יום חמישי, 1 באפריל 2010

תהיות על דזמונד

הנה השערות שלי לגבי שובו של דזמונד ומשמעותו. כמובן, זה לא מבוסס על ספויילרים בשום צורה, רק על תובנות שלי, שאולי יופרכו בסדרה, ואולי חלקן נכונות. אני עומד לעשות סקירה של חייו של דזמונד, אבל מכיוון שקצת מסע בזמן מעורב בעניין, צריך להזכיר את התפיסה של מסע בזמן שהוצגה בעונה החמישית, "מה שקרה קרה". לפי הגישה הזו, כשאתה נוסע בזמן לעבר, אין לך אפשרות לשנות. הסיבה היא שהעבר לא קורה מחדש כשאתה בתוכו, הוא לא קורה פעם שנייה. הוא פשוט קורה כפי שתמיד קרה, כשאתה בתוכו. תמיד היית בתוכו, פשוט לא היית מודע לזה.

לפי התפיסה, יש רק קו זמן אחד. אתה יכול לחוות אותו מנקודות שונים, אבל הוא לא משתנה. אם תחזור לעבר כדי למנוע מלחמה, המלחמה תתרחש בכל מקרה- אולי אפילו חלק מפעולותיך הן מה שגורם למלחמה. זה מה שקרה תמיד. אני אנסה להסתכל על חייו של דזמונד מנקודת מבט זו, בדגש על החוויות הקשורות בפרקים "הבזקים מול עיניך", ו"הקבוע".

לא ממש ידוע לנו הרבה על חייו המוקדמים, אך בשלב מסויים הוא הכיר אישה בשם רות. מאוחר יותר הם התארסו, אך דזמונד ברח למנזר זמן קצר לפני החתונה. לאחר שעזב את המנזר הכיר את פנלופי. ב-95, לאחר שעבר לגור יחד עם פני, קורות החוויות שראינו בפרק "הבזקים מול עיניך"- דזמונד זוכר-לא-זוכר חוויות שונות הקשורות בהיותו באי ולחיצתו על הכפתור. שימו לב שבאותו פרק לפעמים דזמונד מתנהג כאילו הוא דזמונד של שנת 2004, שמודע לכך שקיבל "הזדמנות שנייה" לחיות את חייו, ולפעמים הוא מתנהג כאילו מבחינתו עכשיו 1996, ושאר הזכרונות הם מעין דז'ה-וו, חלום, או זיכרון שמקורו לא ברור. בעקבות התחושות, דזמונד עוזב את פני ומתגייס לצבא.

בשנת 96, קרו לדזמונד החוויות שראינו ב"הקבוע". צריך לזכור שהתודעה שנזרקה בין הזמנים הייתה של דזמונד של 96, בעוד התודעה של דזמונד של 2004 "נעלמה" לזמן מה. מבחינתו, התודעה שלו משייטת בין ההווה, שנת 96, לבין העתיד, שנת 2004. בהווה הוא פוגש את פאראדיי, ובעתיד הוא פוגש את סעיד. התופעה מפסיקה כשהוא מקבל מפני את מספר הטלפון שלה.

מאוחר יותר, בשנת 2000 בערך, דזמונד פוגש את ג'ק בריצה באצטדיון. ג'ק מספר לו על המנותחת שלא הצליח להציל, שרה, ודזמונד תוהה, "אבל מה אם כן הצלחת הציל אותה?". בשנת 2001 דזמונד יוצא למירוץ ומגיע אל האי. למרות שב-95 אלואיז הוקינג דיברה איתו על מסע סביב העולם, שייגמר בכך שיהיה תקוע באי וילחץ על כפתור, הוא לא זוכר את זה.

בשנת 2004, קצת אחרי התרסקת 815, דזמונד פותח את דלת הברבור ופוגש את דניאל פאראדיי (שהגיע לשם בעקבות מסע בזמן, משנת 2004), פאראדיי אומר לו שכולם בסכנה, ומבקש למסור הודעה לאמו.

חשוב להתעכב על כמה דברים חשובים לגבי הסיפור האחרון: 1. דזמונד לא זוכר את פאראדיי, למרות שהם נפגשו בשנת 96. 2. מאוחר יותר, דזמונד לא זוכר את ההודעה של פאראדיי, עד שהוא נזכר בה בשנת 2007. זה לא הגיוני משום בחינה: מבחינת קו הזמן, השיחה מתרחשת בשנת 2004, אך דזמונד נזכר בה בשנת 2007. גם אם נתייחס למסע בזמן, השיחה מתרחשת מבחינת פאראדיי מספר ימים לאחר שהאי זז, ודזמונד נזכר בה שלוש שנים מאוחר יותר.

הדבר הבא הוא שדזמונד פוגש את הניצולים. למרות שהוא פגש את סעיד ב-96, הוא לא זוכר אותו. לאחר פיצוץ הברבור, דזמונד חווה את ההתרחשויות של "הבזקים מול עיניך" מהצד השני, ולאחר מכן מתחיל לראות הבזקים של העתיד, יותר נכון, הבזקים של עתיד אפשרי. כשפאראדיי מגיע לאי, דזמונד לא זוכר אותו, לא מ-96 ולא מ-2004.

הנה איך שאני מבין את זה: מה שמיוחד בדזמונד, כפי שפאראדיי רומז, קשור בזכרון שלו. לפעמים הוא לא זוכר דברים שכבר קרו לו. לפעמים הוא כן זוכר דברים שעוד לא קרו, או שרק יכולים לקרות. והסיפור עם ההודעה שפאראדיי מסר באמצעות דזמונד , רומז לנקודה חשובה: אולי הזכרון של דזמונד גורם לו לזכור את מה שהוא צריך לזכור באותו רגע. כלומר הוא נזכר בהודעה ב-2007 כי אז זה היה רלוונטי מבחינתו.

אפשר לפרש ככה גם את התחושה של דזמונד שג'ק יצליח לרפא את שרה. אולי דזמונד "נזכר" בהכרות שלו עם ג'ק בשנת 2004, בה סיפר לו ששרה החלימה ושהם התחתנו? אולי דזמונד קיבל אז "הבזק" ראשון, ולא היה מודע לזה?
לדעתי, התופעה הזו מלווה את דזמונד כל חייו, והוא לא ממש מודע אליה. תמיד נראה לו שהוא מכיר אנשים, אך הוא לא בטוח מאיפה. חשבו על מספר הפעמים בהם ראינו את דזמונד במבט מבולבל, שואל מישהו: "אני מכיר אותך?", לפעמים הוא באמת מכיר, אבל לא זוכר. בנוסף, נראה לי שרק אדם שמרגיש כל הזמן תחושה של דז'ה-וו, שהוא מכיר אנשים שהוא לא אמור להכיר, וזוכר דברים שהוא לא אמור לזכור, ירגיש כאילו הם זכרונות מחיים אחרים, כאילו פגש את האנשים האלו בחיים אחרים. ומכאן המוטו שלו.

ואם לחזור לעונה השישית ולגילוי בפרק האחרון, שדזמונד הוא ה"חבילה", מה המשמעות של זה? לדעתי המשמעות של דזמונד היא שהוא האדם שיכול לחבר את שני העולמות. לפחות לפי ציפיותיו של ווידמור, בשלב מסויים הזכרון של דזמונד שוב לא יתפקד: הוא יתחיל לזכור דברים שקרו בעולם אחר, בקו הזמן בו הטיסה לא התרסקה, ואז אולי נבין מה הקשר בין שני קווי הזמן.

אין תגובות: