יום חמישי, 27 במאי 2010

אבודים - הסוף

הטור הזה יהיה שונה מהרגיל, ומורכב משלושה חלקים. החלק הראשון הוא סיכום של העונות 1-5. החלק השני הוא סיכום של פרק הסיום, ועונה 6. החלק אחרון אלו השאלות שנשארו פתוחות.

חלק 1: זה נגמר רק פעם אחת. כל מה שקרה לפני זה זו התקדמות

ג'ק: בשבוע שעבר רובנו היינו זרים, אבל כולנו כאן עכשיו. ואלוהים יודע כמה זמן נהיה כאן. אבל אם אנחנו לא יכולים לחיות ביחד, אנחנו הולכים למות לבד.

מהפרק הראשון הרגשנו שאבודים נותנת לנו משהו אחר. ג'ק פקח את עינו בג'ונגל, וינסנט מקפץ מעליו, ומיד אח"כ זה מתחיל. ג'ק, "הגיבור", עובר מנפגע אחד לאחר, מנשים את רוז, מציל את קלייר, ומתחיל את תפקידו החדש, כמנהיג. כך אט אט נפקחו עייניהם של האובדים (מוטיב שסימל על איזו דמות הפרק מתמקד), וגילינו את הסיבות להפיכתם למועמדים, מדוע הם "פגומים".

באותו פרק ראשון מופלא גילינו גם את אחד האלמנטים המרכזיים שילוו אותנו במשך שש העונות – המיסתורין. כבר בלילה הראשון שלהם על האי, בזמן שעוד חשבנו שהסדרה היא מן הישרדות בסגנון רובינזון קרוזו, המפלצת חשפה את עצמה לראשונה. דינוזאור? ג'ירף עצבני? גם לנו וגם לאובדים אין שמץ של מושג מול מה הם עומדים.

ואז גם גילינו דובי קוטב, שדר מיסתורי בצרפתית, לחישות, אחרים, את אדם וחוה, מטוס קל (מניגריה) באמצע האי, ואת דניאל רוסו. העונה הראשונה גם בציגה בפנינו את הקליף האנגר, אותו סיום מותח שגרם לנו לזעוק במין טקסיות שכזו בסוף כל פרק – "מה?!" זה היה הכלי נשק "הסודי" של היוצרים, כך הם הבטיחו שנישאר נאמנים. והרי, איך אפשר שלא?

עונה 1 הכילה אמנם מיסתורין, אך זו היתה בעיקר עונת ההיכרות שלנו. ההיכרות עם האובדים, עם האי, ועם המיסתורין שלו. אך יחד עם זאת, ובשל העובדה הזו, היא לא היתה עונה מייצגת. המיסתורין שאפף אותה היה רובד חיצוני בלבד של התעלומות האמיתיות של האי. וכך, רק לקראת סופה גילינו שתי תעלומות מרכזיות שירדפו אותנו הרבה אחר כך – הסלע השחור והצוהר של תחנת הברבור.

את הסיפור המלא מאחורי הסלע השחור קיבלנו רק העונה (למרות שהיו לא מעט רמזים לפני), אך התעלומה החשובה, וזו שכנראה לא נחשפה לגמרי, היא תחנת הברבור. בסוף עונה 1, בעזרת דינמיט שהובא מהסלע השחור, פוצץ הצוהר, וכך נגמרה לה העונה, כשאנחנו עוד לא יודעים מה יש בפנים.

טום: תגיד לי, אתה הולך לבית של מישהו בפעם הראשונה, אתה מוריד את נעלייך? אתה שם את רגלייך על שולחן הקפה שלו? אתה נכנס למטבח שלו, אוכל אוכל שלא שייך לך? פותח דלת לחדרים שאין לך סיבה לפתוח? אתה יודע, מישהו חכם הרבה יותר מכל מי שכאן אמר פעם: "מאז שחר האנושות, האדם התברך בסקרנות." אתה מכיר את המשפט השני על סקרנות, לא, ג'ק?

תחנת הברבור מהווה חלק חשוב בסיפור כי כנראה היא זו שגרמה לייחודו של דזמונד, והפיכתו לנשק ה"אל-כשל" כנגד המפלצת, כמו אותו מנגנון שגרם לקריסתה של התחנה (ואני ארחיב על זה בחלק האחרון). תחילתה של עונה 2 הציגה בפנינו עוד אלמנט שילווה אותנו במשך העונות שלאחריה – ההטעיה. אנחנו חושבים שאנחנו רואים משהו, ולמעשה מדובר על משהו אחר לגמרי. בתחילתו של הפרק הראשון אנחנו בטוחים שמדובר בעוד הבזק לאחור, למקום שנמצא מחוץ לאי, ואז אנחנו מגלים שאנחנו על האי, וזה מה שנמצא מתחת לצוהר.

עונה 2 חשפה בפנינו חלקית את מערכת התחנות על האי, כמו גם את הזנביים, ואת יוזמת דהארמה. בעונה הזו התחלנו להבין שאנחנו בעצם לא מבינים כלום, כאשר תעלומה רודפת תעלומה, וכל גילוי גורר אחריו מבול של שאלות חדשות. בנוסף, גם קיבלנו רמז משמעותי לעונה 6, שארלוט מאלקין, הבת של המדיום של קלייר, אמרה לאקו שיש לה מסר מאחיו בזמן שהיא היתה "במקום בינייים". זה קרה לה כשהיא חוותה חוויה קרובה למוות...

עונה 2 גם הביאה לנו את בנג'מין ליינוס. מייקל אמרסון הוחתם תחילה ל-3 פרקים בלבד, אך הצלחתו (ותודה על כך!) גרמה לכך שהוא הוחתם כשחקן מן המניין. תפקידו שונה "קלות", והוא הפך למנהיג האחרים. הסיפור מאחורי מייקל מראה לנו עד כמה היוצרים קשובים לקהל המעריצים. כמו דזמונד, שהפך לאחד מאהובי הקהל, כך גם בן נהנה "מאהדת" הצופים, וזה גורם חשוב להפיכתו לשחקן מרכזי.

בן: מפה אני באתי, ג'ון. אלו האנשים שלי. יוזמת דהארמה. הם באו לכאן בחיפוש אחר הרמוניה, אך לא יכלו לחיות בדו-קיום עם תושביו המקוריים של האי. וכשהיה ברור שצד אחד חייב ללכת, צד אחד חייב לעבור טיהור, עשיתי מה שהייתי חייב. הייתי אחד מהאנשים שהיו חכמים מספיק כדי להבטיח שאני לא אגמור בבור הזה. מה שעושה אותי הרבה יותר חכם ממך, ג'ון.

רק בעונה 3 אנחנו מגלים את הסיפור מאחורי בן, האחרים והתחנות שעל האי. בן הוא שאר של יוזמת דהארמה, אותם אלה שבנו את התחנות כדי לחקור את האי. הוא זה שאחראי ל"טיהור", אותו אירוע שהביא את הקץ על היוזמה. בעונה הזו הבנו שהאחרים ודהארמה זה שני דברים שונים בתכלית. בעונה הזו גם גילינו את ריצ'ארד אלפרט, והעובדה שהוא לא מזדקן. גם את התשובה לזה קיבלנו רק בעונה האחרונה.

בשיאה של העונה קיבלנו עוד מספר מבטים על האיש בשחור, עוד לפני שהבנו מה אנחנו רואים, והחלק המעניין שבהם היה כשהמפלצת הרגה לנו את אקו. שוב, היוצרים נאלצו לעמוד בפני המציאות, כשהוריו של אדוולה מתו, והשחקן ביקש לעזוב את הוואי. זה גם ההבדל הגדול בין טלוויזיה וקולנוע, אורך ההפקה הטלוויזיונית טומן בחובו הסתגלות לשינויים.

עונה 3 נגמרה באחת ההטעיות הגדולות, כאשר בפרק הסיום ראינו את ג'ק מחוץ לאי, ורק בסופה הבנו שבעצם לא מדובר בהבזק לאחור, כי אם לפנים, ושג'ק וקייט (לפחות) הצליחו לרדת מהאי. מה?!

הארלי: אני אחד משישיית אושיאניק!

בשל שביתת התסריטאים, הזכורה לשמצה, ענה 4 התקצרה לנו קצת (קיבלנו פיצוי בעונות 5-6), כך שהרבה באמת לא קרה שם. אבל העונה הזו הראתה לנו שלא מדובר בסדרה פשוטה, וכדי באמת להבין אותה אנחנו נצטרך להפעיל את הדבר הזה שיש לנו על הכתפיים (לא עוד קאוץ' פוטייטוס!). הפרק שהכי סימל את זה בעייני היה הפרק על ג'ין וסאן, פרק שעד היום רבים לא הבינו. בפרק הזה היה הבזק לאחור של ג'ין, והבזק לפנים של סאן. וכך, היוצרים הטעו אותנו, וגרמו לנו לחשוב במשך כל הפרק (למרות שהיו רמזים קטנים) שג'ין יצא גם הוא מהאי.

טוני: שמעת את זה? מסע בזמן. כמה טיפשים הבחור הזה חושב שאנחנו?

חשבתם שהסתבכתם? אז הגיע עונה 5, והמסע בזמן. כתוצאה מסיבוב הגלגל על ידי בן האובדים החלו לעבור בין הזמנים (כאשר "האחרים" לא). הם הגיעו לשנות ה-50, לזמן שעוד דהארמה לא היו בו על האי, ושם הם גילו את נוכחותה של פצצת מימן על האי. הם גם הגיעו אל העתיד, לשנה בה טיסת אג'ירה התרסקה, שם האיש בשחור תימרן את לוק. ולבסוף, לאחר שלוק החזיר את הגלגל למקומו, הם נתקעו בשנות ה-70, בזמן של יוזמת דהארמה.

בענה זו הבנו שהאובדים שלנו אחראים לאחד האירועים שהשפיעו הכי הרבה על האי – התקרית. האם הפצצה התפוצצה או לא? התשובה היא לא. אנחנו לא רואים עדות לפיצוץ (קרינה, אדמה חרוכה), ואנחנו מגלים שקו הזמן הדמיוני של עונה 6 אינו קשור לכך. בנוסף לכך, מה שקרה קרה קרה, ומיילס היה הראשון שאמר לנו את זה – בכך שהם מנסים לשנות את העבר, הם בעצם יוצרים אותו.

חלק 2: האי לא גמר איתנו עדיין

וסוף סוף הגענו לעונה האחרונה. והכל הודות לסטיבן קינג, אדון המיסתורין, שהוא גם מעריץ של הסדרה. קינג איתגר את היוצרים לקבוע תאריך "מוות" לסדרה, ולא למשוך את הקהל, במהלך עונה 3, וכתוצאה מכך, נקבעה מסגרת זמן (ופרקים) עד לסיום הסדרה.

עונה 6 הציבה בפנינו את ההבזק למרחב, או כפי שגילינו לאחרונה, את קו הזמן הדמיוני. הפעם גם ההטעייה היתה גדולה מתמיד. הרבה היו בטוחים שהמציאות קשורה איכשהוא לפצצה, ואז גילינו להפתעתנו שזהו עולם ביניים, וכך עוד הבטחה של היוצרים (על כך שלא מדובר בעולם הבא) התגלתה כתרמית, ממש כמו שהם ציינו בעבר שהסדרה לא קשורה במסע בזמן. בראיון, בו הם נשאלו האם הם יודו כשמעריץ יגלה את "הסוד" של אבודים, הם ענו בציניות שוודאי שכן, זה הרי לא יהרוס להם כלום...

קו הזמן הדמיוני היה תמונת מראה לעונה 1, ובכך נתן משמעות מוגברת לעונה. ראינו את האובדים בחיים דומים, אך גם קצת אחרים, וגם קצת יותר טובים. קייט לא פשעה, לג'ק יש ילד, סוייר שוטר, הארלי לא מרגיש מקולל ולוק עדיין עם הלן. האובדים מגיעים לעולם ביניים שם הם מצליחים לקבל את כל מה שהם רצו, ממש כמו שהאיש בשחור הבטיח לכל מי שאפשר, וכנראה גם מתממשת המשאלה הגדולה ביותר של כולם – עולם בלי אי. לפי המידע שיש בידינו היום, האיש בשחור רצה תמיד פשוט לשלוח אותם אל מותם, וזו היתה משמעות "ההבטחה". אפילו דזמונד חשב בסוף שלשם הוא יגיע מבריכת המקור, אך אני מקדים את המאוחר.

בעונה האחרונה גילינו בדיוק את האופי של מפלצת העשן וכך שלוק הוא כבר לא-לוק, כמו גם את מקורם של האיש בשחור וג'ייקוב וכך שהם היו בסך הכל אנשים רגילים, בדיוק כמו האובדים. מסתבר שבדיוק כמו קלייר, ורוסו לפניה, קלאודיה הגיעה בהריון מתקדם אל האי, הפעם מאוד מתקדם. הג'ייקובית "המקורית" (למרות שמאוד סביר שהיה גם מישהו כזה לפניה) הורגת את אימם של התאומים, ולוקחת אותם תחת חסותה, תוך כדי שהיא מגינה עליהם בסדרה של חוקים, מן עשרת הדיברות שכאלה, רק שבאמת אי אפשר להפר אותם. כוח שיעבור אחר כך לג'ייקוב.

ווידמור, המנהיג הגולה של האובדים, גם חוזר אל האי, ונראה שהפעם הוא בצד של "הטובים". זה קורה לאחר מפגש עם ג'ייקוב, כפי שנחשף לקראת סוף העונה, שכנראה דומה מאוד למפגש של המועמדים איתו. ווידמור מחזיר את דזמונד אל האי, בתור נשק ה"אל-כשל" האחרון, ולאחר שהוא בודק שדז אכן עמיד בפני אלקטרומגנטיות, וכנראה גורם לו לחוויה קרובה למוות, דזמונד הוא הראשון ש"רואה" את שני קווי הזמן.

בקו זמן הדמיוני עושה רושם שצ'ארלי הוא הראשון ש"רואה", כשהוא חווה גם כן חוויה קרובה למוות, וזה מתחיל שרשרת אירועים שבסופה האובדים, בעזרת דזמונד, מתחברים שוב יחדיו. רק בסוף העונה אנחנו מבינים שזהו עולם ביניים, אליו מגיעים כל המתים. הם קשורים אחד לשני, וזקוקים אחד לשני כדי "להמשיך הלאה", בשל העובדה שהיה להם קשר "מיוחד". הם עברו את האירועים המשמעותיים בחייהם יחדיו, האירועים על האי.

כריסטיאן מסביר לג'ק שרק מי שמת נמצא שם, והעובדה שיש שם כאלה ששרדו בסוף היא פשוט כי כולם מתים בסוף, ולקו זמן הדמיוני הזה אין ממש זמן מוגדר. העדות הכי טובה לכך היא כשהארלי אומר לבן שהוא היה מספר 2 ממש טוב, ובן מחזיר לו באימרה דומה, שהוא היה מספר 1 מצויין. כלומר, זה קרה אחרי שהם סיימו תפקידם על האי, ומי יודע כמה זמן הם מילאו אותו...

הפרק האחרון בפרט, והעונה כולה בכלל, מספקים לנו מספר מפגשים בלתי נשכחים, בין ג'יימס (סוייר) לג'ולייט (זה הקטע שמיררתי בבכי), בין קלייר לצ'ארלי, דזמונד ופני, ליבי והארלי, סעיד ושאנון, ובסוף, גם ג'ק וקייט. אם חלק מהמטרה של קו הזמן הזה היא לרגש אותנו, אז זה הצליח. אין ספק שההתרגשות נובעת אך ורק מההיכרות העמוקה שיש לנו עם הדמויות, ורק כך אנחנו מצליחים להבין שזה גורם להם "לראות". אחרת, זה היה הרבה פחות מרגש, והרבה פחות אמין.

על האי, אנחנו עדים לחזרתה של קלייר, יחד עם התינוק-סנאי, ונוצר הרושם שהיא וסעיד מתו, והפכו לזומבים נשלטים על ידי האיש בשחור. כך מתגלה אופי "המחלה" שמיסתורית בה חלו אנשיה של רוסו. המחלה גם מסבירה את הסיבה בעטיה האחרים היו כל כך קנאים לגבי המתים שלהם, הם ניסו למנוע מהם להפוך לזומבים בכל מחיר. זו היתה הדרך של היוצרים לעשות את "עונת הזומבים" שהם צחקו עליה כל כך הרבה זמן. אך למעשה, כמו אנאקין שהפך לדארת' ויידר, מי שעובר "לצד האפל" יכול לחזור. סעיד מוכיח את זה, ואני מתאר לעצמי שקלייר תוכיח את זה, כשהיא תחזור לעולם שמחוץ לאי.

בעונה זו התגלה גם הסיפור של הסלע השחור, יחד עם זה של ריצ'ארד. ריצ'ארד הגיע במאה ה-18 אל האי, בתור עבד, והפך לבן אל-מוות בזכות ג'ייקוב. ג'ייקוב מינה אותו כדובר בשמו, אך למרות זאת, גם בפני ריצ'ארד מסתבר שהוא לא התגלה הרבה. ג'ייקוב רצה מאז ומעולם לתת אפשרות בחירה, אפשרות שלא ניתנה לו, ובכך גם גזר את גורלו, היות שהאיש בשחור לא נקט באותה הדרך.

וכך כל הדרכים הובילו אל המקור, לב האי, והסיבה בעטיה כולם נמצאים על האי. המקום ממנו יצא האיש בשחור בתור מפלצת, לאחר שהיא כנראה נכלאה שם (היות שראינו עדות לקיומה לפני כן). ג'ק והאיש בשחור שניהם בטוחים שהם ישיגו את מטרתם, ושניהם צודקים. דזמונד מסיר את הפקק השומר על יציבות האי, ומחובר בצורה כלשהיא את הר הגעש שעל האי, והאי מתחיל לטבוע. אך הפעולה הזו מבטלת את כל "הכוחות" של האי, וכך לוק, הלא הוא האיש בשחור, הופך בזמן הזה לפגיע, וקייט היא זו שבסופו של דבר מחסלת אותו, ואת מפלצת העשן.

ג'ק חוזר עם הארלי ובן אל בריכת המקור, כדי "לתקן" את האי, בזמן שריצ'ארד (שטעיתי, וחשבתי שהוא מת), מיילס, פרנק (שחזיתי את העובדה שהוא צף במיימי האוקיינוס), קלייר, קייט וסוייר מנסים לברוח ממנו, בעזרת המטוס של אג'ירה. בדרך גם מתגלה העובדה שהודות להסתלקותו הסופית של ג'ייקוב, ריצ'ארד חוזר להיות אדם רגיל, והוא מתחיל להזדקן.
אם כך, אלו הדמויות ששרדו את סוף הסדרה (בקו זמן הרגיל):

• יצאו עם טיסת אג'ירה: ריצ'ארד, מיילס, קלייר, קייט וסוייר.
• נשארו על האי, וחלקם אולי עזבו אותו בסופו של דבר: הארלי, בן, רוז, ברנרד ודזמונד.
• וכמובן אלו שמחוץ לאי: אלואיז, וולט, אהרון, ג'י יאון, פני וצ'ארלי (בנו של דזמונד).

בסופו של דבר, ג'ק ממנה את הארלי ליורשו, והשני לוקח את בן כעזר. לאחר מכן ג'ק יורד אל המקור, ומחזיר את הפקק למקומו. כמו האיש בשחור, הוא משוגר אל מחוץ לבריכה, משהו שכאמור רק דזמונד היה עמיד בפניו, וכך מגיע סופו של ה-גיבור. ברגעים האחרונים לפני המוות הוא מקבל הצצה אל העולם הדמיוני, כמובן מבלי לדעת לגמרי את משמעותו, אך זה מספק לו רגע אחרון של נחת, בצירוף של המבט על טיסת אג'ירה ממריאה. כך הסדרה נגמרת כמו שהתחילה, עם עינו של ג'ק, הפעם נסגרת.

חלק 3: כל שאלה שאני אענה עליה פשוט תוביל לשאלה אחרת

אז על מה עוד לא ענו לנו בסדרה? היוצרים "הבטיחו" שכיאה לסדרת מיסתורין, המעלה הרבה תעלומות, לא כל הקצוות ייסגרו. למרות שהסוף היה סגור, אכן נשארנו עם לא מעט כאלה (גם לא הרבה). אלו הגדולות שבהן. חלקן תיאוריות שלי. חלקן מסתובבות ברשת, ואיגדתי אותן.

הייחוד של אהרון, והמדיום – ריצ'ארד מאלקין

כבר בתחילת הסדרה, בפרק על קלייר, הכרנו את ריצ'ארד מאלקין, מדיום שקלייר הלכה אליו. הוא משכנע אותה למסור את אהרון, ונוצר הרושם שיש לאהרון ייחוד כלשהוא. אך בעונה 2, בפגישה עם אקו, הוא הודה שהוא מתחזה. לדעתי, ריצ'ארד התבקש לשקר לקלייר על ידי אביה (שהיה בערך באותו זמן באוסטרליה), אך ייתכן גם שזה היה על ידי האחרים.

הכוחות של וולט

כוחותיו של וולט נראים כטלקינזיס. כלומר, מבחינת ההגדרה הקלאסית, הניחן ביכולת טלקינטית מסוגל להזיז עצמים בכוח מחשבתו בלבד. גם השפעה מרחוק על מערכות ביולוגיות (אנשים, חיות, צמחים ותאים) נכללת בהגדרה. בעל היכולת הטלקינטית יכול לכאורה לגרום לשינוי ביולוגי, חיובי או שלילי על המערכת הביולוגית עליה הוא מפעיל את יכולתו. לדוגמה, אדם בעל יכולת טלקינטית יכול להשפיע על מזג האוויר על ידי התרכזות בעצם השינוי בלבד.

משלוחי המזון בעונה 2

כשלוק ובן ננעלו בברבור הופיע על האי משלוח מזון של דהארמה, שנראה שהגיע משום מקום. הוא היה מחובר למצנח למרות שללא ספק לא עבר מסוק או מטוס מעל האי. הגיוני שדהארמה השתמשו בסחלב כדי להעביר מזון לתקופות שונות בברבור, וכנראה לכל שאר התחנות גם כן. כלומר, הם קנו בהתחלה כמות גדולה, וכדי שהאוכל לא יתקלקל הם "שלחו" אותו לזמן הנכון. העובדה שהאספקה ממשיכה גם לאחר הטיהור עוד יותר מחזקת את זה, כי הם שלחו את האוכל לעתיד בלי לדעת שיקרה "הטיהור", וכשהוא קרה, זה היה לאחר שהם שלחו, ולכן הוא ממשיך להגיע.

הייחוד של דזמונד

דזמונד בילה 3 שנים מחייו בתחנת הברבור. התחנה הוקמה על אחד ממאגרי האנרגיה האלקטרומגנטית שבאי, והוא זה שסובב את מפתח האל-כשל, מה שגרם לו להיזרק אחורה בזמן, וייתכן אפילו שזה היה לזמן "הדמיוני" שאנחנו רואים בעונה 6. בעולם שלנו, "העולם האמיתי", מחקרים הראו שחשיפה לקרינה במינונים נמוכים גורמת לחסינות מסויימת. ובכן, זה בדיוק מה שקרה לדז שלנו, כתוצאה מהחשיפה הממושכת שלו (כל פעם שהשעון התקרב ל-0) הוא הפך להיות חסין.

הציפור של הארלי

בעונות 1 ו-2 האובדים ראו ציפור ענקית, והארלי חשב שהציפור קראה בשמו ("מיד לאחר שהיא חירבנה זהב"). בנוסף, בדי.וי.די של העונות הצווחות של הציפור מתורגמת ל"הארלי". תשובה ברורה לא ניתנה בעניין, אבל לאור העובדה שהארלי חזר בזמן לזמני הדהארמה, וראינו שהם "התעסקו" עם חיות באי ההידרה, והנוכחות של כלובי ציפורים ענקיים שנמצאו על האי, ניתן להסיק שמשם היא "מכירה" אותו.

המיצרים, כתבי החרטומים, הפסל, המקדש ושאר החורבות על האי

ראינו לא פעם כתבי חרטומים על האי, כמו גם את הפסל של תאורט (אלה מיצרית). גם על הפקק של המקור היו כתבי חרטומים. אין ספק שהמיצרים היו הראשונים שגילו את האי המיסתורי. נכון, לא היו להם ספינות המסוגלות לשוט באוקיינוסים, כמו גם לרומאים שראינו מגיעים בפרק על ג'ייקוב והאיש בשחור. אבל לאחר שגילינו שהאי זז, אני לא חושב שזו בעיה. השלדים שראינו במערת המקור ללא ספק קשורים למיצרים האלה, ולניסיון שלהם להבין את מהות האי.

לדעתי, המיצרים היו הראשונים שחפרו באי, והם אלו שגילו את המקור לראשונה. הם גם אלו שבנו את הגלגל שראינו בתחנת הסחלב (זה לא אותו של האיש בשחור, זה שבסחלב נמצא בסביבה קפואה), לאור כתבי החרטומים שהיו בסביבתו. כתב החרטומים "מת" כשיוון כבשה את מצרים בתקופה ההלניסטית (לנו תקופת הרומאים), ולמרות שהשפה נשארה קצת אחרי זה, היא לא נכתבה בעזרת הירוגליפים אלא באותיות יווניות. בנוסף, זו גם הוכחה שהמפלצת היתה קיימת גם כן לפני האיש בשחור, פשוט הוא התאחד איתה כשנזרק למערה על ידי ג'ייקוב. הרי ראינו במחילות תחת חומת המקדש תחריט של המפלצת מול אנוביס (אל המוות המיצרי). אם היוצרים ירצו מתי שהוא לעשות סרט, לדעתי, הכי מעניין יהיה להראות את המיצרים. מן הסתם, הם גם בנו את שאר המבנים העתיקים שהיו על האי, למטרות שונות.

מי ירה על סירת הקאנו?

פה היוצרים פישלו קצת. הרבה מעריצים חיכו לראות את הסצנה הזו מזווית הראיה של היורים בעונה 6. אפשר להסביר את זה באלף דרכים (האחרים, אנשיו של ווידמור, למשל), אבל במקרה הזה הם בהחלט היו צריכים להראות את זה.

הבקתה של ג'ייקוב ("עזור לי")

למעשה, כל פעם שראינו את הבקתה הזו, זה היה האיש בשחור. כריסטיאן, העין המוזרה, הדמות שלוק רואה למאית השנייה, כולם היו האיש בשחור, וחלק ממסע התעתועים שלו כדי לצאת מהאי.

למה נשים בהריון מתות על האי?

האמת שזה קשה, אבל אני אנסה. ייתכן קרה משהו באי מאז התקרית, ותחנת הברבור (או יותר נכון מה שנמצא מתחתיה) משחרר אנרגיה אלקטרומגנטית שלילית וזה מה שגורם לבעייה. מה שגם תומך בכך היא העובדה שהאחרים לא מכירים, או לא יודעים יותר מדי מה קורה בתחנת הברבור.

מה הסיפור מאחורי אקו והמפלצת?

בפעם הראשונה שאקו פגש במפלצת היא סרקה אותו, כהכנה להשתלטות. ואז הניסיון החל כשהיא משתמשת ביימי כדי לפתות את אקו (כמו בכריסטיאן בניסיון על ג'ק) החזיונות של יימי הם בסך הכל הניסיון לפתות אותו ולבדוק אותו יותר ל"עומק". בזכות האמונה החזקה של אקו, הניסיון נכשל, וכתוצאה מזה המפלצת הורגת אותו. למרות שהרבה חושבים שאקו התכוון ל"אתם הבאים בתור", כלומר הניצולים. אני חושב שהוא התכוון אך ורק ללוק ("אתה הבא בתור"), ואת התוצאות של זה אנחנו רואים בעונה 5...

מהו החיסון?

אולי החיסון הזה קשור למעבר של האי בזמן (בסוף עונה 4), והסיבה שהאחרים לא עשו את המסע הזה. אולי זהו חיסון ל"יכולות האי". אולי נגד האלקטרומגנטיות...

המספרים

המספרים של ג'ייקוב, בעולם של אבודים, בשל היותם בעלי משמעות עמוקה לעולם הזה, מקבלים משמעות מיסטית. גם לנו "בעולם האמיתי" יש לא מעט מספרים כאלו למעשה. מספרים שנלקחו מהתנ"ך, או הברית החדשה, כדוגמת 13, 7 ו-666. המספרים בסופו של דבר מסמלים את מספר המעלות שיש לכוון את המגדלור כדי לצפות במועמד כזה או אחר. וזהו. כל השאר זה נגזרת של "הכוח" המיסטי שלהם.

אין ספק שהיוצרים השאירו כמה חורים בעלילה. חלקם ניתן להסביר, חלקם סתם חורים. זה נובע מהעובדה הפשוטה שזו סדרת טלוויזיה. בסדרה, הנפרשת על פני 6 עונות, בניגוד לספר או סרט, ישנם שינויים נכפים (כמו מה שקרה לאדוולה, השחקן שמשחק את אקו). ישנם גם שינויים שנובעים מקהל המעריצים. למעשה, דזמונד, הארלי וסוייר הפכו לדמויות כל כך מרכזיות רק בשל אהדת הקהל. וזה בסדר, ככה עושים טלוויזיה – נותנים לקהל מה שהוא רוצה (כשאפשר). למעשה, לא מעט סצנות צולמו כמחווה לאותו קהל מעריצים, כמו למשל, השיחה של מיילס והארלי על מסע בזמן בעונה 5.

לוק: זה לא אי. זה מקום בו מתרחשים ניסים. ו... ו... אם... אם אתה לא מאמין בזה, ג'ק, אם אתה לא יכול להאמין לזה. פשוט חכה ותראה מה אני עומד לעשות.

לסיכום, לאחר 6 שנים, אני יכול להגיד שהיה מסע מהנה, בלי ואם קשר לפרק האחרון. מה שהתחיל כמיני-ריאליטי על בני אדם שנקלעו לאי בודד ומוזר, הפך אט-אט למדע בדיוני, ונגמר כפנטזיה, היה מאוד מספק. הסדרה סיפקה לנו לא פעם גם מבט על עצמנו, בתור חברה, ובתור יחידים. בכל אבוד ואבוד היו התכונות שלנו, אלו שיש לנו בעל כורחנו, וגם אלו שאנחנו רוצים שיהיו לנו. מה אתם הייתם אם הייתם מגיעים לאותו אי בודד? גיבורים כמו ג'ק? מאמינים כמו לוק? או שאולי הייתם דואגים לעצמכם כמו סוייר?

מחשבות על הסוף

נתחיל בכך שאני לא מצטרף למאוכזבים, אבל אני בהחלט מבין את חלק מהטענות שלהם. באופן כללי, אני חושב שהעונה השישית הייתה פחות טובה מהעונות הקודמות, אבל מצד שני הסדרה בכללותה עדיין מהטובות שראיתי. נראה לי גם שבצפייה שנייה בכל הסדרה, נמצא יותר משמעות בעונה השישית מאשר בצפייה הראשונה. לדעתי, סדרה (וגם ספר או סרט) נמדדת בצפייה השנייה, כשאתה כבר יודע את הסוף; אם אתה עדיין מוצא עניין, לפעמים אפילו יותר מבפעם הראשונה, סימן שהסדרה הייתה טובה.

אמנם קרו הרבה דברים בפרק, אבל אני אתייחס רק לחלק מהם (קצת מחסור בזמן, והמבין יבין).
על האי, קרו מספר דברים שאני רוצה להפנות את תשומת הלב אליהם. אחד מהם הוא המפגש עם רוז וברנרד. בפעם הקודמת שראינו אותם על האי, הם דיברו על כך שנמאס להם מהריצה של הגיבורים ממקום למקום, תמיד מנסים להציל, למנוע, לנקום. נראה שמאז שהם בחרו לא להתבלט ולא לרוץ, גם היו להם חיים שקטים ומאושרים.

זה הזכיר לי שהסדרה היא לא רק על האי, אלא בעיקר על גיבוריו. ושהסיבה לחלק גדול מהדברים שקורים לגיבורים לא טמונה דווקא בטבעו של האי, אלא אולי בטבע של הגיבורים: ג'ק שחייב לרפא ולתקן תמיד, קייט הבורחת הנצחית, סוייר שמונה אנשים לשם ההונאה (ואולי כדי להעניש את עצמו), סעיד שנותן לאנשים להשתמש בו ככלי נשק, עד שהוא מאמין שהוא כזה, וכן הלאה.

אחרי הכל, הסדרה היא על 'אבודים', לא על 'האי האבוד'. הגיבורים עצמם, הרבה לפני הטיסה, היו אבודים בחייהם. לפי מה שג'ייקוב אמר בפרק הקודם, זו הסיבה שהביא אותם לאי. הסדרה היא על גאולה, אליה חלק מהאנשים הגיעו וחלק לא.

כשג'ק והאיש בשחור מורידים את דזמונד אל המקור, האיש בשחור נזכר בויכוח של ג'ק ולוק בתחילת העונה השנייה. אני חושב שאפשר לחשוב על חלק גדול מהאירועים כקשורים במקור: המקור מושך אנשים שמנסים לנצל אותו. הראשונים היו כנראה המצרים, שמצאו את המקור וקדחו לתוכו. כשהאור נחשף והאי התחיל להתמוטט, הם הבינו מה קרה ויצרו את הפקק (וכנראה המשל של ג'ייקוב על הבקבוק, היין-הרוע אינו האיש בשחור, אלא האור). אחריהם, האנשים שהגיעו לאי יחד עם קלאודיה, אמם של ג'ייקוב ואחיו, גם הם התקרבו לאור, והושמדו על ידי האם החורגת של ג'ייקוב. הרבה אחריהם (וכנראה היו עוד כמה תחנות בדרך), הגיעו הדהארמה לאי, ומצאו בו כיסי אנרגיה וקדחו לתוכם: שניהם מהם הם הברבור והסחלב. ואם חושבים על זה, אין הרבה הבדל בין מה שראינו בפרק זה למה שראינו בפרק "התקרית". זהו הסיפור החוזר של האי; בני אדם רוצים עוד, יותר ממה שמגיע להם. את אור החיים, את האנרגיה האינסופית, מסע בזמן, ועוד. אני מאמין שהאחרון ברשימה הוא צ'ארלס ווידמור, שחזר לאי לא כדי למנוע מהאיש בשחור לעזוב, אלא כדי להשתלט על המקור. לפני כמה פרקים זואי תחקרה את ג'ין על כיסי אנרגיה באי, והכניעה של ווידמור לאיש בשחור בפרק הקודם אומרת לדעתי שהוא כן "רע" בסיפור.

מהפרק הקודם היה די ברור שג'ק יחזיק זמן קצר בתפקיד ג'ייקוב, ויעביר אותו הלאה, בעיקר כי כמו שהאיש בשחור אמר ג'ק הוא "הבחירה הצפוייה". אני אמנם קיוויתי שדזמונד יהיה הג'ייקוב החדש, או שיקרה משהו שקשור בחיבור של שני קווי הזמן. אמנם לפני כמה שבועות שקלתי את הרלי כמועמד אפשרי, אבל לא חשבתי שהיוצרים ילכו על זה. אבל מעניין לחשוב על כך שהרלי תמיד היה הדמות שמייצגת את הצופים (גם היוצרים הגדירו אותו ככזה), והרבה מתכונותיו ומעשיו נובעות מכך. לפני כמה שנים, מגזין "טיים" שבוחר את "איש השנה", בחר ב"אתה". לתת להרלי את התפקיד הוא אולי אמירה דומה של היוצרים- אנחנו מפקידים את האי בידכם, הצופים.

בן כמספר שתיים של הרלי אינו האיש בשחור- כי האי לא דורש שמישהו יהיה בתפקיד זה. בן קיבל סוף סוף את מה שרצה- הוא לא רצה לשלוט על האי, הוא רצה לשרת את האי ורצה לקבל הכרה מהאחראי על האי, ג'ייקוב. עם הרלי הוא כנראה קיבל את זה.

לא ממש פלאש-הצידה, יותר כמו פלאש-קדימה-אבל-ממש-ממש-קדימה

אז אוקיי, מסתבר שהפלאש הצידה שראינו במשך העונה, לא היה מציאות מקבילה, ולא נוצר מפיצוץ הפצצה; הפצצה יצרה את המציאות המוכרת, הפצצה זו התקרית, הפצצה יצרה את קו הזמן שראינו במהלך עונה זו על האי. לא ניתן לשנות את העבר, כפי שנאמר לאורך העונה החמישית, וכמו שג'ק אומר "אי אפשר לעשות-מחדש". אני קצת קרוע בין שתי תחושות. האחת, שקצת קיוויתי שלשם שינוי, העונה השישית לא תהיה מסובכת כמו הקודמות, אלא שיתמקדו בלספר את הסיפור בעזרת האמצעים (המורכבים מספיק) שנוצרו בעונות הקודמות, פלאשבק, פלאש פורוורד ומסע בזמן. לראייה, שני פרקים ממש טובים בעונה זו סופרו בצורת פלאשבק, כלומר לא חייבים להתחכם כדי ליצור פרק טוב.

מצד שני, לאחר שהתגלה הפתרון, הייתי רוצה שיעשו משהו יותר מתוחכם. אני מבין את המאוכזבים מכך שמתברר שקו הזמן השני אינו אלא "כור המצרף", purgatory, המקום בו נמצאות נשמות המתים שאינן מוכנות לעבור הלאה עדיין. ראינו דברים כאלה בעבר, והסדרה הייתה בדרך כלל מתוחכמת יותר.

אבל אני חושב שיש בזה הרבה, ושצפייה חוזרת בעונה או בסדרה תצדיק יותר את הבחירה הזו של היוצרים- התייחסתי קודם לגישה של רוז וברנרד, שדוגלת באי-התערבות, בלחיות את הרגע, ובלשחרר- ממש כמו שכריסטיאן אומר לג'ק בסיום הפרק. רוז וברנרד הם דוגמה לאנשים שהצליחו עוד בחייהם להשתחרר, להפסיק את המרדף שהוא אולי מיותר, ובכך להפסיק להיות אבודים, בעצם. בחיים שאחרי הם שלווים ומודעים למה שקורה.

לא כל אחד יכול להיות כמו רוז וברנרד מבחינה זו. רוב גיבורינו כנראה שלא יכלו. אולי גם כאן אין דרך מוחלטת לקבוע מה נכון ומה לא: המרדף הנצחי של הגיבורים לפעמים הוא נסיגה ויצירת סכנה, אבל לפעמים הוא גם התקדמות.
אולי הנקודה של היוצרים היא שה'אבודיות' שבגיבורים (ובכולם), היא דבר שכל כך קשה להתנער ממנו, שלא רק שלא תצליח להתנער ממנה בחייך, אלא כנראה שגם בחיים שאחרי זה ייקח זמן ומאמץ עד שתצליח. (ותודה לסיוון כהן, שעבודה שהיא כתבה על אבודים עוזרת לי מאוד בטור הזה, וחרטה בראשי את המושג 'אבודיות').

מעניין מי ארגן את החיים האלה בשבילם. יש לי הרגשה שהרלי ובן יצרו את השלב הזה, וכשמתו (מי יודע, אולי כעבור אלפי שנים), גם הם נכנסו לשם. הרי כמו שכריסטיאן אמר, שם אין מוקדם ומאוחר.

לאורך הפרק חשבתי שהקו יהיה משהו כמו- האיש בשחור מנצח, האי שוקע, נוצרת המציאות המקבילה, בה דזמונד אוסף את כולם ובכך מצליחים חלק מהם איכשהו לחזור למציאות המקורית ולהכניע את האיש בשחור. גם הרצון הזה שלנו, הוא בעצם מרדף- מרדף אחרי העבר, אחרי הטעויות, רצון קבוע לתקן במקום להתקדם. אני רואה קשר בין הרצון של הגיבורים "לתקן", ובין הנסיון של התרבויות השונות לחפור אל תוך האנרגיה של האי, וגם לרצון שלנו הצופים לגלות עוד ועוד על האי, כשהעיקר הוא הדמויות והמסרים, או לנסות לאחד שני קווי זמן שאין שום צורך לאחד ביניהם.

טוב, השעה מאוחרת. אני אחזור בעוד מספר שבועות ואנסה לכתוב טור אחרון ולסכם את הסדרה, ואנסה להתייחס גם לשאלות שנענו בעקיפין או ברמזים, ולכן עדיין מטרידות. מקווה שנהניתם.

נ.ב. לגבי הרלי בתפקיד ג'ייקוב, מעניין לחשוב על כך שבעונה הרביעית הוא התחיל להיות זה שיכול למצוא את הבקתה, ובמקביל התחיל לראות מתים. מעניין איך ראיית מתים קשורה גם לעולם של הפלאש-הצידה- האם הם מצאו דרך לדבר עם הרלי ולהכווין אותו?
עוד משהו לגבי הפלאש-הצידה, האם הם קשורים איכשהו ללחישות?
כריסטיאן שפרד- לאחר שחשבתי על זה, אני חושב שהיו שני כריסטיאן שפרד: אחד, שהיה בעצם סמוקי שמתחזה אליו, שהופיע בעונה הראשונה, יותר מאוחר בבקתה של ג'ייקוב, ושהופיע מול קלייר בלילה שעזבה ומאוחר יותר שוב בבקתה של ג'ייקוב, כנראה גם כשהופיע מול לוק לפני שסובב את הגלגל. השני, הוא אכן כריסטיאן שפרד- והוא הופיע מול מייקל בספינה, וניסה להופיע מול ג'ק בבית החולים.
ייתכן מאוד שצפייה חוזרת תעלה עוד תיאוריות המקשרות בין הפלאש-הצידה, הרוחות והלחישות.

יום שני, 24 במאי 2010

תגובה ראשונית לסוף

האבודים נמצאו אבל נראה שהמעריצים נותרו אבודים כעת. פרק הסיום הרגיש קצת כמו הסדרה כולה עבורי: אהבתי מאד את הדרך, שנאתי את הסיום. התרגשתי, בכיתי בייחוד כשאהרון נולד וכשסוייר וג'ולייט נפגשו. אבל לטוויסט הזה לא ציפיתי: המציאות המקבילה היא עולם המעבר, עולם הביניים בדרך לגן עדן? היוצרים ממש צחקו עלינו, על התיאוריות שהיו לנו בעבר על האי, הם פשוט מימשו את זה במציאות המקבילה. ג'אגהד לא יצרה את המציאות המקבילה, כמו שדניאל תכנן, למיטב הבנתי. פשוט אחרי שהם מתו, כל אחד בזמן שלו - ומתישהו אחרי שנים רבות גם הרלי וסוייר וכל מי שלא ראינו מת, מת מתישהו (כמו שכריסטיאן אמר "אין בדיוק עכשיו, או כאן") - ואז הם הגיעו לעולם המעבר שבו הם עוברים תיקון לדמות שלהם. בדיוק מה שחשבנו שהם עושים על האי כל השנים הללו. זה היה עולם שבו הם בחרו קצת אחרת ומי שסיים את התיקון "התעורר" וידע אבל שמר את זה בסוד מהאחרים. נראה שמלבד אלואיז גם ברנרד (ורוז) ידע. ועד שלא משלימים את התיקון הזה הם לא מוכנים לעבור הלאה, בגלל זה אנה לוסיה לא הייתה מוכנה. ואלואיז חשבה שדמונד לא מוכן אבל הוא היה מוכן, והוא הבין, והוא הלך להעיר את כל מי שרלוונטי, את כל מי שחשב שיש לו משהו לא פתור, אבל הגיע הזמן לזוז הלאה.

בגלל זה חוויית כמעט מוות במציאות המקבילה היא ממשק מגע עם האי, "החיים האמיתיים" מהם באו. והם שיחקו כאן הפוך על הפוך - אנחנו חושבים שכשאנחנו נולדים בעולם אנחנו לא זוכרים את חיינו הקודמים כנשמה. פה הם הציגו זאת כך שבעולם המעבר אנחנו לא זוכרים את חיינו האמיתיים בעולם ונאלצים לעבור אותם שוב בתקווה שהפעם נבחר אחרת ורק אחרי התיקון נתפלג לגיהנום/גן עדן (אם יהיה תיקון). כל אחד קיבל בעולם הזה את מה שהוא רצה לפתור - לראות את נדיה מאושרת, להתחתן עם הלן, להיות אבא טוב לאלכס וכו'. וכשהאיש בשחור הבטיח לכולם שיתן להם את מבוקשם הוא לגמרי התכוון לזה, הוא רצה להמית אותם ושם הם כבר יעברו דרך כל מה שהם צריכים ורוצים.

אנחנו מבינים שהעולם המקביל הוא עולם מעבר לזמן גם מהשיחה בין הרלי לבן מחוץ לכנסיה (אגב זו אותה כנסיה שמתחתיה יש את תחנת הפנס), אנחנו מבינים שהם שלטו באי זמן רב אחר כך והיה כיף. ואולי הרלי איפשר לאי להיות גלוי, ואולי סוייר קייט וקלייר באו לבקר בחופשות. ומה עם משולש האהבה? בגן עדן קייט עם ג'ק אבל הם השאירו את זה פתוח שבמציאות אחרי שהם ניצלו מהאי אולי קייט וסוייר, ששניהם איבדו את אהוביהם, חיו יחד? זה היה פתון מתוחכם להשאיר אותה עם שניהם. אני מזכירה לכם שעדיין יש לנו 20 דקות של עלילה לקבל במתנה מהיוצרים על הדיווידי של עונה 6 ואני בטוחה שזה מה שנראה שם.

אבל פ'ר? לא אוהבת את הסיום. אני מבינה שזה סיום מתאים לעניין של המציאות המקבילה אבל זה מחורבן וכמעט כל מעריץ של אבודים חשב על טוויסט יותר מעניין בעיני. אפילו תאוריות כמו "העולם בלופ" או כל פתרון שכרוך במסע בזמן ופיזיקת קוונטים היו נאים יותר בעיני אבל הסיום היה מיינסטרימי ונוצרי, לא בשבילנו המעריצים הכבדים. בכנות, בא לי לראות עכשיו מחדש את כל 5 העונות הראשונות ואיזה 3 פרקים נבחרים מעונה 6 ופשוט להתעלם מכל השאר. לא אכפת לי תשובות, אשיב אותן לעצמי, יהיה לי יותר כיף לעשות פודקאסטים של מילוי חורים עם דברים שלא מסתדרים בעונות קודמות, ויש הרבה כאלה. זה יעסיק אותי עוד שנה שלמה, לא? וזה יותר מעניין מהסיום עצמו, לא אכפת לי, הדרך עדיין הייתה קסומה. ואולי זה ככה בחיים, הדברים יפים יותר כשהם פתוחים והניסיון לסתום/לפתור אותם, ליפול לאפשרות אחרת מתוך רבות, הוא סוג של מוות קטן.

הדבר היחיד הגאוני והמתבקש הוא סצינת הסיום הסודית, זו שאולי מתיו פוקס ידע תמיד מה יהיה בה כמו שאמר לעיתים בראיונות, זו שהמפיקים ידעו שהם רוצים לסיים בה את הסדרה מהרגע שנוצרה - ג'ק, באותו מקום שבו הוא התעורר, עוצם עין וסוגר מעגל עם העין שנפקחה בפרק הראשון.

זו הפעם האחרונה שאני כותבת כאן, אבל זה לא הסוף. אתם מוזמנים להרשם לערוץ היוטיוב שלי, שבו אמשיך לעשות פודקאסטים גם אחרי הפינאלה. יש לי חומר רב מהביקור בהוואי שטרם ערכתי, כולל ראיון עם הקפטן של ספינת הקהנה מעונה 4 וטיולים בלוקיישנים האהובים עלינו, ונראה לי שבקיץ אראה את הסדרה מההתחלה ואעשה סדרת פודקאסטים של תשובות לכל השאלות שנותרו למעריצים - איך זה נראה אחרי הסוף ומהן האפשרויות לפרש ולהבין את זה בעצמנו.

להתראות בינתיים. וכמו שמשינה אומרים, "זה לא נגמר, זה רק הסוף". *דמעה*

יום שבת, 22 במאי 2010

פרק 16 – לשם מה הם מתו (או: מי רוצה להיות ג'ייקוב?)

צעד אחרון לפני הסוף, פרק 16 מהווה הכנה לפרק הסיום. בשני קווי הזמן אנחנו עדים להתפתחות האחרונה לפני הקץ הקרב ובא, אולי הקץ של האובדים, ואולי גם הקץ של האי.

הארון של אבי... מצאתם אותו? -- ג'ק שפרד

בקו זמן החדש, תוכניתו של דזמונד מתחילה לקבל עור וגידים, ומתחיל להיות ברור שהוא רוצה להפגיש את האובדים. למרות שחשבתי שהם ייפגשו בחתונה של לוק והלן, נראה שהמפגש יקרה בקונצרט במוזיאון של פייר צ'אנג.

בתחילת הפרק אנחנו מגלים שג'ק יהיה שם, כמו גם אימו של דייויד, אשתו לשעבר של ג'ק. ההגיון אומר שזו תהיה דמות שהכרנו בעבר, בקו זמן המקורי. ההרגשה שלי שזו תהיה ג'ולייט, היות שהיא פחות או יותר הדמות המרכזית האחרונה שלא ראינו בקו זמן הזה. לא נראה לי שזו תהיה שרה מפני שהוא פגש בה בקו זמן המקורי בנקודת זמן מאוחרת יותר, ואולי זה קשור.

כשג'ק מתעורר אנחנו רואים שוב את הפצע המוזר על צווארו. הפצע הזה ללא ספק מראה לנו משהו, משהו שאני כרגע לא רואה. מה שאולי מעיד על הקשר היא העובדה שג'ק הופך לג'ייקוב בקו זמן המקורי, והוא היחידי שסובל מהתסמין הזה. האם הדמויות שהופכות לשליט מאבדות את אחיזתן בקו זמן החדש, ובעצם מה שאנחנו רואים זה את תחילת סופו של ג'ק בקו זמן הזה? עוד אפשרות היא שהוא היחידי שישרוד בקו זמן המקורי, וזו התוצאה של כך.

בינתיים קלייר מצטרפת אל ארוחת הבוקר, ודזמונד, שמתחזה לנציג חברת אושיאניק, מתקשר לג'ק ומודיע לו על מציאת המטען שאבד. בניגוד לשאר הדמויות נראה שדזמונד לא מנסה להיפגש עם ג'ק ולגרום לו לראות את המציאות המקורית (לפחות, בינתיים). האם זה כי הוא יודע משהו שאנחנו לא? כנראה שכן.

לא אמרת לי שאנה לוסיה תהיה פה -- הוגו "הארלי" רייס

לאחר מכן, בן מגלה את דזמונד בחניון של בית הספר, והפעם דזמונד גורם לבן להיזכר. התוצאה של כך היא שבן גורם ללוק לרצות את הניתוח, וללכת אל ג'ק. בדומה ללוק של קו הזמן המקורי, גם לוק "החדש" נלכד במלכודת האמונה, והוא מרגיש שזה הגורל שלו. ג'ק לעומת זאת, גם בדומה לקו זמן המקורי, לפחות בתחילתו, אינו איש של אמונה. זה בעצם מראה לנו את הדרך הארוכה אותה הוא עבר עד שהוא הפך לג'ק של עונה – ג'ק המאמין.

דזמונד ממשיך לקדם את מטרתו, וכפי שחשבתי לאחר פרק 13, הוא מניע שרשרת אירועים שתוביל לאיחוד של האובדים. הוא מסגיר את עצמו על מנת להגיע אל קייט וסעיד, ובעזרתה של אנה לוסיה, שחוזרת אלינו לאחר 31 פרקים, והארלי, אשר נראה שגם אצלו הוסר המחסום בין המציאויות (היות שהוא זיהה את אנה לוסיה), הוא משחרר את עצמו, ואת קייט וסעיד. הארלי משלם את השוחד והם יוצאים בדרכם אל הקונצרט, בלעדי אנה לוסיה, שעדיין "לא מוכנה".

אז מי יהיה בקונצרט במוזיאון? אנחנו יודעים על ג'ק, דיוויד ואימו. אני מתאר לעצמי שגם קלייר תצטרף לאחיה. מיילס, ופייר צ'אנג. אם לארה, אשתו של פייר צ'אנג בחיים, אז גם היא תהיה שם. שארלוט, לפי מיילס, ואני מאמין שסוייר יתגבר על הפחד שלו ממנה ויופיע גם. צ'ארלס ואלואיז ארגנו מופע התרמה למוזיאון, אותו מופע ממנו צ'ארלי הבריז, ויש כאלה שחושבים שמדובר באותו אירוע. ייתכן שכן, למרות שעבר שבוע, וייתכן שמדובר באירוע אחר, אבל מה שבטוח שגם משפחת ווידמור (צ'ארלס, אלואיז, דניאל, פני) תגיע לקונצרט, או בתור המארחים, או בתור אורחי כבוד. מי יודע, אולי נזכה לראות מופע משותף של דניאל, דיוויד, וצ'ארלי?

אני בסדר. אני בטוח שאלו הבצלים -- בנג'מין ליינוס

בינתיים, בן הפצוע נאסף על ידי אמא של תלמידתו, אלכס, ואז אנחנו עדים לחזרתה של אחת הדמויות המעניינות, לפחות בקו זמן המקורי – דניאל רוסו, לאחר 38 פרקי היעדרות. וכמה שהיא שונה מדניאל רוסו של האי. דניאל חולת הנפש, בעלת השיער הפרוע והגינונים של פרא אדם, מוחלפת בדניאל חייכנית, מטופחת ושמודעת היטב לעצמה ולסביבה. היא מתעקשת להזמין את ד"ר ליינוס לארוחת ערב (אחרת היא "תחטוף" אותו), שלאחריה היא מגלה לד"ר שביתה רואה בו תחליף לאב שמת כשהיא היתה בת שנתיים.

כאן אולי אפשר לראות את הדימיון בין בן של האי, לעומת בן של ההבזק למרחק. בשני המקרים אלכס מהווה עוגן עבורו. זה אולי גם מסביר את ההתנהגות שלו בקו זמן המקורי, ואני אחזור לזה בהמשך. נראה שנוצר קשר בין דניאל ובן, ולדעתי, יהיה ממש יפה אם השניים יתחברו ויתפקדו כזוג הורים לאלכס. זה מה שנקרא לסגור מעגל.

בחרתי בכם כי הייתם צריכים את המקום הזה כמו שהוא היה צריך אתכם -- ג'ייקוב

אירועי קו הזמן המקורי מתחילים בנקודה בה עזבנו לפני שני פרקים, על החוף. האובדים רואים חגורות הצלה צפות במים, ולדעתי, זה מהווה רמז לכך שפרנק לפידוס צף היכן-שהוא באוקיינוס, קרוב אל האי. החבורה מבינה שעליה להרוג את האיש בשחור, כי זה הסיכוי היחידי שלהם לשרוד. בדרכם אל הלא נודע, ג'ייקוב הצעיר מגיע להארלי ולוקח ממנו את האפר. כאן מתגלה הסיבה שאילנה לקחה אותו מלכתחילה, ניתן בעזרתו לתקשר בפעם האחרונה עם ג'ייקוב, לפני שיעלם לעד. האם הדרך תקפה לכל המתים? ובעצם בעזרת האפר לשחרר אותם מכבלי האי? למרות שייתכן מאוד שהנושא לא יוזכר בסדרה, נראה לי שכן.

ואז מתרחש הרגע שאבודיינו חיכו לו יותר מכל, בייחוד ג'ק, והם זוכים לתחקר את ג'ייקוב. בעונה 3 כשמיכאיל נתפס על ידי לוק, סעיד וקייט, הוא אמר להם שהם לא ברשימה של ג'ייקוב כי הם "פגומים". אך הפעם אנחנו מגלים שזו למעשה הסיבה שהם הובאו אל האי, הסיבה שהוא בחר בהם. גם הוא הרי כמותם, בודד, ו"פגום" בצורה כלשהיא, וכמותם, מסלול חייו הוא זה שהוביל לכך. אך בניגוד אליו, הוא רצה לתת להם לבחור את גורלם.

כעת, אתה כמוני -- ג'ייקוב

האדם שהרגיש הכי רע מחוץ לאי, וזה שהכי רצה לחזור אליו, הוא זה שמתנדב. כבר בעונה 1 ג'ק היה "הגיבור", המנהיג דה פקטו. הוא זה שחיבר בין הניצולים לראשונה עם נאום ה"לחיות ביחד, למות לבד". אבל הוא גם הניצול שהיה הכי רחוק מאמונה, כאשר כבר בפרק הרביעי בעונה הראשונה הוא לא השתתף בהלוויה הראשונה על האי, בה שרפו את שבר המטוס עם הגופות בתוכו. בעונה השנייה הוא היה הראשון לפקפק בתחנת הברבור, וברביעית, בפרק הסיום של העונה, הוא סירב להישאר על האי, כשהוא אמר ללוק, "זה אי, ג'ון, אף אחד לא צריך להגן עליו". ג'ק הוא הדמות שהכי התפתחה במסע הארוך בן 6 השנים של הסדרה, וזאת למרות שהוא גם הכי עקשן.


ג'ייקוב גם מאשש את חששותיהם של האובדים, ומודיע להם שהם צריכים לתקן את טעותו, ולהרוג את מפלצת העשן. האם אפשר בכלל לעשות את זה? אני חושב שלא. ישנם רמזים רבים להימצאות מפלצת העשן על האי עוד לפני האיש בשחור. גם בכתבי החרטומים תחת חומת המקדש שם הופיע ציור שלה, וגם בצורה שבה נהרגו אנשיה של קלאודיה שמאוד הזכירה את הטבח במקדש. נראה לי שאימם של ג'ייקוב והאיש בשחור לא סיפקה להם את כל המידע, ומקננת בי התחושה שמפלצת העשן היא לא בדיוק מה שאנחנו חושבים.

לכל דבר תמיד יש צדדים, שחור ולבן, אור וחושך. אם יש על האי אור אז חייב להיות גם חושך, והחושך הוא מפלצת העשן. אולי העובדה שהאיש בשחור נזרק אל המקור גרמה לו להתאחד איתה. אולי אימם החורגת של התאומים "הרגה" אותה בעבר וזה הקנה לה שליטה עליה, אולי אפילו היא בעצמה היתה מפלצת העשן. אמנם לא נזכה לראות את זה, אבל אני מאמין שבסוף הסדרה נקבל תשובות גם לאופי המדוייק של המפלצת.

עוד תשובה שאנחנו מקבלים היא לגבי קייט. זה שמועמד כזה או אחר מחוק זה לא אומר שמועמדותו הוסרה, אלא שהוא "מצא חיים מחוץ לאי", או במילים אחרות, קייט עלתה על הדרך אל האושר. וזה נכון, כרגע היא אישה עם מטרה, להחזיר את קלייר לאהרון. לא יודע למה, יש לי הרגשה שהיא תצליח, ונזכה את קלייר יוצאת מהאי. האמת היא שהסיכוי לכך מאוד נמוך, אבל עדיין זכור לי החיזיון של דזמונד מעונה 3 על כך שקלייר יוצאת מהאי (יחד עם אהרון), וזו הסיבה שצ'ארלי מת למענה. יחד עם זאת, אולי נראה את אהרון מגיע אל האי, בגלל העובדה שהוא נולד עליו, וזה עושה אותו למיוחד, כפי ששיערתי בפרק הקודם. איך? אין לי שמץ של מושג.

אלו שתי תוכניות מצויינות, אבל אני אלך על לשרוד -- מיילס סטרום

בינתיים בקצה השני של האי, בן, מיילס וריצ'ארד מגיעים אל הצריפים של דהארמה\האחרים. הם עוברים מעל הקבר של אלכס, מה שגורם למיילס להתחרפן קצת (מה הוא שמע?), וכשבן מגלה את זה, לדעתי, הוא התחרפן הרבה יותר. כמו שציינתי לפני, אלכס מהווה עבורו עוגן, והאובדן שלה השפיע עליו רבות. לא רק זה, מיד אחר כך הוא פוגש באדם אותו הוא ראה כאחראי למותה – צ'ארלס ווידמור. בנקודה הזו אני חושב שהוא החליט בדיוק מה הוא הולך לעשות – להשתמש בווידמור כדי להתקרב ללא-לוק, וברגע שלא-לוק יהיה הכי פחות מוכן, בן יתהפך שוב, ויראה שנשאר בו קצת טוב. בן גם ביקש מווידמור מכשיר קשר למיילס, ויש לי הרגשה שבן העביר לו מסר לגבי דזמונד, ומיילס הוא זה ששיחרר אותו.

בכל מקרה, מיילס רץ לג'ונגל, ווידמור וזואי נכנסים לארון, וריצ'ארד ובן הולכים לפגוש את לא-לוק. טוב, את זה ממש לא צפיתי. מפלצת העשן מעיפה את ריצ'ארד באוויר, ובאופן די נבזי כך נגמר סיפורה של אחת הדמויות המיסתוריות בסדרה, "במחי ידה" של המפלצת. מיד לאחר מכן גם בא סופה של זואי, מידו של לא-לוק, ושל ווידמור (למישהו היה באמת אכפת, אחרי שאיבדנו את סעיד, ג'ין וסאן בפרק הקודם, ואת ריצ'ארד כמה דקות לפני?), מידו של בן. לדעתי, בן הצליח בפעולה זו לקנות לגמרי את לא-לוק, ולגרום לו להאמין שהוא איתו. אך לפני ווידמור הואיל לגלות ללא-לוק מה היא מטרתו של דזמונד, רק כדי להציל ביתו.

כשבן ולא-לוק מגיעים אל הבאר בה אמור היה להיות דזמונד, הם מגלים שהוא נעלם. למרות שציינתי מקודם שמיילס הוא זה ששיחרר את דזמונד, אני רוצה להעלות עוד אפשרות מעניינת – קלייר. דזמונד הצליח להחזיר את סעיד למוטב, מדוע שהוא לא יעשה זאת גם עם קלייר? אני מתאר לעצמי שלא-לוק שלח אותה לאיפה-שהוא, אולי אפילו לבאר עצמה, אולי היא הגיעה לשם במקרה, וכפי שראינו שקרה עם סעיד, גם קרה עם קלייר.

אני הולך להרוס את האי -- האיש בשחור בדמותו של לוק

ווידמור מגלה ללא-לוק שדזמונד הוא "האל-כשל" במקרה שכל המועמדים ימותו. ונראה שלא-לוק נשבה ברעיון של להרוס את האי, המקום שהרס לו את החיים. כפי שראינו בקו זמן החלופי, זה משהו שבהחלט ניתן לביצוע. אם אני טועה, ובן לא תיכנן לבגוד מראש בלא-לוק, אז כאן הוא איבד אותו בכל מקרה. הדבר שכביכול החזיק את בן היה ההבטחה שהוא יישאר שומר האי, מה יחזיק אותו עכשיו? אולי זה ישים את בן במצב בלתי אפשרי בו לא-לוק יבין שהוא מנסה לבגוד בו.

אז מה צפוי לנו בסוף? אין ספק שיהיה סוף סגור, כזה שלא ישאיר הרבה מקום לספק. אך יחד עם זאת, אני מאמין שיהיו הרבה נקודות פתוחות, כאלה שקשורות לעבר, ולא ייסגרו. למשל, משלוחי האספקה של דהארמה, מי באמת בנה את הפסל ומה בדיוק אופי הבעיה בילודה. וגם שאלות יותר קטנות, כמו, הכוחות של וולט, מהו המקור של אימם החורגת של ג'ייקוב והאיש בשחור ומי כתב את כתבי החרטומים. אלו שאלות שהתשובה אליהן תהיה כל תיאוריה שנוכל לחשוב עליה. לא לשכוח גם שבאוגוסט היוצרים יוציאו ספר "האינצקלופדיה של אבודים", שם הם כנראה ייתנו תשובות לכל השאלות הקטנות שיהיו לנו.

איך זה יקרה? כמו שזה נראה, כמעט בטוח שהאי ישקע גם בקו זמן המקורי, כפי שהוא נראה בפרק הראשון של העונה בהבזק למרחב. השאלה אולי מה תהיה התוצאה של זה, ואיך זה ישפיע אל האובדים. הרבה חושבים שקו הזמן החדש הומצא כדי להקל על "הכאב" של הצופים לאחר שכולם ימותו בקו זמן המקורי, אבל נראה שיש קשר יותר מהותי בין שני קווי הזמן. אולי (זהירות! תיאוריה מופרכת בפתח) דזמונד מנסה לנווט את התודעה של האובדים מהקו זמן המקורי כדי שתשרוד בקו זמן החדש, ולכן גם לא אכפת לו למות על האי.

כמובן, יכול מאוד להיות שג'ק וחבורתו יצליחו להרוג את האיש בשחור איכשהוא, אולי על ידי פיתויו להיכנס אל המקום בו המפלצת נוצרה (או התאחדה איתו). אך כמו שציינתי, אם יש אור, יש גם חושך, ואני חושב שאולי ניתן להרוג את האיש בשחור, אך כל עוד יש צד "טוב" על האי, יהיה גם צד "רע". אז מי יירש את האיש בשחור בתור המפלצת? הפעם אני אהמר על התשובה הברורה בעייני – בנג'מין ליינוס.

מפורסם גם בשרון TV ובאתר של הוט ב-YNET.

יום רביעי, 19 במאי 2010

מחשבות על "בשביל מה הם מתו"

ובכן... זה פרק הכנה נהדר לאקשן מטורף בשבוע הבא. דבר אחד עדיין ברור לי מהפרק הראשון של העונה ונראה שאנחנו אכן מתקדמים לקראת זה – דימוי של אי שוקע. אבל אם יהיה זה נצחונו של לוק/סמוקי מה יהיה על ג'ק עכשיו? אולי באמת כולם ימותו אבל יתעוררו בעולם הצידי ויחיו באושר, ואולי הישועה תבוא דווקא מהעולם הצידי שבו דזמונד מתנהג כמו מטורף ומארגן את כולם לבוא לקונצרט. למה לקונצרט? אולי כי הוקינג יודעת הכל ואם היא תקבל את כולם שם היא תגיד להם מה אפשר לעשות ואולי כי דניאל יזכר בפיזיקה שלו ויצליח לחבר בין העולמות. אולי יש להם איזה כוח אלקטרומגנטי יחד שהם מעירים זכרונות אחד בשני ויוצרים שדה כוח משותף.

אבל אולי מה שסמוקי מנסה לעשות זה בדיוק מה שיהרוג אותו – הוא לא באמת יכול לצאת מהאי. כשהוא ינסה להרוס את האי ולצאת ממנו זה בדיוק מה שיהרוג אותו או יעביר אותו לעולם הצידי ושם הוא יתנדף באוויר או יוולד כתינוק לא מזיק וזו תהיה גאולתו, לחזור להיות אנושי ולא מזיק. אולי השם האמיתי של סמוקי זה אהרון?

אז המקור המואר לא נמצא במקדש אלא במקום בלב האי שנדמה ככלום ואפשר למצוא אותו רק אם אתה המגן שלו ורק האנשים שאתה מביא לשם רואים אותו. וטעיתי בהערכה שלי מהשבוע שעבר – הגאולה של לוק אולי לא תהיה כשהוא ייכנס לתוכו כי הוא מנסה למצוא אותו. אבל שוב, אולי בהפוך על הפוך, תוך כדי הניסיון להרוס משהו ייבנה, ייתרחש. האי יציל את עצמו. דזמונד וג'ק יחד יעשו משהו.

אני מאמינה כרגע שפרנק מת ולא נשמע עליו יותר. חשבתי שאולי גם הוא ניצל מהצוללת אבל לא צריך אותו יותר. הפתיע אותי מאד שכך סתם הרגו את ריצ'ארד, הגיבור הכי מפוספס והשחקן המדהים שהכי לא מוצה באבודים. בן קיבל את הנקמה שלו ובכלל נראה שלמראהו של וידמור בן התמלא שוב בשנאה ותאוות כוח שמחקו את שרידי האנושיות והגאולה שהוא עבר קודם לכן. בן הולך עם הצד החזק ויש סיכוי שהוא ינסה להרוג את המועמדים. עכשיו אחרי שג'ק לקח את הג'וב, חייהם של הוגו קייט וסוייר מיותרים לחלוטין, לא? הקלף המעניין היחיד שלא ברור מדוע נותר בחיים הוא מיילס. אני מצפה לסיום מסקרן ומשמעותי עבורו אם הוא לא חוסל בפרק הנוכחי. תמיד נדמה היה לי שהוא יודע הרבה הרבה יותר ממה שהוא מגלה בגלל היכולת שלו להקשיב למתים ובגלל שהוא כזה אינטרסנט שלא מדבר עד שלא חייבים, אולי מפיו יגיעו לנו תשובות חיוניות ואולי עזרה חשובה בבוא העת.

היה מגניב לראות את אנה לוסיה ונראה שהרלי נזכר לגמרי בכל חיי האי לפי איך שהוא התייחס אליה, אבל דזמונד לא מצרף אותה, הוא טוען שהיא לא מוכנה. איזו אמירה יהירה ומעצבנת, איך הוא קבע את זה? זה מה שאלואיז אמרה לו גם כן, הרי. אני ממש מקווה שהיוצרים מתכננים לנו הפתעה לפינאלה ודזמונד יאסוף/יימשכו במקרה לקונצרט הזה גם את בון ושאנון, מייקל וולט, סינדי וג'ולייט (ניקי ופאולו?) ונזכה להיפרד מכולם. אמא של דיוויד – אני נוטה לחשוב שזו אכן ג'ולייט ולא שרה, כי היא תהיה בקונצרט ואין שום סיבה שתהיה שם מישהי שהיא לא מהאי.

טוב, אין עוד הרבה מה לומר. ניסו לדחוף לנו עוד קצת תשובות, אבל לא הבנתי הרבה מזה על יחסי דהארמה-אחרים והמפלצת. אם הם עובדים בשביל ג'ייקוב מאז ומתמיד אז מאיפה יש להם בכלל הנחיות ותקשורת עם סמוקי ומדוע? אם מישהו הבין משהו מהאמירה של בן בנושא זימון המפלצת, תאירו את עיני. דזמונד שכבר הציל את האי בעבר בעזרת מפתח הפיילסייף הוא הפיילסייף של ג'ייקוב. נחמד. הגיוני. אני תוהה אם ג'ייקוב פועל דרכו בעולם המקביל כעת כשהוא מת והוא כבר לא יכול לעבור לשם בעצמו, ובגלל זה לא היה לו זמן להזהיר את הרלי מלהיכנס לצוללת וכל זה. הוא הכין את המהלך האחרון, את השח מט שבא מהעולם המקביל, כנראה.

האמת אני לא לגמרי מרוצה מזה שאין לאבודים קשר משפחתי לאי ושהם נבחרו על פי קריטריון בדידות ואבדון כלשהו. אם אמרתי לפני כמה פרקים שהסדרה היא על אהבה הרשו לי לתקן את עצמי – הסדרה היא על משמעות החיים. אהבה יכולה להיות חלק מזה אצל אנשים מסוימים. אבל מי שאבוד מחפש משמעות והאי יכול לתת משמעות כזו, משהו חשוב להגן עליו, גורל כלשהו. פשוט משמעות. ברגע שקייט מצאה משמעות אחרת לחייה כאם, ג'ייקוב הניח לה. ככה פשוט. לא אמרתי לכם פעם שכסדרת מיינסטרים בסופו של דבר התשובות יהיו ככה פשוטות?

מרוב אקשן שכחתי דבר ממש חשוב - מזמן לא היה איזה רומאן טוב בסדרה. מישהו זוכר משולש אהבים בכלל? וואו זה נראה ממש היסטוריה. זה קצת מפתיע ואפילו מדהים שהאהבה מוצאת את בן בדמות רוסו בעולם המקביל. זה לא יכול להיות עולם רע שם בצידי, זה עולם משעשע של מוח מעוות אבל עם לב טוב. ג'ייקוב?

טוב, בשבוע הבא אני אכתוב מאוחר, אחה"צ, אחרי שכולכם כבר תראו את הפרק. לי אין טלביזיה ואני עובדת בשני בבוקר. אני גם דוחה את הקץ כי אני לא מעכלת שזו תהיה הפעם האחרונה. *דמעה*

יום שני, 17 במאי 2010

פרק 15 – מעבר לים (או: השומר אחי אנוכי?)

כמה שאני אוהב מיתולוגיה. אמנם הפרק הזה לא משתווה לפרק המיתולוגי הקודם על תולדות ריצ'ארד, לא רעיונית ולא ביצועית, אך עדיין אנחנו מקבלים בפרק הזה הרבה. הרבה מאוד. בנוסף, ברגע בו קיבלנו תשובה למוצא המפלצת, הסדרה הפכה ממדע בדיוני לפנטזיה, וזה לאו דווקא דבר רע.

תחילתו של הפרק, לפי מארק פלגרינו (ג'ייקוב), מתרחשת בקירוב לשנה הראשונה לספירת הנוצרים, תקופת שלטונו של אוגוסטוס ברומא, ומכונן הפקס רומנה, השלום הרומי. זו היתה התקופה הכי משגשגת בתולדת הרומאים, ספינותיהם שלטו בימים לאחר שהצי המיצרי הובס בקרב אקטיום, וזו גם הדרך בא הם הגיעו אל האי. כמובן שהם לא היו הראשונים (ע"ע מיצרים), אך הפעם מגיע יחד איתם משלוח מיוחד אל האי.

בחרתי רק שם אחד -- קלאודיה

אחת מנשות הרומאים, קלאודיה, שספינתם נטרפה על האי נראית בהריון מתקדם, מוטיב חוזר באבודים, ואישה מסתורית שחיה על האי מצילה אותה. לאור העובדה שאין לה עדיין שם, אני אשתמש בשם שלוק נתן לה בפרק 6 של עונה 1 - חוה. כל המטרה של חוה היתה לשים ידיה על בנה של קלאודיה, וניתן היה לראות שגם היא מופתעת שקלאודיה נושאת תאומים.

קלאודיה אינה האישה היחידה בסדרה שמגיעה אל האי כשהיא בהריון, גם קלייר ורוסו הגיעו כשהם בהריון מתקדם אל האי. בנוסף, בשלב מסויים (כנראה לאחר התקרית, אך לא ברור עדיין לגמרי) נשים שנכנסו להריון על האי לא שרדו את השליש האחרון של ההריון, ומתו. כל זה גורם לי לחשוב שיש עניין עם ילדים שנולדים על האי, ולמרות שקשה לי לאמוד את האופי של הקשר, אין ספק שיש קשר בין המקרים. אם כך, תפקידו של אהרון בסדרה עוד לא נגמר, ויש סיכוי סביר, לדעתי, שנראה אותו לקראת סוף הסדרה.

הם באים, הם נלחמים, הם הורסים, הם משחיתים... זה תמיד נגמר באותה הדרך -- חוה (או אימם של האיש בשחור וג'ייקוב)

שני הילדים גדלים, ויום אחד הם פוגשים שארים של אותה ספינה שנטרפה על האי, ולמעשה הביאה אותם לשם (למרות שהם עדיין לא יודעים את זה). המפגש הזה גורם לחוה לחשוף את הסיבה להימצאותם על האי, "חיים, מוות, זהו המקור, ליבו של האי". כמו האחים, כך גם אני בהיתי בפליאה במערה, כשחוה הסבירה בפשטות שקצת מהאור הזה נמצא בכל אדם, אך תמיד הם רוצים עוד.

לא קיבלנו תשובה חד-משמעית לגבי מהות האור, ונראה לי שגם לא נקבל, אבל שימו לב לעובדה שהנהר זורם בצורה שאינה טבעית כלפי תוך הנביעה שלו, ולא בכיוון הים, כפי שצריך להיות. זה כנראה אומר לנו שזה באמת המקור של הכל. של הטוב, כמו גם של הרוע. של החיים, כמו גם של המוות. של האמונות הדתיות ושל התורות המדעיות. ה-כ-ל. בנוסף, העובדה שחוקי הטבע נשברים פה, זו עוד הוכחה לכך שהסדרה נטשה את המדע בדיוני, והפכה לפנטזיה.

מצד שני, זו ה-סיבה להימצאותם על האי של ג'ייקוב והאיש בשחור, כמו גם כנראה כל מי שמגיע אל האי, האם היוצרים באמת ישאירו את שאלת השאלות פתוחה לפרשנות בידי המעריצים? כמו שציינתי לפני, קשה לי לראות את היוצרים עונים על השאלה הזו, אך עדיין משהו בסיפור הזה חייב להיסגר. אני מאמין שעד סוף הסדרה נראה עוד את המערה המיסתורית שהכילה את המקור.

יום אחד, אתה תוכל להמציא משחק בעצמך וכל השאר יאלצו לעקוב אחר החוקים שלך -- האיש בשחור

רמז למקור של אימם החורגת של ג'ייקוב והאיש בשחור מתגלה בדמות המשחק אותו היא משאירה לאיש בשחור, הסֶנֶט, משחק המעבר המיצרי. הסנט זהו אותו המשחק עליו לוק מספר לוולט, המקור של משחק השש-בש שאנחנו מכירים היום, ומוצאו במצרים העתיקה. לדעתי, חוה היא השארית האחרונה של המצרים הקדמונים שחיו על האי, והיא זו שנבחרה לפני ג'ייקוב. ייתכן מאוד שלפניה היה מישהו אחר, ותפקיד שומר האי מתחיל הרחק בהיסטוריה, עוד מהתקופה הקדומה, וגם המיצרים לא היו הראשונים שהגיעו אל האי (בייחוד שאנחנו יודעים שהאי זז).

בזמן שאחים משחקים בסנט, אנחנו מקבלים עוד רמז למקור החוקים. האיש בשחור אומר לג'ייקוב שהוא יוכל להמציא משחק בו הוא ייקבע את החוקים, ולדעתי זה מה שיקרה - ג'ייקוב ימציא אותם. העובדה שחוה אמרה להם שהיא "דאגה" שהם לא יוכלו לפגוע אחד בשני גורמת לי לחשוב ששליט האי, זה ששומר על המערה, רשאי לקבוע מסגרת חוקים התקפה לאי.

חוה אומרת לאיש בשחור שהוא מיוחד, והייחוד שלו מתבטא כנראה גם בעובדה שהוא יכול לראות מתים, כמו הארלי. האיש בשחור רואה את אימו המתה, בעוד ג'ייקוב לא, ובעזרתה הוא מגלה מהו המקור שלו – באנשים רגילים שבאו מעבר לים לפני שלוש עשרה שנה. הדבר גורם לקרע בין התאומים, והאיש בשחור סופג את זעמו של ג'ייקוב, וחוזר לחיות עם אנשיו.

בזמן הפרידה חוה אומרת לאיש בשחור כי הוא לעולם לא יצליח לעזוב את האי. זה מעמיד את המתים באור חדש לדעתי, היות שקלאודיה, אימם של התאומים, היא זו שגרמה לאש בשחור להתחיל בנסיונו לחזור "הביתה". האם המתים יודעי כל, וחוה פשוט מנסה עוד שקר? או שחוה אכן כבלה את התאומים אל האי איכשהוא, ולמתים יש גם כן רצונות, והם מנסים להוביל את האיש בשחור במסע הרס עצמי, שעלול גם להשמיד את האי? האם יכול להיות שהאי הוא כלא למתים שעליו, והם בסך הכל רוצים להשתחרר? אני מקווה שלא.

אני עוזב, ג'ייקוב... מצאתי דרך לרדת מהאי -- האיש בשחור

אך למרות המריבה, והפרידה, אחים נשארים אחים, ושני האחים שומרים על קשר ונפגשים למשחק סנט. האיש בשחור מספר לג'ייקוב שהאנשים אכן רעים, אך הם גם חכמים, ובעזרתם הוא מצא דרך לצאת. האם זהו אותו מקום בו היתה תחנת הסחלב, והגלגל הקפוא? התשובה היא לא. בסביבות הגלגל בתחנת הסחלב היו כתבי חרטומים, מה שמרמז על כך שהמקום עתיק יותר מהתקופה שאנחנו רואים בפרק. כנראה שיש כמה וכמה דרכים להגיע לבריכה בה נמצא האור, המקור, ולא רק שתי הדרכים שראינו בפרק – הנחל ודרך המחילה של האיש בשחור. אני מתאר לעצמי שחוה הגיבה כפי שהגיבה, פשוט כי היא ראתה את זה כבר, היא הכירה את הטכניקה הזו של השימוש בגלגל, היות שהמיצרים כבר עשו זאת בעבר, וגם המצאתם נקברה בשלב כלשהוא, עד שיוזמת דהארמה מצאו אותה.

לאחר שהיא מבינה שהאיש בשחור קרוב לצאת מהאי, היא הורסת את הבאר  והורגת את הרומאים שהיו על האי, וסייעו לו. איך היא מצליחה לעשות זאת? האם יכול להיות שהיא היתה מפלצת העשן לפני זה, וזו יכולת שעברה רק לאיש בשחור איכשהוא? לא מסתדר לי כל כך העניין הזה האמת, וזו עוד תשובה שכנראה לא נקבל עליה מענה ברור. 

כעת, אתה ואני... זהים -- חוה (או אימם של האיש בשחור וג'ייקוב)

חוה מחליטה מהר "להמליך" את ג'ייקוב, כנראה בידיעה שהאיש בשחור לא ייסלח לה. כאן האירועים בפרק מגיעים לשיאם, ואנחנו רואים איך בדיוק האיש בשחור עבר מאור אל החושך. בהתקף זעם הוא הורג את אימו, שמודה לו על כך, ומיד אחר כך הוא נענש על ידי אחיו, שמגיב למות אימו החורגת.

למרות שחוה דאגה להדגיש שבני האדם מושחתים מטבעם, נראה שזה לא נגע השמור רק להם. בדומה לאלים היוונים והרומאים, שהיו אנושיים ברגשותיהם, וסבלו מאותן "מגרעות" מהן סובל האדם, נראה שגם משפחתו של ג'ייקוב לא נמלטה מהגורל הזה. חוה בעצמה תימרנה, שיקרה והרגה כדי לגרום לאחים להאמין לה, אז מה עושה אותה יותר טובה מהם?

חוה מודה לאיש בשחור על שהרגה. מדוע? התשובה המתבקשת היא שהיא מאסה בחיי "שומר המקור" ובחיי הנצח. התשובה הפחות ברורה היא שהדרך היחידה שהאיש בשחור וג'ייקוב ימלאו את גורלם הוא בעזרת מותה, והיא וידאה שזה יקרה. לדעתי, הכל היה חלק מהתוכנית שלה, וצפוי לנו עוד טוויסט רציני הקשור לנוכחות של שני האחים על האי, והפיכתם לשני צדדים – אחד בהיר, אחד כהה.

אל תדאג, אח. אני לא הולך להרוג אותך -- ג'ייקוב


ואז זה קורה, הרגע שכולנו חיכינו לו במשך 6 עונות, מאז אותו פרק פיילוט בו המפלצת הרגה את הטייס, ואני חייב להודות שזה היה מצמרר. לא הסצנה עצמה כמו המשמעות שלה. התשובה לאחת השאלות הגדולות של הסדרה. גורלו של האיש בשחור נחתם על ידי ג'ייקוב, והא מושלך אל נהר המקור. האיש בשחור סיפר בעבר שג'ייקוב לקח ממנו את גופו, את האנושיות שלו, וכאן אנחנו רואים את זה קורה. שלא תטעו, האיש בשחור עוד בחיים, פשוט ללא הגוף המקורי שלו.

סוף הפרק פותר לנו גם את תעלומת אדם וחוה, והאבנים – השחורה והלבנה. היות שהיוצרים חסכו מאיתנו את המחשבה, ודי הגישו לנו את ההקשר עם מגש של כסף, אין טעם יותר מדי להתייחס לזה. אולי למעט העובדה שג'ק טעה בגדול כשהוא העריך שהגופות בנות 40-50 שנה. האם היוצרים שינו את הסיפור, או שזה נגרם מהאופי המיוחד של האי? עוד שאלה שכנראה לא נקבל עליה תשובה בסדרה.

הסיפור של האיש בשחור וג'ייקוב מלא באנלוגיות לסיפור קין והבל. למרות אזהרתו של אלוהים, או במקרה שלנו חוה, קין הורג את הבל, ובמקרה שלנו ג'ייקוב שולח את אחיו אל עבר המקום אליו אסור להם להגיע. הרצח הראשון בהיסטוריה אירע בשל קנאה בין אחים. כל הורה מכיר את תופעת קנאת האחים, שרבים ביניהם על תשומת לבו של ההורה. הפעם המקרה סבוך יותר, וקנאת האחים הפכה למשהו גדול בהרבה (טוב נו, אם משווים את זה לסיפור המקראי אז אולי לא), ושני האחים נקלעים למערבולת של רגשות הגוררת אותם לאובדנם. האמנם? כמו שציינתי מקודם, לדעתי, חוה כיוונה את האירועים וזה בדיוק מה שהיא רצתה שיקרה. למה? יש לנו עוד 2 פרקים לגלות.

המשפט הכי חשוב בפרק היה בתחילתו, "כל שאלה שאני אענה עליה פשוט תוביל לשאלה אחרת." זו הדרך של היוצרים להגיד לנו... את אותו הדבר בעצם. כל שאלה שתקבל תשובה בסדרה, מיד יצוצו עוד שאלות חדשות. אז אולי אנחנו צריכים להפסיק לחכות לתשובות ופשוט להנות מהנסיעה?

מפורסם גם בשרון TV ובאתר של הוט ב-YNET.