יום שבת, 8 במאי 2010

פרק 14 – המועמד (או: זו שלא מועמדת)

שבוע לאחר הפגרה הקצרצרה אבודים חוזרת, ושום דבר לא יכל להכין אותנו לאירועי הפרק הזה. על האי נחשפת המטרה האמיתית של האיש בשחור, בעוד בהבזק למרחב הדמויות מתחילות יותר ויותר להבין שמה שקורה קשור לאנשים שהיו על טיסת אושיאניק. גילויים מפתיעים לא היו בפרק הזה, אבל מי צריך תשובות כשאנחנו מקבלים שוב את סמוקי בפעולה?

אני יכול לעזור לך, ג'ון... הלוואי שהיית מאמין בי -- ג'ק שפרד

הפרט הכי מעניין אולי בהבזק למרחב קורה כבר בהתחלה, כשג'ק מודיע ללוק שהוא "מועמד". אני בטוח שהרבה אנשים הרימו גבה לפחות למשמע המילה הכל כך מוכרת הזו, רק כדי לגלות שהמועמדות היא לניתוח שאולי יחזיר לו את התחושה ברגליים. כלומר, למרות מה שחשבתי בהתחלה, נראה שלוק יוכל להחלים ללא עזרת האי. אך לוק לא מסכים לעבור את הניתוח, ואת הסיבה לכך אנחנו מגלים יותר מאוחר, כשמתגלה הפרט המעניין השני בהבזק למרחב – אנתוני קופר.

בעזרת ברנרד, ג'ק מגיע לאנתוני, אביו של לוק, ובסופו של דבר מגלה את הסיבה לנכותו של לוק. הפעם נראה שלוק אחראי לנכותו, כמו גם מצבו של אביו, בניגוד לקו הזמן המקורי בו אנתוני קופר זרק את לוק מהחלון. ההופעה של אנתוני קופר, והסיפור מאחורי הנכות של לוק, מסבכים את העלילה. האם זהו אותו אנתוני קופר שהרג את הוריו של סוייר גם בקו זמן הזה? הגורל מחייב שכן, ולדעתי הוא לא הספיק להונות את לוק, או שלא היה לו צורך. ייתכן גם שהוא נטש את מסלול ההונאות בשלב כלשהוא, אבל הסיכוי נמוך, לדעתי. בכל מקרה, נראה שהגורל לא היטיב עם אנתוני, וזה כנראה יחסוך לג'יימס את הנקמה. מעניין איך סוייר ימצא אותו בסופו של דבר, כי לטלפון הוא כנראה לא יענה. לאור המפגשים של כל הניצולים המקוריים אני מתאר לעצמי שהמפגש יהיה כתוצאה מאחד המפגשים האלו, ומי יודע, אולי אפילו בחתונה של לוק והלן...

בין לבין אנחנו רואים את לוק ישן, וחולם על מה שנראה כקו הזמן המקורי, בייחוד לאור העובדה שהוא אומר "ללחוץ על הכפתור", משהו שהיה חלק מרכזי בעונה השנייה שלו על האי. הוא גם מצטט את המשפט שסיים את מכתב ההתאבדות שלו, אותו משפט בו ג'ק משתמש לפני שלוק עוזב, וגורם לו לעצור לרגע. כמו שזה נראה, לוק לא מודע לגמרי לשני קווי הזמן, למרות שהוא מרגיש שמשהו מוזר קורה. השאלה היא מה צריך לקרות ללוק כדי שהוא ייזכר בקו זמן המקורי לגמרי, כמו הארלי, דזמונד וצ'ארלי? והשאלה היותר מעניינית היא, מה יקרה כתוצאה מכך למתחזה של לוק על האי?

לא, אנחנו לא זרים. אנחנו... אנחנו משפחה -- ג'ק שפרד

המפגש של ג'ק עם ברנרד מעורר אצלי תהייה מחודשת על גורלם של "מי שלא מקבל זמן מסך". בהנחה שאלו שיכולים לראות את שני קווי הזמן הם רק מועמדים (למרות שדזמונד, כפי הידוע, לא מועמד) אז יש לנו עוד כמה דמויות שלא נראו, אבל יש סיכוי שגם להם קורים דברים מעניינים. כל השיחה עם ברנרד היתה מאוד מוזרה, איך שהוא הגיב כשג'ק תהה לגבי הזיכרון שלו ("בוודאי שאני זוכר"), והעובדה שהוא ציין שייתכן שג'ק "עלה על משהו" בהקשר של הנוכחות של כולם בטיסה. האם יכול להיות שרוז וברנרד מודעים היטב לשני קווי הזמן, ופשוט לא ראינו את זה? ככה או ככה, ברנרד נפרד מג'ק בשני משפטים מאוד מוכרים. "בהצלחה, דוק." (של סוייר) "אני מקווה שתמצא את מה שאתה מחפש." (של לוק)

קלייר מגיעה גם היא לבית החולים, רק כדי לשאול את ג'ק בנוגע לתיבת נגינה שקיבלה מאביהם המשותף. למרות שתיבת הנגינה מזכירה את זו של רוסו, זו לא אותה אחת מן הסתם. של רוסו ניגנה מנגינה מהאופרה הצרפתית כרמן. השיר הפעם הוא "תפוס כוכב נופל". זה השיר אותו אביה, כריסטיאן, שר לה בקו זמן המקורי כשהיתה ילדה, והיא ביקשה מההורים המאמצים שישירו אותו לאהרון (אלה שהיא ברחה להם). הרמז שאנחנו מקבלים פה, היות שקלייר לא הבינה במה מדובר, הוא שכריסטיאן כנראה לא ביקר את קלייר, כמו בקו זמן המקורי, מסיבות שעדיין אינן ידועות.

לפחות לא היית צריך לחתור -- סעיד ג'ארה

על האי, בקו הזמן המקורי, הבאלגן חוגג. האירועים מתחילים כשחבורת האובדים מוכנסת לכלובים המפורסמים של עונה 3, כמובן, כדי להגן עליהם. בדרך אנחנו מקבלים עוד תזכורת לכך שקייט הופיעה מחוקה במערה (אבל לא מחוקה במגדלור!). בדומה לאילנה, ווידמור לא יודע שקייט עדיין מועמדת, ומעניין אם הארלי וג'ק שמו לב לשם "אוסטין" במגדלור, וזה יצוף איכשהוא מאוחר יותר, כי לא נראה לי שנחזור לראות את המגדלור, ואולי זו הדרך היחידה שהיא תגלה את זה. עוד אפשרות, קצת הזויה, היא שהאיש בשחור יהרוג את כולם, ורק אז הוא יגלה שנשארה לו עוד מועמדת – קייט.

ג'ק מצטרף אל לא-לוק וסעיד, ויחדיו הם הולכים להציל את חבריהם (אבל לא החברים של ג'ק!). כל השמירה על הכלובים, כמו גם על המטוס והצוללת היתה קצת רפויה. אני חושב שאת ההסבר לכך קיבלנו כשהחבורה עלתה לצוללת, ונכנסה למארב. לווידמור לא ממש אכפת מאדם כזה או אחר, הכל בשביל המטרה לשמה הוא בא אל האי – לנצח את האיש בשחור. אם זה אומר להקריב כמה אנשים, אז יהי כן.

שימו לב למסלול המפותל שעברנו במשך שש העונות, בפרק הפיילוט ג'ק בורח מהמפלצת, לאחר שהיא הורגת את הטייס. בפרק הזה, כשהוא בא להציל את חבריו, הוא "איתו". ג'ק משחרר אותם והם הולכים אל המטוס, אך לא-לוק מקדים אותם. האמת, לא הבנתי למה הוא לוקח שעון מאחד המתים (טוב, זה ברור שזה לא כדי לדעת את השעה), וגם לא חשדתי בכלום כשהוא פירק את חומר הנפץ שווידמור הטמין במטוס. אך כמובן שסוייר לא סומך עליו, בכל זאת הוא מבין משהו בהונאות (לא מספיק, כפי שנראה בהמשך), ומבקש מג'ק שיזרוק אותו למים, אחרי שעלה החשד שיש לאיש בשחור רגישות מסויימת אליהם.

בום -- האיש בשחור בדמותו של לוק

כמו ההפגזה של האי הראשי בפרק הקודם, כך אני חושב שגם חומר הנפץ לא היה מכוון לאיש בשחור, אלא לאלה שאיתו. הרי ג'ק השתמש כבר בדינמיט כנגד המפלצת, בעונה 1 כשהיא גררה את לוק לאחד הפתחים למנהרות, וזה אמנם הרחיק אותה זמנית, אך כמו שאנחנו יכולים לראות, היא עדיין פה. אם כך, אפשר להסיק מזה שווידמור מודע לכוח ההשפעה של האיש בשחור, והוא פשוט מנסה להרוג את מי שמצטרף אליו. ייתכן מאוד שווידמור יודע שהאיש בשחור אינו יכול להרוג מועמדים בעצמו, והוא צריך אנשים אחרים שיעשו בשבילו את "העבודה המלוכלכת", כמו שבן עשה עם ג'ייקוב.

רגע יפה קורה ממש לפני שג'ק זורק את האיש בשחור למים, מיד לאחר שהוא אומר לו שמי שאמר לו להישאר לא ידע על מה הוא מדבר. ג'ק עונה לו שג'ון לוק אמר לו שהוא צריך להישאר, וזורק אותו למים. לאור הרמיזות שהיו על כך שהמפלצת אינה יכולה לרחף מעל המים אני בטוח שהרבה עצרו את נשימתם לרגע, למרות שאף אחד לא באמת חשב שנגמר הסיפור של האיש בשחור. אני אישית תמיד חשדתי שבצורתו האנושית הוא יכול להיכנס למים, הבעיה היא רק בצורת המפלצת, שאינה יכולה לרחף מעליהם, או להיכנס אליהם. עדיין, אם מישהו מתכנן שהיא תמות פשוט אם ישפכו עליה מים (בצורת המפלצת), קצת נסחף, אז תחזירו את הדליים לארון.

אך עדיין, אמנם אי אפשר להרוג את המפלצת עם מים, אך שימו לב שבעונות הקודמות כל התקפות המפלצת נפסקו כשהתחיל לרדת גשם. אולי (זהירות! תיאוריה מופרכת בפתח) זה מן היפוך של מה שראינו בסרט "ספלאש" עם טום הנקס. בסרט, דריל האנה הפכה לבתולת ים ברגע שהיא נרטבה. באבודים, אולי מפלצת העשן חוזרת לצורת האדם שלה במגע עם מים, ולכן לא ראינו שקרה ללא-לוק משהו, ואולי זו הסיבה שנפסקו ההתקפות של המפלצת כשהתחיל לרדת גשם.

לפידוס, אם אתה שומע אותי, צלול! צלול! -- ג'יימס "סוייר" פורד

ואז העיניינים מסתבכים עוד יותר. אנשיו של ווידמור תוקפים את הצוללת, וקייט נורית ראשונה. האמת שהיא נתנה שם אחלה נפילה, באמת, אבל נראה לי שההדף מפגיעת כדור רובה הוא אחורה. ג'ק מתחיל לירות לעבר התוקפים, בסצנה שמאוד הזכירה את חטיפתם על ידי האחרים בסוף עונה 2, רק שהפעם התוקפים השתמשו בכדורים חיים, לא משתקים. למרות שווידמור היה מהאחרים במקור, נראה שהשיטות שלו קצת יותר אגרסביות.


בכל מקרה, רוב האובדים, למעט קלייר, על הצוללת, והיא מתחילה לצלול. מה? יכול להיות שהם ברחו בכזו קלות? ברור שלא. אז מתגלה התוכנית האמיתית של האיש בשחור, ושהוא בעצם רוצה להרוג את כל המועמדים (אמרתי לכם!). ומי אם לא אמן ההונאות הותיק, סוייר, הוא זה שנופל בפח. למרות שג'ק מבין בדיוק את העניין, ועולה על כך שהאיש בשחור אינו יכול בעצמו להרוג את המועמדים, אלא אם הם כבר לא מועמדים. האמת, אני תהיתי לעצמי למה הוא (או הארלי) פשוט לא מספר לסוייר מה קרה בסלע השחור, עם ריצ'ארד. בכל מקרה, הפעם בגלל סוייר, הפצצה מתפוצצת, וגובה מחיר כבר.

לסיים את מה שהתחלתי -- האיש בשחור בדמותו של לוק

הקורבן הראשון היה סעיד, שהוכיח את סוייר, וכמו שהארלי אמר, ניתן בהחלט לחזור מהצד האפל. הוא גם חושף שדזמונד בחיים (גם אמרתי לכם!), ואני מתאר לעצמי שהוא הסיבה שסעיד חזר מהאופל לאור. הוא גם אומר שזה הולך להיות ג'ק, מה בדיוק הוא לא אומר, אבל ללא ספק שיש פה רמז עבה מאוד לכך שג'ק יחליף את ג'ייקוב. עוד סיבה שזה יהיה מישהו אחר. אבל אפשר להגיד שמסעיד נפרדנו עוד במקדש, כשהוא אמר שמאוחר מדי בשבילו, אז האמת שהמוות שלו היה די באוויר, אפילו שהוא "חזר לעצמו".

הפרידה האמיתית היתה מג'ין מסאן. מסתבר שזו הסיבה למפגש הקצת יבשושי שלהם, היוצרים רצו לשמור את הדרמה למוות שלהם. וזה היה אכן דרמטי. למרות ביתם שנשארה עם סבתה, ג'ין מחליט שאין טעם לחיים בלי סאן, והוא טובע יחד איתה, לצלילי אותה מנגינה בה נפרדנו מצ'ארלי.

גם לפידוס נפגע בכל המהומה, ויש אפילו כאלה שחושבים שהוא מת. הדין במקרה הזה הוא כמו של דזמונד, אם לא ראית אותו מת, אז הוא לא מת. בייחוד לאחר סיום עונה 4, ופיצוץ הקהנה, פיצוץ אותו ג'ין שרד. באבודים, לאורך העונות, כל מי שמת, ראינו בבירור שהוא מת, או שהיתה גופה או שהפיצוץ היה פשוט קרוב מדי מכדי לשרוד אותו, לא משנה מי זה היה, ועל אחת כמה וכמה דמויות חשובות. ובכלל, כל החשיבות שיש לפרנק קיימת, כל עוד המטוס קיים, ולאור העובדה שזו כרגע הדרך היחידה החוצה מהאי, לפרנק יש עוד תפקיד לשחק.

בסופו של הפרק אנחנו "מגלים" (למי שעדיין לא הבין, או לא מאמין) שהאיש בשחור פשוט רוצה להרוג את כל המועמדים, וזהו. כאמור, לא מפתיע יותר מדי, אבל מה שאולי כן הפתיע היא העובדה שהוא ידע בדיוק מה קרה. מסתבר שהאיש בשחור "מרגיש" מתי ישנם עוד מועמדים, והוא עדיין לא חופשי.

הרבה תשובות לא קיבלנו בפרק הזה, אבל קיבלנו הרבה אקשן נוסח עונות 3 ו-4. בעיקר, הפרק הזה הראה לי שאני לא באמת מחפש את התשובות, אלא יותר את השאלות. אבודים מספקת הרבה דרמה ומתח, ואם זה עשוי טוב, זה עושה את העבודה. כל העניין הוא שבלי מסגרת המיסתורין הסיפור פשוט הרבה פחות מעניין, אבל אולי יש דברים שפשוט עדיף לא לדעת? הפרק הבא יהיה פרק שיתמקד באיש ושחור וג'ייקוב, כך שאני מתאר לעצמי שזה יהיה הסרת רובד המיסתורין האחרון, ואחר כך מה שיישאר זה באמת לסיים את זה. האם נהיה מרוצים בסוף מהתשובות? האם הם בכלל יענו לנו על כל השאלות? לא להאמין, אבל נדע ממש בקרוב. עוד 2 פרקים לפרק האחרון!

מפורסם גם בשרון TV ובאתר של הוט ב-YNET.

2 תגובות:

Aviran אמר/ה...

סיקור יפה, אני מסכים איתך לגבי השאלות... יהיה לי כל כך עצוב שזה יגמר... מי יחליף לנו את לוסט?
שרון, יש לי הצעה לפוסט- אולי לרכז את כל השאלות שצריכות להענות עד סיום העונה ? (ואולי גם אלו שאנחנו לא רוצים)

Unknown אמר/ה...

אופטופיק אבל אני סקרן- מה הקונצנסוס לגבי הקופסה המופלאה שהביאה את אביו של לוק לאי? עוד אחד מהשקרים של בן?