יום רביעי, 3 במרץ 2010

מחשבות ראשונות על שקיעה

כתמונת מראה לפרק 6 בעונה הראשונה, "בית השמש העולה", שהיה ממוקד בסאן וג'ין ובו ראינו לראשונה את אדם וחווה, לא קיבלתי תמונת מראה כלל, ולא ציפיתי שזה יהיה פרק סעיד ובלי שלדים (רק גופות, בינתיים). מה שהתחיל בסצנת קונגפו מרהיבה שלא רציתי שתיגמר, נגמר בצמרמורת אימה, והם לגמרי הגניבו לנו את "עונת הזומבים" שהם צחקו עליה בעונות הקודמות, ועוד בדלת הראשית של המקדש.

אני מתחילה לחשוב על הסדרה כמשחק שש בש. כשכלים יוצאים מהמשחק הם לפעמים מוחזרים פנימה בעקבות זכייה והרי המטרה במשחק זה להעביר את כל הכלים לצד השני של הלוח. זה מתאר בצורה טובה גם את חזרתם של הזומבים למשחק וגם את האופן שבו הדמויות כל הזמן מחליפות צדדים ומנסות לנוע בין שני חלקי הלוח – האבודים והאחרים, האי והבית. פתאום חשבתי על קבוצה שמזמן לא ביקרנו ויושבת באי, ניצולי אגי'רה שמחכים לנו באי ההידרה. אני לא אופתע בכלל אם הקבוצה החדשה שמורכבת מאחרים, זומבים ואבודים מקוריים, תקבל משימות חטיפה שלהם כדי לעזוב את האי ונראה את הסיבות וההכרח לחטיפות שהתרחשו בעונות הראשונות.

אם המטאפורה היא דווקא שחמט, עוד משחק שמופיע רבות באבודים, אז ההתקפה על המקדש היא כמו להתקיף את המלך שנמצא מאחורי הצריח. הצריח הוא ההגנה היחידה של המלך ונראה שדוגן היה הצריח בסיפור הזה כי ברגע שהוא נרצח, המקדש היה הפקר. דוגן ולא האפר, מעניין, לא? דוגן היה אדם רגיל, בנקאי. לא היו לו כוחות מיוחדים. נראה שאת הכוחות באי הדמויות מקבלות יחד עם התפקיד שלהן. כולם היו אנשים רגילים לפני שנכנסו לתפקיד. פתאום כולם יודעים לטינית ואמנות לחימה וחלק גם יודעים להפוך לעשן.

אפרופו עשן, דבריו של דוגן מאששים את מה שחשבנו על האיש בשחור כסוג של שטן והתגלמות של כוח הרוע בעולם. אבל גם השטן הזה הוא אדם שלכוד בתפקידו כשטן. סמוקי הולך על שבירת כל הכלים והעפת לוח המשחק. אני אתגעגע לדוגן, ממש ממש אהבתי אותו והוא יהיה מאד חסר לי. אבל יש לי תקווה: הוא נרצח בתוך המעיין המחייה של המקדש ,שבפרק הקודם נראה שג'ייקוב היה עסוק בלשפוך אליו משהו שניה לפני שהרלי נתקל בו. ג'ייקוב ידע לצפות את המהלך הזה ולדעתי יחייה את דוגן, אין מצב שהם מוותרים על השחקן המהמם הזה. דוגן יוחייה על ידי הצד הטוב אבל יהיה מגניב אם הוא ינסה להיות סוכן כפול ויתחזה לזומבי של סמוקי ויחדור למחנה האויב, לא? טוב, נראה לי שדמיוני כרגע מתפרע אפילו מעבר לדמיונם של היוצרים.

הרגע שסיקרן אותי וגירה את דמיוני בפרק היה שסמוקי השטני שלנו הבטיח לסעיד לקבל את נאדיה שוב, והייתה לי תחושה שהוא לא מבלף. שהוא יודע להוביל אותם לתוך המציאות האלטרנטיבית שבה הם יקבלו את אהוביהם חזרה ולא יהיו אבודים. אבל מה אם המחיר כבד עוד יותר? מה אם העולם כולו ייפגע כתוצאה מכך שאין אי, כל הטוב בעולם, רוח ונשמת העולם אולי ישאבו ממנו ועל אף שאנשים יהיו עם יקיריהם ויזכו בגאולה אישית, שאר העולם סביבם יקרוס תחתיו? אנחנו רואים בינתיים כמה טוב להם בעולם האלטרנטיבי והם מוצאים את עצמם ומשחררים את עצמם ואולי יסתבר שאלו הן תוצאות הדיל שכולם עשו עם השטן, הם מקבלים את כל מה שהם רצו חזרה בעולם הזה, אבל העולם הזה שבו הם מרוצים כל כך, הוא עולם אבוד ונגוע, ואולי בהמשך העונה הצמצם של המצלמה יורחב מעבר לחייהם הפרטיים וניווכח במחיר הכבד ובאימת העולם ללא אי, שבו כולם אבודים מלבד מי שמכרו את נשמתם לשטן.

ג'ייקוב מצטייר כרע לב כשהוא מנצל את רגעי החולשה של הדמויות כדי לגייס אותן לתפקיד באי, אבל טוב ורע הם יחסיים. אולי ג'ייקוב פונה בכוונה לאנשים שממילא אבודים או שגורלם לא היה שופר עליהם למרות שזה נראה כך, להקריב את עצמם כדי להחזיק את הלפיד של כל מה שעוד טוב בעולם. הוא מציל את הבן של דוגן כמו שהוא מציל את אחות של ג'ולייט, אבל הם נדרשים לתפוס את תפקידם באי כדי לשמר את העולם בצורה מסוימת כנראה. אני מאמינה שנגלה מה תפקידו של האי בעולם בקרוב מאד ואז יהיה הרבה יותר ברור מה טוב ומה רע ואולי זה לא כמו שחשבנו. אולי טוב זה לא בהכרח הביתה, אולי טוב זה לא בהכרח טוב אישי-אנוכי.

בקו הזמן האלטרנטיבי היו הפתעות חמודות: נאדיה שנשואה לעומאר אחיו של סעיד, ג'ק שחולף ליד סעיד ונאדיה במדי רופא במסדרון בית החולים, קימי בתפקיד המלווה בריבית הזחוח, איך מתאים לו. וג'ין במקרר זה היה הכי לא צפוי. בפעם האחרונה שראינו אותו הוא נלקח הצידה על ידי רשויות שדה התעופה אבל כבר ראינו שוידמור מסוגל להשתמש ברשויות הללו כדי לסדר לעצמו פגישה עם סאן, אז אני לא אופתע אם קימי חטף את ג'ין ישירות מהשדה בגלל איזה סכסוך מאפיונרים שקשור לסיבה שהוא נשלח לארה"ב על ידי אבא של סאן. ובכלל, המטבחון הזה שבו הם נפגשו נראה בדיוק כמו בית המטבחיים שבו נעמי עשתה למיילס את "המבחן" בדיבור לגופה.

מכיוון שקימי הוא דג רקק והוא כבר מת, אני לא אופתע אם וידמור במציאות הזו הוא תעשיין-מאפיונר בדרגה מקבילה לאבא של סאן ובדומה לאופן בו הוצג בעונה שעברה כשסעיד עבד בשביל בן בהשמדת אנשיו. למעשה, אני מתחילה לתהות האם זוהי העונה הראשונה שאנחנו רואים בה את המציאות המקבילה, או מציאות מקבילה אחרת. האם ייתכן שג'ייקוב הציל את אחות של ג'ולייט ואת הבן של דוגן במציאות אחרת והוידיאו שהראו לגו'לייט היה ממציאות אחרת? האם כשדזמונד מצא את עצמו בגוף שלו בעבר בעונה 3 בפרק "הבזקים מול עיניך" הוא היה בעבר של אותה המציאות או במציאות מקבילה? גם שם יש לו חתך בצוואר באותו מקום שהיה לג'ק במטוס בפרק LA X ופני חושבת שזה כתמי צבע אדום, גם שם לא היה לו זיכרון של האי אבל היו לו כל הזמן דז'ה וו והוא היה בטוח שהוא יודע לצפות את העתיד, ורק התערבותה של אלואיז הוקינג גרמה לו לעשות שוב את אותה הבחירה שתוביל אותו לאי גם במציאות החלופית ההיא.

אולי אנשים כמו הוקינג הם סוכני זמן שנמצאים בכל המציאויות ונעים ביניהן ודואגים שאנשים מסויימים יגיעו לאן שהם צריכים להגיע כדי שהעולם יעמוד על תילו. הרי גם אבאדון טען שהוא פונקציה כזו. מה שהפצצה עשתה, זה כנראה ביטלה את הפונקציה הזו. ומתישהו האבודים שלנו עשו בחירות אחרות שגרמו להם למצוא אושר בחייהם האישיים אבל כנראה הרסניות לעולם כקולקטיב, ואף אחד, לא ג'ייקוב, לא אבאדון ולא הוקינג, לא היו שם כדי לוודא שמישהו תופס את תפקידו על לוח השש בש שמחזיק את העולם. טוב, זה מה שאני חושבת בינתיים, עד לשבוע הבא שבטח הכל יתהפך לי שוב על לוח השש בש הזה.

3 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

את באמת ניכנסת לקטע הזה חזק...
אמ.. יש מצב שאת צדקת... :)

אנונימי אמר/ה...

ניתוח נחמד.

לא קריטי במיוחד אבל כלים בשש-בש לא חוזרים למשחק, המטרה להעביר לצד אחד ולהוציא החוצה.

אולי זה העניין עם לוסט אין משחק שמתאים לכללים של הסדרה...

Carmel אמר/ה...

סליחה שאני מתקרצצת אבל בשש בש שאנחנו שיחקנו בפתח תקווה היה משהו עם כלים בחוץ שמחכים על הגדר בין שני החלקים של השש בש עד שהם יכולים הלכנס חזרה. לא זוכרת במדוייק. גם בדמקה יש קטע מוזר שכלי אחד פתאום הופך למלכה ומקבל כלי נוסף שמתיישב עליו ומוחזר מבחוץ, לא?