יום חמישי, 7 במאי 2009

פרק 15: בעקבות המנהיג



האבודים בעבר והאחרים בעתיד צועדים אלה לקראת אלה לצלילי פצצה מתקתקת. אבל הם לא באמת צועדים אלה לקראת אלה: הראשונים צועדים אחורה למחוק את העבר שלהם, והאחרונים צועדים לעבר עתיד חדש ושוויוני יותר כאשר לוק שובר את ההיררכיה של "האחרים". ועדיין, הם עומדים להיפגש בדרך חדשה ועוצרת נשימה, כי זה "אבודים". אבל לפני זה, הם יעברו דרך אלימות ואולי אפילו מוות.

המזלג בתקע: להרוג את כל גיבורי הסדרה, באמת

בואו נתחיל עם ההצהרה המרעישה של ריצ'ארד שהוא ראה את כל אבודינו מתים, ונבחן את האפשרויות:

1. הם נמשכו לעתיד ע"י לוק בדרך מסתורית כלשהי והוא חשב שהם מתו? פחות הגיוני. אם הם נעלמו הוא לא יגיד שהם מתים, מה גם שהוא ידע על התוכניות שלהם לגבי ההתעסקות עם קו הזמן.

2. הוא משקר לסאן מסיבה מסוימת שתתגלה בפינאלה. אני חוזרת כאן לתיאוריה המופרעת הראשונה שלי שהאבודים הזקנים שנשארו בעבר מוסתרים ע"י האחרים איפה שהוא ונפגוש גרסאות מבוגרות שלהם, אבל כמובן יש עוד המון אפשרויות אחרות. אגב, לדעתי רוז וברנארד נמצאים עם הקבוצה האחרת במקדש, שריצ'ארד הזכיר.

3. קו הזמן כן השתנה ויש קו זמן אחד שבו הם אכן מתו. זה נראה לי הכי פחות הגיוני כי אין סיכוי שאבודים יתחילו להתנהג כמו כל סדרת מד"ב אחרת לגבי זמן כאשר הם עשו כאלה מאמצים להעביר לנו גישה חדשה, קרובה יותר למדע מודרני של "מה שקרה קרה".


ועכשיו אני אפתיע אתכם: ההסבר ההגיוני היחיד בעיני למה שריצ'ארד אמר, היא שבשבוע הבא, בסצנת "המזלג בתקע" כל גיבורי הסדרה אכן מתים. תחשבו על זה. כל עונה 6 יכולה להתרחש בעבר כשהם עוד חיו, מנקודת מבט אחרת לגמרי, ולסגור לנו את כל הקצוות. זה בדיוק כמו שבסוף עונה 3 הם יצאו מהאי ועדיין העברנו את כל עונה 4 על הימים האחרונים שלפני כן, או בסוף עונה 4 לוק היה מת בארון והוא עדיין חי כל עונה 5. פתאום זה כל כך ברור לי שזה מה שיקרה. הם אכן מתו.

זה עדיין יעניין אותנו לדעת מה קרה עם האחרים אחרי שהם מתו, הטיהור וכל זה, זה יהיה "ההווה" של הסדרה, ובשאר הזמן נמלא חורים עוצרי נשימה בפלאשבקים שיחברו לנו את הכול. תחשבו על זה, כל התעלומות שמחכות לתשובות הן בעבר, לא בעתיד. רוצים ללכת רחוק עוד יותר? הגיבורים המתים שלנו יהפכו לח'ברה של הלחישות ועונה 6 תהיה מנקודת המבט של הלחישות.

"הכול כתוב והרשות נתונה" – איך זה עובד?

השאלה הגדולה שהייתה תלויה מעל הפרק הזה היא האם באמת אפשר לשנות, למחוק את העבר? לדעתי זה די ברור שלא. אבל האדם חייב להאמין שהוא משפיע כדי ללכת בדרך שהועיד לו הגורל, אחרת הוא לא עושה דבר. זה הפרדוכס של "הכול כתוב והרשות נתונה", דניאל פעל בדיוק כמו מה שקרה כבר, רק כשהוא האמין שהוא יכול לשנות. באופן פרדוכסלי, בדיוק כך הוא תורם למה שקרה בדיוק כפי שהוא קרה.

אבל, ה"גורל" לא נכתב מראש על ידי מישהו אחר, אלא על ידך. We are the cause of our own suffering. ומי מדגים את זה יותר מלוק, אדם רגיל שבנה את עצמו כמיוחד במו ידיו וכיוון את גורלו במו ידיו. ריצ'ארד והאחרים מעולם לא שלטו בגורלו, הוא זה שהביא אותם למקום שבו הם טיפחו אותו. וזה היה מדהים לראות בפרק הזה כיצד ריצ'ארד המסתורי היה לגמרי קלולס וכל הידע המסתורי שייחסנו לו בא בפשטות מג'ון העתידי. כמה יפה. לאט לאט אנו פושטים את מהמסתורין מריצ'ארד והוא נראה יועץ ארגוני רגיל לחלוטין, פרט לעובדה שהוא לא מזדקן, אבל גם בנושא הזה יש לי רעיון.

ריצ'ארד וה-Q או אבודים והאיים האבודים

זוכרים את סדרת הקאלט של הילדות שלנו (אהמ, שלי לפחות...), "האיים האבודים" האוסטרלית? ילדים מכל העולם למדו בבית ספר נודד על ספינה שנטרפה בליל סערה וחמישה מהילדים הגיעו לאי מסתורי שהאנשים חיו בו כמו בימי הביניים והיו להם זקנים ארוכים כאלה (כמו ל"אחרים" בהתחלה). גם סביב אותו האי הייתה אנרגיה אלקטרומגנטית כלשהו שאי אפשר היה לפרוץ אותה והיה פרק שבו אחד הילדים ניסה לפרוץ את זה ולצאת מהאי עם סירה, ללא הצלחה.

המנהיג של האחרים באיים האבודים היה גם כן בלתי נראה, הקיו (Q) עם הקפוצ'ון על הראש שאף אחד לא ראה את פניו. הקיו בעצם החזיק את עצמו צעיר לנצח הודות לעשב נעורים שנמצא באי והתושבים היו קוטפים אותו עבורו ומאכילים אותו בכך. הייתי מהמרת שגם לריצ'ארד יש גישה לאיזה עשב או מים משיבי נעורים אבל מלבד זה, הוא בנאדם רגיל לגמרי.

להרוג את ג'ייקוב – לא מה שחשבתם

הסימנים מצטברים שלוק הוא לא עצמו, אלא מעין שלוחה של האי. האי מדבר אליו מתוכו, הוא בטוח כעת שבן שיחק אותה רואה את ג'ייקוב אבל לא ראה אותו מעולם למרות שדיבר איתו. ומה לוק יודע על גיי'קוב פתאום? עכשיו כבר אין ספק שאנו עומדים לפגוש את ג'ייקוב בפינאלה. אגב, אני חושבת ששם הפרק מתייחס דווקא לג'ייקוב כמנהיג ולעובדה שבמשך זמן רב החבורה הזו הלכה אחרי המנהיג מבלי לראותו ומבלי לערער על כך.

אבל למה לוק מתכוון כשהוא אומר "להרוג את ג'ייקוב"? האפשרויות שאני רואה:

1. הוא מתכוון להרוג את המיתוס של ג'ייקוב ולא להריגה פיזית, על מנת להפוך את האחרים לחברה שוויונית יותר.

2. הריגה של ג'ייקוב בצורה מסויימת משחררת אותו דווקא ומצילה אותו. ייתכן שג'ווקוב היה פעם אדם רגיל עם גוף אנושי ולוק יעזור לו לחזור למצב הזה. אבל כדי לעשות זאת ג'ייקוב יצטרך למות בדיוק כמו שלוק מת. הגאולה באי עוברת דרך השאול. ייתכן שהתפוצצות ג'אגהד ב-77 לא הורגת את כולם אלא יוצרת אינטראקציה ייחודית עם האנרגיה האלקטרומגנטית של האי, וזה מה שגורם לג'ייקוב להפוך מבנאדם רגיל לרוח בבקתה, יוצר את בעיית הפוריות באי, וכדומה. ועדיין, נדמה שוידמור ואלואיז עושים הכול כדי שכל זה אכן יקרה, אחרת "אלוהים יעזור לנו".

3. אנחנו תמיד האמנו שהאי, האחרים והג'ייקוב הם באותו צד אבל ניתנו לנו כבר רמזים שכריסטיאן וג'ייקוב לא בהכרח באותו צד וייתכן שלשני הצדדים שבאי יש גישה ליכולות "קסם", בדיוק כמו שבנראניה, גם לאסלן וגם למכשפה הלבנה היו יכולות. אז ייתכן שלוק הוחזר לחיים על ידי הצד שכולא את ג'ייקוב, בעזרתו של כריסטיאן, ודווקא ברם ואילנה הם חייליו של ג'ייקוב שמסלול הנחיתה נבנה עבורם. אנחנו עדיין לא יודעים, עם זאת, מי הטוב ומי הרע ביניהם. אלא אם ניקח את המטאפורה של נארניה וג'ייקוב השבוי הוא הטוב, ברם ואילנה מייצגים את הטוב בעוד שלוק הושב לחיים על ידי הרע! לוק כבר היה פתי של אמונה בעברו ומישהו כנראה ניצל את זה. יהיה מרתק אם נמצא את עצמנו מייחלים לכך שבן יהרוג אותו שוב כי הוא נגוע ומסוכן, כמו הצוות של רוסו.

בבטן של אלואיז ובבטן הצוללת

שמתם לב שוידמור נוגע בבטן של אלואיז ושואל אותה איך היא מתכוונת לשחות לג'אגהד ב"מצב" שלה? היא בהיריון ממש כרגע עם דניאל. וזה לא משנה שהמתמטיקה של הזמן לא הגיונית. אז הוא בן 30 בלבד במותו, וכשהגיע לאי היה בן 27 והוא היה מרצה באוכספורד בגיל 19 ושרלוט בעצם בת 37 במותה והכול בסדר, למי אכפת.


אלואיז פועלת כרגע מתוך מניע לשנות את הזמן ולנסות למנוע את המצב שבו היא ירתה בבנה. יש לשער שמה שיקרה בתקרית ילמד אותה שאי אפשר לשנות את הזמן וזה רק יביא אסון ולכן היא מוכרחה להתגייס לצד השני וללדת ילד שייצר מדע שהאי זקוק לו מסיבה מסויימת ואז להרוג אותו. אני מאמינה שבמשך זמן רב היא ניסתה לשנות את הזמן ונלחמה בו עד שהיא הבינה איך עובד המנגנון של course correction ועוד נראה מה היא חוותה כדי להבין זאת.

ומה קורה עם הצוללת? היא תגיע בשלום ליעדה מחוץ לאי כי אנחנו יודעים שמיילס ושרלוט אכן חזרו לארה"ב ואנגליה אבל איך קייט, סוייר וגו'לייט יחזרו לאי לאחר שגורשו? אולי נראה סוף סוף את הדרך באמצעותה האחרים עזבו את האי לפני שהייתה להם גישה לצוללת ומישהו (וידמור?) ייקח אותם טרמפ חזרה.

4 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

אני חושב שאתה צודק אני זוכר שבאחת העונות כשלוק רק שמע את גייקוב
גייקוב אמר HELP ME
זאת אומרת שגייקוב מבקש עזרה מלוק אלוהים יודע למה אבל יש הגיון בתאוריה שלך

orenjada אמר/ה...

רק דבר קטן - ג'ייקוב זה ג'ק

אנונימי אמר/ה...

מצוין...!

יעל אמר/ה...

התיאוריה על העונה השישית כל כך הזויה שהיא נשמעת נכונה מדי.
כל הכבוד על הפרשנויות המעולות, ועוד בשפת הקודש
אל תפסיקי
תודה