יום שישי, 12 במרץ 2010

פרק 7 - ד"ר ליינוס

פרק טוב, לא מופלא, אבל בהחלט ממשיך את הקו החיובי שהתחילה עונה 6. פרק זה גם פחות או יותר סיים את ההתכתבות עם העונה הראשונה, וגם מסיים סופית את הצגת השחקנים, כשצ'ארלס ווידמור מתגלה כקלף האחרון, כזה שעדיין לא ידוע אופיו האמיתי.

להחליף אותו? לעשות מה?

בקו זמן המקורי
, בדרך אל החוף, אילנה נעזרת במיילס ומגלה שבן הוא זה שהרג את ג'ייקוב, מה שגורם לה להורות לו לחפור את הקבר שלו כנקמה מאוחר יותר. בין לבין אילנה גם מסבירה לסאן בפשטות וישירות את משמעות המועמדים, איפה היא היתה חמש עונות? מצד שני, הדרך שבה היא מסבירה לסאן קצת יבשושית, ואני אישית מרוצה שגילינו את זה לאט לאט.

מי הם השישה שאילנה דיברה עליהם? ללא ספק ג'ק, הארלי, וסוייר הם שלושה. אם היא מתכוונת לג'ין וסאן כשניים אז כנראה קייט השישית, אם היא מתכוונת רק לאחד מהם, אז מי הוא השישי? אולי פרנק?

על החוף מתרחשת שיחה מעניינת בין פרנק לבן. פרנק מתוודה שהוא לא התעורר בבוקר של טיסה 815, לכן סת' נוריס זכה להיות זה ש"ייאכל" על ידי המפלצת בפרק הפיילוט. זו עוד תעלומה שעדיף שהיתה אולי נשארת סגורה, אם כי היא מספקת תשובה לכל מי שתהה על פשר העניין. בנוסף לכך, ההערה של בן בנוגע לכך שהאי "תפס" את פרנק בסופו של דבר אולי מרמזת שהוא אכן מועמד, וגורלו קשור אל האי.


אתה תרשום לי המחאה על העלה בננה הזה?

בן מנסה לברוח בכל דרך מההוצאה להורג, ומבטיח למיילס את סכום הכסף אותו הוא ביקש בעונה 4, אך מיילס מגיב בציניות שישנם יהלומים בשווי 8 מיליון דולר על גופותיהם של ניקי ופאולו שנקברו בחיים. לבסוף הוא גם מוצא אותם, מה שלדעתי מרמז על סופו הקרב ובא של מיילס. הוא שירת את ג'ייקוב בכך שהוא גילה לאילנה מי רצח אותו, ומציאת היהלומים היא סגירת מעגל עבורו היות שהוא בא אל האי בשביל הכסף (1.6 מיליון שווידמור הציע לו). לדעתי, שני האלמנטים האלו מספקים סוף סגור לסיפור של מיילס והוא ימות בקרוב מאוד.

בזמן שבן חופר את קברו לא-לוק מופיע ומציע לו, בדומה להצעות הקודמות שלו לסעיד, קלייר וסוייר, את מה שנראה שבן חושק בו יותר מכל – שלטון על האי. אך לאחר שבן מתוודה בפני אילנה ואומר שהדבר החשוב באמת, כפי שראינו גם בהבזק למרחב, היה אלכס, היא כנראה מבינה שבן היה קורבן של הנסיבות ומציעה לו לחזור. בן הורס לאיש בשחור את התוכניות, ובניגוד לדמות שחשבנו שהוא, הוא חוזר אחרי אילנה אל החוף. פה לדעתי יש עוד רועץ בתכנית של האיש בשחור (בנוסף לקייט), כי הוא היה בטוח ללא ספק שבן רוצה כוח, כמו נפוליאון, אך בן הוכיח שתמיד אפשר לחזור למוטב.

האם האיש בשחור דובר הפעם אמת? לסוייר הוא אמר שאף אחד לא צריך לשמור על האי ("זה בסה"כ אי"), בעוד לבן הוא אומר שהוא רוצה שהוא יהיה זה שיישאר לשמור על האי אחרי שכולם אחרי שכולם ילכו. אין ספק שגם הוא דובר אמת, היא חלקית. אולי הוא באמת צריך מחליף, ממש כמו ג'ייקוב, אבל האם בן הוא זה
שבאמת ייבחר?

לפחות הוא לא מתעקב

הארלי, כמובן, חולם על אוכל כשג'ק מעיר אותו ומתחיל ללכת בכיוון המקדש, למרות מחאותיו של הארלי. בדרך הם פוגשים בריצ'ארד שמטעה אותם, ולוקח אותם אל "הסלע השחור", ספינת הסחר שנמצאת באופן מיסתורי באמצע האי, וכל זה כדי שיעזרו לו להתאבד. קצת אולי מזכיר אותנו הצופים, שהולכים אחרי היוצרים בציפייה לתשובות, אך כל מה שאנחנו מקבלים זה עוד שאלות חדשות.

ריצ'ארד, מסתבר, לא יודע כלום, בדיוק כמו הניצולים, ורק קיבל הבטחה מג'ייקוב שהוא ידע הכל מתישהו, הבטחה שהוא כנראה מחכה ל
קיומה כבר מאות שנים. הוא אומר להארלי ברוגז שלא יקשיב לאף מילה של ג'ייקוב, כי הוא מרגיש פגוע, ממש כמו בן לפני שהוא רצח את ג'ייקוב, והייאוש הזה גורם לו לרצות להתאבד. מעניין מה עבר עליו? הוא הבטיח להארלי שהוא יספר לו, אך אני מתאר לעצמי שנראה את זה בפרק על ריצ'ארד.

הוא פותח קופסא של דינמיט, והוא אמר שהוא רוצה להתאבד

בתוך הסלע השחור מתגלה עוד רובד במיסתורין, כשהוא מגלה להם שהוא ננגע ע"י ג'ייקוב, ולכן אינו יכול להתאבד. ממש כמו מייקל בעונה 4. זה מסביר קצת דברים בסדרה. הייתי מהמר על כך שגם מייקל קיבל את אותה המתנה, ואולי עוד ניצו
לים. אולי אפילו זו הסיבה שקלייר הצליחה ללדת. זה גם מסביר למה ג'ק לא יכל להתאבד, ואולי למה הוא ניצל בהתרסקות, למרות שהוא הגיע עד לאמצע הג'ונגל.

בנוסף, הוא גם רומז שהוא בא לאי עם הסלע השחור. מה שקצת יוצר סימני שאלה, בייחוד לאור העובדה שהוא הסתכל על שלשלאות מסויימות בצורה קצת מוזרה, וההערה של לוק בתחילת העונה ("נחמד לראות אותך מחוץ לשלשלאות האלו"). יכול להיות שזו לא היתה ספינת עבדים כמו שלוק, והמציאות החלופית ציינו? אם כן, קרה שם משהו מוזר, אולי קשור למה שתיארו במציאות החלופית בנוגע לכך שהספינה סטתה מהמסלול המקורי, מה שמרמז אולי על מרד של העבדים.

רוצה לנסות עוד מקל?

ריצ'ארד גם מביט באופן מוזר על תיבת הדינמיט, הניחוש שלי שהוא קלט שהיא לא מלאה כפי שהיתה, והוא אינו הראשון שפותח אותה. ג'ק כנראה מתחיל להבין שגם הוא מיוחד באותה צורה, כמו שג'ייקוב רצה, ומוכיח לריצ'ארד שגם הוא אינו יכול להתאבד, ומציע שהם ילכו להיכן שהכל התחיל – אל מחנה החוף.


בסופו של דבר האנשים על החוף מתאחדים עם ג'ק, הארלי, והאחר החדש – ריצ'ארד. רגע שמאוד מזכיר הרבה סיומות של פרקים מהעונה הראשונה, כשהניצולים חזרו ממשימות שונות על האי, וכנראה רמז לסיומת ההתכתבות עם העונה הזו. ואז מגיע הסוף המפתיע, כשצוללת מגיעה אל האי, כשעל סיפונה לא אחר מאשר צ'ארלס ווידמור, המנהיג הגולה. מעניין איזה צד הוא ייקח...

ההתנהגות של ווידמור, כמו גם אלואיז הוקינג, במהלך העונות היתה קצת לא עקבית. מצד אחד הוא נראה תומך של ג'ייקוב על האי ומחוצה לו, מצד שני למעשים שלו יש משמעות גם לאיש בשחור. למשל, הצורך שלו להחזיר את לוק אל האי, שאמנם היה מועמד אך הוא חזר ממש לידי האיש בשחור, למרות שהוא לא היה אמור לדעת שבן יהרוג אותו. גם אלואיז אגב עזרה להחזיר את לוק אל האי.

דמיין כמה שונים היו יכולים להיות חיינו אם היינו נשארים

שלא כמו נפוליאון, בקו זמן החלופי, בן מראה שהוא לא רודף אחרי כוח, אלא בן אדם אידיאליסט. כמו על האי, שם הוא בחר להציל את אלכס, ולא משנה מה ג'ייקוב יגיד ומה יהיה המחיר של זה, גם כאן הוא רקח מזימה להשתלטות על משרת המנהל, אך ויתר למען אידיאל הצדק. בנוסף, עצם הרצון שלו להשתלט על המשרה נבע מרצון להיות באמת מנהל שיהיה לטובת הילדים, בניגוד למנהל הנוכחי.

בקו זמן החדש אנחנו עדים לתהליך הגאולה שהדמויות עוברות. למרות ההבזק של סעיד שהיה שונה, בן מחזיר אותנו למסלול הזה, ובוחר לעזור לתלמידה שלו ולא לקבל את עמדת הכוח. האם אנחנו מקבלים פה רמז למשמעות ההבזק למרחב? כמו שזה נראה עד עתה, בקו זמן החלופי הדמויות שבחרו בצד של ג'ייקוב (ג'ק ובן) מצליחות להגיע לאיזושהי גאולה, בן מוותר על הכוח וחי עם אביו בהרמוניה יחסית, וג'ק מצליח להתגבר על העבר ועל מערכת היחסים הגרועה שהיתה לו עם אביו, ולתקשר עם בנו. בניגוד לסעיד, שבחר בצד של האיש בשחור, וגם בקו זמן החלופי הוא לא מתגבר על השדים מהעבר, והורג את מרטין קימי, למרות שהיתה לו אפשרות לא לעשות זאת.

אפשר היה לשים לב שגם ההבזק למרחב של קלייר התחיל לא טוב עבורה, כשהיא גילתה שהמשפחה המאמצת של אהרון התפרקה והיא "נתקעה" עם התינוק. אני חושב שבהמשך גם נראה את ההבזקים למרחב מתפתחים בהתאם למה שיקרה על האי, וקייט אולי תתברר כבאמת חפה מפשע. גם המסלול של ג'ין, אגב, נראה אפל. בוא נגיד שלא מכניסים למקרר בן אדם קשור, אם הוא סתם עבר ברחוב.

נחמד גם לראות את לוק אומר לבן שהוא ילך אחריו (גאולה או אפילה?), כמו גם את המורה הדחוי לזלי ארזט, שמתנהג בדיוק כמו ארזט של העונה הראשונה, בו כנראה ג'ייקוב לא נגע. בן גם מנהל פה "מועדון היסטוריה", בדומה ל"מועדון הספר" בו היה חבר יחד עם האחרים, בקו זמן המקורי.

כשבן חוזר לביתו אנחנו רואים את אבא רוג'ר ליינוס מאוד שונה מהזמן המקורי. פה נראה שהוא ממש דאג לעתיד בנו, וחושב מה היה יכול להיות אילו הם לא היו עוזבים את האי (הבן שלך היה הופך לרוצח מטורף). ההערה על כך שהם היו בדהארמה (והם היו "אנשים טובים") מעניינת. היא מאששת את העובדה שגם בקו זמן הזה דהארמה היו על האי (לאחר שראינו את הצריפים עמוק במים), אך הם עזבו אותם. בקו זמן המקורי, בזמן פיצוץ הג'אגהד, בן היה עם האחרים, ורוג'ר בצריפי המגורים של דהארמה. כלומר, קרה שם משהו אחר ללא ספק, והפצצה לא התחילה את הקו זמן החלופי. באופן אירוני, בן משתמש במיכל גז (חמצן) כדי להשאיר את אביו בחיים, לאחר שבקו זמן המקורי הוא השתמש במיכל גז (רעיל) כדי להרוג אותו.

תגובה 1:

Unknown אמר/ה...

יופי של כתיבה.
כייף לקרוא כל פעם מחדש.
מחכה להערות של אחרי הפרק הבא.