יום חמישי, 15 באפריל 2010

פרק 12 – כולם אוהבים את הוגו (או: מה??!!)

זהו, נגמרה ההמתנה, וללא ספק הגענו לסוף. כבר בתחילת הפרק, אילנה מתפוצצת לחתיכות, וזו הדרך של היוצרים להגיד לנו – הגעתם לארץ המובטחת, הנה התשובות. והתשובות אכן באות – הלחישות, המתים, וגם האירועים בקו הזמן החדש תופסים תאוצה כשדזמונד מתחיל ליצור ניצוצות.

כולם אוהבים את הוגו. אתה יודע מי לא? נשים -- כרמן רייס

ההבזק למרחב מתחיל עם סרטון הוקרה להארלי המוגש בידי לא אחר מאשר ד"ר פייר צ'אנג, אותו אחד מסרטי ההכוונה של דהארמה ואביו של מיילס. אנחנו לומדים מהסרטון שהוגו הפך לפילנטרופ רב פעלים, הכל בזכות בקתת העוף של מר קלאק, אותו מקום שבקו זמן המקורי נפגע מפגיעה ישירה של מטאור. יש הטוענים שפייר צ'אנג נראה צעיר מכפי שהוא אמור להיראות, בייחוד בהשוואה לרוג'ר שרואים עליו את הגיל, אך אני חושב שזו טעות של מחלקת האיפור, ותו לא

החלק המעניין אולי הוא ההצלחה של הבקתה של מר קלאק, הצלחה שהפכה ממש "מטאורית", לעומת פגיעת המטאור בקו הזמן המקורי. בדומה לסופה שהובילה את הסלע השחור, סופה שהיתה נראית ממש על טבעית, אני חושב שגם המטאור שפגע בסניף הראשון והמקורי של מר קלאק היה על טבעי, ולדעתי, חלק מהמסלול שיועד להארלי על ידי ג'ייקוב.

עוד פרט מעניין הוא העובדה שבקו הזמן המקורי הארלי זכה בלוטו עם המספרים. הארלי מגלה בהבזק למרחב שהוא מעולם לא היה בבית משוגעים, כלומר, הוא מעולם לא פגש את ליאונרד סימס ולא קיבל ממנו את המספרים (שלמעשה בכלל לא קיימים בקו זמן הזה). שוב אנחנו רואים שיש דברים שמשתנים, אך לא משנה מה גודל השינוי (ומה מקורו), יש דברים שתמיד נשארים אותו הדבר.

אחרי שהארלי מקבל כהוקרה פסל דינוזאור, אולי כהפניה למפלצת העשן בקו זמן המקורי, אותה הארלי חשב לדינוזאור, אימו מודיעה לו שהוא צריך למצוא אהבה אחרת מאשר היא עצמה (??). היא כבר קבעה לו פגישה עם בת השכנה של סבו, מה שמרמז על עוד שינוי מקו הזמן המקורי בו סבו מת, אך הגורל הועיד להארלי בחורה אחרת.

ובכן, כל הנשים קצת משוגעות, אח -- דזמונד יום

בדומה לדניאל שראה את שארלוט במוזיאון וקיבל הארה לצד השני, כך גם ליבי שראתה את הארלי בפרסומת בטלוויזיה (מי אמר שפרסומות זה מיותר?). הגורל מפגיש את שניהם במסעדה, לאחר שהפגישה העיוורת של הארלי מבריזה כנראה, וליבי יצאה לטיול מהמוסד לחולי הנפש בו היא שוהה. נראה שהארלי מרגיש משהו, אבל לא מה שליבי ציפתה לו. בשונה מליבי ודניאל, להארלי לא מספיק לראות את אהובתו מהמימד השני, ורק התערבות של דזמונד גורמת להארלי ללכת ולפגוש את ליבי.

דזמונד מתחיל בתפקידו החדש של הבאת הבשורה לנוסעי טיסה 815, והארלי הוא הראשון. לא ברור עדיין מהי המטרה הגדולה, אך כרגע נראה שדמונד רוצה לגרום להם לראות את מה שהוא ראה, ובדומה לג'ייקוב בקו זמן המקורי, להשפיע על חייהם. עם הארלי הוא אכן מצליח. כשהארלי וליבי משלימים את הפגישה שהם לא הצליחו לעשות בקו הזמן המקורי, היות שמייקל ירה בליבי, מתרחשת סצנה שמאוד מזכירה את מה שקרה בפרק בעונה 2, "דייב". בסוף הפרק הארלי חושב שהוא הוזה הכל, כי במציאות אישה כמו ליבי לא יכולה לאהוב אותו, הפעם הארלי אומר לליבי שהיא מחבבת אותו רק כי היא זו שהוזה. בדומה לפרק בעונה 2 ליבי מגיבה בכך שהיא מנשקת את הארלי, והפעם זה מה שגורם לו לראות את קו הזמן המקורי.

שמתי לב שאתה חונה כאן כבר זמן מה, מסתכל על ילדים ו... ובכן, זה בית ספר -- בנג'מין ליינוס

משימה אחת הושלמה, ודזמונד בדרך אל המטרה הבאה – ג'ון לוק. לפני שהוא מגיע אל לוק, בן "המורה המודאג" בודק מדוע הוא "מסתכל על ילדים". דזמונד, שכנראה מודע היטב לשני קווי הזמן, משיב עם שם בנו מקו הזמן המקורי – צ'ארלי. היות שנראה שלוק נמצא עם אהובתו, הלן, תהיתי מאוד מה יקרה במפגש בינו לבין דזמונד, והתשובה של דזמונד לכך היתה רחוקה ממה שציפיתי. דזמונד מאיץ את מכוניתו ומתנגש בלוק המסכן, תוך כדי שהוא מחייך חיוך קטן. רבים חושבים שזה כתגובה לאירועים שקורים בקו הזמן המקורי, אך לדעתי זה לא הגיוני, כי דזמונד מודע היטב לעובדה שלוק מת בקו זמן המקורי, ונראה לי שהתוכנית שלו היא אחרת.

אין ספק שיש הבדל באיך שהמציאות המקורית מתגלה לאנשים בקו זמן החדש. לאלו שמתו, ליבי ודניאל, הספיק מבט באהובם, בעוד שאלו שעדיין חיים, הארלי ודזמונד, היו זקוקים למגע מהאדם אותו הם אוהבים. מכל אלו יוצא דופן צ'ארלי, שאולי מראה לנו עוד דרך לראות את העולם השני, דרך חוויה הקרובה למוות שמזכירה את העולם השני, ואולי זו דרך עקיפה שאינה קשורה למושא האהבה. צ'ארלי ראה את העולם השני כשכמעט נחנק למוות וג'ק הציל אותו, כמו מה שקרה בקו זמן המקורי לאחר שאית'ן תלה את צ'ארלי בפרק "לכל הבוקרים הטובים ביותר יש בעיות-אב" בעונה 1. זו כנראה הדרך שדזמונד מנסה להפעיל על לוק, והאופן שבו הוא נופל על המדרכה לאחר התאונה מזכיר מאוד את הנפילה שלו מהחלון לאחר שנזרק על ידי אביו בפרק האחרון של עונה 5.

השאלה הגדולה היא מה דזמונד רוצה להשיג בקו זמן הזה? לא הגיוני שכל מה מנסה לעשות זה לגרום לחבריו מזמן מקביל זה פשוט למצוא את האושר. יש לי הרגשה שדזמונד יגרום, ביודעין או שלא ביודעין, למשהו אחר לקרות, כנראה משהו שישפיע על שני קווי הזמן. לאור העובדה שנראה שבאמת החיים של הגיבורים יכולים להיות הרבה יותר טובים בקו זמן החדש, אולי המטרה שלו היא לגרום להם להקריב את עצמם בקו זמן המקורי, בידיעה שהחיים יימשכו בקו זמן החדש.

אתה חייב לבטוח בי, התאמנתי כל חיי בשביל זה -- אילנה

על האי אנחנו עדים לפעילות בשני מחנות הניצולים. בצד אחד של האי, הארלי רואה את מייקל, שמזהיר אותו מפני התוכניות שלהם לפוצץ את המטוס, והארלי נראה מאוד ספקן. ואיך לא? מייקל זהו האיש שהרג את ליבי, ולמרות שהוא ניסה לכפר על מעשיו כשהוא היה חפרפרת בקהנה, נראה שזה מה שתמיד נזכור לו. אך ספקנותו של הארלי מיד מתפוגגת כשאילנה מתפוצצת לחתיכות, והאמת, חיכיתי (כמו רבים) שהארלי יגיד לג'ק, "יש לך קצת... אילנה... עליך". אולי בגלל ש"האי סיים איתה" כמו שבן אמר, או אולי בגלל שהיא לא הלכה בדרך "הנכונה", דרכה של אילנה מגיעה לסיומה. הארלי, שמבין את זה, מוצא את חפציה של אילנה, מביט בספר של דוסטויבסקי מכתבים מהמחתרת ברוסית (זה הרמז לכך שאלו חפציה של אילנה), ולוקח משם שקיק עור, אותו השקיק אליו אספה אילנה את האפר של ג'ייקוב.

הארלי מקדים את החבורה בדרכה לסלע השחור, ובדיוק שהם מבינים שהוא נעלם הוא רץ מהספינה ויורד המסך על הסלע השחור, יותר לא נראה את הספינה הזו. ריצ'ארד מאבד לרגע את העשתונות, והארלי מסביר שהוא עשה את זה כדי להגן עליהם. כדי לשכנע את החבורה ללכת בעקבותיו הארלי משקר שהוא רואה את ג'ייקוב, אבל נראה שאף אחד לא קונה את זה. למרות שהוא יודע שהארלי משקר, ג'ק הולך אחרי הארלי, וגם סאן ופרנק נראים מודאגים, בעוד ריצ'ארד, מיילס ובן ממשיכים בנסיון להרוס את המטוס. לדעתי, כל עוד פרנק בחיים, המטוס יישאר שלם, לחוד שניהם חסרי ערך היות שהוא היחידי שיודע להטיס אותו. אני מתאר לעצמי שאו שנראה את המטוס ממריא כשפרנק בהגאים, או שהמטוס ייתפוצץ סמוך מאוד למותו של פרנק.

אם תראה את ליבי שוב, תאמר לה שאני מאוד מצטער -- מייקל דוסון

הארלי מתגלה כמנהיג לא כל כך מוצלח, אך בדיוק אז נשמעות הלחישות המפורסמות, והארלי מבין משהו שאנחנו מנסים לפענח 6 עונות. הלחישות הן של אנשים ש"נתקעו" על האי בגלל מה שהם עשו, והם אינם יכולים "להמשיך הלאה". אני מניח שלהמשיך הלאה משמעותו לעולם הבא, אך מהי המשמעות של הסיבה שגרמה להם להיתקע שם? האם זה קשור למעשיהם על האי, כמו מייקל, אקו, צ'ארלי ואנה לוסיה, אשר שפכו דם על האי? או שזה קשור למעשים שעשו גם לפני האי? לפי השיחה של ג'ייקוב עם ריצ'ארד בפרק "אב איטרנו" אני מתאר לעצמי שהכוונה היא לחטאים שנעשו על האי בלבד.

מעבר לכך, עוד שאלה שעולה היא בידי מי הם נשלטים? אם הם לא נשלטים בידי אף אחד, והם מייצגים את האדם שהיו לפני המוות, אולי עם ההארה של עולם המתים, וכתוצאה מכך ידיעה של האמת "הגדולה", אז למה מייקל, או כל אחד אחר מהמתים, לא בא להארלי ופשוט מספר לו את זה? התשובה היחידה שנראית לי הגיונית היא שהם כן כבולים תחת כוח כלשהוא, ולכן מה שהם אומרים כפוף גם כן לרצונו. אולי העובדה שג'ייקוב נראה גם כן בפני הארלי, ונראה שהוא באמת עזר לו לברוח מהמקדש בזמן, אומרת שהם כפופים לג'ייקוב. בכל מקרה, אני מאמין שנגלה עוד רבדים של הלחישות בקרוב, ומה שראינו הפרק זהו רק חלק קטן מהסיפור. כמו שגילינו את המספרים במערה, ורק מאוחר יותר הבנו את משמעותם המלאה.

אין לי לאן לברוח, אח -- דזמונד יום

בצד של האיש בשחור, בדיוק כשסוייר וקייט מאבדים את הסבלנות (הלו? סוייר? אתה פה?), חוזר סעיד, מתעלם לחלוטין מסוייר (סוייר??? מישהו בבית???), ולוקח את לא-לוק אל דזמונד הקשור לעץ, כמו שסעיד היה קשור בעצמו לא פעם. אך נראה שדזמונד נעתר לגורלו. הרבה חושבים שדזמונד מזהה את "התחפושת" של האיש בשחור, אך מנסה להטעות אותו. הנטייה שלי היא גם לחשוב כך, אך ישנה גם אפשרות שדזמונד באמת החליט להיעתר לחלוטין לגורלו, בדומה ללוק שניסה להתאבד, והוא "משחרר", אולי גם קצת בדומה לג'ק. מצד שני, יכול להיות שיש לו תוכנית גדולה, שקשורה לכיסי האלקטרומגנטיות, בדומה למקום אליו הוא נלקח.

בדרכם נראה שלא-לוק מנסה להבין את המהות של הימצאותו של דזמונד על האי, ומה הוא יודע, כשנראה שהאיש בשחור מבולבל קצת מנוכחותו. בדרכם הם נפגשים עם אותו ילד מיסתורי (זהו אותו שחקן), רק שהפעם השיער שלו נראה כהה יותר (טעות או בכוונה?). לא-לוק מתעלם ממנו, אך המעניין הוא שגם דזמונד רואה אותו, האם זה אומר שגם דזמונד, בדומה לסוייר, הוא מועמד?

הם לא חיפשו אחר מים. הם חיפשו אחר תשובות -- האיש בשחור בדמותו של לוק 

הם מגיעים אל באר, הדומה לבאר שראינו ליד הסחלב, שם לא-לוק מנסה לתמרן את דזמונד, אך כשהוא מבין שמשהו מוזר קורה, הוא שואל את דזמונד מדוע הוא לא מפחד. אז אנחנו מקבלים מדזמונד רגע "ג'ייקובי" כשהוא עונה בשאלה, "מה המטרה בלפחד?". אולי (זהירות! תיאוריה מופרכת בפתח) מה שקרה לדזמונד היה יותר מראייה של קו הזמן החדש, והוא הפך לג'ייקוב החדש, ממש מתחת לאף שלנו. אולי זו היתה היכולת של ג'ייקוב מלכתחילה, לראות את כל קווי הזמן האפשריים. באותו הרגע שדזמונד עונה ללא-לוק, הוא מושלך אל עומק הבאר. לכל התוהים לגבי גורלו של דזמונד - לקח ללפיד 2.5 שניות לפגוע בתחתית הבאר, בהתחשב בכך שהתאוצה כתוצאה מכוח המשיכה היא 9.8 מטר לשניה בנפילה מגובה פני הים, אם בהפקה ניסו להיות מאוד מדוייקים אז עומק הבאר הוא בערך 30 מטר.

לא-לוק רומז בשיחה שלו עם דזמונד על קיומם של עוד מקומות כאלו על האי, כנראה הוא מדבר על מה שזואי מחפשת בעזרתו של ג'ין, וכנראה יש עוד כמה בארות כאלו על האי, אחת אחרת נמצאת ליד תחנת הסחלב. אם כך מה שווידמור מחפש הוא לא כוח, כי אם את אותה התשובה אותה חיפשו הקדמונים על האי, איך להשמיד את הרוע שנמצא עליו, והתשובה קשורה כנראה לבארות ולאלקטרומגנטיות.

בסופו של דבר שתי הקבוצות מתאחדות, ולא-לוק נראה מאוד מרוצה. זה גם אומר שבקרוב מאוד צפויים לנו ניצוצות מהמשולש הנצחי ג'ק-קייט-סוייר, ובכלל, יהיה נחמד לראות את כל החבורה (חוץ מג'ין) ביחד כמו פעם. עתידו של דזמונד לוטה בערפל כרגע, אך אני משוכנע שהוא שרד, לבינתיים, ותפקידו בקו זמן הזה עוד לא נגמר.


מפורסם גם בשרון TV ובאתר של הוט ב-YNET.

אין תגובות: