יום חמישי, 27 במאי 2010

אבודים - הסוף

הטור הזה יהיה שונה מהרגיל, ומורכב משלושה חלקים. החלק הראשון הוא סיכום של העונות 1-5. החלק השני הוא סיכום של פרק הסיום, ועונה 6. החלק אחרון אלו השאלות שנשארו פתוחות.

חלק 1: זה נגמר רק פעם אחת. כל מה שקרה לפני זה זו התקדמות

ג'ק: בשבוע שעבר רובנו היינו זרים, אבל כולנו כאן עכשיו. ואלוהים יודע כמה זמן נהיה כאן. אבל אם אנחנו לא יכולים לחיות ביחד, אנחנו הולכים למות לבד.

מהפרק הראשון הרגשנו שאבודים נותנת לנו משהו אחר. ג'ק פקח את עינו בג'ונגל, וינסנט מקפץ מעליו, ומיד אח"כ זה מתחיל. ג'ק, "הגיבור", עובר מנפגע אחד לאחר, מנשים את רוז, מציל את קלייר, ומתחיל את תפקידו החדש, כמנהיג. כך אט אט נפקחו עייניהם של האובדים (מוטיב שסימל על איזו דמות הפרק מתמקד), וגילינו את הסיבות להפיכתם למועמדים, מדוע הם "פגומים".

באותו פרק ראשון מופלא גילינו גם את אחד האלמנטים המרכזיים שילוו אותנו במשך שש העונות – המיסתורין. כבר בלילה הראשון שלהם על האי, בזמן שעוד חשבנו שהסדרה היא מן הישרדות בסגנון רובינזון קרוזו, המפלצת חשפה את עצמה לראשונה. דינוזאור? ג'ירף עצבני? גם לנו וגם לאובדים אין שמץ של מושג מול מה הם עומדים.

ואז גם גילינו דובי קוטב, שדר מיסתורי בצרפתית, לחישות, אחרים, את אדם וחוה, מטוס קל (מניגריה) באמצע האי, ואת דניאל רוסו. העונה הראשונה גם בציגה בפנינו את הקליף האנגר, אותו סיום מותח שגרם לנו לזעוק במין טקסיות שכזו בסוף כל פרק – "מה?!" זה היה הכלי נשק "הסודי" של היוצרים, כך הם הבטיחו שנישאר נאמנים. והרי, איך אפשר שלא?

עונה 1 הכילה אמנם מיסתורין, אך זו היתה בעיקר עונת ההיכרות שלנו. ההיכרות עם האובדים, עם האי, ועם המיסתורין שלו. אך יחד עם זאת, ובשל העובדה הזו, היא לא היתה עונה מייצגת. המיסתורין שאפף אותה היה רובד חיצוני בלבד של התעלומות האמיתיות של האי. וכך, רק לקראת סופה גילינו שתי תעלומות מרכזיות שירדפו אותנו הרבה אחר כך – הסלע השחור והצוהר של תחנת הברבור.

את הסיפור המלא מאחורי הסלע השחור קיבלנו רק העונה (למרות שהיו לא מעט רמזים לפני), אך התעלומה החשובה, וזו שכנראה לא נחשפה לגמרי, היא תחנת הברבור. בסוף עונה 1, בעזרת דינמיט שהובא מהסלע השחור, פוצץ הצוהר, וכך נגמרה לה העונה, כשאנחנו עוד לא יודעים מה יש בפנים.

טום: תגיד לי, אתה הולך לבית של מישהו בפעם הראשונה, אתה מוריד את נעלייך? אתה שם את רגלייך על שולחן הקפה שלו? אתה נכנס למטבח שלו, אוכל אוכל שלא שייך לך? פותח דלת לחדרים שאין לך סיבה לפתוח? אתה יודע, מישהו חכם הרבה יותר מכל מי שכאן אמר פעם: "מאז שחר האנושות, האדם התברך בסקרנות." אתה מכיר את המשפט השני על סקרנות, לא, ג'ק?

תחנת הברבור מהווה חלק חשוב בסיפור כי כנראה היא זו שגרמה לייחודו של דזמונד, והפיכתו לנשק ה"אל-כשל" כנגד המפלצת, כמו אותו מנגנון שגרם לקריסתה של התחנה (ואני ארחיב על זה בחלק האחרון). תחילתה של עונה 2 הציגה בפנינו עוד אלמנט שילווה אותנו במשך העונות שלאחריה – ההטעיה. אנחנו חושבים שאנחנו רואים משהו, ולמעשה מדובר על משהו אחר לגמרי. בתחילתו של הפרק הראשון אנחנו בטוחים שמדובר בעוד הבזק לאחור, למקום שנמצא מחוץ לאי, ואז אנחנו מגלים שאנחנו על האי, וזה מה שנמצא מתחת לצוהר.

עונה 2 חשפה בפנינו חלקית את מערכת התחנות על האי, כמו גם את הזנביים, ואת יוזמת דהארמה. בעונה הזו התחלנו להבין שאנחנו בעצם לא מבינים כלום, כאשר תעלומה רודפת תעלומה, וכל גילוי גורר אחריו מבול של שאלות חדשות. בנוסף, גם קיבלנו רמז משמעותי לעונה 6, שארלוט מאלקין, הבת של המדיום של קלייר, אמרה לאקו שיש לה מסר מאחיו בזמן שהיא היתה "במקום בינייים". זה קרה לה כשהיא חוותה חוויה קרובה למוות...

עונה 2 גם הביאה לנו את בנג'מין ליינוס. מייקל אמרסון הוחתם תחילה ל-3 פרקים בלבד, אך הצלחתו (ותודה על כך!) גרמה לכך שהוא הוחתם כשחקן מן המניין. תפקידו שונה "קלות", והוא הפך למנהיג האחרים. הסיפור מאחורי מייקל מראה לנו עד כמה היוצרים קשובים לקהל המעריצים. כמו דזמונד, שהפך לאחד מאהובי הקהל, כך גם בן נהנה "מאהדת" הצופים, וזה גורם חשוב להפיכתו לשחקן מרכזי.

בן: מפה אני באתי, ג'ון. אלו האנשים שלי. יוזמת דהארמה. הם באו לכאן בחיפוש אחר הרמוניה, אך לא יכלו לחיות בדו-קיום עם תושביו המקוריים של האי. וכשהיה ברור שצד אחד חייב ללכת, צד אחד חייב לעבור טיהור, עשיתי מה שהייתי חייב. הייתי אחד מהאנשים שהיו חכמים מספיק כדי להבטיח שאני לא אגמור בבור הזה. מה שעושה אותי הרבה יותר חכם ממך, ג'ון.

רק בעונה 3 אנחנו מגלים את הסיפור מאחורי בן, האחרים והתחנות שעל האי. בן הוא שאר של יוזמת דהארמה, אותם אלה שבנו את התחנות כדי לחקור את האי. הוא זה שאחראי ל"טיהור", אותו אירוע שהביא את הקץ על היוזמה. בעונה הזו הבנו שהאחרים ודהארמה זה שני דברים שונים בתכלית. בעונה הזו גם גילינו את ריצ'ארד אלפרט, והעובדה שהוא לא מזדקן. גם את התשובה לזה קיבלנו רק בעונה האחרונה.

בשיאה של העונה קיבלנו עוד מספר מבטים על האיש בשחור, עוד לפני שהבנו מה אנחנו רואים, והחלק המעניין שבהם היה כשהמפלצת הרגה לנו את אקו. שוב, היוצרים נאלצו לעמוד בפני המציאות, כשהוריו של אדוולה מתו, והשחקן ביקש לעזוב את הוואי. זה גם ההבדל הגדול בין טלוויזיה וקולנוע, אורך ההפקה הטלוויזיונית טומן בחובו הסתגלות לשינויים.

עונה 3 נגמרה באחת ההטעיות הגדולות, כאשר בפרק הסיום ראינו את ג'ק מחוץ לאי, ורק בסופה הבנו שבעצם לא מדובר בהבזק לאחור, כי אם לפנים, ושג'ק וקייט (לפחות) הצליחו לרדת מהאי. מה?!

הארלי: אני אחד משישיית אושיאניק!

בשל שביתת התסריטאים, הזכורה לשמצה, ענה 4 התקצרה לנו קצת (קיבלנו פיצוי בעונות 5-6), כך שהרבה באמת לא קרה שם. אבל העונה הזו הראתה לנו שלא מדובר בסדרה פשוטה, וכדי באמת להבין אותה אנחנו נצטרך להפעיל את הדבר הזה שיש לנו על הכתפיים (לא עוד קאוץ' פוטייטוס!). הפרק שהכי סימל את זה בעייני היה הפרק על ג'ין וסאן, פרק שעד היום רבים לא הבינו. בפרק הזה היה הבזק לאחור של ג'ין, והבזק לפנים של סאן. וכך, היוצרים הטעו אותנו, וגרמו לנו לחשוב במשך כל הפרק (למרות שהיו רמזים קטנים) שג'ין יצא גם הוא מהאי.

טוני: שמעת את זה? מסע בזמן. כמה טיפשים הבחור הזה חושב שאנחנו?

חשבתם שהסתבכתם? אז הגיע עונה 5, והמסע בזמן. כתוצאה מסיבוב הגלגל על ידי בן האובדים החלו לעבור בין הזמנים (כאשר "האחרים" לא). הם הגיעו לשנות ה-50, לזמן שעוד דהארמה לא היו בו על האי, ושם הם גילו את נוכחותה של פצצת מימן על האי. הם גם הגיעו אל העתיד, לשנה בה טיסת אג'ירה התרסקה, שם האיש בשחור תימרן את לוק. ולבסוף, לאחר שלוק החזיר את הגלגל למקומו, הם נתקעו בשנות ה-70, בזמן של יוזמת דהארמה.

בענה זו הבנו שהאובדים שלנו אחראים לאחד האירועים שהשפיעו הכי הרבה על האי – התקרית. האם הפצצה התפוצצה או לא? התשובה היא לא. אנחנו לא רואים עדות לפיצוץ (קרינה, אדמה חרוכה), ואנחנו מגלים שקו הזמן הדמיוני של עונה 6 אינו קשור לכך. בנוסף לכך, מה שקרה קרה קרה, ומיילס היה הראשון שאמר לנו את זה – בכך שהם מנסים לשנות את העבר, הם בעצם יוצרים אותו.

חלק 2: האי לא גמר איתנו עדיין

וסוף סוף הגענו לעונה האחרונה. והכל הודות לסטיבן קינג, אדון המיסתורין, שהוא גם מעריץ של הסדרה. קינג איתגר את היוצרים לקבוע תאריך "מוות" לסדרה, ולא למשוך את הקהל, במהלך עונה 3, וכתוצאה מכך, נקבעה מסגרת זמן (ופרקים) עד לסיום הסדרה.

עונה 6 הציבה בפנינו את ההבזק למרחב, או כפי שגילינו לאחרונה, את קו הזמן הדמיוני. הפעם גם ההטעייה היתה גדולה מתמיד. הרבה היו בטוחים שהמציאות קשורה איכשהוא לפצצה, ואז גילינו להפתעתנו שזהו עולם ביניים, וכך עוד הבטחה של היוצרים (על כך שלא מדובר בעולם הבא) התגלתה כתרמית, ממש כמו שהם ציינו בעבר שהסדרה לא קשורה במסע בזמן. בראיון, בו הם נשאלו האם הם יודו כשמעריץ יגלה את "הסוד" של אבודים, הם ענו בציניות שוודאי שכן, זה הרי לא יהרוס להם כלום...

קו הזמן הדמיוני היה תמונת מראה לעונה 1, ובכך נתן משמעות מוגברת לעונה. ראינו את האובדים בחיים דומים, אך גם קצת אחרים, וגם קצת יותר טובים. קייט לא פשעה, לג'ק יש ילד, סוייר שוטר, הארלי לא מרגיש מקולל ולוק עדיין עם הלן. האובדים מגיעים לעולם ביניים שם הם מצליחים לקבל את כל מה שהם רצו, ממש כמו שהאיש בשחור הבטיח לכל מי שאפשר, וכנראה גם מתממשת המשאלה הגדולה ביותר של כולם – עולם בלי אי. לפי המידע שיש בידינו היום, האיש בשחור רצה תמיד פשוט לשלוח אותם אל מותם, וזו היתה משמעות "ההבטחה". אפילו דזמונד חשב בסוף שלשם הוא יגיע מבריכת המקור, אך אני מקדים את המאוחר.

בעונה האחרונה גילינו בדיוק את האופי של מפלצת העשן וכך שלוק הוא כבר לא-לוק, כמו גם את מקורם של האיש בשחור וג'ייקוב וכך שהם היו בסך הכל אנשים רגילים, בדיוק כמו האובדים. מסתבר שבדיוק כמו קלייר, ורוסו לפניה, קלאודיה הגיעה בהריון מתקדם אל האי, הפעם מאוד מתקדם. הג'ייקובית "המקורית" (למרות שמאוד סביר שהיה גם מישהו כזה לפניה) הורגת את אימם של התאומים, ולוקחת אותם תחת חסותה, תוך כדי שהיא מגינה עליהם בסדרה של חוקים, מן עשרת הדיברות שכאלה, רק שבאמת אי אפשר להפר אותם. כוח שיעבור אחר כך לג'ייקוב.

ווידמור, המנהיג הגולה של האובדים, גם חוזר אל האי, ונראה שהפעם הוא בצד של "הטובים". זה קורה לאחר מפגש עם ג'ייקוב, כפי שנחשף לקראת סוף העונה, שכנראה דומה מאוד למפגש של המועמדים איתו. ווידמור מחזיר את דזמונד אל האי, בתור נשק ה"אל-כשל" האחרון, ולאחר שהוא בודק שדז אכן עמיד בפני אלקטרומגנטיות, וכנראה גורם לו לחוויה קרובה למוות, דזמונד הוא הראשון ש"רואה" את שני קווי הזמן.

בקו זמן הדמיוני עושה רושם שצ'ארלי הוא הראשון ש"רואה", כשהוא חווה גם כן חוויה קרובה למוות, וזה מתחיל שרשרת אירועים שבסופה האובדים, בעזרת דזמונד, מתחברים שוב יחדיו. רק בסוף העונה אנחנו מבינים שזהו עולם ביניים, אליו מגיעים כל המתים. הם קשורים אחד לשני, וזקוקים אחד לשני כדי "להמשיך הלאה", בשל העובדה שהיה להם קשר "מיוחד". הם עברו את האירועים המשמעותיים בחייהם יחדיו, האירועים על האי.

כריסטיאן מסביר לג'ק שרק מי שמת נמצא שם, והעובדה שיש שם כאלה ששרדו בסוף היא פשוט כי כולם מתים בסוף, ולקו זמן הדמיוני הזה אין ממש זמן מוגדר. העדות הכי טובה לכך היא כשהארלי אומר לבן שהוא היה מספר 2 ממש טוב, ובן מחזיר לו באימרה דומה, שהוא היה מספר 1 מצויין. כלומר, זה קרה אחרי שהם סיימו תפקידם על האי, ומי יודע כמה זמן הם מילאו אותו...

הפרק האחרון בפרט, והעונה כולה בכלל, מספקים לנו מספר מפגשים בלתי נשכחים, בין ג'יימס (סוייר) לג'ולייט (זה הקטע שמיררתי בבכי), בין קלייר לצ'ארלי, דזמונד ופני, ליבי והארלי, סעיד ושאנון, ובסוף, גם ג'ק וקייט. אם חלק מהמטרה של קו הזמן הזה היא לרגש אותנו, אז זה הצליח. אין ספק שההתרגשות נובעת אך ורק מההיכרות העמוקה שיש לנו עם הדמויות, ורק כך אנחנו מצליחים להבין שזה גורם להם "לראות". אחרת, זה היה הרבה פחות מרגש, והרבה פחות אמין.

על האי, אנחנו עדים לחזרתה של קלייר, יחד עם התינוק-סנאי, ונוצר הרושם שהיא וסעיד מתו, והפכו לזומבים נשלטים על ידי האיש בשחור. כך מתגלה אופי "המחלה" שמיסתורית בה חלו אנשיה של רוסו. המחלה גם מסבירה את הסיבה בעטיה האחרים היו כל כך קנאים לגבי המתים שלהם, הם ניסו למנוע מהם להפוך לזומבים בכל מחיר. זו היתה הדרך של היוצרים לעשות את "עונת הזומבים" שהם צחקו עליה כל כך הרבה זמן. אך למעשה, כמו אנאקין שהפך לדארת' ויידר, מי שעובר "לצד האפל" יכול לחזור. סעיד מוכיח את זה, ואני מתאר לעצמי שקלייר תוכיח את זה, כשהיא תחזור לעולם שמחוץ לאי.

בעונה זו התגלה גם הסיפור של הסלע השחור, יחד עם זה של ריצ'ארד. ריצ'ארד הגיע במאה ה-18 אל האי, בתור עבד, והפך לבן אל-מוות בזכות ג'ייקוב. ג'ייקוב מינה אותו כדובר בשמו, אך למרות זאת, גם בפני ריצ'ארד מסתבר שהוא לא התגלה הרבה. ג'ייקוב רצה מאז ומעולם לתת אפשרות בחירה, אפשרות שלא ניתנה לו, ובכך גם גזר את גורלו, היות שהאיש בשחור לא נקט באותה הדרך.

וכך כל הדרכים הובילו אל המקור, לב האי, והסיבה בעטיה כולם נמצאים על האי. המקום ממנו יצא האיש בשחור בתור מפלצת, לאחר שהיא כנראה נכלאה שם (היות שראינו עדות לקיומה לפני כן). ג'ק והאיש בשחור שניהם בטוחים שהם ישיגו את מטרתם, ושניהם צודקים. דזמונד מסיר את הפקק השומר על יציבות האי, ומחובר בצורה כלשהיא את הר הגעש שעל האי, והאי מתחיל לטבוע. אך הפעולה הזו מבטלת את כל "הכוחות" של האי, וכך לוק, הלא הוא האיש בשחור, הופך בזמן הזה לפגיע, וקייט היא זו שבסופו של דבר מחסלת אותו, ואת מפלצת העשן.

ג'ק חוזר עם הארלי ובן אל בריכת המקור, כדי "לתקן" את האי, בזמן שריצ'ארד (שטעיתי, וחשבתי שהוא מת), מיילס, פרנק (שחזיתי את העובדה שהוא צף במיימי האוקיינוס), קלייר, קייט וסוייר מנסים לברוח ממנו, בעזרת המטוס של אג'ירה. בדרך גם מתגלה העובדה שהודות להסתלקותו הסופית של ג'ייקוב, ריצ'ארד חוזר להיות אדם רגיל, והוא מתחיל להזדקן.
אם כך, אלו הדמויות ששרדו את סוף הסדרה (בקו זמן הרגיל):

• יצאו עם טיסת אג'ירה: ריצ'ארד, מיילס, קלייר, קייט וסוייר.
• נשארו על האי, וחלקם אולי עזבו אותו בסופו של דבר: הארלי, בן, רוז, ברנרד ודזמונד.
• וכמובן אלו שמחוץ לאי: אלואיז, וולט, אהרון, ג'י יאון, פני וצ'ארלי (בנו של דזמונד).

בסופו של דבר, ג'ק ממנה את הארלי ליורשו, והשני לוקח את בן כעזר. לאחר מכן ג'ק יורד אל המקור, ומחזיר את הפקק למקומו. כמו האיש בשחור, הוא משוגר אל מחוץ לבריכה, משהו שכאמור רק דזמונד היה עמיד בפניו, וכך מגיע סופו של ה-גיבור. ברגעים האחרונים לפני המוות הוא מקבל הצצה אל העולם הדמיוני, כמובן מבלי לדעת לגמרי את משמעותו, אך זה מספק לו רגע אחרון של נחת, בצירוף של המבט על טיסת אג'ירה ממריאה. כך הסדרה נגמרת כמו שהתחילה, עם עינו של ג'ק, הפעם נסגרת.

חלק 3: כל שאלה שאני אענה עליה פשוט תוביל לשאלה אחרת

אז על מה עוד לא ענו לנו בסדרה? היוצרים "הבטיחו" שכיאה לסדרת מיסתורין, המעלה הרבה תעלומות, לא כל הקצוות ייסגרו. למרות שהסוף היה סגור, אכן נשארנו עם לא מעט כאלה (גם לא הרבה). אלו הגדולות שבהן. חלקן תיאוריות שלי. חלקן מסתובבות ברשת, ואיגדתי אותן.

הייחוד של אהרון, והמדיום – ריצ'ארד מאלקין

כבר בתחילת הסדרה, בפרק על קלייר, הכרנו את ריצ'ארד מאלקין, מדיום שקלייר הלכה אליו. הוא משכנע אותה למסור את אהרון, ונוצר הרושם שיש לאהרון ייחוד כלשהוא. אך בעונה 2, בפגישה עם אקו, הוא הודה שהוא מתחזה. לדעתי, ריצ'ארד התבקש לשקר לקלייר על ידי אביה (שהיה בערך באותו זמן באוסטרליה), אך ייתכן גם שזה היה על ידי האחרים.

הכוחות של וולט

כוחותיו של וולט נראים כטלקינזיס. כלומר, מבחינת ההגדרה הקלאסית, הניחן ביכולת טלקינטית מסוגל להזיז עצמים בכוח מחשבתו בלבד. גם השפעה מרחוק על מערכות ביולוגיות (אנשים, חיות, צמחים ותאים) נכללת בהגדרה. בעל היכולת הטלקינטית יכול לכאורה לגרום לשינוי ביולוגי, חיובי או שלילי על המערכת הביולוגית עליה הוא מפעיל את יכולתו. לדוגמה, אדם בעל יכולת טלקינטית יכול להשפיע על מזג האוויר על ידי התרכזות בעצם השינוי בלבד.

משלוחי המזון בעונה 2

כשלוק ובן ננעלו בברבור הופיע על האי משלוח מזון של דהארמה, שנראה שהגיע משום מקום. הוא היה מחובר למצנח למרות שללא ספק לא עבר מסוק או מטוס מעל האי. הגיוני שדהארמה השתמשו בסחלב כדי להעביר מזון לתקופות שונות בברבור, וכנראה לכל שאר התחנות גם כן. כלומר, הם קנו בהתחלה כמות גדולה, וכדי שהאוכל לא יתקלקל הם "שלחו" אותו לזמן הנכון. העובדה שהאספקה ממשיכה גם לאחר הטיהור עוד יותר מחזקת את זה, כי הם שלחו את האוכל לעתיד בלי לדעת שיקרה "הטיהור", וכשהוא קרה, זה היה לאחר שהם שלחו, ולכן הוא ממשיך להגיע.

הייחוד של דזמונד

דזמונד בילה 3 שנים מחייו בתחנת הברבור. התחנה הוקמה על אחד ממאגרי האנרגיה האלקטרומגנטית שבאי, והוא זה שסובב את מפתח האל-כשל, מה שגרם לו להיזרק אחורה בזמן, וייתכן אפילו שזה היה לזמן "הדמיוני" שאנחנו רואים בעונה 6. בעולם שלנו, "העולם האמיתי", מחקרים הראו שחשיפה לקרינה במינונים נמוכים גורמת לחסינות מסויימת. ובכן, זה בדיוק מה שקרה לדז שלנו, כתוצאה מהחשיפה הממושכת שלו (כל פעם שהשעון התקרב ל-0) הוא הפך להיות חסין.

הציפור של הארלי

בעונות 1 ו-2 האובדים ראו ציפור ענקית, והארלי חשב שהציפור קראה בשמו ("מיד לאחר שהיא חירבנה זהב"). בנוסף, בדי.וי.די של העונות הצווחות של הציפור מתורגמת ל"הארלי". תשובה ברורה לא ניתנה בעניין, אבל לאור העובדה שהארלי חזר בזמן לזמני הדהארמה, וראינו שהם "התעסקו" עם חיות באי ההידרה, והנוכחות של כלובי ציפורים ענקיים שנמצאו על האי, ניתן להסיק שמשם היא "מכירה" אותו.

המיצרים, כתבי החרטומים, הפסל, המקדש ושאר החורבות על האי

ראינו לא פעם כתבי חרטומים על האי, כמו גם את הפסל של תאורט (אלה מיצרית). גם על הפקק של המקור היו כתבי חרטומים. אין ספק שהמיצרים היו הראשונים שגילו את האי המיסתורי. נכון, לא היו להם ספינות המסוגלות לשוט באוקיינוסים, כמו גם לרומאים שראינו מגיעים בפרק על ג'ייקוב והאיש בשחור. אבל לאחר שגילינו שהאי זז, אני לא חושב שזו בעיה. השלדים שראינו במערת המקור ללא ספק קשורים למיצרים האלה, ולניסיון שלהם להבין את מהות האי.

לדעתי, המיצרים היו הראשונים שחפרו באי, והם אלו שגילו את המקור לראשונה. הם גם אלו שבנו את הגלגל שראינו בתחנת הסחלב (זה לא אותו של האיש בשחור, זה שבסחלב נמצא בסביבה קפואה), לאור כתבי החרטומים שהיו בסביבתו. כתב החרטומים "מת" כשיוון כבשה את מצרים בתקופה ההלניסטית (לנו תקופת הרומאים), ולמרות שהשפה נשארה קצת אחרי זה, היא לא נכתבה בעזרת הירוגליפים אלא באותיות יווניות. בנוסף, זו גם הוכחה שהמפלצת היתה קיימת גם כן לפני האיש בשחור, פשוט הוא התאחד איתה כשנזרק למערה על ידי ג'ייקוב. הרי ראינו במחילות תחת חומת המקדש תחריט של המפלצת מול אנוביס (אל המוות המיצרי). אם היוצרים ירצו מתי שהוא לעשות סרט, לדעתי, הכי מעניין יהיה להראות את המיצרים. מן הסתם, הם גם בנו את שאר המבנים העתיקים שהיו על האי, למטרות שונות.

מי ירה על סירת הקאנו?

פה היוצרים פישלו קצת. הרבה מעריצים חיכו לראות את הסצנה הזו מזווית הראיה של היורים בעונה 6. אפשר להסביר את זה באלף דרכים (האחרים, אנשיו של ווידמור, למשל), אבל במקרה הזה הם בהחלט היו צריכים להראות את זה.

הבקתה של ג'ייקוב ("עזור לי")

למעשה, כל פעם שראינו את הבקתה הזו, זה היה האיש בשחור. כריסטיאן, העין המוזרה, הדמות שלוק רואה למאית השנייה, כולם היו האיש בשחור, וחלק ממסע התעתועים שלו כדי לצאת מהאי.

למה נשים בהריון מתות על האי?

האמת שזה קשה, אבל אני אנסה. ייתכן קרה משהו באי מאז התקרית, ותחנת הברבור (או יותר נכון מה שנמצא מתחתיה) משחרר אנרגיה אלקטרומגנטית שלילית וזה מה שגורם לבעייה. מה שגם תומך בכך היא העובדה שהאחרים לא מכירים, או לא יודעים יותר מדי מה קורה בתחנת הברבור.

מה הסיפור מאחורי אקו והמפלצת?

בפעם הראשונה שאקו פגש במפלצת היא סרקה אותו, כהכנה להשתלטות. ואז הניסיון החל כשהיא משתמשת ביימי כדי לפתות את אקו (כמו בכריסטיאן בניסיון על ג'ק) החזיונות של יימי הם בסך הכל הניסיון לפתות אותו ולבדוק אותו יותר ל"עומק". בזכות האמונה החזקה של אקו, הניסיון נכשל, וכתוצאה מזה המפלצת הורגת אותו. למרות שהרבה חושבים שאקו התכוון ל"אתם הבאים בתור", כלומר הניצולים. אני חושב שהוא התכוון אך ורק ללוק ("אתה הבא בתור"), ואת התוצאות של זה אנחנו רואים בעונה 5...

מהו החיסון?

אולי החיסון הזה קשור למעבר של האי בזמן (בסוף עונה 4), והסיבה שהאחרים לא עשו את המסע הזה. אולי זהו חיסון ל"יכולות האי". אולי נגד האלקטרומגנטיות...

המספרים

המספרים של ג'ייקוב, בעולם של אבודים, בשל היותם בעלי משמעות עמוקה לעולם הזה, מקבלים משמעות מיסטית. גם לנו "בעולם האמיתי" יש לא מעט מספרים כאלו למעשה. מספרים שנלקחו מהתנ"ך, או הברית החדשה, כדוגמת 13, 7 ו-666. המספרים בסופו של דבר מסמלים את מספר המעלות שיש לכוון את המגדלור כדי לצפות במועמד כזה או אחר. וזהו. כל השאר זה נגזרת של "הכוח" המיסטי שלהם.

אין ספק שהיוצרים השאירו כמה חורים בעלילה. חלקם ניתן להסביר, חלקם סתם חורים. זה נובע מהעובדה הפשוטה שזו סדרת טלוויזיה. בסדרה, הנפרשת על פני 6 עונות, בניגוד לספר או סרט, ישנם שינויים נכפים (כמו מה שקרה לאדוולה, השחקן שמשחק את אקו). ישנם גם שינויים שנובעים מקהל המעריצים. למעשה, דזמונד, הארלי וסוייר הפכו לדמויות כל כך מרכזיות רק בשל אהדת הקהל. וזה בסדר, ככה עושים טלוויזיה – נותנים לקהל מה שהוא רוצה (כשאפשר). למעשה, לא מעט סצנות צולמו כמחווה לאותו קהל מעריצים, כמו למשל, השיחה של מיילס והארלי על מסע בזמן בעונה 5.

לוק: זה לא אי. זה מקום בו מתרחשים ניסים. ו... ו... אם... אם אתה לא מאמין בזה, ג'ק, אם אתה לא יכול להאמין לזה. פשוט חכה ותראה מה אני עומד לעשות.

לסיכום, לאחר 6 שנים, אני יכול להגיד שהיה מסע מהנה, בלי ואם קשר לפרק האחרון. מה שהתחיל כמיני-ריאליטי על בני אדם שנקלעו לאי בודד ומוזר, הפך אט-אט למדע בדיוני, ונגמר כפנטזיה, היה מאוד מספק. הסדרה סיפקה לנו לא פעם גם מבט על עצמנו, בתור חברה, ובתור יחידים. בכל אבוד ואבוד היו התכונות שלנו, אלו שיש לנו בעל כורחנו, וגם אלו שאנחנו רוצים שיהיו לנו. מה אתם הייתם אם הייתם מגיעים לאותו אי בודד? גיבורים כמו ג'ק? מאמינים כמו לוק? או שאולי הייתם דואגים לעצמכם כמו סוייר?

8 תגובות:

Nate Brandel אמר/ה...

לגבי חבילות המזון: ההסבר שלך הכי מסתדר אם כי הסיבה לא. ליוזמת דהרמה לא היתה בעיה של יצור מוצרי מזון עמידים. זוכר את הגלון מיונז שהארלי פתח? או הביסקוויט שבן נתן לו?

sharon1234 אמר/ה...

נתנאל, הם לא ייצרו את המזון... הם ארגון מחקרי, לא מייצר. בכל מקרה, הארלי פתח מיונז שגם נשלח כנראה בצורה כזו. והביסקוויט, לא בן נתן לו, הוא היה בקופסא שבכלל היתה שייכת לאחרים, לא דהארמה :)

Nate Brandel אמר/ה...

מה שהתכוונתי לומר זה שמשלוחים לא נעשו בגלל חשש לקילקול המזון (הוא נשמר לאורך זמן רב) אלא חוסר מקום במחסן ה"האטש".

ומה עם ערימת הקפסולות? קשה לי להאמין שהן נשלחו "סתם" ואף אחד לא בדק באמת מה נבחני תחנת המעקב כתבו במחברות.

אבל זו רק עוד שאלה.

sunny אמר/ה...

it seem like you know to much about the island
i never read(i live in the usa and read lot's of stuff on lost) any one that write like you
you going into the things that we never got the ansewr to
and then you give us the ansewr???
maybe you right maybe you wrong
still leave some space for the unknown after all your only guessing

י.ש אמר/ה...

אתה גדול! מאד נהניתי לקרוא

אנונימי אמר/ה...

בנושא העיקרי לא נגעת. האי הוא מקום ביניים אחרי המוות, כדי שהאנשים הקשורים זה בזה יפגשו בעולם הבא, אך הם כולם נפגשו וחוו זה את זו רק על האי כלומר אחרי שהם כבר מתו. איך זה הגיוני? אין בזה שום הגיון או שאני טועה? 

משי אמר/ה...

אני ככ יתגעגע לסדרה הזאת :((

אנונימי אמר/ה...

לגבי חבילות המזון, במהלך הסדרה וגם בפרק הקצר ששודר New Man in Charge רואים שיש מידור בין האגפים השונים ביוזמת דהארמה, התחנה שכל תפקידה לעקוב אחרי תחנות אחרות והעובדה שהאנשים נמצאים שם על Need to know basis, האבטחה עוסקים באבטחה, השרת מנקה, המוסכניק.... במוסך וכו'.

בפרק הקצר מראים שבן מגיע למחסן ענקי של דהארמה ומסביר לשני העובדים שהם בעצם מקבלים הזמנות אוטומטיות ממחשב ולא מאדם אחר ושדהארמה כבר לא פעילה שנים.

דהארמה יודעים איך להגיע לאי בצולללת, זה לא מונע מהם להגיע באמצעות מטוס או מסוק ולכן זה כנראה מה שקרה.