יום ראשון, 5 באפריל 2009

פרק 11: מה שקרה, קרה

כותרת הפרק מתייחסת לתיאוריית הזמן ש"אבודים" מקדמים. סרטי המדע הבדיוני הרגילו אותנו לנסוע לעבר כדי לשנות את העתיד, אבל "אבודים" מציגים טענה נועזת: העתיד הוא פתוח ובו קיימת בחירה חופשית, אבל העבר הוא מעגל סגור שמשקף את הבחירות שלך בעתיד ומוביל אליהן. הציפיות שיש לך על בסיס העתיד מכתיבות את בחירותיך בעבר שבדיעבד יוצרות את העתיד הזה. או כטענת סרטון שטיפת המוח בהידרה: We are the cause of our own suffering. תיאורית הזמן ב"אבודים" היא התיאוריה הקרובה ביותר לתיאוריה הקיימת בפיזיקה כיום, על אף שהיא מאתגרת משתנה מדעי בסיסי: הקשר הסיבתי. כשהזמן הופך מעגלי קשה לעמוד על קדימות סיבה ותוצאה, ביצה ותרנגולת.

למשל: האם לוק אי פעם היה מיוחד באופן "אובייקטיבי" או שהבחירות שלו בשלב מסוים מעצבות את המעגל שבו הוא בונה את עצמו כמיוחד בגלל עתיד שמקרין על העבר ומעצב אותו? ובפרק הזה: האם לסוייר וקייט יש בכלל ברירה, להסתובב לאחור ולהכריח את ג'ק לנתח את בן באיומי אקדח, או שלא משנה מה הם יעשו, בן יגיע אל המקדש ויאבד את תמימותו מתישהו? השיחה בין הרלי למיילס היא הדהוד של השיחה בין הצופים והמעריצים ומיילס, המייצג את דניאל, אמור לאכוף את התיאוריה השלטת ולהסביר לנו את ההבדל בינה לבין "העתיד משנה את העבר" מסרטי המד"ב. ועדיין, תהיה בכך פירצה, ככל הנראה. יהיה פתח לשינוי, כשרק מישהו מסוים (רק דזמונד?) או בתנאי מסוים (אולי זה "המשתנה" מפרק 14 הממתין לנו בעוד כמה שבועות?) הדבר יתאפשר.
לפי התיאוריה הזו בן אמור לזכור שסעיד ירה בו בילדות ואת זה מיילס לא יכול להסביר, אבל אנחנו קיבלנו הסבר מריצ'ארד: בן לא יזכור כלום ממה שקרה. מעניין מה הוא כן יזכור. כי הוא זוכר את מה שהיה בפלאשבקים שלו ב"האיש מאחורי המסך" והוא זוכר את אנני והבובה שנתנה לו. לכן הוא יזכור בוודאות את גו'לייט ולהפלור איתם גדל, אך לא בטוח שיזכור את סעיד. מצד שני, היוצרים עלולים ללכת על קטע כזה שבן יישאר עם האחרים וייחשב לנעדר ויופיע מחדש בדהארמה רק מאוחר יותר, אולי אחרי התקרית כשהאבודים שלנו חזרו לעתיד (?), ואז הוא לא יזכור אי פעם שהוא פגש אותם?

מאיפה צצים האחרים?
הכותבים רצו שנשים לב שריצ'ארד פשוט מופיע בין השיחים וסוייר שואל אותו בתדהמה מאיפה הוא צץ. אני חושבת שלאחרים יש טכנולוגיה מסוימת של לצוץ בכל מני מקומות, ובד"כ זה מלווה בלחישות. בעונה 4 בפרק "האישה האחרת", הארפר הופיעה בפני גו'לייט באמצע הג'ונגל ומסרה לה מסר מבן שבכלל לא ברור איך בן, שהיה באותה עת שבוי, ידע ותיקשר אותו. הארפר לא מתה, ג'ק ראה אותה והיא דיברה אליו ואז נעלמה בדיוק באותה הצורה. זו טכנולוגיה וייתכן שמי שעזר להם לפתח ולהבין אותה זה וולט – זכרו את שאלתה של מיס קלו למייקל בעונה 2 "האם וולט הופיע פעם במקום שהוא לא היה אמור להיות בו או בשני מקומות בו זמנית?" אולי כך גם הופיע וולט באי בפני לוק בבור. בקיצור, משהו לגבי זה הולך להתגלות עד סוף העונה הזו, אחרת לא היו כותבים בפיו של סוייר את האבחנה שריצ'ארד "פשוט מופיע" מהשיחים ויודע מה סוייר אמר לאנשיו. האחרים פשוט צצים מהשיחים אז אולי הם גם שומעים למרחוק ולכן הם יודעים לפעמים דברים שלא היו עדים להם. אולי באמת יש משהו ביכולת השמיעה שלהם שמנטרל גם את גדר הסונאר, כמו שריצ'ארד אמר בפרק 8 להוראס "הגדר הזו יכולה להרחיק דברים אחרים אבל לא אותנו". מעניין.

בנוסף, היררכיית המנהיגות שלהם נראית מורכבת. ראינו ב-54 שריצ'ארד הבוס כשצ'רלס ואלי ילדים קטנים, ואילו עכשיו זה נשמע שהם הזוג המלכותי וריצ'ארד אמור היה לזוז ולתת להם למלוך אבל הוא לא באמת תחתיהם, הוא סוג של פרילאנס באי וגם החונך של המנהיגים הבאים. אז ככה בן בא מתחת לאף של וידמור וגנב את המלוכה ואנחנו רואים שוב שבליבם בן ווידמור הם באותו הצד, כמו ששניהם רצו את האושיאניק חזרה על האי, אבל הם במאבק על המנהיגות הראשית בצד הזה.

מה שלא ברור זה: אם וידמור אוהב את האי ולא היה מעיז לנסות לפגוע באנשים שהוא רוצה להוביל, מדוע הוא שלח את קימי להתפרע שם? עוד צריך לפתור לנו את העניין הזה של איך הורידו את וידמור מהאי, וזה כנראה יידחה לעונה 6 כשהשחקן שמשחק אותו יגמור להציג בספאמלוט כל שבוע ואפשר יהיה לגרור אותו לצילומים מלונדון להוואי. אז אם אי אפשר לשחק בחוקי הזמן איך וידמור "שינה את החוקים"? אולי בגלל שאלי/אלואיז הוקינג שלצידו כן הצליחה לשחק בחוקי הזמן בגלל הילד-פלא שלה? גם את זה עוד נגלה. אגב, גם דניאל וגם פני אמורים היו להיוולד כבר. איפה הם? האם הם על האי? אחים או בני דודים? האם הם בכלל הילדים של הוריהם או שהם ילדים מאומצים/חטופים?

המקדש: בית קברות לחיות
דרלטון מושפעים מסטפן קינג והזכירו לא פעם את "בית קברות לחיות" שבו נאמר "sometimes dead is better" ואני חושבת שזו הכנה לפרק הבא שנקרא "מת זה מת" ואנחנו נבין בו משהו בסיסי על חיים ומוות באי. הם צוחקים לא פעם שעונה 6 תהיה עונת "הזומבים" ואני לא אתפלא אם הכול ילך לכיוון הזה בסוף.
בפרק הזה למדנו שבמקדש אפשר להשיב חיים לאדם אבל יש לזה מחיר:
א. התמימות שלו נלקחת ממנו
ב. הוא שוכח את הנסיבות שהובילו אותו לכאן
ג. הוא תמיד ירגיש בלבו חלק מהאחרים, לא משנה איפה יחיה – זה משנה את הנאמנות שלו לעד

ב"בית קברות לחיות" החיות קמות לתחייה אבל הן אחרות בנפשן, כמו "הגולם" מפראג כזה. האם לשם אנחנו הולכים? האם גם קלייר ככה או שזה קורה רק למי שעבר במקדש? זה נשמע דומה מדי ל"מחלה" של הצוות של רוסו. האם סמוקי הולך להיכנס בבן הקטן ולהפוך אותו לסוג של זומבי, ליטול את נשמתו ולשים משרת של האי תחתיו? זה גורם לי לחשוב איזה מחיר ישלם לוק ואיזה מחיר שילם כריסטיאן על כך שהם קמו לתחייה?

מה צריך לקרות כדי להעיר את ג'ק?
ג'ק מעצבן בדיוק כמו שלוק היה מעצבן כשהוא חשב שהאי מדבר אליו והוא מחכה שמשהו יקרה. אבל בהקשר של ג'ק זה משחרר, זה מרשים איך הוא שחרר שליטה והוא כל כך סומך על האי עכשיו. חבל שהם הכניסו לו מילים לפה בשיחה החזקה עם קייט שבה הוא עצמו ציין את המקבילה לניתוח של בן בעונה השלישית. אז ג'ק, שויתר על החיידק של להציל ולתקן כל דבר, ובניגוד לשבועת הרופא שלו עושה סנדוויצ'ים ומתקלח בנחת, בעצם מנסה את התיאוריה של מיילס: אם הכול כבר קרה ואין לי באמת בחירה חופשית, אז תקפצו לי כולכם. אני אשב פה ולא אעשה כלום כי זה ממילא לא משנה מה אעשה.

השיחה של ג'ולייט עם ג'ק מטלטלת עוד יותר את הדמות הזו שפעם הייתה גיבור הסדרה ועכשיו הם גורמים לנו לשנוא אותו. זה מהלך מסוכן לסדרה. מתיו פוקס אמר באחד מראיונותיו האחרונים שג'ק מחכה לראות מה הסיבה לשמה הגיע חזרה לאי, וכשזה קורה הוא מיד מזהה את זה. אז כנראה שזה לא היה כדי להציל את בן. מעניין מה יקרה שהוא מיד יבין שבשביל זה הוא כאן. זה חייב להיות משהו מטלטל כמו לראות שוב את אבא שלו או את לוק חי. מה צריך לקרות כדי להעיר את ג'ק? כי במצב שבו הוא נמצא כרגע, אני לא חושבת שהוא יזהה הזדמנות גם אם היא תבעט לו בביצים.
ושיהיה ברור: אין חיה כזו "מרובע האהבה". זו פיקציה שמפמפמים בפרומואים ובlost untangled הטיפשי, בשביל הסיכוי למשוך אנשים שלא צופים בסדרה ושיחשבו שזו סדרה נורמאלית ושאפשר להצטרף. בפרקים עצמם סוייר אוהב את ג'ולייט, התבגר איתה ועושה את כל זה למענה. עם קייט ממילא לא היה סיכוי והוא לא מפחד לומר לה את זה. אבל גם קייט וג'ק לא יתחברו. היא בזה לגלגול החדש שלו שמגלם גם את לוק המיסטיקן הפתי וגם את סוייר הישן שמתבצר בעמדתו האנוכית. אבל את חדות האבחנה שלו הוא לא איבד וכבר לא אכפת לו לומר את האמת בפנים: גם את ג'ק הישן, הקונטרול פריק שחייב לתקן ולהציל הכול, קייט לא אהבה. הרומאן הבא של קייט הוא ככל הנראה עם רוג'ר לינוס.

הצעה למשולש אהבה חדש: רוג'ר לינוס, קייט וג'ולייט

האם זה רק אני, או שקייט וג'ולייט ממש מסתדרות ויש ביניהן חמימות אמיתית? אולי מה שסוייר לא עשה ליחסים שלהן, יעשה רוג'ר לינוס. רוג'ר נראה די דלוק על ג'ולייט ומבולבל כשהוא מדבר איתה מחוץ למרפאה. אולי היא באמת דומה בעיניהם לאימא של בן. וכשבן יתעורר ויבין שהיא נלחמה על חייו אולי הוא יראה בה סוג של אם ואולי בגלל זה הוא הביא אותה לאי בעתיד. זוכרים שהארפר אמרה לה "את נראית בדיוק כמוה" ולא פירטה מי.

מצד שני, בין רוג'ר לקייט יש אחלה כימיה. הגאונות של כותבי אבודים באה לידי ביטוי בהקבלה שהם יצרו בין קייט לרוג'ר על גורל "הילד": אחד שזה הילד הביולוגי שלו אבל הוא דפק את זה, ואחת שעשתה הכול נכון אבל בסוף נכנעה לביולוגיה, לגורל הכתוב מראש. וכל המסע שלה להציל את בן הוא כדי לכפר את אהרון? קצת צולע לטעמי. בכלל כל הפלאשבק של קייט היה קשה לעיכול. היא שחקנית נהדרת והזלתי דמעה כשהיא אמרה לו "ביי ביי, בייבי" אבל הנסיבות פשוט לא אמינות: קייט מגדלת את אהרון 3 שנים, יותר ממה שקלייר הספיקה להכיר אותו. קלייר בכלל התכוונה למסור אותו לאימוץ וגם נטשה אותו ונעלמה על האי. קייט התנהגה כמו פושעת שגנבה את אהרון מהשושלת הביולוגית שלו בפגישה שלה עם קרול ליטלטון וזה ממש לא היה במקום.
זו כתיבה גרועה או פערי תרבויות? כי המבקרים האמריקאיים דווקא קנו את זה. זה גם נראה להם הגיוני שקייט פתאום מחליטה לחזור לאי כדי לחפש את קלייר. נו באמת! חיכיתי למשהו שיגאל את דמותה של קייט שהפכה לאישה האחרת שלא ברור מדוע חזרה, אבל זה לא היה זה. זה היה תרגיל מלוכלך להחזיר אותה בהפוך על הפוך לדמות שבורחת, שלא מאמינה שהיא השתנתה ושמגיע לה, שעושה לאהרון רדוקציה מבישה לנחמה בלבד. קסידי הייתה חדה מאד בנושא אבל הדברים קצת יותר מורכבים מזה. ואני חושבת שקיבלנו תשובה למה קייט הסתירה את הקשר עם קסידי מג'ק. היא סיפרה לה את האמת והיא ידעה שג'ק ישתולל מזה, הרבה יותר מאשר אם ידע שהיא קשורה לסוייר.

לסיכום: מבט לעתיד
מעניין אותי אם סוייר הולך לחפות על בן בעניין המפתחות לתא המעצר ואם כן אז איך הוא יכול לעשות את זה מבלי להפיל את התיק על ג'ק, למשל? ג'ק מחכה לראות איך האי רוצה לארגן את הדברים, ואולי גם אנחנו צריכים לחכות להבין: האם האי הוא דמות טובה או דמות רעה בסיפור הזה?

תגובה 1:

sharon1234 אמר/ה...

וואוו.. התרשמתי :) יופי של ניתוח.