יום חמישי, 9 באפריל 2009

פרק 12: מת זה מת


בעונה הרביעית לאחר הפיצוץ בביתה של קלייר, המעריצים התווכחו אם קלייר מתה או לא ותשובתו של דיימון בפודקאסט הייתה: "השאלה אינה אם מישהו מת או לא אלא מה זה מת באבודים?" אז כשמגיע פרק עם הכותרת "מת זה מת" ציפיתי ללמוד על זה משהו, לפחות ברמה של להבין איך מחיים מת במקדש. האכזבה שלי שדילגנו על זה (וכנראה לא נחזור לזה) הייתה גדולה מאד וכמעט פגמה בהנאתי מהתגליות הנאות שבפרק הזה.

שם הפרק נלקח משקר פשוט שבן אמר לסאן כדי לנסות, כדרכו, לסכסך ולעורר פחד וספק בתוכה לגבי לוק. הוא שיקר שמת זה מת כי גם הוא היה פעם מת וגם כריסטיאן, והוא יודע היטב שמת זה לא בטוח מת באי הזה. אבל שם הפרק מתייחס גם למוות כגורל: אם מישהו צריך למות, אם כתוב לו "מת" על המצח, אז הוא ימות בסוף. אולי, כמו שדזמונד הציל את צ'רלי כמה פעמים ורק דחה את מותו, כך גם בן דחה את מותה של אלכס. נראה של-course correction יכולה להיות סבלנות ארוכת שנים. ולבסוף, האם מת זה מת במקרה של סיזר? מאכזב משהו. אבל זה מסתדר עם הספויילרים שהודלפו על דמות משנה שתמות בקרוב ואנחנו פחדנו שזו פני, תיבדל לחיים ארוכים.

וידמור אינו חס על ילדי הגן
מי יודע מה האי/ג'ייקוב חושבים ומי צריך למות? וידמור ממהר לחרוץ גורלות עבור תינוקות אחרים בזמן שהוא מטייל מחוץ לאי ועושה את פני עם אישה זרה. לפחות קיבלנו תשובה לכך שוידמור ואלי אינם זוג ואנחנו לא יודעים מיהי אימה של פני. אולי זה לא חשוב, ואולי הכרנו אותה ואנחנו לא יודעים על כך. אולי יש קשר מורכב יותר בין וידמור ללוק שגורם לוידמור לקדם את לוק כמנהיג – אולי אמה של פני היא אימו או אחותו של לוק?
למדנו כמה דברים קטנים על האחרים אבל יש גם קושיות חדשות:
-המקום שראינו אינו המקדש אלא החומה סביבו.
-האחרים אינם חיים באותו המקום: וידמור הגיע למחנה שריצ'ארד שהה בו על סוס.
-גם וידמור וגם ריצ'ארד טיילו חופשי מחוץ לאי לפני הטיהור: איך הם ירדו מהאי לפני שהייתה לאחרים גישה לצוללת?
-איך ריצ'ארד ידע שג'ייקוב רצה שבן יחיה? האם הוא שומע אותו במוחו או שמא הבין זאת עוד כשהאי הראה לבן את אימא שלו וציפה מאז לחזרתו? ואולי, כמו בן בזמנו, שהמציא לג'ייקוב רצונות, הוא שיקר? אולי ג'ייקוב זה משהו שמנהיגים משתמשים בו כשהם רוצים שלא יערערו עליהם כי ג'ייקוב האמיתי שבוי?
בסוף עוד ייצא שוידמור הוא הג'נטלמן האמיתי בסיפור הזה. למה הוא באמת הוגלה מהאי? האם בגלל שמיהר לגזור מוות על ילדים, בגלל שהפר את חוקי אורח החיים של האחרים ועשה ילדה מחוץ לאי, או שמא היו החלטות נוספות שעשה שהיו אנוכיות ולא היו לטובת האי? האם וידמור הוא זה שהורה על הטיהור והדבר אינו לרוחו של האי?

בין אם האי רצה שאלכס תמות בסוף או לא, הסיפור שנפרש בפנינו בפרק הזה מייתר את המשפט "הוא שינה את החוקים" מעונה 4. אין לזה שום משמעות עכשיו. לא היו כאן חוקים. וידמור תמיד טען שגורלה של אלכס למות והאי ייתן לה למות בסוף, והנה בן משנה את גרסתו ומבין שהוא עצמו גרם למותה של אלכס. וידמור אתגר אותו אם יוכל לוותר עליה כקורבן למען האי, אך האומנם היה זה קורבן לאי או עניין אנוכי של להישאר בשליטה ולא לפנות את הדרך לג'ון?

אולי לקחו לבן את התמימות אבל לא את הלב
ייתכן שוידמור דיבר אמת ואכן רצה לעזור לג'ון למלוך. אולי הוא הבין שג'ון נבחר כי הוא ראה אותו במו עיניו בגיל 17, אבל הוא לא קיבל את בן באמצע ואולי הוא צודק, אולי כל תקופתו של בן הייתה סטייה מהדרך עבור האחרים. בן גרם לאחרים לעבור מהג'ונגל לבתים ומשרדים והסיט את תשומת ליבם ממטרתם הגדולה לשטויות של פוריות, כמו שציין פעם ריצ'ארד באוזני לוק. בן גייס אחרים חדשים ולקח את השבט הזה לכיוון אחר: הם עסקו במחקרים וכמעט הפכו לדהרמה ממש. אולי זה השלב שבו שלחו את איתן ללמוד רפואה. יהיה מעניין לראות איך ולמה איתן נגרר אחרי בן לבגוד במשפחתו ולהרוג את הוריו ומדוע בכלל האחרים הסכימו שעוד ילד-דהרמה יערוק אליהם.

יותר מכך, נראה שבשלב מסוים היה קרע: את ריצ'ארד אף פעם לא ראינו בבתים, הוא וקומץ אנשים כנראה תמיד נשארו בג'ונגל. ובשלב מסוים ריצ'ארד כבר לא שמע את גיי'קוב ונאלץ לקבל את המצב שבו רק בן מדבר איתו. איך ולמה זה קרה? האם גיי'קוב כעס עליהם שהם סטו מהדרך או נפל שבוי לכוח אחר? אבל נראה שבן באמת מאמין שעשה את טובת האי בכל רגע ולכן גם מפלצת העשן הניחה לו. אולי גם היא יודעת שזו לא אשמתו, אלא פונקציה של מה שנהיה ממנו בתהליך ההחייאה שלו. כך או כך, זה עידן לוק עכשיו וקיבלנו "חותמת עשן" על כך.

אהבתי את הקו הסיפורי שהפרק מותח בין שלוש הדורות של מנהיגי האי. בן הקטן מתעורר במיטה ליד וידמור, המנהיג לשעבר שכבר יודע שירשו את מקומו, ובן הבוגר מתעורר ליד לוק, המנהיג העתידי, ומסרב להכיר בכך שירשו את מקומו, אפילו כשהוא רואה אותו חי. זה גורם לי לחשוב שאולי הסיפור על תומס הספקן מראשית העונה, קשור לבן ולא לג'ק. אפילו כשהוא ראה את הקימה לתחייה הוא סרב להאמין וזמם לסלק את ג'ון מהדרך. זה אקט של ייאוש של אדם שנתן את כל חייו לאי ורוצה להישאר בשליטה. וג'ון יודע את זה ואפילו מגלה חמלה כלפיו, הייתי אומרת. כי הוא היה במצב הזה פעם. לראשונה יכולתי להזדהות עם בן בפרק הזה. אולי לקחו לו את התמימות אבל לא את הלב.

אחרי שלמדנו להעריץ את בן על התככנות שלו, בפרק הזה ראינו את חמלתו לילדים, אולי בגלל הילדות שנגזלה ממנו, ואת הניסיון הכן שלו להיות אבא לאלכס, אולי כדי לפצות על האב שהיה לו. כמה כאב לו ודאי שהיא שנאה אותו ופחדה ממנו, ובעיניה הוא היה נורא כמו שרוג'ר היה בעיניו. למעשה הוא באמת הקריב את אלכס קורבן לטובת האי, בכך שאיבד את אהבתה עוד מילדותה, בגלל המעשים שנאלץ לעשות לטובת האי. הוא בכה באמת כשסמוקי הראה לו את רגע מותה של אלכס וזה היה רגע שגם אני הזלתי דמעה. כל ההקבלות שרצו שם על בן כמו קייט ופני כמו דניאל - אהבתי.

בנוסף, בן חס על דניאל בצורה מאד לא אופיינית לבן העתידי שלא מהסס להרוג סתם, וזה מתרחש בתקופה שבה הוא עדיין במבחן והתלמדות והוא מעז להפר פקודה ישירה בנושא. אני חושבת שבן רגיש לנושא של לגדול בלי אימא ולכן לא מסוגל ללחוץ על ההדק, גם במקרה של פני. בדיוק כמו שסוייר לא יכל לרמות את אותו זוג שהיה להם ילד קטן שהזכיר לו את עצמו. אגב, מה שבן אמר לדניאל על הלחישות מוכיח את טענתי מהפרק הקודם ושהאחרים עושים שימוש מודע בלחישות וזה סוג של טכנולוגיה.
בן הוא גיבור טראגי. הוא עשה הכול למען האי והקריב רבות, אבל האי בכל זאת מתעקש להעביר את המלוכה לג'ון ובן מסרב לקבל את זה פעם אחר פעם. אפילו אחרי שג'ון חוזר מהמתים בן לא מוותר ועובד כבר על תוכנית להרוג אותו שוב, להסית את ניצולי אג'ירה נגדו (אהבתי את ההקבלה לימים של הניצולים הראשונים שהתייחסו באימה לאחד ש"לא היה על המטוס"). אפשר להבין אותו.
אבל אסור לשכוח שבן הבוגר משקר כל הזמן. האומנם הוא לא זוכר את הניצולים מימי הדהרמה וההצצה לתמונת 77 הפתיעה אותו? כשבן הילד התעורר ליד וידמור הוא זכר מספיק כדי לזכור מי זה אבא שלו ומה זה הדהרמה. אז אולי הוא לא זוכר את סעיד או את הירייה, אבל אין מצב שהוא לא זוכר את להפלור. ואם התמונה הזו הייתה תלויה 20 שנה ליד הבית שחי בו, נראה לכם שהוא מופתע באמת?

סמוקי ואנוביס מצ'וטטים
למרות שראינו את לוק אוכל מנגו, הוא מתנהג כמו כריסטיאן ויש לו קשר מרומז מוזר לסמוקי פתאום. ראשית, כשבן אומר שבא "להישפט" ועוד לפני שהוא מזכיר את סמוקי, המוסיקה שמקדימה את הופעת סמוקי נשמעת ומשהו מבזיק בעיניו של ג'ון. אחר כך הוא רץ לעשות סידור בג'ונגל דקה לפני שהמפלצת אמורה להגיע, וכשבן אומר שאין לו שליטה על מה שיבוא מהג'ונגל, לוק מפשפש בשיחים ומופיע. האם מנסים לרמוז לנו שלוק קשור נפשית כעת לסמוקי או התגלמות שלו?
איך הוא כל כך בטוח עכשיו שהוא מבין את רצונו של האי ואיך הוא יודע את נפשו של בן ועל מה בא להישפט באמת? שלא נדבר על זה שהוא בדיוק נעלם להביא חבל, כשסמוקי יצא מחורו. כמה נוח. ואם לוק אינו קשור לסמוקי אני רוצה הסבר מה הסידור הדחוף שלו בשיחים (ואל תגידו לי חרבון טוב??). בגלל זה צחקתי קלות כשלוק הבטיח לסאן שהוא אותו אדם שהיא הכירה. האומנם?
הדברים החדשים שלמדנו על סמוקי:
-הצורה לקרוא לו זה כמו להוציא פקק אמבטיה
-הוא גר במקדש מתחת לאדמה ויוצא מתוך חורי עשן עגולים
-מקורו עתיק, מימי מצרים, והוא מופיע באותה תמונה עם אנוביס האל האחראי על השאול. יש הסבורים שאנוביס הוא גם הפסל בעל 4 האצבעות. בטח עוד ירוצו ברשת פענוחים להירוגליפים האלו אבל התמונה שכל הצופים קולטים היא החשובה. שימו לב שיש גם נחשים מסביב ומפתח החיים בקטן בימין, ומשמאל עיגולים, שאחד כמו גלגל (ה-גלגל?) ואחד כמו עב"מ קטן.
את זה שסמוקי מראה לנו זיכרונות ומופיע בצורת אנשים מוכרים שיש לנו חוב קארמתי כלפיהם, כבר ידענו. ברור לכם שאלכס, כמו יימי, היא התגלמות של סמוקי, נכון?
מהחורים של סמוקי לחורים בעלילה
האם בן משקר בקשר לסיבה בגללה רצח את ג'ון? לדעתי לא. זה הגיוני. אבל יש בכל זאת חור בסיפור: איך בן ידע שג'ון צריך למות כדי לחזור לאי? הרי רק אחרי המפגש עם מיס הוקינג, עליה הוא טוען שלא היה לו מידע לפני שג'ון הזכיר אותה, הוא יכול היה להבין שצריך לשחזר את נסיבות טיסה 815. הוא לא יכול היה לדעת שזה מה שנדרש. למעשה, ייתכן שמיס הוקינג בכלל לא שיתפה את בן במה שנדרש ואמרה זאת רק לג'ק. אני מוטרדת מזה שהכותבים מחפפים עם חורים כאלה. ויש עוד.
דניאל אמרה בעונה 1 שהיא מעולם לא פגשה את אותם אחרים אבל ראינו שהיא נתקלה גם בג'ין וגם בבן שגנב את ילדתה ולא הראתה סימן שהיא מזהה אותם בעונות קודמות. למעשה דניאל היא זו שלכדה את בן כשטען שהאו הנרי גייל ומסרה אותו לניצולים בעונה 2, אז איך היא לא זיהתה את האדם שלקח את ילדתה? מג'ין עוד התעלמתי אבל זה כבר חתיכת חור בסיפור שאי אפשר לכסות עליו עם מחיקת זיכרון במקדש. הכותבים יצטרכו להתאמץ יותר. ועוד: עם כל החיטוטים שסיזר עשה בהידרה, איך הוא לא מצא את התמונה של בן ואלכס והסיק כבר שבן מהאי?

ולבסוף - כמו שלא הסתדרנו עם גילה של שרלוט וגילינו שזה פאק בהפקה, עכשיו הם צריכים להסביר למה וידמור טוען כל הזמן שהוא מנסה למצוא את האי כבר 20 שנה (וגם מיילס התייחס לזה כשהם היו עדיין ב-2004), כשנראה שהוא הוגלה אחרי הטיהור וזה היה רק עשר שנים או קצת יותר?
מה חוסה בצלו של פסל ארבע האצבעות ומה יש בתיבת הכסופה?
מה הסיפור של אילנה והשתולים האחרים שהיא הביאה על המטוס? האם הם עובדים בשביל וידמור? אולי הדהרמה מנסים לחזור לשלוט באי? האם היא עומדת לפתוח את "המלחמה" שוידמור הזכיר והיא מייצגת צד אחר שטרם הכרנו וקשור לEnd Game של הסדרה? בכל מקרה, נראה שהם יכלו להתחיל לפעול באמת רק כאשר סיזר הוסר מהדרך. השאלה שלה הפתיעה את כולנו: what lays in the shadow of the statue?

עלינו להניח שהכוונה לפסל 4 האצבעות ושנראה אותו שוב או נבחן אחרת את מה ש"חוסה בצילו". אבל לא ברור למה היא חושבת שפרנק יודע את התשובה לכך. מה שבטוח בינתיים זה שהיא לא עובדת בשביל בן אבל לפי השיחה ביניהם ייתכן שבן יודע מה יש בתיבה ורצה להישאר בסביבתה או לחבל בה. שימו לב שעל התיבה רשום המספר 23. אני רואה 2 אפשרויות לגבי התיבה הזו: שהיא הייתה בתא המטען של המטוס והובאה לאי בכוונה, או שהם חיפשו ומצאו אותה באי הקטן. אם היא הייתה על המטוס התוכן שלה חייב להיות תמים למראה אחרת לא הייתה מועלית על המטוס.
ואם היא כבר הייתה באי, האם ייתכן שזוהי תיבת הקסמים שכל דבר שאתה מדמיין מופיע בה, כמו אבא של לוק, למשל? בפודקאסט האחרון פתאום דיימון וקרלטון נזכרו לענות לשאלת מעריץ על התיבה הזו ונראה לי שזה רמז שאמור להזכיר לנו אותה, כי מים רבים עברו בירקון מאז "האדם מטלהסי" בעונה 3. אם הם ינסו להגיע לפסל ויתקלו בלוק, החלום של וולט עוד יסתבר כאמיתי: ג'ון לבוש בחליפה והניצולים האחרים בהנהגת אילנה ינסו להרע לו.
מה שקרה קרה בגלל הקערה
נראה שצריף המיון של דהרמה היה ממש באזור של הבתים ושקו הזמן לא השתנה, המקום נהרס על ידי הצוות של קימי ולא אוכלס שלוש שנים וייתכן שהצריף הספציפי ההוא נשמר ולא הותאם למגורים. בכל מקרה, הפרק הזה התאמץ להראות לנו שזה אותו קו זמן: בן הבוגר זוכר את הביקור במקדש מילדותו, והכי חשוב – כשהוא נכנס לבית שהיה שלו, קערות האוכל ומשחק הריסק שלוק הרלי וסוייר שיחקו לפני שהצוות של קימי הגיע – נותרו במקומם.
לא תאמינו אבל הייתה לי תחושה שזו סאן שנמצאת שם בתוך הבית של בן, סתם בגלל ההיגיון ששם ראינו אותה לאחרונה והם העדיפו להישאר לנוח בתוך בית מאשר לשוטט בחוץ בלילה. לפעמים גם באבודים קורה משהו הגיוני.
ההימור שלי: בן ימות עד סוף העונה
עם כל מה שלמדנו על בן בפרק הזה, לא ברור לי מדוע סמוקי לא הרג אותו. אבל אולי המוות הזה רק נדחה קצת. אני חושבת שהוא ימות כי הוא לא יהיה מסוגל להקשיב באמת לפקודתה של אלכס/סמוקי, ולא יוכל להשתרך מאחורי לוק מבלי ליזום ולזמום. על אף המבט הנוגה שהוא נתן בלוק בסוף, אני חושבת שיגיע ממש בקרוב הרגע בו בן יזהה הזדמנות להיפטר מלוק ולא יעמוד בפיתוי.
ואז סמוקי יהרוג אותו. בדיוק כמו שסמוקי נתן הזדמנות למר אקו בעונה 3 לכפר על חטאו והרג אותו במפגש השני. כמו אלכס, גם בן לא בטוח שהיה אמור להישאר חי. בן היה סטייה קטנה מהדרך עד שלוק הופיע ואולי יש לו עוד משימה לעזור בה ללוק לקחת בעלות סופית על האחרים ואז ימות. ההימור שלי הוא שבן, אשר הופיע בעונה 2, ימות בעונה 5 שהיא המראה לעונה 2. הכינו את הממחטות.

4 תגובות:

דניאל עבדו אמר/ה...

גם שימו לב שבתמונת ההירוגליפים סמוקי מתוארת כמו נחש ולדתעי הצורה שבה היא "נכנסה" בבן נראת כמו התקפת נחש... :D

sharon1234 אמר/ה...

יופי של סיקור. אבל מצד שמאל בתמונה של סמוקי עם אנוביס, אלו לא סתם ציורים אלא הירוגליפים... תרגום באבודימפדיה בקרוב :)

Yossi Danino אמר/ה...

סיקור מעמיק.
לדעתי, סמוקי רגיש למים, ולכן הוא כלוא תחת מאגר קטן של מים...

גם, ייתכן והעימות המרכזי בסוף העונה יהיה בין ניצולי 815 לניצולי 316...

לגבי השאלה, מה שוכן מתחת לפסל, התשובה היא סמוקי.
צל (Shadow) = עשן שחור

אנונימי אמר/ה...

1.בזמנו אמרו שמת זה לא תמיד מת עוד מאז מיקהאיל בקונין
2.בן גסס ולא מת
3.לצארלי היה כתוב שימות
4.גם לאנשים שהוקינז חזתה שימותו
5.עדין יתכן שלפני שעה את פני, וידמור עשה את דניאל פאראדיי יחד עם אלואיז
6.צריך לשים לב למה שוידמור אמר, שבן רימה אותו, דהינו אלכס היתה אולי חלק מהתרמית, ויתכן שבן ירד מהאי ולבן היה רומן או שבן שידל מישהי שתתחיל עם וידמור הקיצר בן רימה כך שיראה כאילו וידמור שבר תחוקים
7.בן אמר שיקריב , ווידמור אמר לו שלא הקריב את אלכסס ובדיעבד כשבן לא יצא מהבית ואמר תירו בה אז בעצם הוא הקריב וכך הגשים את חזונו של וידמור
8.וידמור הוגלה אחרי שהעוינים השתלטו על דהרמה דהינו ההחלטה לעבור למגורי דהרמה היתה עוד בתקופת שלטונו של וידמור דהינו זו החלטת וידמור, אך כמו שלוק אמר זה לא מתאים לאי, לדעתי וידמור ובן וגם ריצרד ניסו לנחש את רצונו של ג'ייקוב והאי אך כולם טעו חוץ מלוק
9.מענין למה רוסו אמרה שבן שקרן, היתה צריכה לאמר זה החוטף
10.תמיד דיברו על להגן על האי אולי סוף סוף מפני זה היה צריך להגן , כבר ראינו את קומנדו וידממור ואנחנו מכירים את העוינים, לדעתי אילנה מקושרת לדהרמה שרמזו שהם מלאי נשק