יום שני, 25 בינואר 2010

אבודים מחדש - סיכום עונה 4


הסתיימה הצפייה מחדש של עונה 4. עונה 4 התרכזה במאבק בין תושבי האי לאנשי הקהנה. דרך הפלאשפרוורדים נחשפנו גם לשישיית אושיאניק, שעזבו את האי, ונסיבות עזיבתם היו חלק חשוב בעלילה של העונה. כמו כן, גילינו מה קרה למייקל לאחר שהוא עזב את האי, ולמה הוא חוזר אליו... אלו הנקודות המעניינות שעלו בסקירות השבועיות.

פרק 1 - תחילת הסוף
הארלי: אני אחד משישיית אושיאניק!

כבר שהעונה מתחילה אנחנו מגלים שלמרות שנראה שהם יצאו מהאי, רק שישה באמת יצאו, והם שיקרו כשהם עשו זאת. איך המטופל בבית המשוגעים ראה את צ'ארלי? לדעתי, זו הוכחה שזה לא צ'ארלי באמת (כי הוא מת, ורק הארלי רואה את המתים), אלא העשן השחור. איכשהו הוא יצא מהאי, ואנחנו גם עדים בפרק יותר מאוחר בעונה לכך שג'ק רואה את כריסטיאן (מיד לאחר שנשמעת אזעקת עשן...). כלומר, היריב של ג'ייקוב מנסה להשפיע על הארלי לחזור... של מי היתה העין בבקתה? ולמה דלת הבקתה נפתחה כשהארלי התקרב אליה? היריב של ג'ייקוב כמובן, ונראה לי מאוד שהוא ניסה לגייס גם את הארלי למשימה שלו.

פרק 2 - אושרו כמתים
בן: השם שלה הוא שארלוט לואיס! שארלוט סטייפלס לואיס. נולדה בשני ביולי, אלף תשע מאות שבעים ותשע, אסקס, אנגליה. ההורים דיוויד וג'נט. המבוגרת מבין שלושה, כולן בנות. היא גדלה בברומסגרוב. עשתה את לימודי התואר הראשון בקנט. את הדוקטורט היא עשתה באנתרופולוגיה באוקספורד. היא כאן עם עוד שני חברי צוות וטייס. השמות שלהם הם דניאל פאראדיי, מיילס סטרום, פרנק לפידוס.

הפרק מתחיל בגילוי המטוס המזוייף באוקינוס. למעשה זהו הסיום של "מצא את 815", משחק מציאות חלופית שהיה בין עונות 3 ל-4. סאם תומאס, הדמות המרכזית, הוא זה שמצא את שרידי הזיוף של טיסה 815 בתוך תעלת סונדה, כל זאת במטרה למצוא את אהובתו, שהיתה דיילת במטוס. המשחק סובב סביבו וסביב המסע שלו בגילוי שבר המטוס. הגילוי של השבר שודר שעתיים לפני הפרק הראשון של העונה. דניאל - הסיפור שלו מתגלה לגמרי רק בעונה 5, ופה אנחנו רואים את השלב שבו הוא לא זכר כלום, כתוצאה מהניסויים שהוא עשה. האי מרפא אותו ולכן הוא חוזר לעצמו לאט לאט. בפרק מאוחר יותר שארלוט עושה לו מבחן זיכרון פשוט שנראה תמוה לצופים בהתחלה, אבל אח"כ, לאור הגילוי על עברו של פאראדיי, זה מסתדר. מיילס - הסיפור שלו עדיין לא ידוע לגמרי, ולמה בדיוק הוא שומע את המתים. זה כנראה קשור לאי, אבל השאלה היא... איך זה קשור להארלי? תיאוריה שחשבתי עליה היא שמיילס, יחד עם הארלי, עברו תהליך דומה כתוצאה מהתקרית של סוף עונה 5. שארלוט - שלד דוב הקוטב שהיא גילתה במדבר של תוניסה מגלה לנו פרט מעניין. שימו לב שעל הקולר יש את סמל תחנת ההידרה - היכן שנמצאים הכלובים. בכל מקרה, ראינו שלוק, כמו גם בן, מגיעים לאותו מדבר כשהם סובבו את הגלגל, לכן, לדעתי, זהו סימן ברור לכך שהשתמשו בדובים (לפחות 1...) לסובב את הגלגל בעבר. כנראה שדהארמה בעצמם. מעניין מתי זה קרה, ולמה. הניחוש שלי... מתישהו סמוך למועד התקרית.... לפידוס - היחידי שלא היה על מבין הארבעה, אבל היה אמור להיות. הוא היה אמור להתרסק על האי יחד עם טיסה 815. נראה לי מאוד שזו הסיבה שהארבעה נבחרו ע"י ווידמור - בגלל הקשר שלהם אל האי. למה סת' נוריס החליף את פרנק כטייס בטיסה 815? לאור החשיבות הגדולה של פרנק לקראת עונה 6, זו באמת שאלה מעניינת. אם פרנק חשוב לאילנה, שהיא כנראה בצד של ג'ייקוב, אז כנראה היריב של ג'ייקוב ניסה למנוע ממנו להגיע אל האי, ניסיון שכשל, כי הוא נחת עם טיסה 316. מתי ואיך צולמה התמונה של בן? טוב... אנחנו יודעים שבן יצא לעיתים מחוץ לאי, אני מתאר לעצמי שזה באחת הפעמים הזו. לא נראה לי שנגלה יותר על העניין הזה...

פרק 3 - הכלכלן
מיילס: לאיפה לעזאזל הם הלכו, שמנמן?
הארלי: הו, אדיר, הספינה שלחה לנו עוד סוייר.


ניתן לראות הוכחה בפרק על כך שיש מסביב לאי הפרעה כבידתית, מה שגורם לטיל "להיעלם" ל-31 דקות. מה שקורה שם זה התארכות זמן. זו תופעה הנובעת משתי תיאוריות פיזיקליות: תורת יחסות פרטית ותורת יחסות כללית. תורת היחסות הפרטית קובעת ששיעור הזמן של נקודה א' שונה משיעור הזמן של נקודה ב'. הדבר יאפשר לשעון הנע במהירות גבוהה, להתקדם בקצב נמוך יחסית. תורת היחסות הכללית טוענת שהבדלים בכוח-המשיכה בין מיקומים שונים יכולים לגרום לזמן לעבור בצורה שונה. מבחינת הטיל הזמן היה רציף, כמו מה שראינו אח"כ. כמובן, שיש חוקיות לעניין, וייתכן שזה תלוי בזווית כניסה, היות וראינו את הגופה של הרופא של הקהנה גם בשלב יותר מאוחר, אם כי היא באה מהעתיד. ההוכחה לכך היא שאפשר לעשות שיחות רדיו בזמן אמת, ולכן, אין הבדל בין הזמן באי למחוצה לו. התארכות הזמן מתרחשת כשעוברים בין האי למחוצה לו (וכנראה גם הפוך) וכנראה האלקטרומגנטיות באי גורמת לזה. מי הוא הכלכלן? לא בטוח שנדע את זה, אבל זה יכול להיות גם אותו אוולינו שהוא הורג בתחילת הפרק. למה שארלוט לא סיפרה לחבריה על המרגל? כנראה כדי לא להרוס את הדרמה שבפרק פגוש את קווין ג'ונסון... אין לי הסבר אחר...

פרק 4 - אגטאון
פרקליטה: דוקטור שפרד, האם אתה אוהב את גברת אוסטין?
ג'ק: לא. כבר לא.


קארלטון קיוז: "באמת, יכולנו לדבר המון על שמות שאינם הגיוניים, אך השם "אגטאון" (בתרגום חופשי לעברית: עיר הביצים, או הביציות) מתייחס לעובדה שלוק הכין שתי ביצים לבן בתחילת הפרק, והפרק עצמו סביב הריונה של קייט, והריון קשור לביציות, וזו המשמעות השנייה, בצורה מושאלת, לשם הפרק." מיילס מבקש 3.2 מיליון מבן. אותו סכום בדיוק שראינו שהוא מבקש מבראם בעונה 5. זה למעשה ניסיון להכפיל את הסכום שהוא אמור לקבל מווידמור: 1.6 מיליון, ותו לא. למרות הרבה תיאוריות של מעריצים בנוגע לסכום הזה (שזה קוד וכד').

פרק 5 - הקבוע
דזמונד: אני אוהב אותך, פני! תמיד אהבתי אותך. אני כל כך מצטער. אני אוהב אותך!

הפרק הזה מראה בעצם מה קורה לדזמונד באופן רציף. העניין הוא שזה כולל מעברים בין 2 זמנים. מה שקורה שם בעצם זה התודעה של דזמונד של שנת 1996 עוברת ל-2004 וחוזרת, וחוזר חלילה. כלומר, זהו דזמונד של 1996, וכל מה שקורה לו משם והלאה זה חדש. בשונה ממה שקרה לו בברבור, שם התודעה של 2004 נזרקה אחורה, ואז הוא חווה את האירועים שוב. שם לדעתי זה היה מעבר לעולם חלופי לכן "מה שקרה, קרה" אינו תקף לשם. פה המצב הוא אחר. פני זכרה את העובדה שהיא נתנה לדז את הטלפון, פאראדיי ציין לעצמו את המפגש עם דזמונד (ושכח את זה). מה היה רשום ביומן הקברניט של הסלע השחור? מה שרשום ביומן קברניט... איפה הספינה היתה פחות או יותר, ומה קרה שם. ווידמור ללא ספק מנסה למצוא כל איזכור לאי.

פרק 6 - האישה האחרת
ג'ולייט: זה מאוד מלחיץ להיות אחר, ג'ק.

למי הארפר חושבת שג'ולייט דומה? לעצמה, מהסיבה שאמרתי שהאחרים חטפו את ג'ק, סוייר וקייט. יש לבן זכרון כלשהוא משנת 77, והוא בטוח זוכר את ג'ולייט. ייתכן אפילו שיש לו תמונה שלה איפשהוא.. האם הארפר בקשר עם בן ואיך היא מופיעה ונעלמת פתאום? לי זה מאוד הזכיר את מה שקרה לאבודים בעונה 5. אבל לאור העובדה שישנן לחישות כשהיא מופיעה ונעלמת, אז כנראה שזה קשור ליריב של ג'ייקוב. לא בן שלח אותה לשם, ואני לא בטוח שזו בכלל היא. מצד שני, אולי באמת האחרים חשבו שהם הולכים להשתמש בגז, ואז זה אומר שהם שולטים איכשהוא במעברי זמן שראינו שקורים לאבודים בעונה 5.

פרק 7 - ג'י יאון
רב החובל גולט: שרידי המטוס ללא ספק מבוימים. עכשיו אתה יכול לדמיין אלו משאבים וכוח אדם צריך כדי לבצע דבר בסדר גודל כזה? לזייף מציאצ שבר מטוס? לתת ל-324 משפחות להתאבל על בסיס שקר? אך מה שיותר מדאיג... מאיפה מישהו משיג 324 גופות? וזו, מר ג'ארה, מר יום, סיבה אחת מיני רבות שבגללן אנחנו רוצים את בנ'מין לינוס.

שוב היוצרים משחקים לנו עם הראש - הפעם יותר. למרות שיש לזה רמז כשג'ין קונה את הדובי (המוכר אומר לו שזו שנת הדרקון שהיתה בין פברואר 2000 לינואר 2001), בסוף הוא אומר שהוא נשוי רק חודשיים ונסגר הסיפור - ג'ין בפלאשבק, סאן בפלאשפורוורד. עוד רמזים לכך שג'ין בפלאשבק: הוא מראה התנהגות שהיתה אופיינית לו לפני האי, הסלולרי שלו מדגם שהיה נפוץ בתחילת שנות ה-2000. וכמובן נחשפת החברה האחרונה בשישיית אושיניק -סאן. מה שנותן עוד רמז לגבי הפלאשבק של ג'ין, למרות שהרבה חשבו (וגם אני.. ) שאהרון לא נחשב חלק מהשישייה.

פרק 8 - פגוש את קווין ג'ונסון
סעיד: למה אתה על הספינה הזו?
מייקל: אני כאן כדי למות.


איך מיילס יודע שקווין אינו השם האמיתי של מייקל? מיילס אמור לשמוע את המתים. אולי זה רמז ליכולת שלו, אולי זה משהו אחר. אולי איזה מת באיזור אמר לו את זה... אולי עוד נגלה את זה... למה ליבי אמרה למייקל "אל תעשה את זה"? אין ספק שמייקל מתמומרן פה בידי האחרים. אבל הנוכחות של ליבי, כמו גם של כריסטיאן אח"כ לא מסתדרת לי. זו היתה פצצת דמה, אז למה ליבי (או מי שלקח את הדמות שלה) התערב פה? לי זה לא ברור. אבל זה מתחבר עם זה שמייקל לא מצליח להתאבד, עד שהוא ישלים את משימתו, לפחות החלק של כריסטיאן. בגלל שהמפלצת מקושרת ליריב של גייקוב, אז אני משער שהוא פשוט רוצה למנוע מעוד אנשים להגיע אל האי, ומייקל היה אמצעי. מעניין אם זה קשור "לתוכנית הגדולה" של היריב של ג'ייקוב.

פרק 9 - צורת התרחשות העתיד
ווידמור: אני יודע מי אתה, ילד. מה אתה. אני יודע שכל מה שיש לך לקחת ממני. אז... פעם נוספת אני שואל אותך: למה אתה פה?
בן: אני כאן, צ'ארלס, להגיד לך שאני הולך להרוג את ביתך. פנלופה, לא כן? וכשהיא לא תהיה יותר... כשהיא תמות... אז תבין איך אני מרגיש. ואתה תתחרט על כך ששינית את החוקים.


מהם החוקים, וכיצד ניתן לשנות אותם? זו נקודה מאוד מעניינת, זה מזכיר קצת את ה"לופהול" שהיריב של ג'ייקוב היה צריך למצוא כדי להרוג את ג'ייקוב. האם לבן יש עוד מידע על העתיד? האם הוא ניצל את הסחלב כדי להגיע לשם? הוא נראה מופתע שהוא רואה שאלכס מתה, כך שאם הוא היה בעתיד אז זה עתיד בו אלכס חיה, אבל לא נראה לי שזה המקרה. בכל מקרה, כנראה אלו חוקים שחלים על האחרים, וראינו בעונה 3 שאסור ל"אחר" להרוג "אחר". זה נראה כמו חוקים של הקהילה של האחרים. למה בן לא יכול להרוג את ווידמור? מן הסתם זה קשור לחוקים... כנראה בגלל ששניהם "מנהיגים" (בעבר) של האחרים.

פרק 10 - זכרון טוב מהבית
ג'ק: למה אתה לא לוקח את התרופות שלך?
הארלי: כי אנחנו מתים... כולנו. כל שישיית אושיאניק -- כולנו מתים. אף פעם לא יצאנו מהאי הזה.


איך כריסטיאן הופיע בפני ג'ק? היתה אזעקת עשן... אני כמעט בטוח שהעשן השחור יכול לצאת מהאי... למה הכוונה ב"אתה לא אמור לגדל/להעלות אותו"? בכוונה הוספתי עוד תרגום למילה RAISE. האם יכול להיות שהכוונה היא ללוק? ולכך שניסו להעלות אותו מהמתים? למה כריסטיאן מופיע בפני קלייר? זה מוביל למחשבה שגם שליריב של ג'ייקוב יש תוכניות לגבי קלייר... מה מקור הכוח של תחנות דהארמה? כנראה עוד תחנת כוח שעוד לא נראתה. אולי קשורה להר געש. למה חלק נרפאים באי, בעוד חלק נהיים חולים? לדעתי, זה קשור לג'ייקוב. בן, עבד למען היריב של ג'ייקוב, וכנראה בגלל התפקיד של ג'ק בעזיבת האי.

פרק 11 - קדחת הבקתה
בן: הגורל, ג'ון, היא זונה ערמומית.

מהי המשמעות של כל אחד מששת החפצים? כשאנחנו יודעים שהכל בגלל לוק עצמו ששיכנע את ריצ'ארד שהוא המנהיג של האחרים המבחן קצת מאבד ממשמעותו. ללא ספק, לוק היה אמור למצוא את המצפן - כי הוא נתן אותו לריצ'ארד וביקש שיחזיר לו אותו! למה קלייר עם כריסטיאן בבקתה, ולמה היא רגועה כ"כ? למה כריסטיאן ביקש מלוק לא לספר לאף אחד שקלייר בבקתה? זו אחת מהתעלומות הגדולות לקראת עונה 4. ללא ספק ההופעה שלה בבקתה מראה שהיא לא מתה. לא בגלל שהמפלצת לא יכולה להתחזות למספר אנשים (כי היא מתחזה לכריסטיאן), אלא כי למה קלייר צריכה להיות שם בכלל? אני משוכנע שקלייר שוכנעה ע"י ריצ'ארד איכשהוא להישאר איתו. אולי הוא הבטיח לה שצ'ארלי יחזור? והיי, יש עוד את החיזיון של דזמונד שלה, של אהרון וצ'ארלי יוצאים מהאי, אולי זה יתגשם? (למרות שאני חושב שלא) מהו הפרוטוקל המשני? הייתי הולך על הזזת האי. אולי אפילו לקימי היו הוראות לגבי מה לעשות לאחר מכן, אולי ווידמור ידע מה יהיו התוצאות, לכן הוא נתן אותו לקימי. הסמל של דהארמה על הפרוטוקול קשור לניסויים של דהארמה, ואולי הוכחה שזה נעשה בעבר.

פרק 12 - אין כמו בבית, חלק 1
בן: שמי הוא בנג'מין לינוס. אני מאמין שאתם מחפשים אותי.

מהן התוכניות שיש לסאן לחברה של אביה? אני כמעט בטוח שזה שימוש בכל האמצעים למציאת ג'ין, דרך החברה היא הגיעה לווידמור. איך דניאל יודע על הפרוטוקול המשני? הוא למד על דהארמה, וכנראה גם גילה על הפרוטוקול.

פרק 13- אין כמו בבית, חלק 2 ו-3
לוק: זה לא אי. זה מקום בו מתרחשים ניסים. ו... ו... אם... אם אתה לא מאמין בזה, ג'ק, אם אתה לא יכול להאמין לזה. פשוט חכה ותראה מה אני עומד לעשות.

סוף סוף נחשפת הזהות של האדם בארון קבורה, וג'רמי בנת'ם. במהלך הפרק הוקרנה הפרסומת של "אוקטגון גיוס עולמי". הפרסומת החלה את משחק המציאות החלופית "פרוייקט הגיוס של יוזמת דהארמה" בו גויסו המעריצים ליוזמה (גם אני!!!!). הפרוייקט בוטל בגלל המשבר הכלכלי בסופו של דבר... מה בדיוק עושה הגלגל הקפוא, ומי בנה אותו? מה הוא עושה בדיוק קשה עוד להבין... נראה לי שמה שקורה הוא שהאי זז במרחב (ולא בזמן) ומי שעליו חווה מעבר בזמן כתוצאה מכך. השאלה שנשארת ועולה בעונה הבאה, היא למה האחרים לא מושפעים ממנו? בקשר למי בנה אותו, הייתי הולך על הקדמונים שחיו על האי. הם כנראה הבינו את מקור הכוח של האי, בנו את הבאר (בעזרת ג'ייקוב/יריבו?), והגיעו אל הגלגל. דהארמה ניצלו את הידע שהם שאבו מכתבי החרטומים והבינו את מטרתו. מדוע בן אומר שמי שמשתמש בגלגל לא יכול לחזור אל האי? אני חושב שהוא הגזים. זו היתה דרך להגיד מסביב שמי שמסובב את הגלגל מוצא את עצמו בתוניסיה. והוא הרי חזר אל האי... איך מיילס ידע ששארלוט היתה כבר על האי בעבר? איל מיילס יודע דברים? איזה מת לחש לו... לא נראה לי שהוא זוכר אותה מילדותם המשותפת על האי... מצד שני זה יכול רמז לכך שהם היו ילדים על האי (הם, כלומר, לא רק שארלוט). או שיש סיכוי שמיילס עבר מעל הקבר של שארלוט עצמה ממש... אולי היא מתה סמוך לזמן שלו על האי (בזמן שהם היו על האי בעונה הזו), והוא "קלט" משהו.

זו היתה עונה 4. עונה המלאה בציטוטים בילתי נשכחים, מוטיבים ומשפטים חוזרים הבונים את הסיפור, שחקנים נוספים נכנסים לתמונה, וכמובן הסיום העונה שגילה לנו מיהו האדם בארון המתים, ונתן לנו שאלה חדשה, איך הוא מת? ניתן עדיין לצפות בסיקורים לפרקים בפורום של אבודים. זהו האשכול המרכז את כל האשכולות בנושא - http://www.fxp.co.il/showthread.php?t=4073753

אין תגובות: