יום שני, 6 באפריל 2009

אבודים בזמן (או: המדריך המקוצר למסע בזמן)

בעצם למה שלא נתנקש בהיטלר? או נלך לוודסטוק? אז איך אפשר להתחיל "לטייל" בזמן?

תורת היחסות בשישים שניות
הבסיס לתיאוריה שעושה את זה "אפשרי" הוא שזמן לא עובר "באותו קצב" בכל מקום, ולכל אחד. לכל אדם יש בעצם את השעון שלו, את הקצב שלו. יחד עם זאת מהירות האור קבועה ללא קשר למהירות התנועה במרחב. היחס בין מהירות אובייקט למהירות האור הופך את המסע בזמן לאפשרי. למשל, לוויין המקיף את כדור הארץ חווה "פחות זמן" ביום, לכן שעוניו מואטים. אפשר להשוות את השעון לפעימות הלב, ולפי זה, מסע לעתיד אפשרי, פשוט ע"י האצה, או האטה יחסית של שאר העולם.

מתי נוסעים לוודסטוק?
בעוד מסע לעתיד נשמע "פשוט" כשבמסע לעבר עסקינן אז זו בעיה שונה לגמרי, ולא רק פיסיקלית אלא גם פרדוקסלית.

פרדוקס היצירה
נניח שיום בהיר אחד אני ממציא מכונת זמן, ומחליט לתת מצפן שקיבלתי מחבר לאותו חבר אבל בעבר, ונניח שזה אותו מצפן שהוא מביא לי בחזרה (כי הוא כבר לא צריך לקנות לי, יש לו), ואז כמובן את אותו מצפן אני נותן לו שוב וחוזר חלילה. מאיפה המצפן? מי "ברא" אותו? אז תשובת המדע שזה לא ממש פרדוקס, ובסה"כ קידמתי את מה שקרה. קחו למשל את יצירותיו של ליאונרדו דה וינצ'י, אשר מקדימות את זמנן, בהחלט ייתכן (האמת שלא, אבל ממש ממש אולי) שמישהו "גילה" לו מה לצייר/לתכנן... אבל מהפרודקס הזה נובע פרדוקס אחר.

פרדוקס הבלייה
מה קורה לאותו מצפן שעובר את המסלול ביני לבין חברי, הוא מתבלה? או שהוא מתחדש עם הנסיעה בזמן (לא סביר)? מה קורה לי במהלך המסע בזמן מבחינת הזמן שעובר עליי?

פרדוקס הסבא
נניח שנגיע לאי בודד, והסיבה שהגענו אל האי היא בגלל בן אדם מסוים. אם נהרוג את הגרסא הצעירה שלו, או אפילו את אביו או את סבו, האם זה יימנע ממנו להיוולד? או מאיתנו להגיע אל האי? אז הפיסיקה מציעה 2 פתרונות:
1. זה לא יקרה, ויקרו לנו דברים שימנעו מאיתנו לעשות זאת. יש קו זמן אחד והוא לא ניתן לשינוי, מה שקרה, קרה. אם כך, הכל ידוע, ואין ביכולתנו לשנות זאת. אבל, זה אולי בעצם אומר שגם העתיד קבוע..?
2. פתרון אחר לפרדוקס הוא העולמות המקבילים, בלי להיכנס לתיאוריה, נסתפק בכך שהיא נגזרת מתורת המיתרים, אשר מבוססת על מכניקת הקוונטים ותורת היחסות הפרטית. אם כך, קיימים עולמות מקבילים במספר אינסופי, אשר השוני ביננו לבינם הוא מאטום אחד והלאה, וכל שינוי בעבר הוא בעצם שינוי במימד (או במיתר) השביעי ומשפיע על עולם מקביל, אשר בו השינוי כבר קרה, ולכן זה גם לא שינוי.

נמסטה.

אין תגובות: