יום חמישי, 25 בפברואר 2010

פרק 5 - מגדלור

למרות שהיו הרבה טענות כלפי הפרק הזה, אני אהבתי. מאוד הזכיר לי פרקים של עונה 1, שהכל לוטה בערפל, ואין לנו ממש מושג מה הולך. כמו שהארלי אמר לג'ק בדרכם אל המגדלור, "בג'ונגל בדרך לעשות משהו שהם אינם ממש מבינים". היוצרים נתנו פעם כדוגמא את "טווין פיקס", שלאחר שבסוף עונה 1 הם גילו מי רצח את לורה פאלמר הקהל איבד עניין ורבים לא יודעים שהיתה גם עונה 2. פה היוצרים מתכננים להשאיר אותנו במתח ממש עד הסוף.

ארנב לבן 2

כפי שציינתי, הפרק מזכיר את עונה 1, וגם מלא בהפניות אל פרק מסוים בה - "ארנב לבן", הפרק החמישי בעונה. זה מתחיל עם הארלי שכדי לעודד את ג'ק משתמש במשפט שכריסטיאן אמר לו כשהיה ילד, בהבזק לעבר שראינו בפרק. ג'ק מספר להארלי על ההתגלות של אביו שהיתה לו באותו הפרק. דיוויד, בנו של ג'ק, קורא את הספר "אליס בארץ הפלאות", ולוק השווה באותו הפרק את המרדף של ג'ק למרדף של עליסה אחרי הארנב הלבן. והציון האחרון היה פסל של ארנב לבן תחתיו אימו של דיוויד החביאה את המפתח לבית.

הפעם דווקא אני אתחיל מההבזק למרחב, בזמן החלופי אנחנו מקבלים את הסיפור של ג'ק. ג'ק נראה עם צלקת של ניתוח הסרת תוספתן, ממש כמו בקו זמן האמיתי שם ג'ולייט מנתחת אותו על האי, רק שהפעם זה קרה לו בגיל 7 או 8. ג'ק לא זוכר את האירוע, וכנראה חווה משהו שקשור לפיצוץ שגרם, לדעתי, לקרע בין שני העולמות. זה קורה לו גם מאוחר יותר שאימו מזכירה את קלייר ליטלטון. ראינו את זה קורה לקייט בפרק שלה, לא ראינו את זה קורה ללוק בפרק שלו.

כמו שציינתי לפני תחילת העונה, התודעה של אלו שהיו קרובים לפצצה קפצה זמנית אל העולם החלופי, שאין קשר בינו לבין העולם "המקורי". בעולם הזה אנחנו רואים דוגמא ל"הגורל קבוע אך הרשות נתונה". אי אפשר לשנות את הגורל שלך, בין אם זה להיות נכה, או להיות נרדף על ידי החוק, או לזכות בלוטו, או פשוט לקרוא את הספר "אליס בארץ הפלאות" לבנך. בעולם החלופי אנחנו עדים לעולם בלי ג'ייקוב שהשפיע על חייהם של האובדים, היות שהאי נמצא בתחתית האוקיינוס, ועדיין הם נמצאים פחות או יותר באותו מקום בחיים, אמנם עם שינויים קלים.

הבן של האובד

מסתבר שיש לג'ק בן, דיוויד, שאני אסתכן ואגיד שהוא כנראה בנם המשותף של ג'ק ושרה, אך היחסים בין האב לבנו, בדומה ליחסים שראינו בין ג'ק לאביו בפרק "ארנב לבן", אינם במצב שפיר. ג'ק כנראה התגרש מאותה שרה שראינו לפני זה, אשר גם לקחה את בנו, לפי איך שהוא מתאר את תדירות המפגשים ביניהם. ג'ק מזכיר לדיוויד שהוא נהג לקרוא לו את הספר "אליס בארץ הפלאות" שהוא היה צעיר יותר, ממש כמו שהוא עשה לאהרון, במציאות המקורית.

דיוויד בורח מביתו של ג'ק, וג'ק בניסיון למצוא אותו מגיע אל ביתה של אימו של דיוויד, ומגלה שבנו עדיין מנגן על פסנתר. שימו לב שהיצירה של שופין שג'ק מוצא בחדרו של דיוויד זה אותה אחת שנוגנה על ידי פאראדיי בהבזק לעבר שלו בעונה 5.

ג'ק מגיע אל ההופעה של בנו, אשר מנגן את אותה יצירה של שופין, ונראה שבהצלחה רבה לפי ההערות של ילד ואביו, אשר מתגלה כדוגן, היפני מהמקדש של האחרים. הופעתו של דוגן מחזקת את התיאוריה שמדובר בעולם שונה לגמרי, ולא אחד שנוצר כתוצאה מהפצצה. סופו של דבר ג'ק מצליח לתקשר עם בנו, מה שאולי סוגר מעגל עם מה שהתחיל בפרק "ארנב לבן", שהוא מעולם לא הצליח לתקשר עם אביו.

ג'ק - תחילתה של הגאולה?

על האי בזמן "הרגיל", הארלי מקבל עוד ביקור מג'ייקוב, שנראה שהתרגל לתקשר דרכו, ומבקש ממנו לקחת את ג'ק ולצאת מהמקדש. לאחר שהוא נותן לו הוראות שהראלי נאלץ לרשום על ידו, כמו גם דרך לשכנע את ג'ק, הם יוצאים לדרך. הארלי אומר לג'ק ההיפך ממה שאביו אמר לו בהבזק לעבר בעונה 1, "יש לך את מה שדרוש", מה שגורם כמובן לג'ק לעקוב אחרי הארלי. דרך אגב, מה שדוגן אמר ביפנית להארלי היה "יש לך מזל שאני צריך להגן עליך, אחרת הייתי מוריד לך את הראש".

בדרך למגדלור הם פוגשים בקייט, שנראית עדיין נחושה למצוא את קלייר, למרות שג'ק אומר שמשהו קרה לה, אך אחזור לקייט ולקלייר בהמשך. ג'ק גם מוצא את המשאף של שאנון, בצורה אירונית, ממש ליד המערות, היכן שטיפלו בשאנון שהתקשתה לנשום. הסצנה הזו היא תשובה צינית של היוצרים לכל אלו שרוצים שכל תעלומה קטנה בסדרה תיפתר. בכנס הקומיקס האחרון השחקן שמשחק את הארלי, חורחה גארסייה, שאל אותם, בקטע מבויים, האם נקבל תשובות לכל השאלות שלנו, ונתן כדוגמא את המשאפים של שאנון. אולי זו גם הדרך שלהם להגיד לנו שאם נחכה עוד קצת, כל השאלות שלנו יענו, גדולות כקטנות.

הם מגיעים אל המערות, שם אנחנו מקבלים תזכורת חזקה ל"אדם וחוה", שקיבלו את הכינוי מלוק, לאחר שג'ק מצא אותם בעונה 1. לדעתי, זה רמז מקדים לכך שנשמע את הסיפור שלהם בקרוב. הדיעה שלי בעניין היא שאלו רוז וברנרד, שלא ראינו אותם עדיין בקו זמן המקורי. לדעתי, בניגוד לאובדים, שהיו קרובים לאיזור הפצצה ועברו לשנת 2007, הם היו רחוקים וייתכן מאוד שחזרו לעבר. כמו שג'ק ציין בעונה 1, למערה יש יתרונות טבעיים, והגיוני שלשם רוז וברנרד ילכו.

מספרים, ושוב מספרים

ואז הם מגיעים אל המגדלור, עוד רובד של המיסתורין של המספרים נחשף. מסתבר שהמספרים הם לא "עניין" של ג'ייקוב, כי אם המעלות שיש לכוון את המגדלור כדי לצפות באחד המועמדים. בין השמות שהיו על הגלגל ניתן למצוא שמות מחוקים כמו: ליטלטון (קלייר או אהרון), פרייס (ריאן פרייס מהאחרים), רות'רפורד (שאנון), בורק (ג'ולייט), פאראדיי (דניאל), ליינוס (בן או רוג'ר), דוסון (מייקל), לואיס (שארלוט), קוון (ג'ין או סאן) רוסו (דניאל) ועוד רבים אשר הופיעו כבר במערה.

ישנם גם כמה שמות שלא הופיעו במערה, וחלקם מאוד מעניינים. הראשון, מס' 51 - אוסטין (קייט). קייט אינה מחוקה ונמצאת על המספר חסר המשמעות בסדרה 51. המעניין פה שלא-לוק לא הזכיר את קייט כמועמדת בפרק הקודם, וזה כנראה כדי לא להיתקל בהתנגדות מצד סוייר. העניין הזה, בנוסף לכך שלמספרים ישנה משמעות כשלהיא, בניגוד למה שלא-לוק אמר בפרק הקודם, מביא אותי למסקנה שלא-לוק משקר, ויש לו תוכניות אחרות מאשר לצאת מהאי.

עוד שם מחוק הוא "אשר". בתנ"ך אשר הוא אחד מבניו של יעקב (ג'ייקוב), האם זהו רמז מקדים לכך שלג'ייקוב היו ילדים? לא סביר, אבל זו מחשבה. הופיעו על גלגל המגדלור עוד כמה שמות שאינם מחוקים – דווסן (לא דוסון!), האנסן וקאיסי. האם אחד מהם הוא זה שג'ייקוב אמר שמגיע אל האי? אני מניח שנגלה בקרוב, למרות שקשה לי לראות עוד דמויות חדשות נכנסות לסדרה. מצד שני, הגיוני שנופתע עם עוד כוח חדש שיתגלה, אולי משהו שנמצא היררכית מעל לג'ייקוב והאיש בשחור.

זיכרון טוב מהבית?

כשהארלי מסובב את שרשרת הגלגל במגדלור הם חוזים במקומות שקשורים אל הדמויות שרשומות במעלה המתאימה. במראות יש השתקפויות של הכנסייה שבה היתה הלוויתם של הוריו של סוייר, המקום בו סאן וג'ין התחתנו, והבית של ג'ק בצעירותו. מסתבר שפה לא-לוק כן דייק, וג'ייקוב עקב מקרוב אחר המועמדים שלו. לפי אופי השליחות, בהנחה שמי שהארלי רואה זה ג'ייקוב, וכך אני מאמין, בדומה לאיש בשחור, גם ג'ייקוב מתחיל בגיוס אל שורותיו, וכנראה הוא רואה בג'ק זה שיוביל את המהלך, וייתכן שיהפוך ל"שומר של האי".

בכלל, למה ג'ייקוב בוחר בג'ק ולא בהארלי. הארלי נראה מוכן לעשות כל מה שג'ייקוב אומר לו, וגם אם זה יהיה להחליף אותו, ולהיות "השומר של האי", הוא כנראה יסכים. ייתכן מאוד שזה לא כזה פשוט להפוך לשומר של האי, וג'ייקוב מתחיל להכין את ג'ק לכך. זה יכול להיות סוף נחמד לג'ק, שתמיד רוצה לתקן דברים, להיות בעל אחריות כזו גדולה. למרות, שג'ק העקשן עלול לעלות לג'ייקוב בתוכניות שלו. ג'ק לאורך העונות הפגין עקשנות שתמיד עלתה בתוצאות הרסניות, כמו פיצוץ הפצצה, האם הפעם העקשנות של ג'ק תשתלם לו? זה מסלול שיהיה מאוד מעניין לראות איך הוא ייגמר.

חבר או אדון?

ונעבור לחלק המעניין ביותר בפרק, הסיפור של קלייר וג'ין. אני חייב לציין, למרות הדיבורים על "החבר" המיסתורי, אני התחלתי להאמין שקלייר בסדר, וכנראה שג'ין היה חכם ממני וקלט בזמן שמשהו לא בסדר. עוד מיסתורין של הסדרה מקבל תשובה, חלקית לפחות, המתים הם בשירותו של האיש בשחור, שכרגע לכוד בצורתו של ג'ון לוק. כמו אביה של קלייר (ושל ג'ק), כריסטיאן, וכנראה כמו סעיד, היא מתה וחזרה לחיים, מה שגרם לרוח אפילה להשתלט עליה, ולגרום לה להיות בובה על חוט למען האיש בשחור.


מעניין אותי כמה עמוקה השליטה שלו בהם, הרי הוא מתעדכן עם קלייר, אז הוא לא יודע מה שהיא יודעת. ניתן גם לראות שהוא הערים עליה וגרם לה לחשוב שאהרון אצל האחרים, ולא פשוט גרם לה לתקוף אותם בלי סיבה. עוד יותר מעניין אותי מה יקרה עם סעיד, והאם הוא ייתן לאפילה להשתלט עליו. נראה שג'ייקוב מאמין שכן, היות והוא מזהיר את הארלי לא לחזור אל המקדש. עדיין, השאלה של השליטה על המתים לא נענתה לגמרי, ואולי אפילו נקבל הפתעה שקשורה לעניין הזה.

קלייר ציינה שאם ג'ין היה דובר אמת, וקייט אכן לקחה את אהרון, היא היתה נאלצת להרוג אותה. מה שלדעתי יגרור מפגש מאוד מעניין בינה לבין קייט בקרוב. אני מהמר שקייט גם כן תבין שמשהו לא בסדר עם קלייר ותגיב בהתאם, מה שיכול להתפתח בצורה מעניינת, ואולי אפילו יגרום לשליטה של האיש בשחור על קלייר להיחלש.

אין תגובות: