יום שבת, 22 במאי 2010

פרק 16 – לשם מה הם מתו (או: מי רוצה להיות ג'ייקוב?)

צעד אחרון לפני הסוף, פרק 16 מהווה הכנה לפרק הסיום. בשני קווי הזמן אנחנו עדים להתפתחות האחרונה לפני הקץ הקרב ובא, אולי הקץ של האובדים, ואולי גם הקץ של האי.

הארון של אבי... מצאתם אותו? -- ג'ק שפרד

בקו זמן החדש, תוכניתו של דזמונד מתחילה לקבל עור וגידים, ומתחיל להיות ברור שהוא רוצה להפגיש את האובדים. למרות שחשבתי שהם ייפגשו בחתונה של לוק והלן, נראה שהמפגש יקרה בקונצרט במוזיאון של פייר צ'אנג.

בתחילת הפרק אנחנו מגלים שג'ק יהיה שם, כמו גם אימו של דייויד, אשתו לשעבר של ג'ק. ההגיון אומר שזו תהיה דמות שהכרנו בעבר, בקו זמן המקורי. ההרגשה שלי שזו תהיה ג'ולייט, היות שהיא פחות או יותר הדמות המרכזית האחרונה שלא ראינו בקו זמן הזה. לא נראה לי שזו תהיה שרה מפני שהוא פגש בה בקו זמן המקורי בנקודת זמן מאוחרת יותר, ואולי זה קשור.

כשג'ק מתעורר אנחנו רואים שוב את הפצע המוזר על צווארו. הפצע הזה ללא ספק מראה לנו משהו, משהו שאני כרגע לא רואה. מה שאולי מעיד על הקשר היא העובדה שג'ק הופך לג'ייקוב בקו זמן המקורי, והוא היחידי שסובל מהתסמין הזה. האם הדמויות שהופכות לשליט מאבדות את אחיזתן בקו זמן החדש, ובעצם מה שאנחנו רואים זה את תחילת סופו של ג'ק בקו זמן הזה? עוד אפשרות היא שהוא היחידי שישרוד בקו זמן המקורי, וזו התוצאה של כך.

בינתיים קלייר מצטרפת אל ארוחת הבוקר, ודזמונד, שמתחזה לנציג חברת אושיאניק, מתקשר לג'ק ומודיע לו על מציאת המטען שאבד. בניגוד לשאר הדמויות נראה שדזמונד לא מנסה להיפגש עם ג'ק ולגרום לו לראות את המציאות המקורית (לפחות, בינתיים). האם זה כי הוא יודע משהו שאנחנו לא? כנראה שכן.

לא אמרת לי שאנה לוסיה תהיה פה -- הוגו "הארלי" רייס

לאחר מכן, בן מגלה את דזמונד בחניון של בית הספר, והפעם דזמונד גורם לבן להיזכר. התוצאה של כך היא שבן גורם ללוק לרצות את הניתוח, וללכת אל ג'ק. בדומה ללוק של קו הזמן המקורי, גם לוק "החדש" נלכד במלכודת האמונה, והוא מרגיש שזה הגורל שלו. ג'ק לעומת זאת, גם בדומה לקו זמן המקורי, לפחות בתחילתו, אינו איש של אמונה. זה בעצם מראה לנו את הדרך הארוכה אותה הוא עבר עד שהוא הפך לג'ק של עונה – ג'ק המאמין.

דזמונד ממשיך לקדם את מטרתו, וכפי שחשבתי לאחר פרק 13, הוא מניע שרשרת אירועים שתוביל לאיחוד של האובדים. הוא מסגיר את עצמו על מנת להגיע אל קייט וסעיד, ובעזרתה של אנה לוסיה, שחוזרת אלינו לאחר 31 פרקים, והארלי, אשר נראה שגם אצלו הוסר המחסום בין המציאויות (היות שהוא זיהה את אנה לוסיה), הוא משחרר את עצמו, ואת קייט וסעיד. הארלי משלם את השוחד והם יוצאים בדרכם אל הקונצרט, בלעדי אנה לוסיה, שעדיין "לא מוכנה".

אז מי יהיה בקונצרט במוזיאון? אנחנו יודעים על ג'ק, דיוויד ואימו. אני מתאר לעצמי שגם קלייר תצטרף לאחיה. מיילס, ופייר צ'אנג. אם לארה, אשתו של פייר צ'אנג בחיים, אז גם היא תהיה שם. שארלוט, לפי מיילס, ואני מאמין שסוייר יתגבר על הפחד שלו ממנה ויופיע גם. צ'ארלס ואלואיז ארגנו מופע התרמה למוזיאון, אותו מופע ממנו צ'ארלי הבריז, ויש כאלה שחושבים שמדובר באותו אירוע. ייתכן שכן, למרות שעבר שבוע, וייתכן שמדובר באירוע אחר, אבל מה שבטוח שגם משפחת ווידמור (צ'ארלס, אלואיז, דניאל, פני) תגיע לקונצרט, או בתור המארחים, או בתור אורחי כבוד. מי יודע, אולי נזכה לראות מופע משותף של דניאל, דיוויד, וצ'ארלי?

אני בסדר. אני בטוח שאלו הבצלים -- בנג'מין ליינוס

בינתיים, בן הפצוע נאסף על ידי אמא של תלמידתו, אלכס, ואז אנחנו עדים לחזרתה של אחת הדמויות המעניינות, לפחות בקו זמן המקורי – דניאל רוסו, לאחר 38 פרקי היעדרות. וכמה שהיא שונה מדניאל רוסו של האי. דניאל חולת הנפש, בעלת השיער הפרוע והגינונים של פרא אדם, מוחלפת בדניאל חייכנית, מטופחת ושמודעת היטב לעצמה ולסביבה. היא מתעקשת להזמין את ד"ר ליינוס לארוחת ערב (אחרת היא "תחטוף" אותו), שלאחריה היא מגלה לד"ר שביתה רואה בו תחליף לאב שמת כשהיא היתה בת שנתיים.

כאן אולי אפשר לראות את הדימיון בין בן של האי, לעומת בן של ההבזק למרחק. בשני המקרים אלכס מהווה עוגן עבורו. זה אולי גם מסביר את ההתנהגות שלו בקו זמן המקורי, ואני אחזור לזה בהמשך. נראה שנוצר קשר בין דניאל ובן, ולדעתי, יהיה ממש יפה אם השניים יתחברו ויתפקדו כזוג הורים לאלכס. זה מה שנקרא לסגור מעגל.

בחרתי בכם כי הייתם צריכים את המקום הזה כמו שהוא היה צריך אתכם -- ג'ייקוב

אירועי קו הזמן המקורי מתחילים בנקודה בה עזבנו לפני שני פרקים, על החוף. האובדים רואים חגורות הצלה צפות במים, ולדעתי, זה מהווה רמז לכך שפרנק לפידוס צף היכן-שהוא באוקיינוס, קרוב אל האי. החבורה מבינה שעליה להרוג את האיש בשחור, כי זה הסיכוי היחידי שלהם לשרוד. בדרכם אל הלא נודע, ג'ייקוב הצעיר מגיע להארלי ולוקח ממנו את האפר. כאן מתגלה הסיבה שאילנה לקחה אותו מלכתחילה, ניתן בעזרתו לתקשר בפעם האחרונה עם ג'ייקוב, לפני שיעלם לעד. האם הדרך תקפה לכל המתים? ובעצם בעזרת האפר לשחרר אותם מכבלי האי? למרות שייתכן מאוד שהנושא לא יוזכר בסדרה, נראה לי שכן.

ואז מתרחש הרגע שאבודיינו חיכו לו יותר מכל, בייחוד ג'ק, והם זוכים לתחקר את ג'ייקוב. בעונה 3 כשמיכאיל נתפס על ידי לוק, סעיד וקייט, הוא אמר להם שהם לא ברשימה של ג'ייקוב כי הם "פגומים". אך הפעם אנחנו מגלים שזו למעשה הסיבה שהם הובאו אל האי, הסיבה שהוא בחר בהם. גם הוא הרי כמותם, בודד, ו"פגום" בצורה כלשהיא, וכמותם, מסלול חייו הוא זה שהוביל לכך. אך בניגוד אליו, הוא רצה לתת להם לבחור את גורלם.

כעת, אתה כמוני -- ג'ייקוב

האדם שהרגיש הכי רע מחוץ לאי, וזה שהכי רצה לחזור אליו, הוא זה שמתנדב. כבר בעונה 1 ג'ק היה "הגיבור", המנהיג דה פקטו. הוא זה שחיבר בין הניצולים לראשונה עם נאום ה"לחיות ביחד, למות לבד". אבל הוא גם הניצול שהיה הכי רחוק מאמונה, כאשר כבר בפרק הרביעי בעונה הראשונה הוא לא השתתף בהלוויה הראשונה על האי, בה שרפו את שבר המטוס עם הגופות בתוכו. בעונה השנייה הוא היה הראשון לפקפק בתחנת הברבור, וברביעית, בפרק הסיום של העונה, הוא סירב להישאר על האי, כשהוא אמר ללוק, "זה אי, ג'ון, אף אחד לא צריך להגן עליו". ג'ק הוא הדמות שהכי התפתחה במסע הארוך בן 6 השנים של הסדרה, וזאת למרות שהוא גם הכי עקשן.


ג'ייקוב גם מאשש את חששותיהם של האובדים, ומודיע להם שהם צריכים לתקן את טעותו, ולהרוג את מפלצת העשן. האם אפשר בכלל לעשות את זה? אני חושב שלא. ישנם רמזים רבים להימצאות מפלצת העשן על האי עוד לפני האיש בשחור. גם בכתבי החרטומים תחת חומת המקדש שם הופיע ציור שלה, וגם בצורה שבה נהרגו אנשיה של קלאודיה שמאוד הזכירה את הטבח במקדש. נראה לי שאימם של ג'ייקוב והאיש בשחור לא סיפקה להם את כל המידע, ומקננת בי התחושה שמפלצת העשן היא לא בדיוק מה שאנחנו חושבים.

לכל דבר תמיד יש צדדים, שחור ולבן, אור וחושך. אם יש על האי אור אז חייב להיות גם חושך, והחושך הוא מפלצת העשן. אולי העובדה שהאיש בשחור נזרק אל המקור גרמה לו להתאחד איתה. אולי אימם החורגת של התאומים "הרגה" אותה בעבר וזה הקנה לה שליטה עליה, אולי אפילו היא בעצמה היתה מפלצת העשן. אמנם לא נזכה לראות את זה, אבל אני מאמין שבסוף הסדרה נקבל תשובות גם לאופי המדוייק של המפלצת.

עוד תשובה שאנחנו מקבלים היא לגבי קייט. זה שמועמד כזה או אחר מחוק זה לא אומר שמועמדותו הוסרה, אלא שהוא "מצא חיים מחוץ לאי", או במילים אחרות, קייט עלתה על הדרך אל האושר. וזה נכון, כרגע היא אישה עם מטרה, להחזיר את קלייר לאהרון. לא יודע למה, יש לי הרגשה שהיא תצליח, ונזכה את קלייר יוצאת מהאי. האמת היא שהסיכוי לכך מאוד נמוך, אבל עדיין זכור לי החיזיון של דזמונד מעונה 3 על כך שקלייר יוצאת מהאי (יחד עם אהרון), וזו הסיבה שצ'ארלי מת למענה. יחד עם זאת, אולי נראה את אהרון מגיע אל האי, בגלל העובדה שהוא נולד עליו, וזה עושה אותו למיוחד, כפי ששיערתי בפרק הקודם. איך? אין לי שמץ של מושג.

אלו שתי תוכניות מצויינות, אבל אני אלך על לשרוד -- מיילס סטרום

בינתיים בקצה השני של האי, בן, מיילס וריצ'ארד מגיעים אל הצריפים של דהארמה\האחרים. הם עוברים מעל הקבר של אלכס, מה שגורם למיילס להתחרפן קצת (מה הוא שמע?), וכשבן מגלה את זה, לדעתי, הוא התחרפן הרבה יותר. כמו שציינתי לפני, אלכס מהווה עבורו עוגן, והאובדן שלה השפיע עליו רבות. לא רק זה, מיד אחר כך הוא פוגש באדם אותו הוא ראה כאחראי למותה – צ'ארלס ווידמור. בנקודה הזו אני חושב שהוא החליט בדיוק מה הוא הולך לעשות – להשתמש בווידמור כדי להתקרב ללא-לוק, וברגע שלא-לוק יהיה הכי פחות מוכן, בן יתהפך שוב, ויראה שנשאר בו קצת טוב. בן גם ביקש מווידמור מכשיר קשר למיילס, ויש לי הרגשה שבן העביר לו מסר לגבי דזמונד, ומיילס הוא זה ששיחרר אותו.

בכל מקרה, מיילס רץ לג'ונגל, ווידמור וזואי נכנסים לארון, וריצ'ארד ובן הולכים לפגוש את לא-לוק. טוב, את זה ממש לא צפיתי. מפלצת העשן מעיפה את ריצ'ארד באוויר, ובאופן די נבזי כך נגמר סיפורה של אחת הדמויות המיסתוריות בסדרה, "במחי ידה" של המפלצת. מיד לאחר מכן גם בא סופה של זואי, מידו של לא-לוק, ושל ווידמור (למישהו היה באמת אכפת, אחרי שאיבדנו את סעיד, ג'ין וסאן בפרק הקודם, ואת ריצ'ארד כמה דקות לפני?), מידו של בן. לדעתי, בן הצליח בפעולה זו לקנות לגמרי את לא-לוק, ולגרום לו להאמין שהוא איתו. אך לפני ווידמור הואיל לגלות ללא-לוק מה היא מטרתו של דזמונד, רק כדי להציל ביתו.

כשבן ולא-לוק מגיעים אל הבאר בה אמור היה להיות דזמונד, הם מגלים שהוא נעלם. למרות שציינתי מקודם שמיילס הוא זה ששיחרר את דזמונד, אני רוצה להעלות עוד אפשרות מעניינת – קלייר. דזמונד הצליח להחזיר את סעיד למוטב, מדוע שהוא לא יעשה זאת גם עם קלייר? אני מתאר לעצמי שלא-לוק שלח אותה לאיפה-שהוא, אולי אפילו לבאר עצמה, אולי היא הגיעה לשם במקרה, וכפי שראינו שקרה עם סעיד, גם קרה עם קלייר.

אני הולך להרוס את האי -- האיש בשחור בדמותו של לוק

ווידמור מגלה ללא-לוק שדזמונד הוא "האל-כשל" במקרה שכל המועמדים ימותו. ונראה שלא-לוק נשבה ברעיון של להרוס את האי, המקום שהרס לו את החיים. כפי שראינו בקו זמן החלופי, זה משהו שבהחלט ניתן לביצוע. אם אני טועה, ובן לא תיכנן לבגוד מראש בלא-לוק, אז כאן הוא איבד אותו בכל מקרה. הדבר שכביכול החזיק את בן היה ההבטחה שהוא יישאר שומר האי, מה יחזיק אותו עכשיו? אולי זה ישים את בן במצב בלתי אפשרי בו לא-לוק יבין שהוא מנסה לבגוד בו.

אז מה צפוי לנו בסוף? אין ספק שיהיה סוף סגור, כזה שלא ישאיר הרבה מקום לספק. אך יחד עם זאת, אני מאמין שיהיו הרבה נקודות פתוחות, כאלה שקשורות לעבר, ולא ייסגרו. למשל, משלוחי האספקה של דהארמה, מי באמת בנה את הפסל ומה בדיוק אופי הבעיה בילודה. וגם שאלות יותר קטנות, כמו, הכוחות של וולט, מהו המקור של אימם החורגת של ג'ייקוב והאיש בשחור ומי כתב את כתבי החרטומים. אלו שאלות שהתשובה אליהן תהיה כל תיאוריה שנוכל לחשוב עליה. לא לשכוח גם שבאוגוסט היוצרים יוציאו ספר "האינצקלופדיה של אבודים", שם הם כנראה ייתנו תשובות לכל השאלות הקטנות שיהיו לנו.

איך זה יקרה? כמו שזה נראה, כמעט בטוח שהאי ישקע גם בקו זמן המקורי, כפי שהוא נראה בפרק הראשון של העונה בהבזק למרחב. השאלה אולי מה תהיה התוצאה של זה, ואיך זה ישפיע אל האובדים. הרבה חושבים שקו הזמן החדש הומצא כדי להקל על "הכאב" של הצופים לאחר שכולם ימותו בקו זמן המקורי, אבל נראה שיש קשר יותר מהותי בין שני קווי הזמן. אולי (זהירות! תיאוריה מופרכת בפתח) דזמונד מנסה לנווט את התודעה של האובדים מהקו זמן המקורי כדי שתשרוד בקו זמן החדש, ולכן גם לא אכפת לו למות על האי.

כמובן, יכול מאוד להיות שג'ק וחבורתו יצליחו להרוג את האיש בשחור איכשהוא, אולי על ידי פיתויו להיכנס אל המקום בו המפלצת נוצרה (או התאחדה איתו). אך כמו שציינתי, אם יש אור, יש גם חושך, ואני חושב שאולי ניתן להרוג את האיש בשחור, אך כל עוד יש צד "טוב" על האי, יהיה גם צד "רע". אז מי יירש את האיש בשחור בתור המפלצת? הפעם אני אהמר על התשובה הברורה בעייני – בנג'מין ליינוס.

מפורסם גם בשרון TV ובאתר של הוט ב-YNET.

אין תגובות: