יום רביעי, 14 באפריל 2010

כולם אוהבים את הוגו

הפרק הזה עלה על הציפיות שלי מפרק-הרלי, שלרוב הם חמודים. בכלל, בעונה הזו הרלי השתדרג מדמות שתפקידה לשעשע את הצופים וגם לשמש כדובר הצופים לדמות שמזיזה דברים ואפילו מנהיגה (את תפקיד "דובר הצופים" בעונה זו לקח מיילס). ואולי הפרק הזה הרגיש טוב כי הפרק "באושר ועושר" עשה לו "סולם גנבים"...

על קו הזמן האלטרנטיבי, או "זכות קדימה למטורללים"

ידעתי מראש שליבי תופיע בפרק (הסוג היחיד של ספויילרים שאני קורא הוא מי יופיע בפרק) וחששתי שיהיה מדובר בהזיה, כמו עם מייקל, ושמחתי לראות אותה בקו הזמן האלטרנטיבי. מעניין שליבי היא מאלה שמגלים על קו הזמן המקורי בעצמם. זה ממשיך את הקו שאומר שאלה שיותר קל להם לגלות את זה הם אלו שמתו בקו הזמן השני: צ'ארלי, פאראדיי וליבי. הייתי מוסיף של"מטורללים" יש יותר סיכוי לגלות את זה: צ'ארלי המסומם, ליבי המעורערת, ופאראדיי, שאולי זה לא רשמי, אבל תמיד היה חסר לו איזה בורג. אפילו הרלי (שבקו הזמן הזה לא היה בבית משוגעים, אך בקודם כן) מגלה על קו הזמן בקלות יחסית, מנשיקה, ולא מחוויה של כמעט-מוות. ואולי לכל אחד יש את הדרך שלו לגלות?

אמנם לא קיבלנו הרבה תשובות לגבי ליבי (וכנראה שגם לא נקבל), ואחת השאלות היא מה גרם לה להתאשפז בקו הזמן המקורי. מכיוון שממילא לא נקבל תשובה, אני מעדיף לחשוב שמה שקרה לה זה אותו דבר- היא זכרה דברים מקו הזמן האלטרנטיבי, כלומר דברים שלא קרו.

דזמונד פוגש את הרלי. האם דזמונד כבר זוכר את כל קו הזמן המקורי, רק חלקים ממנו, או שהוא רק יודע על פני, וכל מה שהוא יודע על הרלי הוא שהם היו בטיסה? לא ראיתי יותר מידי ראיות לכאן או לכאן. נראה לי שזו התשובה האמצעית, והידע שלו הולך וגדל. מצד שני, הוא פועל עם הרלי באופן אחד ועם לוק באופן אחר לגמרי, אז אולי הוא כן יודע הרבה.

השיחה של דזמונד והרלי מזכירה מאוד את השיחה של דזמונד וג'ק, בפרק הפתיחה של העונה השנייה, שקרה בכלל בקו הזמן המקורי. גם שם, הרלי ודזמונד נפגשו במקרה, דזמונד מבין שג'ק רץ מתסכול הקשור באישה (ומבין שהתסכול שמוביל לאכילה אצל הרלי גם הוא קשור באישה), ונותן עצה מעט מיסטית ונבואית. מה שמוביל אותי לחשוב שדזמונד מתערב בחייהם של אנשים, ממש כמו ג'ייקוב. ואולי (כמו ששרון אומר: תיאוריה מופכרת בפתח!) דזמונד הוא הג'ייקוב הבא?

כן, אני יודע, דזמונד לא מועמד. אבל אנחנו יודעים מי המועמדים כבר מהפרק הרביעי, ולכן זו תהיה הפתעה נעימה לגלות שמי שייבחר בסוף אינו אחד מהמועמדים. מעבר לכך שהמועמד המתאים ביותר הוא הרלי ואני לא רואה את זה קורה, עוד מועמד מתאים הוא ג'ק וזו תהיה קלישאה, והשאר ממש לא נראים לי... גם השלכתו של דזמונד לבאר בהמשך הפרק מחזקת את זה אצלי- סמוקי חושב שנפטר מדזמונד, אך דזמונד עוד יופיע וישחק תפקיד, הוא הקלף בשרוול. ובדיוק בסיום הסצנה שגרמה לי לחשוב על זה, דזמונד שומע שהגיע תורו לקחת את ההזמנה ואומר את המשפט הבא: "42. זה המספר שלי". אמנם הוא מתכוון למספר ההזמנה שלו, אבל אולי זה גם רמז?

חייב להגיד שהזלתי דמעה מהפיקניק של הרלי וליבי על החוף, כפיצוי על הדייט שלא היה. זה גם אחד הדייטים היקרים אי פעם- הוא עלה 100,000 דולר...

שאלת השאלות- מדוע דזמונד דרס את לוק? התשובה הברורה היא כדי שגם ללוק תהיה חוויה מאירה בה יבין על הצד השני. אבל בניגוד לאחרים, לוק לא יראה את אהובתו. לוק כבר חי עם אהובתו הלן. ובניגוד לזוגות צ'ארלי-קלייר, פאראדיי-שארלוט והרלי-ליבי, ללוק לא היה סיפור אהבה באי. במובן מסויים, האי הוא מושא אהבתו של לוק. אולי לוק יראה את האי? מה יראה בדיוק? זה גם מסקרן בגלל שכרגע סמוקי מתחזה ללוק, ואולי גם זה קשור לעניין.

קו הזמן המוכר, או "אילנה יוצאת ארזט"

לגבי מותה של אילנה, אני רק רוצה להגיד: זה המוות הראשון במה שעומד להיות טבח. כמו שבן אומר: אם האי סיים עם אילנה והיא מתה מיד, מה הוא יעשה כשיסיים איתנו". בדיוק בן ידידי, בדיוק. האמת שאני בספק אם מישהו ישאר חי, חוץ מרוז וברנרד אי שם בשנות ה-70, וינסנט ומי שיחליף את ג'ייקוב.

הסצנה בבית הקברות הייתה מאוד טובה, והזכירה סצנה מהעונה השלישית בה הרלי שוחח עם קברה של ליבי, בעצם הוא דיבר עם מתים הרבה לפני שהם דיברו איתו. היה עצוב לגלות (הבנתי את זה שנייה לפני שהרלי אמר את זה) שהרלי פגש הרבה מתים אך עדיין לא את ליבי, שרק מסרה ד"ש. זה מעורר מחשבה לאור הגילוי לגבי הלחישות: לפי מייקל, הלחישות הן נשמות שתקועות באי ולא יכולות להמשיך הלאה. מייקל אומר שזה בגלל "מה שעשה".

ייתכן שנשמות "עם דם על הידיים" נתקעות באי, ורק אותן הרלי יכול לראות: אנה לוסיה, אקו, מייקל וכן הלאה. שאר הנשמות ממשיכות הלאה (אל קו הזמן המקביל?). ליבי זכתה להמשיך הלאה. בגלל זה מייקל מבקש מהרלי למסור הודעה לליבי, כי הוא לא ראה אותה, היא השתחררה.

הנקודה של הרלי נכונה מאוד: איך פיצוץ המטוס יציל אותם? אני שמח שקו העלילה הזה ננטש. זה היה די מטומטם אם היו מנצחים את סמוקי על ידי זה שמפוצצים את המטוס. מי בכלל אמר שסמוקי צריך מטוס? אולי כל מה שצריך זה להרוג את המועמדים? נראה לי שאנחנו רוצים סוף לסיפור, כלומר הכנעה מוחלטת של סמוקי (או הכנעה של סמוקי הנוכחי, שימצא מחליף), לא סתם פיצוץ אמצעי-תחבורה. כל עונה מסתיימת בשחרור אנרגיה כלשהוא; פיצוץ הכניסה לברבור, שחרור האנרגיה מהברבור, הזזת האי, פיצוץ ג'אגהד שהוא גם פיצוץ הזמן. סדר הגודל של סוג הפיצוץ ומה מפוצצים הלך וגדל. צריך לעשות הרבה יותר מלפוצץ מטוס הפעם.

ספקנותו של מיילס לגבי השיחות של הרלי עם המתים מעוררת מחשבה: האם מישהו משטה בהרלי? אולי המתים שהרלי רואה הם אכן אותם אנשים, רק שיש להם אינטרס מסוים שאינו טוב? ואולי זה משהו אחר שמתחזה להם? אני לא יודע אם זה האיש בשחור, כי נראה לי שבשלב זה היינו יודעים אם הייתה לו יכולת כזו. אבל העובדה שהליכה בעקבות עצות של המתים מובילה בסוף הפרק למצב בו כל המועמדים נמצאים אצל סמוקי (למעט ג'ין, שלפי תחושת בטן אינו מועמד), גורמת לי לחשוב שכוונותיהם של המתים אינן בהכרח טובות.

ההרהורים על הלחישות והאנשים שמתו, מחזירים אותי לכריסטיאן שפרד. מסוף העונה החמישית אני תוהה האם כריסטיאן שפרד שראינו על האי פשוט היה הצורה הקודמת של סמוקי, או שהוא דמות בפני עצמה. התחלתי לנטות לכיוון הפירוש הראשון, אבל הפרק הזה מחזיר אותי לפירוש השני: אולי כריסטיאן הוא אחד מהנשמות שתקועות על האי. עוד סיבה לחשוב שכריטיאן אינו סמוקי היא שכריסטיאן הופיע מחוץ לאי: גם למייקל בספינה, וגם לג'ק בבית החולים. אז מהו כריסטיאן ומה האינטרס שלו?

מה שמוביל אותנו ללחישות. יכול להיות שמה שמייקל אומר זה נכון, והלחישות הן של נשמות שתקועות באי בגלל מעשים שעשו ואינן יכולות להמשיך הלאה. אבל בנוסף ל"נסיבות המחשידות" מלמעלה, הסצנה לא הייתה כתובה בצורה משכנעת. לא כך חשבנו שנגלה את אחת השאלות המסתוריות והותיקות בסדרה, הייתי מצפה ליותר דרמטיות. אולי זו תשובה שגויה וזמנית, שאחריה תבוא התשובה האמיתית. ואולי זו התשובה הסופית, ופשוט הצורה בה הוגשה הייתה מעט מאכזבת.

במחנה סמוקי, או "מי כמו לוק יודע איך זה ליפול לבאר"

מסקרן מאוד שהאיש בשחור אומר "אם לא הייתי יודע משהו אחר, הייתי חושב שהאי מנסה לחסל אותך". מה המשהו האחר שסמוקי יודע? שדזמונד לא מועמד? דזמונד מגיב שאין בו שום דבר מיוחד, ושהאי מנסה לחסל את כולם. סמוקי מציין שזה בהחלט נכון. לפי הפרק הקודם,דזמונד משקר, כי בשלב זה הוא כן מאמין שהוא מיוחד. אני גם חושב שדי ברור שהוא לא חושב ש"לוק" הוא לוק. לדעתי ההסכמה של סמוקי על כך שהאי מנסה לחסל את כולם היא "פליטת פה". כלומר המחשבה שלו היא שזה בדיוק מה שהוא מנסה לעשות.

ברגע זה רואים שוב את הילד המסתורי, רק שהפעם שערו כהה ולא בהיר. חשבתי שאולי מדובר בשניים, בעל השיער הבהיר הוא ג'ייקוב בילדותו והכהה הוא סמוקי בילדותו (מאוד לא אופתע אם ג'ייקוב וסמוקי הם אחים). הבעיה עם הסבר זה הוא שלא מסתדר שסמוקי יבהל כל כך מלראות את עצמו כילד, ולא מסביר את החיוך המסתורי, המרושע מעט, של הילד. הילד הקודם (או ההופעה הקודמת של אותו ילד?) הופיע כשסמוקי גייס את סוייר, ואמר לסמוקי שהוא לא יכול להרוג אותו. ההופעה עכשיו מחזקת מבחינתי את ההשערה שגם דזמונד מועמד.

סצנת הבאר מתחברת לי למה שאמרתי לפני שבועיים: באי ישנם "כיסי אנרגיה", מקומות מיוחדים המעוררים את סקרנות האדם ומפתים אותו לחפור ולגלות, מעין פרי עץ הדעת מודרני. החפירה משולה לאכילה מהפרי- האנשים מנסים להשיג משהו שלא נועד להם: מסע בזמן, אנרגיה אינסופית, מעיין-חיי-נצח... תמיד החפירה מובילה למשהו רע. סימנים מוקדמים שצריך להפסיק את החפירה מופיעים, אך כל מיני רדזינסקים למיניהם מתעקשים, והתוצאה היא טרגית. אולי חלק מהמתים נתקעים באי... ועל זה אומר האיש בשחור : הם באים, הם הורסים, הם נעשים מושחתים. האי הוא נקודת מבחן נצחית לאנושות- האם נבין שדברים מסויימים לא נועדו לנו?

דזמונד לא רואה טעם בפחד, אולי משום שכרגע הוא מאמין שיש לו גורל ותפקיד באי. ואם סמוקי זורק אותה לבאר אז כנראה שהתפקיד קשור בכך שייזרק לבאר. בגלל זה לא נראה שדזמונד מופתע כשזורקים אותו לבאר, ובצפייה שונה הדרך בה הכל קורה מזכירה את סצנת הרצח של ג'ייקוב. דזמונד מאמין שיש לו גורל ושום דבר לא ימנע את זה ממנו, ולכן אין מה לפחד. קצת כמו מה שג'ק אמר לריצ'רד לפני כמה פרקים, כשהצית את הדינמיט. אני בטוח שדזמונד לא מת מהנפילה לבאר. אולי כי הוא מועמד סודי, אולי מסיבה אחרת. אבל זה טוב שסמוקי חושב שנפטר ממנו.

3 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

היי,
אהבתי את המחשבה לגבי ה"42" שדזמונד צעק שזה הוא...לא חשבתי על זה אז בפרק - ועכשיו זה נשמע מאוד הגיוני.
גם אני כמוך, מאמינה שהמועמד האולטימטיבי להחליף את ג'ייקוב הוא הארלי - כי הוא הטוב המלא - הוא מעולם לא פגע ולא פשע. הוא הטוב הטהור ואולי בגלל זה ג'ייקוב נחשף רק אליו. אולי דרכו הוא מעמיד את האחרים למבחן או לחילופין - דרכו הוא יתפתח לגלות את יכולות ההנהגה שלו אל מול האחרים הכושלים.
לגבי זה שהארלי רואה רק דמויות שיש להם דם על הידיים - מה זה אומר לגבי צ'ארלי? גם הוא חטא ורצח את אית'ן, אבל עדיין נצפה בחיים המקבילים (עדיין סורר וחוטא, אבל חי) ..

חוץ מזה, אני מאוד נהנית לקרוא את הניתוחים שלך..

אנונימי אמר/ה...

נקודה חשובה
דזמונד לא פוחד כי הוא יודע שדווקא החיים "האמיתיים" הם החיים המקבילים, לאחר שפיצוץ הברבור צלח, הוא כנראה כבר יודע, שהחיים שעכשיו ממשיכים כביכול על האי לא באמת מתקיימים, יש פה איזה משחק תודעתי.לכן הוא גם לא ממש מפחד מה יקרה לו.

אנונימי אמר/ה...

Desmond try to kill Locke
why would he kill him if he's happy now what was he trying to do revange?
maybe he want to change something. and that something to my opinion need to take him where he has a son since he seen Penny giving birth to his son charly on his VISON of the other life.
Faraday told him he was wrong THIS IS NOT OUR LIFE in his words
so same way he sent him in the past to FIX things he did it again