יום חמישי, 22 באפריל 2010

פרק 13 – המגויס האחרון (או: הנה אנחנו מתחילים)

"הנה אנחנו מתחילים", אומר האיש בשחור בדמותו של לוק, ואכן אנחנו מתחילים. על האי אנחנו רואים פחות או יותר את האירועים סביב שני מנהיגי הניצולים כרגע – ג'ק וסוייר, עם הצצה קטנה לדזמונד. בהבזק למרחק אנחנו רואים איך לאט לאט כל ניצולי טיסה 815 מתוודעים אחד לשני, בעיקר בעזרתו של דזמונד.

זה הוא! זה הוא! זה הוא! -- סאן ווה קוון

אירועי קו הזמן החדש מתחילים עם ההגעה של לוק אל בית החולים. בדיוק באותו זמן סאן מגיעה גם היא לבית החולים ונראה שהיא מזהה את לוק, אבל מאוחר יותר, כשהיא מתעוררת בבית החולים, נראה כאילו היא שכחה את זה. זה אומר לנו כמה דברים. קודם כל, החווייה שסאן עברה, בה היא היתה על סף מוות, גרמה לה להתחיל ולראות את קו הזמן המקורי, אך היא עוד לא מבינה לגמרי מה היא ראתה, כמו מה שקרה לדזמונד. לפי איך שהיא התייחסה ללוק זה נראה שהיא מזהה את האיש בשחור שבו, למרות שללא ספק זהו לוק.

למרות שהשנה היא 2004 בקו זמן החדש, היא מזהה אירועים שקרו בשנת 2007 בקו זמן המקורי, וזה רומז לנו או שהאירועים אינם בדיוק מקבילים, או שהראייה לקו זמן השני היא רוחבית. כלומר, אפשרות ראשונה היא שבעקבות פיצוץ הפצצה והעובדה שהניצולים נזרקו בזמן משנת 1977 אל שנת 2007, למרות שהשנים אינן חופפות, האירועים שעברו על הגיבורים מהרגע שהם עברו בזמן חופפים לאירועים בקו הזמן החדש בשנת 2004. אם נתייחס למתים בהקשר לרעיון הזה, ראינו בינתיים שהמתים שנשארו "תקועים" על האי (כמו מייקל, ואנה לוסיה) אינם מופיעים בקו זמן החדש, למרות שאלו שלא נראו כרוחות בקו זמן המקורי, ולכן לא "נתקעו", (כמו ליבי ובון) כן מופיעים. אולי גם יש קשר לזה. האפשרות השנייה היא קצת פחות הגיונית, והיא אומרת שהראייה היא גם עתידית, אבל זה אומר גם שכל אלה שרואים את קו הזמן השני יודעים מה יקרה בדיוק, וזה קצת בעייתי, לא?

אתה מתחיל איתי? -- קייט אוסטין

לאחר מכן אנחנו עדים למפגש בין קייט לסוייר, שכל מטרתו היא להסביר את הסיבה בעטיה סוייר לא הסגיר את קייט (מישהו אמר שלא נקבל תשובות עם כפית?), סיבה שלדעתי היתה די ברורה מאליו, היות שהוא הסתיר מהשותף שלו את נסיעתו לאוסטרליה. אבל היא גם אומרת לסוייר משהו שמאוד מזכיר את מה שהיא אמרה לג'ק בעונה 1, כשהיא שאלה אותו אם הוא "בודק" אותה. כמובן שסוייר מחבב אותה, אבל "האיש הרע", סעיד, נראה יוצא מזירת הרצח במצלמות האבטחה, והורס את המפגש "הרומנטי".

"בתחבולות תעשה לך מלחמה", ואכן סוייר מערים בקלות על סעיד ותופס אותו. למרות שלשקר סוייר לא יודע בקו זמן הזה, כפי שגם ראינו בשיחה עם קייט,  לתכנן תחבולות הוא יודע גם יודע.

אתה מאמין בגורל? -- אילנה ורדנסקי

באותו הזמן בערך, במקום אחר, דזמונד פוגש (במקרה?) בקלייר, ומצליח לשכנע אותה ללכת איתו לעורכת הדין שלו. אני מתאר לעצמי שקלייר לא היתה סומכת עליו, וזה גם היה נראה ככה, אלמלא הוא היה מעיר לה על כך שיש לה בן, וכנראה היא זכרה אותו לטובה בגלל זה. זה לפחות נראה לי התירוץ של היוצרים, כי זה באמת קצת תמוה שקלייר מצטרפת לדזמונד (כמו לקייט במונית בתחילת העונה).

ציפיתי למישהו מוכר בתפקיד הפרקליט (או הפרקליטה), אבל לזה, האמת, לא ציפיתי. אילנה ורדנסקי, שליחתו של ג'ייקוב בקו זמן המקורי, היא עורכת הדין של דזמונד, וכמה דקות אחר כך מתברר שגם של ג'ק (או של אביו, אבל זה לא קריטי). אילנה, מסתבר, מחפשת את קלייר ליטלטון, פשוט כי היא מוזכרת בצוואתו של כריסטיאן שפרד, וג'ק מבין דרכה שהיא אחותו למחצה. בכוונה, או שבמקרה, דזמונד לאט לאט מקרב בין האבודים המקוריים, וכמו שציינתי בעבר, נראה שהמטרה שלו היא יותר מאשר לזכות אותם באושר נצחי. נראה שדזמונד מתחיל להניע שרשרת אירועים שתוביל לאיחוד של האובדים, ממש כמו האיש בשחור בקו זמן המקורי. מן הסתם מה שיקרה אחר כך שונה בתכלית בשני המקרים, אולי אפילו אירועי קו זמן אחד נועדו לבטל קו זמן אחר, ולאיחוד הזמנים.

ג'ק עוזב את מפגש האיחוד עם אחותו באמצע, היות שדזמונד והגורל זימנו לו עוד מפגש, הפעם עם לוק. ג'ק מזהה את לוק "מבעד למראה", בעוד שלוק עצמו נמצא בתנוחה בה היה בן בעונה 3 (ולמעשה כל מנותח גב, אבל לא משנה). הרבה חשבו כבר בסיום הפרק הקודם שג'ק ירפא את לוק, וזו היתה אחת ממטרותיו של דזמונד (אם לא ה-מטרה). אני אישית קצת סקפטי בעניין הזה, ולמרות שנראה שאת הנס שהוא חולל לשרה, הוא יעשה עכשיו ללוק (בייחוד שבקו זמן הזה הוא כנראה לא ריפא את שרה), אני חושב שזה הגיוני שללא האי לוק יישאר נכה, וזהו גורלו.

ג'ון לוק לא היה מאמין, ג'ק, הוא היה פראייר -- האיש בשחור בדמותו של לוק

בקו זמן המקורי אנחנו מקבלים קצת תשובות מלא-לוק, אבל תשובות שגם מעלות עוד קצת שאלות. לא-לוק טוען שהוא התחזה לכריסטיאן. לי אישית זה מסתדר טוב, כי אני חושב שהסיבה שחלק מהמתים נשארים "תקועים" על האי קשורה לדברים שהם עשו רק על האי, וכריסטיאן לא היה על האי (כנראה). אבל עדיין, בהנחה שזה הוא, איך הוא הופיע מול מייקל לפני מותו, הרחק במים העמוקים על הקהנה, בעוד שלפני כמה פרקים גילינו שיש לו בעיה עם מים? בכל מקרה, אם זה באמת היה הוא, הוא לא ניסה לעזור לג'ק, כי לפני שג'ק מצא את המים הוא כמעט מצא את מותו, ורק נוכחותו המקרית של לוק בסביבה הצילה אותו ממוות בנפילה מצוק.

בנוסף, אולי העובדה שהמתים נשארים תקועים על האי מרמזת לנו שג'ייקוב הוא כמו כל אדם אחר, שפשוט קיבל כוחות כלשהם על האי, וזה שהארלי רואה אותו אולי מראה שהוא גם נשאר "תקוע". אולי זה גם רמז לכך שהילד המיסתורי הוא לא ג'ייקוב, היות שהמתים נראו בינתיים רק בגיל בו הם מתו. עוד נקודה שקצת מסבכת את כל העניין עם המתים (ודי הורסת את כל התיאוריות שבניתי) היא שאשתו של ריצ'ארד, איזבלה, בכלל לא מתה על האי, אז מה פתאום הארלי רואה אותה? איך היא בכלל "נתקעה" על האי מלכתחילה?

לא-לוק גם מסביר לנו את מה שכבר ידענו, שהוא צריך שהאדם ימות לפני שהוא יוכל להתחזות אליו, גופה. הוא גם מעמת את ג'ק אם אמת כואבת – לוק היה טיפש מספיק לחשוב שהוא הובא אל האי בשביל סיבה, וזה מה שג'ק חושב כרגע. המעניין הוא שההרגשה של ג'ק מתחזקת בעניין, ובעקבות השיחה הזו נראה שג'ק מתחיל לחזור לעצמו, ולהוביל במקום להיות מובל. ההרגשה שלו מתחזקת כנראה גם לאחר הפגישה עם קלייר, ששוב מזכירה את העובדה שברגע שמדברים עם האיש בשחור (כמו עם ג'ייקוב) זה כבר מאוחר מדי.

נראה שהאיש בשחור דובר קצת אמת, אך הוא מוסיף הרבה שקרים לשיחה שלו עם ג'ק. אני לא חושב שג'ייקוב "בחר" את המועמדים, אני חושב שהם נבחרו לאחר שג'ייקוב ראה אותם במגדלור. כמובן האיש בשחור לא רוצה לעזור לאדם מלבדו, ועובדה שהוא אישר לקלייר לעשות מה תחפוץ עם קייט. כמובן שאפשר להסתכל על השיחה שלו עם קלייר בצורה הפוכה, שהוא שיקר לקלייר, אבל זה לא נראה ככה. אין לי ספק שהוא לא מתכנן פשוט לעזוב את האי עם המועמדים, ויש לו תוכניות אחרות לגמרי. כמו שטענתי בעבר, ייתכן מאוד שהרג המועמדים זו התכנית האמיתית שלו.

אם אתה הולך לירות בי בדם קר, אח, אני חושב שיש לי זכות לדעת מה אתה מקבל בתמורה לכך -- דזמונד יום

בינתיים סוייר חוזר לעצמו, ומתחיל להניע תחבולה חדשה-ישנה, שיתוף הפעולה עם ווידמור. בזמן השיחה של סוייר עם הארלי היה רגע קצת מוזר לדעתי. הארלי אומר לסוייר שאפשר להחזיר מישהו לאחר שהוא פנה אל "הצד האפל", ומזכיר את אנאקין סקייווקר, מסרטי מלחמת הכוכבים, שעבר אל "הצד האפל" (ושינה את שמו לדארת' ויידר), אך בסופו של דבר חזר למוטב (ומת מיד אחר כך). סוייר, אותו סוייר שקרא לגיבורים בלא מעט שמות מסדרת הסרטים הזו (יודה, ג'אבה, סולו, האן, צ'ואי), ולעזאזל, הוא קרא לתרגיל שהוא עשה עם קייט ואלכס לאלדו מהאחרים "תרגיל האסיר הווקי". כבר בפרק 6 בעונה 1, "בית השמש העולה", בשיחה עם קייט בנוגע למעבר למערות, סוייר אמר: "ובכן, זו חרב פיפיות, לא כן?", שזו אותה שורה שאמר האן סולו בסדרת הסרטים. פתאום הוא לא מכיר את אנאקין סקייווקר? תקראו לי משוגע, אבל זה נראה לי מאוד מוזר.

לאחר שהם מיידעים את מי שצריך בנוגע לתוכנית, הקבוצה יוצאת לדרך, וסעיד נשלח על ידי לא-לוק להרוג את דזמונד, שנמצא בתחתית הבאר (הלא כל כך עמוקה). דזמונד שוב מפגין רגע "ג'ייקובי" ומצליח לשים את סעיד במצב שהוא אפילו לא תיאר לעצמו - שהוא מצליח להחזיר את נאדיה מהמתים. ממש כמו האיש בשחור וג'ייקוב, ברגע שדזמונד פתח את פיו זה היה מאוחר מדי עבור סעיד. יותר ויותר אני חושב שדזמונד הוא כבר ג'ייקוב, וכמו שטענתי כבר בפרק הקודם, זה קרה לנו ממש מתחת לאף.

הייתי שם כשהוא נולד, ומעולם לא הייתי צריכה לגדל אותו. זו היתה צריכה להיות את -- קייט אוסטין 

לא-לוק הולך לחפש אחר סעיד שמתעקב, והאובדים מנצלים את הרגע כדי להתחמק, אך הם לא לקחו בחשבון את קלייר. קלייר לבסוף מצטרפת אליהם, אך אומרת "הוא הולך לכעוס". לדעתי, המעבר של קלייר לא הושלם, והיא לא חזרה עדיין מ"הצד האפל", וייתכן מאוד שהיא עלתה איתם לסירה פשוט כדי להשגיח עליהם למען האיש בשחור. אבל יכול להיות מאוד, כפי שטענתי בעבר, שקייט תחזיר את קלייר למוטב, למרות שעדיין קשה לראות את זה קורה. הסירה שהם משתמשים בה זו אותה הסירה של דזמונד, האליזבת', אותה הוא קיבל מליבי.

סוייר אמר שקלייר שתתה את ה"קול-אייד" של לוק. "לשתות את הקול-אייד" זהו מושג באנגלית שמשמעותו לקבל פילוסופיה או מושג באופן מסור ומכל הלב או ללכת אחרי מישהו בצורה עיוורת, ומקורו מהתאבדות המונית בשנת 1978 של 900 אנשים, חברי כת מוזרה, ששוכנעו להתאבד על ידי מנהיגם הרוחני.

כשלא-לוק פוגש בסעיד קורה רגע קצת מוזר. סעיד מתרץ את התעכבותו בכך שהוא היה צריך רגע לאחר שהרג אדם לא חמוש, ולכולם היה ברור שהוא משקר, והוא הוציא את דזמונד מהבאר (אם לא, תקראו לי ניל פרוגורט). אך התירוץ של סעיד היה די עלוב, וסותר לחלוטין את כל חוסר הרגש שהוא הפגין בפרקים הקודמים. אם כך, או שלוק זיהה את השקר והוא מנסה לברר בדרך משלו מה קורה בין סעיד לדזמונד, או שזה פשוט לא הגיוני.

האי לא גמר איתנו עדיין -- ג'ק שפרד

כל הקבוצה מפליגה לכיוון אי ההידרה, ועצה לי לסוייר רב-החובל (או יותר נכון ליוצרים), כשמפליגים בסירת מפרש רצוי מאוד לפתוח את המפרשים אחרת הסירה די נשארת במקום. טעות של מתחילים. בכל מקרה, הספק מתחיל לכרסם בג'ק, והוא מתחיל להבין שאם מה שהאיש בשחור רוצה זה שהם יצאו מהאי, אז הם חייבים להישאר. סוייר כמובן לא אוהב בכלל את הכיוון של ג'ק, ואומר לו בפשטות – או שאתה איתי, או שאתה יורד מהספינה. ג'ק קופץ למים, והפעם זו קייט שרוצה לחזור, אך סוייר לא חוזר יותר לאחור.

כשהם הגיעו אל אי ההידרה קורה המפגש הכל כך מיוחל בין ג'ין לסאן, שאולי בגלל המריחה הארוכה של ההפרדה ביניהם (29 פרקים!) קצת יצא ממנו העוקץ, וההתרגשות האמיתית החלה כשזואי וצוותה לפתע הפכו את עורם וכיוונו את רוביהם אל האובדים. בין לבין אנחנו מקבלים גם אישור שהאיש בשחור אינו אחראי לאובדן היכולת של סאן לדבר אנגלית, והיא חוזרת לדבר אנגלית רק כשהיא נפגשת עם ג'ין. אני אובד עצות לגבי המשמעות של כך, אבל אולי זה קשור ליכולת ההשפעה בדיבור שיש לאיש בשחור.

אתה איתי עכשיו -- האיש בשחור בדמותו של לוק

בינתיים ג'ק שחה אל החוף של האי הראשי, והיישר לזרועותיו של לא-לוק שאמר לג'ק כשהוא יצא מהמים את אותו משפט שסוייר אמר לג'ולייט בעונה 4 לאחר שהוא קפץ מהמסוק, "יום נחמד לשחייה". מיד לאחר מכן מתחילה הפגזה על הקבוצה של לא-לוק, ושימו לב שההפגזה אינה מכוונת אל האיש בשחור, אלא אל אנשיו. ללא ספק לא ניתן לפגוע באיש בשחור בעזרת כלי נשק קונבנציונאלים, ו-ווידמור מנסה לפגוע באנשים, ואולי כאישור לכך אנחנו רואים שכולם רצים לפני הפיצוץ (ומתעופפים אחריו) ולא-לוק נשאר עומד.

בסופו של דבר ג'ק נפצע קלות, ויש הטוענים שהוא מת והוחזר לחיים על ידי האיש בשחור. היות שראינו שזה תהליך ארוך (אם באמת האיש בשחור הוא הגורם לכך) שלוקח הרבה יותר מכמה שניות, זה לא נשמע הגיוני. לא-לוק נחלץ לעזרתו של ג'ק, ומוציא אותו מהאיזור המופגז, ולפי מה שלוק אומר לו – ג'ק הוא המגויס האחרון.

האם ההשפעה של האיש בשחור היא בלתי הפיכה, וכל מי שמדבר ישר נופל ברשתו, או שיש דרך לצאת מהאחיזה שלו? אם אכן יש לאיש בשחור אחיזה כלשהיא על בני אדם, לפי מה שקרה עם דזמונד וסעיד אפשר אולי לראות שדזמונד הוא המפתח להשפעה של האיש בשחור, והוא אינו נתון אליה, כמו שראינו בפרק הקודם, וזו הסיבה שהאיש בשחור זרק אותו לבאר, כי הוא זיהה את זה אצלו. אני מתאר לעצמי שג'ק ודזמונד יחליפו בקרוב כמה מילים.

מפורסם גם בשרון TV ובאתר של הוט ב-YNET.

אין תגובות: