יום שבת, 10 באפריל 2010

מחשבות על "באושר ועושר" (או "מתראים בחיים אחרים")

כמו כל הפרקים שהתמקדו בדזמונד, גם זה היה פרק מצויין ומרגש, וכמו רובם, גם הוא הגדיר מחדש את חוקי הסדרה. כמו שאר הפרקים עם פלאש הצידה, היו בו אזכורים רבים לפרקים קודמים של דזמונד: "לחיות ביחד, למות לבד", "הבזקים מול עיניך" ו-"הקבוע". הדמיון ל-"הבזקים" ו"הקבוע" היה גם בסמליות- בשלושת הפרקים האמצעי בו מספרים את הסיפור- פלאשבק, פלאש-פורוורד או פלאש-הצידה- הופך מאמצעי סיפורי לסיפור עצמו. דזמונד עובר לעבר של עצמו ב"הבזקים", לעתיד של עצמו ב"הקבוע", והפעם דזמונד עובר בין שני העולמות, בשני הכיוונים.

הפרק כמובן הזכיר גם את "מבעד למראה", ויחד עם שאר הפרקים הדמיון היה עצום- כמעט כולם סובבים סביב ווידמור, אלואיז, צ'ארלי ו/או פאראדיי, בכולם מדובר על יצירת קשר בין דזמונד לפני, שהוא גם יצירת קשר בין העבר להווה (הבזקים, הקבוע), בין מי שבאי למי שבחוץ (מבעד למראה), והפעם- בין שני קווי הזמן.

ואגב מראה, כבר דיברנו על כך שכמעט לכל הדמויות היה רגע בפלאש-הצידה בו הם בוהים במראה. בעיני רבים התחושה היא שזה רגע בו כמעט נוצר קשר בין העולמות, או שהאשליה כמעט נשברת, הדמות כמעט מבינה שמשהו לא בסדר עם העולם הזה. רגע הגילוי של דזמונד קורה בסצנה שמזכירה את הסצנה בפרק "מבעד למראה", שמתרחשת בתחנה שנקראת "המראה", וגם אז דובר על רגע קריטי של יצירת קשר.

ההשוואות לפרקים שציינתי פשוט לא נגמרות: ההתבוננות של דזמונד במודל הסירה של ווידמור, מזיגת הוויסקי מק'קאצ'ן, אלואיז מונעת מדזמונד לפעול לפי רגשותיו משום שזו "הפרה" (של מסע בזמן/של קשר בין קוי זמן), הפגישה של דזמונד ופני באצטדיון כמו ב"לחיות ביחד, למות לבד"- הפרק בו דזמונד עבר לראשונה חוויה אלקטרו-מגנטית קיצונית.

הצוות של ווידמור ממשיכים להתקדם מהר מהמתוכנן. בפרק הקודם דובר על החטיפה של ג'ין, שתוכננה לשלב מאוחר יותר. בפרק הנוכחי מדובר על הפעלת הסולונואיד על דזמונד. גם בצדו השני של הזמן, אלואיז הוקינג/ווידמור אומרת שלדזמונד אסור ליצור קשר עם פני, אבל רק כי "הוא עוד לא מוכן"- כלומר גם דזמונד "פועל מהר מהמתוכנן". לעומתם, זה שאמר מספר פעמים שלצערו משהו לקח או יקח יותר זמן מהמתוכנן זה האיש בשחור.

בשיחה של ווידמור על הקרבה נראה שהיוצרים מנסים לטהר את שמו של ווידמור, להציג אותו פחות כרע ויותר כאחד שמוכן להקריב למען מטרה נעלה הקשורה באי. הבעיה היא שאנחנו עוד לא יודעים מה טיבה של המלחמה שמגיעה, מה הסכנה אם האיש בשחור ישתחרר. רק אחרי שנדע נוכל לשפוט את ווידמור ולהחליט האם הוא "טוב". אני חושב שלאחר שנבין את המטרה עדיין לא נוכל להבין אם הוא טוב. אני מאמין שהמטרה שלו אכן חשובה, אבל לא מקדשת את האמצעים.

הופעתה של קלייר, מלבד לספק אירוניה (קלייר, אנחנו יודעים שלימדו אותך לא לקחת טרמפ עם זרים, אבל הפעם זה היה יכול להציל אותך מחטיפה על ידי אסירה נמלטת...), גם נועדה לשלב את קלייר בפרק, עליה צ'ארלי ידבר מאוחר יותר. נכון, יש אנשים באינטרנט שמנסים לחשוב שאולי צ'ארלי ראה מישהי אחרת. אבל אני חושב שבשלב כזה, בשאלות כאלה, הפתרון הפשוט ביותר הוא הסביר יותר.

דזמונד יודע שקלייר תלד בן, כמו שבעבר ידע שג'ק ירפא את שרה- הוא תמיד "זוכר" דברים שטרם קרו (או שרק עלולים לקרות). לאחר שסובב את המפתח בתחנת הברבור היכולת הזו התחזקה, הוא יותר מודע אליה, אבל היא תמיד הייתה שם. כל הסיפור בפרק הזכירה לי תיאוריה שקראתי היכנשהו, מתישהו, לפיה "הברבור" בעצם נבנתה בשביל דזמונד, על מנת לכלוא אותו. לאחר שינוי קל בתיאוריה, אני חושב שיכול להיות שמטרת "הברבור" הייתה לחזק אצל דזמונד את התכונות האלו, כדי שיוכל להשתמש בהן יותר מאוחר, עכשיו. וכשאני אומר "מטרת הברבור", אני לא מתכוון מבחינת דהארמה, אלא מבחינת ג'ייקוב, הגורל, או מה שלא יהיה.

מתחילת העונה אנחנו תוהים לגבי הקשר בין שני העולמות ומהותו של קו הזמן האלטרנטיבי. הסיפור של צ'ארלי בפרק זה, ומה שבא בעקבותיו, הוא העצם הכי גדולה שזרקו לנו לגבי נושא זה. אך כמובן, כל הסיפור מגלה טפח ומכסה טפחיים, כהרגלה של הסדרה. לפחות לפי פרק זה, נראה שקו הזמן של הפלאש-הצידה פחות אמיתי מקו הזמן המוכר, נראה שמשהו בו הוא אשלייה, ולפעמים אפשר להבין את זה: צ'ארלי ברגע של כמעט-מוות, דזמונד בעקבות סריקת MRI, ופאראדיי בעקבות התאהבות. אהבה בעצם משותפת לשלושת המקרים, והיא מילת המפתח של פרק זה (ושל כל פרקי דזמונד), ולפי פרק זה- אהבה היא כח מספיק חזק כדי לנפץ את האשלייה, לגשר בין העולמות.

מעניין שהראשונים ששמו לב לכך שמשהו חסר, שמשהו לא אמיתי, הם כאלו שבקו הזמן המקורי מתים; צ'ארלי ופאראדיי. לאחר שהוא מדבר עם דזמונד בבית החולים, צ'ארלי עוזב, לא ידוע לאן. למחרת, ליאם פייס עדיין מחפש אותו בתחנת המשטרה ("ריקון"), ככה שאני קצת חושש לגורלו. אני מקווה שצ'ארלי יגלה שקלייר היא בחורה אמיתית (שאפילו הייתה איתו במטוס), ולא איזו בחורה שבשביל למצוא אותה הוא צריך למות. לפי הפרק הזה, נראה שכרגע זה מה שהוא חושב.

אז הבנו שקו הזמן האלטרנטיבי הוא אכן אלטרנטיבי, פחות אמיתי מקו הזמן המקורי: אתה יכול להיות בו מוזיקאי ולא פיזיקאי, אבל התאהבות אחת מאוחר יותר, והידע בפיזיקה התפרץ החוצה. אתה יכול לחיות את חייך כרגיל, אבל חוויה אחת קרובה למוות ויעלה בך "זכרון" מחיים אחרים. אם אתה דזמונד, גם קרינה אלקטרומגנטית תעשה את זה. מה שאומר שמה שלא יהיה שגרם לקו הזמן הזה, הוא עשה חצי עבודה. עמוק בפנים, הזכרונות המשמעותיים מקו הזמן המקורי קיימים.

אבל מה עשה את קו הזמן הזה? האיש בשחור? מצד אחד, הוא כן מסתובב באי ומציע לאנשים להפגש עם היקרים ללבם, ויכול להיות שקו הזמן האלטרנטיבי הוא המקום בו הוא מתכנן לעשות את זה. יכול להיות שהוא זה שלא ממש הצליח, או לא ממש השקיע באנשים כמו פאראדיי וצ'ארלי, ולכן הם ביתר קלות מנפצים את האשליה. מצד שני, אנשים ממחנה ג'ייקוב, למשל ג'ק ובן, די מאושרים בקו הזמן האלטרנטיבי. בעוד גורלם של נאמני סמוקי בפלאש הצידה לא משהו: סעיד די אומלל, וגם מצבם של סוייר וקייט לא מזהיר במיוחד.

אלואיז רומזת משהו על כוונתו של מי-שלא-יהיה שיצר את קו הזמן הזה, כשהיא אומרת שבקו זמן זה יש לדזמונד את הדבר שתמיד רצה, הערכתו של ווידמור. האם מי-שלא יהיה שיצר את קו הזמן הזה יוצר לחלק מהדמויות בקו הזמן המקורי "עולם כבקשתך" בדמות קו הזמן האלטרנטיבי? אולי. אבל אני לא רואה למה דזמונד בקו הזמן המקורי יסכים לעבור לקו זמן בו בנו צ'ארלי כלל לא קיים, והוא לא מכיר את פני, כש"בתמורה" הוא זוכה בהערכה של ווידמור.

הדבר שהכי מסקרן אותי הוא אלואיז הוקינג. גם היא יודעת משהו על שני קווי הזמן, ועל חוקיות מסויימת בינהם. בניגוד לאחרים, היא מתנגדת לעשיית דברים על סמך ידע מקו הזמן המקורי, כמו להפגש עם פני. מה שעוד מיוחד בה, ואולי בווידמור, הוא שהם הדמויות היחידות המוכרות לנו שבקו הזמן המקורי מכירים את האי הרבה לפני 77. במילים אחרות, הם מכירים את האי והיו בו, כנראה מלפני הנקודה בה קווי הזמן הסתעפו אחד מהשני. אולי הם יודעים איך זה קרה, מתי, למה, מה המשמעות, כיצד "לפתור" את זה (אם בכלל). זו בערך השאלה של העונה, מבחינתי.

בעבר חשבתי שקיומו של קו הזמן האלטרנטיבי חייב להיות זמני. הסיפור חייב להסתיים בקו הזמן המוכר, אם הוא יסתיים בקו הזמן האלטרנטיבי זו תהיה "בריחה" של היוצרים. אני עדיין חושב שהסיפור צריך להסתיים בקו הזמן המקורי, אבל אני כבר לא רוצה שקו הזמן האלטרנטיבי יסתיים. נעשיתי קשור אליו. נראה לי שמבחינה זו, הסוף יהיה מוזר מאוד. לא תהיה בחירה חד משמעית באחד מקווי הזמן, והסיפור ייסתיים בשני הקווים במקביל.

נראה לי שהידע של דזמונד של הפלאש-הצידה על קו הזמן המקורי הולך וגדל: זה מתחיל בתמונה מתחת למים, לאחר הMRI זה מתחזק למספר הבזקים, ונראה שאחרי הנגיעה בפני זה מתחזק. אני אעז ואומר שלאחר רגע זה, דזמונד של קו הזמן המקורי יודע על עולם הפלאש הצידה באותה מידה בה דזמונד של הפלאש-הצידה יודע על קו הזמן המקורי. אולי אפילו זה פשוט אותו דזמונד, בלי הבדל. בסוף הפרק, דזמונד מבין בפלאש הצידה שהטיסה היא המפתח להכל, מה שאומר שהידע שלו על שני העולמות הולך וגדל.







אין תגובות: