

יום רביעי, 24 בפברואר 2010

מחשבות ראשונות על המגדלור

לא חשבתי שיהיה פרק אחד העונה שעליו אצטרך לומר את זה אבל הנה: זה היה פרק מריחה, פרק מעצבן, הכול צפוי ואין מידע חדש. יש לנו זמן לפרקים כאלה בשעות האחרונות של הסדרה כשכל כך הרבה שאלות עדיין פתוחות?

אולי אני מפספסת משהו, הפתיעו אותי, כי המגדלור הזה לא ממש האיר את עיני:

מי בא לאי, יש לנו מושג? לא. כולם מצפים ל"אליזבת" של דזמונד אבל אני מהמרת שוידמור בא. אחרי כל המשלחות שהוא שלח נראה לי שהוא התעצבן מהשיחה האחרונה עם בן ומהתעוזה של בן לחזור והחליט להגיע בעצמו ולהשליט סדר.

במה בדיוק ג'ייקוב צופה שם ואיך זה עובד? ג'ק חושב שהוא צפה בעבר שלהם אבל נראה לי שהוא צופה בקו הזמן המקביל. אני לא בטוחה שאני מפענחת את הרמזים שמנסים לקשור בין הזמנים – התוספתן של ג'ק שפתאום הופיע מבחינתו, אבל אימא שלו טוענת שזה מגיל 7? אם זה היה רמז, לא קלטתי אותו בכלל. וזה שדוגן הוא בן אותה תקופה וחי בארה"ב ולא ביפן זה הכי דבילי. חשבתי שהוא באמת סמוראי מתקופה עתיקה שגם לא מזדקן. אם לא יהיה להם איזה טוויסט גאוני על הדברים האלה של איזה מן אנשים נמשכים לאי ולמה, זה יהיה עלוב ומביך. אני חייבת להגיד שאני לא אוהבת את עניין המועמדים, זה פתרון פשטני מדי ואפילו מוזר לכל העונות שראינו. צריך לצקת קצת יותר עומק לסיפור הזה של מה הוא האי כדי שזה יסביר בצורה יותר שפויה, אפילו בעולם הפנטזיה של אבודים, את החשיבות של להיות מנהיג באי ולמה בוחרים לזה סתם חבורת אנשים מלוס אנג'לס.

הגלגל במגדלור מאד מזכיר את גלגל הדהרמה וגם את הגלגל שדרכו מסובבים את האי, וחבל שלא זכינו לראות מה קורה לו ב-108 מעלות. יש לי תחושה שקווי הזמן יישארו נפרדים למשך 108 ימים ואחר כך, כמו שג'ק שבר את המראה המפרידה בין הממדים, משהו יקרוס זה לתוך זה באיזו צורה מעניינת. מדהים, העונה הזו שאמורה להיות כולה תשובות היא הכי מבלבלת וכל שבוע יש לי תיאוריה מנוגדת אחרת....

ג'ייקוב עצבן אותי. הוא לגמרי מוכן להפקיר את אנשיו הנאמנים למפלצת העשן כל עוד הוא ישאיר איזה מנהיג מבודד אחד באי. אף אחד מהמועמדים שלו לא נראה כמו מישהו שיעשה את זה מרצונו ואני תוהה האם ג'ייקוב הוא גיי'קוב מרצון או שגם אותו "לכדו" בתפקיד הזה והוא מחפש להחליף את עצמו ולהשתחרר? יש לי תחושה שיש עוד רמה אחת של המשחק שלא נחשפה, עוד מישהו או מישהי מעל שני הכוחות הללו שקובעים את החוקים ולוכדים את השחקנים בתפקידים הללו. נראה שעל לוח השחמט הזה שנקרא האי יש מקומות לתפקידים קבועים: קלייר לגמרי לקחה את התפקיד של רוסו, לוק המזויף לקח את התפקיד של בן שאי אפשר לדעת מה הוא באמת זומם ואי אפשר להאמין לאף מילה שלו, הרלי שלנו מתחיל לקחת את התפקיד של לוק, האיש שיודע מה קורה על האי, היחיד שרואה את ג'ייקוב ומציק לג'ק עם כל הגורל הזה והמשימה שלו על האי (עם רוח גבית מג'ייקוב, כמובן), ג'ין לוקח את התפקיד של סעיד, שנתפס על ידי רוסו, שמסתובב ומסתדר לבד בג'ונגל, אפילו ריצ'ארד שהפך לעכבר מפוחד חסר כל ידע מהותי, כבר לא עצמו ונראה שדוגן לוקח את התפקיד שלו. דוגן, לעומת ריצ'ארד בשבוע שעבר, לגמרי יודע מה זה אומר להיות " מועמד". מעניין, לא? ורק ג'ק נשאר ג'ק. ושוב יש לו משימה. אולי זה חלק ב' של משימתו הקודמת וזה קשור לחיבור בין קווי הזמן.

אני כל כך מאוכזבת מהפרק שלא מתחשק לי בכלל לנסות לברר אילו עוד שמות היו על הגלגל, שכנראה מקביל למערה, ומה אמרו ההירוגליפים על הקיר של המקדש וההנחיות על היד של הרלי. אני כבר הבנתי עוד בשלב של מפתח החיים בתוך קופסת הגיטרה שכל המיתולוגיה הזו תפקידה רק להטעות ויש מסר הרבה יותר פשוט מאחורי זה. אני לא מאמינה שאני אומרת את זה אבל אני מתחילה לאבד סבלנות עם היוצרים של הסדרה. אני מצפה שהתשובות יפלו כמו מטבעות זכייה במכונת הימורים בווגאס החל מעכשיו, כי המריחה בשלב הזה בלתי נסבלת. ואני מצפה מהם למצוא הסבר שפוי ופשוט (אבל לא פשטני) לסיפור הזה של מפלצת העשן מול ג'ייקוב. כי מלחמה באי שהאבודים נמצאים משני צידיה ויש צד של זומבים מול צד של אנשים חיים יכולה להיות דבר מגוחך ומביך....

היה נחמד לראות שוב את אדם וחווה מעונה ראשונה. הרלי שוב אמר את מה שכולנו חושבים, שאולי הגופות הללו זה הם שנסעו בזמן. מצד שני זו הטעייה, כי לא נראה לי שיהיה עוד מסע בזמן בעונה הזו, היוצרים גם אמרו שהם גמרו עם זה. בגלל האנאגרמה מחדר 23 בהידרה בעונה 3 שאדם וחווה הם רוז וברנרד נדלר, ובגלל שהם מייצגים שחור ולבן והיחידים שבאמת מוכנים ורוצים להשאר באי (למה ברנרד לא מועמד??), אני חושבת שזה יהיה הפתרון. שיסתבר שבזמן פיצוץ הפצצה כשהפלאש לקח את חברינו ל-2007, הוא העיף את רוז וברנרד לראשית המאה והם מתו שם בשנות החמישים. להזכירכם ג'ק אמר שהגופות נראות בנות 40-50 שנה לפי מצב הרקבון של הבגדים (בפרק 6 של עונה 1). יש לי תחושה שאנחנו נראה מה קרה להם אחרי הפלאש, מי הבעיר להם הבקתה ואיך הגיעו לידיהם האבנים השחורה והלבנה. אולי סמוקי ניסה להתפטר מתפקידו עוד בתקופה ההיא והעביר להם את "הבדיחה הפרטית" אחר כבוד.

בשבוע שעבר חשבתי שגם האיש בשחור וגם ג'ייקוב הם לא טובים ולא רעים אבל אני מתחילה לחשוב ששניהם פשוט לא בסדר, כל אחד בדרכו. בשלב הזה גם אני, כמו סוייר, באיזו שהיא אדישות לגבי האי הזה, לגבי מה טוב ומה רע, ולא אכפת לי שיטבע. אני דווקא אוהבת את מה שקורה לדמויות שלנו בלעדיו, בקו הזמן החלופי, הם גואלים את עצמם לבד. מזמן לא שמענו תיאוריות על מה זה האי הזה. מכיוון שהוא כל הזמן זז בזמן ובמרחב נראה לי שכל התשובות נכונות. זה אטלנטיס וזו ברמודה וזה כל מה שתרצו להלביש על זה, ולא סתם זה שקע ונעלם בכל פעם בהיסטוריה האנושית. הכוח הזה משחית ולא צריך להיות בעולם, הוא לא טוב לעולם, הוא כמו מערבולת שעושה גלים בים שקט, כמו מטאוריט מכוכב אחר שנופל (על סניף הצי'קן של הרלי). מבחינתי יש אישור להטביע את האי, זה עדיין בעיני תמונת סוף הסדרה, מה שלא יהיה.

אגב, אנשים שיודעים יפנית בטוויטר תרגמו את מה שדוגן אמר להרלי כשהוא התעצבן עליו: "אני לא יודע מי מגן עליך אבל יש לך מזל, אחרת הייתי מוריד לך את הראש". עצם זה שדוגן לא מבין מיד שהבחור הזה מקבל הוראות ישירות מג'ייקוב אחרי איך שהוא הגיע למקדש ומה שהוא הביא איתו, רק מרמז לי שיש עוד כוחות בסיפור הזה. ג'ייקוב וסמוקי לא לבד בצד שלהם והם לא הסמכות העליונה.

יום חמישי, 18 בפברואר 2010

פרק 4 - המחליף

הסצנה הראשונה על האי בפרק מתרחשת מזווית הראייה של המפלצת, כשהיא עוברת בין סוייר לריצ'ארד וכנראה האיש בשחור מחליט מה לעשות. הוא מחליט ללכת אל ריצ'ארד קודם, אך חס על חייו כשריצ'ארד לא מסכים להצטרף אליו, מה שנראה מאוד מוזר, אך הפרט המעניין שאנחנו מגלים הוא שישנם "מועמדים". הדבר הבא שלא-לוק עושה הוא לגייס את סוייר, מועמד אחר.

בן והשקרים

על החוף, בן משקר שוב ומספר שלא-לוק הרג את ג'ייקוב, ואילנה אוספת את האפר שנשאר לאחר שגופתו נשרפה. מעניין אם זה רמז לכך שכמו עוף החול, ג'ייקוב יקום מהאפר שלו. לאחר מכן בהלוויה "הכי מוזרה" שפרנק היה בה, של לוק, בן מתוודה על כך שהוא הרג את לוק, ומודה שלוק היה אדם יותר טוב ממה שהוא אי פעם יוכל להיות. אילנה טוענת גם שהאיש בשחור (המפלצת, לא-לוק) "תקוע" בצורה של ג'ון לוק, מה שמאוד תמוה, כי ראינו בעונה שעברה את אלכס המתה, במחילות של המפלצת, מורה על בן לעשות כל מה שג'ון לוק יגיד לו, וזה קרה אחרי שהאיש בשחור "השתלט" על לוק.

בהמשך אנחנו רואים את לוק מוביל את סוייר בג'ונגל כשילד מיסתורי מופיע בפני לא-לוק, ואומר לו שהוא לא יכול לשבור את החוקים ולהרוג אותו (את מי? ג'ייקוב?), ולא-לוק במפגן שמזכיר את לוק האמיתי עונה לילד, "אל תגיד מה אני לא יכול לעשות!" באותו הזמן סוייר פוגש בריצ'ארד הנמלט, שמנסה לשכנע אותו לבוא למקדש, ומאיים שכל מה שהאיש בשחור רוצה זה את כולם מתים.

מהנקודה הזו סוייר נראה קצת פחות מאמין, ותוך כדי תיאור מהספר "על עכברים ואנשים" (שהיה אחרי התקופה של האיש בשחור) מאיים להרוג את לא-לוק, אך חוזר בו לאחר מונולוג מרשים של לא-לוק. אך עדיין, סוייר למוד ההונאות, ממשיך לפקפק באיש בשחור. לאחר ירידה בסולם שכמעט עולה לסוייר בחייו השניים מגיעים אל חדר חצוב בסלע.

אבן אחת שחורה, אבן אחת לבנה

בחדר אנחנו רואים שוב שני אבנים שחורה ולבנה, ממש כמו בעונה 1 כשמצאו את השלדים אותם לוק כינה כ"אדם וחוה". שני האבנים נחות על מאזניים, כאקט סימבולי למאזן בין השחור והלבן, ולא-לוק זורק את הלבנה (של ג'ייקוב מן הסתם) אל הים. לאחר מכן לא-לוק וסוייר ממשיכים אל תוך מנהרה קצרה שנכנסת אל ההר, ובסופה מתגלה עוד חדר, הפעם עם קצת תשובות.

על קיר החדר חרוטים עשרות שמות הקשורים למספרים, ולא-לוק מגלה שלג'ייקוב יש "עניין" עם מספרים. והנה מתגלה קצת מהמשמעות של המספרים המיסטיים. 4 מייצג את לוק (ג'ון), 8 מייצג את רייס (הוגו), 15 מייצג את פורד (ג'יימס), 16 מייצג את ג'ארה (סעיד), 23 מייצג את שפרד (ג'ק) ו-42 מייצג את קוון (ג'ין או סאן, או אולי אפילו הבת שלהם – ג'י יאון), וכולם מועמדים.

לא-לוק טוען שג'ייקוב התערב בחייהם וניווט אותם בצורה שהם יגיעו אל האי, כי הם מועמדים לרשת את ג'ייקוב ולהגן אל האי, שלפי לא-לוק אינו זקוק להגנה. זה רק אי.... האמנם? לבסוף, לא-לוק מציב בפני סוייר שלוש אפשרויות: 1. לא לעשות כלום, ולראות מה יתפתח, מה שיגרום כנראה לשמו להימחק (ולמות?). 2. לקבל את התפקיד ולהגן על האי. 3. לעזוב יחד עם לא-לוק את האי, ולא להביט לאחור.

ישנה פה הפניה יפה למשל המערה של אפלטון. כמו במשל, האנשים שעל האי מקבלים מציאות מעוותת שמוגשת על ידי ג'ייקוב. הוא גורם להם להאמין בדברים מסויימים בזמן שמה שהם יודעים הוא רק צל של המציאות האמיתית.

לוק - לא איש של אמונה

בקו הזמן החדש, בהבזק למרחב, אנחנו עדים לסיפור של לוק. הוא והלן נראים מאושרים, וחיוך נראה על פניה כשהיא מזכירה את אביו של לוק. נראה במציאות הזו לוק בקשר טוב עם אביו, יש לו גם תמונה של שניהם בקוביה שלו בחברת הארגזים, שהיה גם הסיבה לפרידה של ג'ון והלן (כמו גם המפגש שלהם) בקו זמן המקורי. לכן, מעניין גם מה היא הסיבה בגללה לוק נהיה נכה, היות שאביו הוא זה שזרק אותו מהקומה השמינית.

לוק חוזר לעבודה ומתעמת עם הבוס שלו. בקו זמן המקורי הוא לא הסתיר את העובדה שהוא יוצא לטיול הזה, וזה עוד הבדל, אך כמו על האי, גם פה הוא פוגש את הארלי, רק שהפעם לא כניצול אלא כבוס. כל האירועים האלו גורמים לי לחשוב שהיוצרים מראים לנו שיש לכל אחד איזשהו סוג של גורל, לא משנה אם הוא קשור אל האי או לא. בקו זמן המקורי, אגב, רנדי כנראה עבר לחברת הקופסאות לאחר שבקתת העוף של מר קלאק נפגעה בידי מטאור. מעניין מה הסיבה הפעם, היות שאנחנו יודעים שבקתת העוף עדיין קיימת.

ד"ר ליינוס

לוק נשלח על ידי הארלי אל סוכנות של עובדים זמניים, שם הוא פוגש ברוז, שכמו בקו זמן המקורי גם פה היא חולה בסרטן, והשלימה עם זה. רוז שולחת אותו למשרת מורה מחליף, שם הוא מכיר את מי אם לא – המורה בנג'מין ליינוס, מרצה להיסטוריה של אירופה. שימו לב, בן היה על האי ללא ספק כאשר הפצצה התפוצצה, ורמז עבה יותר מזה לקו זמן חלופי שונה לגמרי, לא נראה לי שנקבל. בין לבין לוק גם מתוודה שהוא לא יצא למסע הרוחני שלו, וכמו בקו זמן המקורי הוא נשלח הביתה, יחד עם מזוודת הסכינים המפוארת.


מהן השאלות המרכזיות שנשארו מהפרק?

*מדוע אילנה לקחה את האפר של ג'ייקוב?
*למה האיש בשחור "תקוע" בצורה של לוק, ולמה אילנה אמרה את זה?
*מי זה הילד המיסתורי, ולמי הוא התכוון שהוא לא יכול להרוג אותו?
*את מי המספר 42 מסמל?
*באיזו דרך באה לידי ביטוי העובדה שהמספרים מתייחסים לאנשים?
*מה טיב היחסים של לוק עם אביו, ואיך הוא נהיה משותק?

יום רביעי, 17 בפברואר 2010

מחשבות ראשונות על "המחליף"

פרק ענק, המון תשובות. כבר נרמזנו שג'ייקוב הוא לאו דווקא האיש הטוב, שה"לבן" אינו בהכרח הטוב, הרי בנארניה הייתה מכשפה לבנה בתפקיד "הרע". ולפי לוק המזוייף, דווקא הלבן הוא "הגורל" שמאז הנגיעה שלו באדם הוא רק נותן לו להרגיש שבחירתו חופשית אבל בפועל הוא מפעיל עליו כוחות גורל שדוחפים אותו לאי. אפילו פאראדיי נפל בפח הזה של "המשתנים" וסגר מעגל עם גורלו למות באי. אבל מה הסיכון? על מה אלואיז הוקינג הגנה כל כך? יש בכל זאת משהו באי הזה, הוא לא סתם אי. לא בהכרח טוב לאנושות אבל לא סתם, לדעתי. ונראה שלמרות שהם הצליחו לשנות את קו הזמן הם עדיין נתקלים זה בזה, הגורל עדיין מסבך אותם זה בזה, קללת הגורל נותרה עימם גם כשאין אי.

אנחנו חשבנו שג'יקוב והאיש בשחור הם בני אותו דור ושלטו יחד, אבל מהפרק הזה נראה שגם הוא הובא על ידי ג'ייקוב לאי והוא לכוד שם. אולי הוא הראשון שג'ייקוב הביא כי הוא היה צריך נגטיב, האדם צריך את הנחש בגן העדן. הנחש הוא זה שמייצג את הבחירה החופשית ומעודד את חווה לנגוס בתפוח, הנחש הוא זה שרוצה לתת את הידע ולהשתחרר מגן העדן אל העולם שבו אולי שוכחים מי היינו ועובדים קצת יותר קשה אבל אילו הם החיים, החיים בגן עדן מתמשך של אלמוות אינם חיים ראויים. יש לי תחושה שנגלה שג'ייקוב גם הביא לעצמו אישה ואולי אפילו יש לו ילד ממנה, אולי הילד שראינו ושרדף את לוק המזוייף. בכל דור ודור יש מנהיג אחר ולרוב יש מאבק על המנהיגות כמו בין בן לוידמור ויש "חוקים", אבל כרגע מפלצת העשן שלנו מצפצף על כל החוקים. אהבתי את זה שלוק הופך לאיש ציני, התשליל של איש האמונה. אין ניסים וגם האי הזה הוא סתם אי. והלוק המזוייף כנראה יודע את זה ממקור ראשון, כי כל מה שנראה פלאי זה כנראה טכנולוגיה מאד פשוטה ומתעתעת שהוא חש לכוד בתוכה. ובן, האם הוא מתחיל מסלול של גאולה? האם ברגע שג'ייקוב מת הבחירה החופשית חוזרת לכולם ופניהם האמיתיות מתגלות? הרי בן איבד את נשמתו לג'ייקוב כשהאי החייה אותו. האם הוא חופשי כעת מאותם כבלים, כבלי הגורל?

אבל לא נראה לי שזה כל הסיפור. לאי יש חשיבות ואולי גם האיש בשחור לא יודע הכול. אולי בגלל זה קיים קו הזמן השני שבו נראה מה קורה לאנשים כשהאי שקוע. אולי בעוד כמה פרקים גם אנחנו נרצה להגן על האי בכל כוחותינו ואולי נייחל להטבעתו. אולי אין כאן באמת טוב ורע אלא כל אחד חושב שהוא עושה את הטוב ביותר כפי שהוא מבין זאת וכל אחד קצת צודק וקצת טועה.

המספרים שלנו מייצגים את הניצולים שהם מועמדים להיות הג'ייקוב הבא אבל איך מישהו יהפוך להיות מגן האי אם הוא ממש לא מתחבר למשימה? לוק היה היחיד שבאמת היה עושה זאת אבל האם ייתכן שמגן האי לכוד במשימה שלו, בגורל שלו? איזה מן כוחות הוא מקבל כדי שיוכל למשוך לעצמו מחליפים בדור אחר? אולי גם ג'ייקוב היה עייף מלא להזדקן מחיי הנצח והוא המציא לעצמו משחקים באנשים ואולי באמת רצה למות כבר, רצה שיירשו אותו כבר. רצה הביתה. אני מחזקת את הערכתי שבסצנה האחרונה של הסדרה האי ישקע גם בקו הזמן הזה.

מטריד אותי שקייט לא נמצאת בין המועמדים, הרי ג'ייקוב נגע בה גם. ג'ייקוב מגיע מתקופה שבה לא התייחסו לנשים כחשובות וייתכן שהוא הביא את קייט רק כדי לשלוט בסוייר וג'ק ולעשות את המאבק ביניהם מעניין יותר. ולמה אילנה חשבה שפרנק יכול להיות מועמד? ולמה לסעיד והרלי ג'ייקוב הגיע הרבה יותר מאוחר, אחרי שהם כבר היו באי לראשונה ואחרים נבחרו מילדות? שוב, כמו בנארניה, ילדים מדורות שונים נמשכים לארץ הפלאית כי הם נועדו להיות המלכים והגואלים שלה. אבל בניגוד לנארניה אני לא חושבת שהאי הזה הוא מקום טוב בעולם. ואיך בדיוק לוק המזוייף מתכוון לרדת מהאי, לחזור הבייתה אם הוא אדם מדור אחר שכבר שכח את צורתו המקורית? הוא מגייס צבא שנועד להטביע את האי ויש לי תחושה שבשבילו להשתחרר ולחזור הבייתה זה מוות. אולי באמת האי יטבע וכולם ימותו בסוף הסדרה הזו ונשאר רק עם קו הזמן המקביל בתור נחמה.

שימו לב שבקו הזמן המקביל הכל אבל ממש הכל שונה. לוק בקשר טוב עם אבא שלו שמוזמן לחתונה שלו ואולי הוא בכלל לא גנב לו כיליה ולא זה שהפיל אותו מהחלון. סוייר נראה כל כך מאושר במטוס שייתכן שהוא בכלל לא כתב את המכתב הזה בילדות והקשיב לדוד שלו והוא אדם אחר לגמרי שבכלל לא קורא לעצמו סוייר אלא ג'יימס פורד. אל תצפו ששום דבר יהיה זהה. הקו הזה נועד להראות לנו אולי מה קורה כשהבחירות של הדמויות שלנו הן באמת בחירות חופשיות על אף שהגורל מפגיש אותן זו עם זו.

יום חמישי, 11 בפברואר 2010

פרק 3 -מה קייט עושה

פרק שנותן בעיקר עוד שאלות

לאחר הפרק הראשון בעונה קיבלתי מייל מחבר בזו הלשון: "מה קורה איש יקר. איזה התרגשות! הם פשוט לא מפסיקים להפתיע. תחילת העונה היתה מטורפת, אין דברים כאלה. אני מוכן לא להבין מה קורה עוד 5 שנים אם זה ימשיך ככה. שיהיה בכיף." מה אני אגיד לך, עמית, הם הקשיבו לך. הפרק השלישי בעונה השישית של אבודים נותן לנו השהייה לאחר אירועי פרקי הפתיחה. לאחר שהגיבורים הגיעו אל המקדש, ששם נראה כי כל רגע הולכת להיפתר לנו תעלומה גדולה, אך כל מה שאנחנו מקבלים זה רק רמזים ערטילאים.

נתחיל דווקא מקו הזמן החדש, שם אנחנו רואים את קלייר בהריון וקייט נחלצת לעזרתה. פה העלילה מאוד לא אמינה, משהו שלא מאפיין את אבודים אבל כנראה נובע מהעובדה שמדובר בקייט. הפרקים על קייט לאורך העונות תמיד היו קצת מאכזבים. בין אם ראינו את הצד הרע של קייט, ואז זה נראה קצת מוגזם. או כמו בפרק הזה, בו אנחנו רואים את הצד השני השני של קייט שיוצאת מגדרה כדי לעזור, ואז זה פשוט משעמם. מעבר לכך, קלייר, שעוברת אירוע בו חוטפים אותה, גונבים לה את כל המטען, וכל זה בארץ זרה, ומה הדבר הראשון שהיא עושה? הולכת בשלווה לתחנת האוטובוס הראשונה. אמנם זה נועד לקדם את העלילה, אבל הייתי מצפה לקצת יותר יצירתיות מהכותבים, ופה אולי דווקא משהו פחות "רגיל" היה במקום.

בקו זמן החדש קייט נראית לפחות פעמיים חווה משהו שמאוד הזכיר לי את התגובות של דזמונד למה שקורה סביבו בפרק "הבזקים אל מול עייניך" בעונה 3. הוא חושב שהוא חווה דז'ה וו, אך בעצם הוא חווה את האירועים האלו בפעם השנייה. במקרה של קייט היא אמנם חווה הכל בפעם הראשונה, אבל זה דומה לאיך שהיא חוותה את זה בפעם הראשונה. זה קורה ברגע שהיא רואה את ג'ק מחוץ למונית וכשקלייר אומרת את השם אהרון. אני מניח שבדומה לדזמונד, קייט יבינו שהם כבר מכירים. לפי איך שסוייר הגיב להארלי במטוס הייתי מתאר לעצמי שמפגש ביניהם יזכיר להם משהו, ואולי מפגש בין ג'ק ל-לוק. מעניין האם כולם ירגישו את זה, או רק אלו שהיו בקירבת הפצצה. כי נראה שקלייר לא זיהתה את קייט, למרות שעצם העובדה שהיא הסכימה ללכת איתה אולי מעידה על משהו.

הגורל קורא

בנוסף, הייתי מהמר שכמו החזיונות של דזמונד על מותו של צ'ארלי, יש דברים שפשוט נועדו לקרות, מסיבה כלשהיא, או בלי סיבה, כי זהו הגורל. אני חושב שהרמז העבה ביותר לכך היה בדמות צ'ארלי שחושב שהוא חייב למות. לאחר מכן, הקשר בין קלייר לקייט, שהיו יחדיו בזמן הולדתו של אהרון על האי. בון שאומר שאם יקרה משהו למטוס הוא יצמד ללוק, מה שקורה באמת על האי. והקטע הכי מעניין, אית'ן, שמעורב בהריון של קלייר. בכלל, העובדה שאית'ן מחוץ לאי מעלה את השאלה האם באמת מה שאנחנו רואים כאן נגרם ישירות כתוצאה מהפצצה, או שזה קו זמן שאינו קשור? אני הולך עם האפשרות השנייה, בייחוד לאור העובדה שאית'ן כנראה לא היה על הצוללת שעזבה את האי יחד עם מיילס ושארלוט, אחרת הוא היה מחוצה לו בקו זמן המקורי, בדיוק כמוהם.

בחזרה אל האי, לקו זמן המקורי, ול-2007. סוייר בורח וקייט מתנדבת להביא אותו חזרה, יחד עם "אחר" מוכר. אלדו הוא זה ששמר על קארל כשאלכס, סוייר וקייט באו להוציא אותו מחדר 23. סוייר וקייט התחזו לאסירים של אלכס, שנייה לפני שהתנפלו על אלדו. אלדו זכר את זה, למרות שנראה שקייט לא. אלדו למעשה תופס את תפקיד "האחר השנוא" כשהוא מונע מג'אסטין לתת לקייט ולג'ין (ולנו!) קצת תשובות. תודה לך קלייר, שפטרת אותנו מעונשו של זה!

עונה 6 - עונת הזומבים?!

בתוך המקדש סעיד חוזר מהמוות ועבר מבחן "כשירות" אצל האחרים, בו הוא נכשל וכתוצאה ג'ק צריך לתת לו גלולת רעל. ואז אנחנו מקבלים סוף סוף פיסת מידע שנראית קטנה, סעיד נדבק במחלה מוזרה, אך למעשה היא פותחת דלת לעולם חדש של אפשרויות. למעשה, מה שאחרים טוענים זה שמי שמת על האי וחוזר לחיים (לא כמו לוק!!) הוא מין נשמה אפלה. נרמז שזה קשור אל האיש בשחור (ע"ע לא-לוק, המפלצת, היריב של ג'ייקוב), או שזה לפחות מה שגורמים לנו להאמין. בכל מקרה, יש לנו אישור לתופעה חדשה, שאני אעיז ואכנה אותה בשם, הזומבים.

היוצרים צחקו על זה הרבה, כל כך הרבה שבאמת היו כאלה שהתחילו להאמין, שהעונה האחרונה תהיה עונת הזומבים. והנה לתדהמתנו, סעיד חוזר מן המתים בתור נשמה אפילה, כמו מה שקרה גם לקלייר, מסתבר, ומי יודע למי עוד. הרבה חושבים שמדובר גם בצוות הצרפתי של רוסו, או אפילו ברוסו עצמה. במקרה של רוסו אני מניח שלא, כי בניגוד לקלייר היא חיפשה אחרי התינוקת שלה, ולא עזבה אותה (ולא משנה למה). למרות שהסיפור שלהן מאוד דומה, שתיהן הגיעו אל האי בחודשי הריון מתקדמים בעקבות תאונה, ושתיהן ילדו על האי. יותר מזה, הרבה לא הבינו למה רוברט, אב ביתם המשותפת לעתיד, ניסה להרוג את רוסו. אני חושב שהוא רצה שהיא תהפוך להיות כמוהו. לזומבית...

סעיד - האביר האפל?

אבל אולי האחרים מבינים את זה לא נכון? אולי "הנשמות האפלות" האלו (מצטער, זומבים באמת לא מצלצל לי טוב..) הן לא אפלות? אולי הם הופכים למגנים על האי? הרי ג'ייקוב הוא זה ששלח את סעיד אל המקדש, הוא ידע מהן התוצאות של מעשיו. או אם נפליג יותר רחוק בדמיון, אולי עצם הפיכתו של סעיד ל"נשמה אפילה" במקדש הופך אותו למשהו מיוחד? אחר ממה שקורה למי שחוזר לחיים מחוץ למקדש? בכל מקרה, אני חושב שסעיד יעבוד למען ג'ייקוב כרגע, ואם ג'ייקוב הוא טוב, סעיד יהיה טוב, אם ג'ייקוב רע, סעיד יהיה גם כמותו. בכלל, מי מייצג מה כרגע מאוד לא ברור, האם ג'ייקוב הטוב או הרע בסיפור הזה?

סוייר - בחזרה למקורות

למרות הכל, היה חלק בפרק שמאוד אהבתי - סוייר. בתור דמות, מהתחלה חיבבתי אותו, הוא היה הנבל הראשון של הסדרה. לאט לאט הוא הפך להיות הנבל "שלנו", וכל פעם שהאחרים נתקלו בסוייר, הם חזרו פצועים (ולעיתים לא חזרו בכלל). ולמרות כל זאת, ג'וש הולווי לא מגיע לרבע מהרמת משחק שמפגינים מייקל אמרסון (בן) וטרי או'קווין (לוק), שזכו באמי. אבל בעונה הזו, מה שמאוד נראה לעין, במיוחד בפרק הזה, זה האמינות שהדמות שלו נותנת. אני חושב שאם נראה את הדמות שלו הרבה העונה, יש לו סיכוי טוב גם לזכות באמי הנחשק.

ואם באמת אני מזכיר את סוייר, מעכשיו אנחנו נראה אותו מאוד דומה למה שראינו בעונה 1. זועם ונגד כל העולם, ועד עכשיו ראינו את המסלול לכך. אחרי מותה של ג'ולייט, בו הוא מאשים את עצמו, בגלל האנוכיות שלו, הוא מחליט שיש כאלה שמוטב להם להיות לבד, וזה מה שהוא יעשה. השאלה היא לאן ייקח אותו המסלול הזה? ראינו לא פעם על האי שדמויות שסוגרות מעגל מתות. צ'ארלי ואקו הם שני דוגמאות טובות. האם זה אומר שסוייר הולך למות לנו?

יום רביעי, 10 בפברואר 2010

מחשבות ראשונות על מה שקייט עושה

אין לכם מושג כמה אני נרגשת לראות את הסצנה שקייט מלווה את קלייר לאם המאמצת. זו הייתה הסצנה הראשונה שראיתי בלייב בהוואי, עמדתי בצד השני שלה כביש והזיזו אותי כי השתקפתי להם במצלמה בפריים שבו רואים את המונית והבית ממול ברקע. זה היה 7 בבוקר והשכונה הייתה ריקה. מאוחר יותר התיידדתי עם בעל הבית שבפתחו צילמו ועמדנו מאחורי האיש עם המוניטור וקראתי את השפתיים של השחקנית ג'ני בלונג ופשוט הייתי מבוהלת , דרך הסצנה הזו גיליתי שהיה ריסט ולא הבנתי איך קייט הגיעה להיות עם קלייר אבל הבנתי שאין להן שום זיכרון של האי אם הן הולכות למסור את אהרון לאימוץ.

נראה לי שאבודים מנסים להסביר את תופעת האינטואיציה והדז'ה וו דרך תיאוריית היקומים המקבילים כי קלייר פשוט ידעה על אהרון וקייט פשוט הרגישה את החיבור האימהי הזה פתאום. החיבה שלי לקייט מהעונות הראשונות חוזרת ואלו חדשות טובות. ייתכן שהסיפור שלה בקו הזמן הזה שונה כי בקו הזמן הקודם היא אכן הרגה את אבא שלה אבל אולי הפעם באמת הדברים היו אחרת והיא באמת חפה מפשע כמו שהיא אומרת לקלייר, אנחנו לא יכולים לצפות שהכל יהיה זהה, כבר הבננו. היה מגניב לראות את אית'ן בשם משפחתו המקורי מיילד את קלייר ו"תוקע בה מחטים ללא צורך" אבל שוב, בינתיים קו הזמן השני הוא רק אנקדוטות חמודות שמזכירות לנו את העונות הראשונות, אני מצפה שתהיה לזה קצת יותר משמעות בסיפור.

בינתיים במקדש, אנחנו מתחילים לקבל תשובות. חשדנו מזמן שיש איזה סיפור עם קבורה באי, שאם לא קוברים את הגופה היא חוזרת להלך. נראה שזה חלק מחוקי האי וחלוקת השחור/לבן בין ג'ייקוב למפלצת העשן שלנו. גופה שמתה ולא נקברת "נדרשת" על ידי הכוח השחור, הוא משתלט בהדרגה על הנפש והוא יכול להתגלם במספר אנשים בו זמנית. אנחנו מקבלים אישור לזה שקלייר אכן מתה בהתקפה של קימי על הבקתה שלה ומיילס היה היחיד שראה את זה והתעניין בתהליך, בדיוק כמו שראו עליו שהוא ראה את זה על סעיד עכשיו. העשן השחור נמצא בו זמנית כרגע בגוף של לוק, קלייר וסעיד ומי יודע מי עוד ואני מתחילה לחשוב שאולי גם השחקן טיטוס ווליבר שראינו בסוף העונה שעברה כחבר של ג'ייקוב אינו הצורה הראשונית של העשן השחור בכלל אלא רק עוד אחד הגופים.

טוב, לא קורה הרבה בפרק הזה, תכלס. אבל זה די ברור ש"הרשימות" של ג'ייקוב חזרו לככב ויש איזו רשימה של אנשים מתוך הניצולים שמוכרחים להישאר בחיים ושומרים עליהם, בגלל זה גם סוייר היה "חייב לחזור", ואני נשארת עם התיאוריה שלי שהאנשים האלו חיוניים להצלת האי ושגורלו של האי עצמו בסכנה. נראה לי שהעשן השחור רוצה להטביע את האי ולהחזיר את עצמו "הבייתה".

מחשבה מאוחרת יותר: ה"מבחן" שנעשה לסעיד קשור לדעתי לסימון שג'ולייט קיבלה כ"עונש" מהאחרים על הריגת דני בעונה 3. ניחשתי כבר אז שסימון זה הופך את ג'ולייט לשפיטה על ידי מפלצת העשן שרדפה אחריה ואחרי קייט זמן קצר אחר כך, אבל עכשיו זה יותר ברור שיש קשר בין תגובת הגוף לליבון אש לבין גופה שנשלטת על ידי העשן השחור ויכולה "להידרש" על ידו. עכשיו אני חושבת על זה שלוק הוא האדם היחיד שהמפלצת לא הרגה אבל היא כן גררה אותו לחור באדמה וייתכן ששם נטמן הזרע שאיפשר את ההשתלטות על הגופה שלו אחר כך.

יום רביעי, 3 בפברואר 2010

עונה 6: מחשבות ראשונות על הפרקים הראשונים

למרות שג'ולייט שלחה מסר מהמתים ש"זה עבד", למיטב הבנתי לא היה "ריסט". אנחנו רואים יקום מקביל, דלת מסתובבת, לא קו זמן שהתפצל. ההוכחות? העבר של הדמויות שונה והנסיבות אחרות: ביקום המקביל הזה האי לא קיים. הוא שקוע מתחת לים וטרחו להראות לנו את הרגל של הפסל במצולות. העבר של הדמויות שונה לחלוטין בגלל זה: המספרים לא מקוללים והרלי הוא פשוט בר מזל, שאנון בכלל לא הסכימה לחזור עם בון (שזו דרך נהדרת להסביר למה לא מראים את וולט וליבי ושחקנים אחרים שלא חזרו), דזמונד כן על המטוס ולא הגיע כלל לאי, ולוק, אם הוא לא משקר, אולי ביקום הזה הם כן הסכימו לקחת אותו לטיול כנכה.

לאור זאת, המאמצים של אלואיז, ג'ייקוב, אבאדון והאחרים לשים את כל הניצולים ואת דזמונד במקומותיהם הנכונים או שיהיה רע ומר, נראים כמו ניסיון ליצור יקום אחד מבין אינספור יקומים מקבילים אפשריים שבו האי כן שורד. השרידות של האי תלויה בהתרסקות אושיאניק, ניצולינו הם "הנבחרים" שבזכותם, ביקום הזה ואולי רק ביקום הזה, יש אי. זה גורם לי לחשוב שסצנת סיום העונה תהיה שקיעה של האי למצולות. ואולי יסתבר שעדיף שהוא ישקע.

את הקטע שבו קייט בורחת מהמרשל וחוטפת את המונית שקלייר בתוכה ראיתי בשדה התעופה של הונלולו בזמן שצילמו את פרק 3. חצי מהסצינה הזו שכחו לצלם בזמן צילומי פרק 2 ובגלל זה חזרו לצלם את זה בשבת וכולם היו עצבניים שהם צריכים לעבוד בשבת, כך אמרו לנו המאבטחים. זו חוויה מאד מרגשת בשבילי לראות את הניצבים ברקע ואת דוק ארזט שממש מאחוריהם עמדנו וצפינו בסצינה בספטמבר.

ובינתיים על האי, אנחנו מקבלים אישור שריצ'ארד היה עבד על הבלק רוק (האיש בשחור העוטה את דמותו של לוק אומר לו שנחמד לראות אותו מחוץ לשלשלאות) ומתברר התפקיד של האפר: בתוך מעגל של אפר מפלצת העשן לא יכולה לתקוף אותך. הבקתה של ג'ייקוב הייתה מוגנת מפני האויב אבל ברגע שהיה "חור" (loophole) באפר ג'ייקוב היה בסכנה ויצא מהבקתה. מעניין מי עשה את החור הזה. אולי אחד הניצולים שלנו שיחק עם זה בטעות, זה יהיה מצחיק אם זה יהיה לוק שנגע באפר הזה ותהה לגביו, שהוא זה שיצר את הפתח שלא במתכוון. הסיבה שברם לא היה מוגן היא שהמעגל שלו לא היה שלם, הוא לא הספיק לסגור אותו, היה בו חור. והנה מסתבר שמפלצת העשן לא מגנה על המקדש אלא מתכננת לתקוף אותו. אם כי נראה שבתקופת הצרפתים המצב היה אחר והמפלצת כן נסוגה דרך החור לתוך המקדש. אולי יש כאן באמת משחק שח מט בין ג'ייקוב לאיש בשחור ואנשי ג'ייקוב כבשו ממנו את המקדש, או שפעם הם שלטו יחד (ג'ייקוב אמר להרלי שהיו חברים קרובים) ואחר כך התפצלו ורבו על המקומות האסטרטגיים באי. אני לא אתפלא אם ברגע הפיצול והמחלוקת הראשונה שלהם התנפץ גם הפסל שלנו.

אהבתי את הבחור היפני מהמקדש, מזכיר לי סרטי קונגפו טובים. האחרים נראים כמו אסופת אנשים מתקופות חיים כל כך שונות שאני מתחילה לחשוב שכמו בגלגל הדהארמה בעל 8 הסיבובים, יש 8 סבבי תרבות אנושית שמגיעים לאי מהמצרים הקדמוניים דרך אנשי הבלק רוק, סמוראים, תקופת וידמור וכו', עד לתקופה שלנו, אנשי אושיאניק מייצגי הזמן שלנו והם הסיבוב האחרון של הגלגל שהכול תלוי בו. בכל פעם קומץ אנשים נשאר ומצטרף לילידי האי. מעניין מי מהסבב שלנו יישאר, חוץ מסינדי וזק ואמה שהיה ממש כיף לראות אותם שם. תמיד שיערתי שהם במקדש.

אבל מה שאני לא אסלח להם עליו זה שהם הרגו לי את ג'ולייט פעמיים. פעם בסוף העונה שעברה, ועכשיו, אחרי שהם נסכו בי תקוות הם הרגו אותה עוד פעם. יש לי תחושה שעוד נראה אותה ביקום המקביל בלוס אנג'לס באחד הפרקים שצולמו עכשיו בזמן שהייתה לה הפסקה בצילומי V אבל זה לא אותו דבר. היא לא תהיה אותו בנאדם והיא לא תכיר את סוייר. אוף.

אלו היו שעתיים מדהימות עם המון התרחשויות ותשובות ובכל זאת אין לי הרבה מה להגיד. הרבה ממה שקורה שם כבר שיערנו. עכשיו רק סוגרים את מעגלי האפר. המהלך הכי יפה מבחינה סיפורית הוא הגילוי שמפלצת העשן/האיש בשחור/לוק רק רוצה לחזור הבייתה. זה לא רק אירוניה, זה רפרנס ברור לקוסם מארץ עוץ שרק התחזה לקוסם מאחורי טכנולוגיה, ולמעשה היה איש מקנזס שרצה לחזור הביתה. אני סקרנית לדעת מהו הבית שלו. עוד יסתבר שהוא האיש הטוב. רק למה הוא היה צריך חתיכה מהשטיח האדום של ג'ייקוב, הוא מתכוון לחזור הבייתה על שטיח מעופף?