יום שני, 17 במאי 2010

פרק 15 – מעבר לים (או: השומר אחי אנוכי?)

כמה שאני אוהב מיתולוגיה. אמנם הפרק הזה לא משתווה לפרק המיתולוגי הקודם על תולדות ריצ'ארד, לא רעיונית ולא ביצועית, אך עדיין אנחנו מקבלים בפרק הזה הרבה. הרבה מאוד. בנוסף, ברגע בו קיבלנו תשובה למוצא המפלצת, הסדרה הפכה ממדע בדיוני לפנטזיה, וזה לאו דווקא דבר רע.

תחילתו של הפרק, לפי מארק פלגרינו (ג'ייקוב), מתרחשת בקירוב לשנה הראשונה לספירת הנוצרים, תקופת שלטונו של אוגוסטוס ברומא, ומכונן הפקס רומנה, השלום הרומי. זו היתה התקופה הכי משגשגת בתולדת הרומאים, ספינותיהם שלטו בימים לאחר שהצי המיצרי הובס בקרב אקטיום, וזו גם הדרך בא הם הגיעו אל האי. כמובן שהם לא היו הראשונים (ע"ע מיצרים), אך הפעם מגיע יחד איתם משלוח מיוחד אל האי.

בחרתי רק שם אחד -- קלאודיה

אחת מנשות הרומאים, קלאודיה, שספינתם נטרפה על האי נראית בהריון מתקדם, מוטיב חוזר באבודים, ואישה מסתורית שחיה על האי מצילה אותה. לאור העובדה שאין לה עדיין שם, אני אשתמש בשם שלוק נתן לה בפרק 6 של עונה 1 - חוה. כל המטרה של חוה היתה לשים ידיה על בנה של קלאודיה, וניתן היה לראות שגם היא מופתעת שקלאודיה נושאת תאומים.

קלאודיה אינה האישה היחידה בסדרה שמגיעה אל האי כשהיא בהריון, גם קלייר ורוסו הגיעו כשהם בהריון מתקדם אל האי. בנוסף, בשלב מסויים (כנראה לאחר התקרית, אך לא ברור עדיין לגמרי) נשים שנכנסו להריון על האי לא שרדו את השליש האחרון של ההריון, ומתו. כל זה גורם לי לחשוב שיש עניין עם ילדים שנולדים על האי, ולמרות שקשה לי לאמוד את האופי של הקשר, אין ספק שיש קשר בין המקרים. אם כך, תפקידו של אהרון בסדרה עוד לא נגמר, ויש סיכוי סביר, לדעתי, שנראה אותו לקראת סוף הסדרה.

הם באים, הם נלחמים, הם הורסים, הם משחיתים... זה תמיד נגמר באותה הדרך -- חוה (או אימם של האיש בשחור וג'ייקוב)

שני הילדים גדלים, ויום אחד הם פוגשים שארים של אותה ספינה שנטרפה על האי, ולמעשה הביאה אותם לשם (למרות שהם עדיין לא יודעים את זה). המפגש הזה גורם לחוה לחשוף את הסיבה להימצאותם על האי, "חיים, מוות, זהו המקור, ליבו של האי". כמו האחים, כך גם אני בהיתי בפליאה במערה, כשחוה הסבירה בפשטות שקצת מהאור הזה נמצא בכל אדם, אך תמיד הם רוצים עוד.

לא קיבלנו תשובה חד-משמעית לגבי מהות האור, ונראה לי שגם לא נקבל, אבל שימו לב לעובדה שהנהר זורם בצורה שאינה טבעית כלפי תוך הנביעה שלו, ולא בכיוון הים, כפי שצריך להיות. זה כנראה אומר לנו שזה באמת המקור של הכל. של הטוב, כמו גם של הרוע. של החיים, כמו גם של המוות. של האמונות הדתיות ושל התורות המדעיות. ה-כ-ל. בנוסף, העובדה שחוקי הטבע נשברים פה, זו עוד הוכחה לכך שהסדרה נטשה את המדע בדיוני, והפכה לפנטזיה.

מצד שני, זו ה-סיבה להימצאותם על האי של ג'ייקוב והאיש בשחור, כמו גם כנראה כל מי שמגיע אל האי, האם היוצרים באמת ישאירו את שאלת השאלות פתוחה לפרשנות בידי המעריצים? כמו שציינתי לפני, קשה לי לראות את היוצרים עונים על השאלה הזו, אך עדיין משהו בסיפור הזה חייב להיסגר. אני מאמין שעד סוף הסדרה נראה עוד את המערה המיסתורית שהכילה את המקור.

יום אחד, אתה תוכל להמציא משחק בעצמך וכל השאר יאלצו לעקוב אחר החוקים שלך -- האיש בשחור

רמז למקור של אימם החורגת של ג'ייקוב והאיש בשחור מתגלה בדמות המשחק אותו היא משאירה לאיש בשחור, הסֶנֶט, משחק המעבר המיצרי. הסנט זהו אותו המשחק עליו לוק מספר לוולט, המקור של משחק השש-בש שאנחנו מכירים היום, ומוצאו במצרים העתיקה. לדעתי, חוה היא השארית האחרונה של המצרים הקדמונים שחיו על האי, והיא זו שנבחרה לפני ג'ייקוב. ייתכן מאוד שלפניה היה מישהו אחר, ותפקיד שומר האי מתחיל הרחק בהיסטוריה, עוד מהתקופה הקדומה, וגם המיצרים לא היו הראשונים שהגיעו אל האי (בייחוד שאנחנו יודעים שהאי זז).

בזמן שאחים משחקים בסנט, אנחנו מקבלים עוד רמז למקור החוקים. האיש בשחור אומר לג'ייקוב שהוא יוכל להמציא משחק בו הוא ייקבע את החוקים, ולדעתי זה מה שיקרה - ג'ייקוב ימציא אותם. העובדה שחוה אמרה להם שהיא "דאגה" שהם לא יוכלו לפגוע אחד בשני גורמת לי לחשוב ששליט האי, זה ששומר על המערה, רשאי לקבוע מסגרת חוקים התקפה לאי.

חוה אומרת לאיש בשחור שהוא מיוחד, והייחוד שלו מתבטא כנראה גם בעובדה שהוא יכול לראות מתים, כמו הארלי. האיש בשחור רואה את אימו המתה, בעוד ג'ייקוב לא, ובעזרתה הוא מגלה מהו המקור שלו – באנשים רגילים שבאו מעבר לים לפני שלוש עשרה שנה. הדבר גורם לקרע בין התאומים, והאיש בשחור סופג את זעמו של ג'ייקוב, וחוזר לחיות עם אנשיו.

בזמן הפרידה חוה אומרת לאיש בשחור כי הוא לעולם לא יצליח לעזוב את האי. זה מעמיד את המתים באור חדש לדעתי, היות שקלאודיה, אימם של התאומים, היא זו שגרמה לאש בשחור להתחיל בנסיונו לחזור "הביתה". האם המתים יודעי כל, וחוה פשוט מנסה עוד שקר? או שחוה אכן כבלה את התאומים אל האי איכשהוא, ולמתים יש גם כן רצונות, והם מנסים להוביל את האיש בשחור במסע הרס עצמי, שעלול גם להשמיד את האי? האם יכול להיות שהאי הוא כלא למתים שעליו, והם בסך הכל רוצים להשתחרר? אני מקווה שלא.

אני עוזב, ג'ייקוב... מצאתי דרך לרדת מהאי -- האיש בשחור

אך למרות המריבה, והפרידה, אחים נשארים אחים, ושני האחים שומרים על קשר ונפגשים למשחק סנט. האיש בשחור מספר לג'ייקוב שהאנשים אכן רעים, אך הם גם חכמים, ובעזרתם הוא מצא דרך לצאת. האם זהו אותו מקום בו היתה תחנת הסחלב, והגלגל הקפוא? התשובה היא לא. בסביבות הגלגל בתחנת הסחלב היו כתבי חרטומים, מה שמרמז על כך שהמקום עתיק יותר מהתקופה שאנחנו רואים בפרק. כנראה שיש כמה וכמה דרכים להגיע לבריכה בה נמצא האור, המקור, ולא רק שתי הדרכים שראינו בפרק – הנחל ודרך המחילה של האיש בשחור. אני מתאר לעצמי שחוה הגיבה כפי שהגיבה, פשוט כי היא ראתה את זה כבר, היא הכירה את הטכניקה הזו של השימוש בגלגל, היות שהמיצרים כבר עשו זאת בעבר, וגם המצאתם נקברה בשלב כלשהוא, עד שיוזמת דהארמה מצאו אותה.

לאחר שהיא מבינה שהאיש בשחור קרוב לצאת מהאי, היא הורסת את הבאר  והורגת את הרומאים שהיו על האי, וסייעו לו. איך היא מצליחה לעשות זאת? האם יכול להיות שהיא היתה מפלצת העשן לפני זה, וזו יכולת שעברה רק לאיש בשחור איכשהוא? לא מסתדר לי כל כך העניין הזה האמת, וזו עוד תשובה שכנראה לא נקבל עליה מענה ברור. 

כעת, אתה ואני... זהים -- חוה (או אימם של האיש בשחור וג'ייקוב)

חוה מחליטה מהר "להמליך" את ג'ייקוב, כנראה בידיעה שהאיש בשחור לא ייסלח לה. כאן האירועים בפרק מגיעים לשיאם, ואנחנו רואים איך בדיוק האיש בשחור עבר מאור אל החושך. בהתקף זעם הוא הורג את אימו, שמודה לו על כך, ומיד אחר כך הוא נענש על ידי אחיו, שמגיב למות אימו החורגת.

למרות שחוה דאגה להדגיש שבני האדם מושחתים מטבעם, נראה שזה לא נגע השמור רק להם. בדומה לאלים היוונים והרומאים, שהיו אנושיים ברגשותיהם, וסבלו מאותן "מגרעות" מהן סובל האדם, נראה שגם משפחתו של ג'ייקוב לא נמלטה מהגורל הזה. חוה בעצמה תימרנה, שיקרה והרגה כדי לגרום לאחים להאמין לה, אז מה עושה אותה יותר טובה מהם?

חוה מודה לאיש בשחור על שהרגה. מדוע? התשובה המתבקשת היא שהיא מאסה בחיי "שומר המקור" ובחיי הנצח. התשובה הפחות ברורה היא שהדרך היחידה שהאיש בשחור וג'ייקוב ימלאו את גורלם הוא בעזרת מותה, והיא וידאה שזה יקרה. לדעתי, הכל היה חלק מהתוכנית שלה, וצפוי לנו עוד טוויסט רציני הקשור לנוכחות של שני האחים על האי, והפיכתם לשני צדדים – אחד בהיר, אחד כהה.

אל תדאג, אח. אני לא הולך להרוג אותך -- ג'ייקוב


ואז זה קורה, הרגע שכולנו חיכינו לו במשך 6 עונות, מאז אותו פרק פיילוט בו המפלצת הרגה את הטייס, ואני חייב להודות שזה היה מצמרר. לא הסצנה עצמה כמו המשמעות שלה. התשובה לאחת השאלות הגדולות של הסדרה. גורלו של האיש בשחור נחתם על ידי ג'ייקוב, והא מושלך אל נהר המקור. האיש בשחור סיפר בעבר שג'ייקוב לקח ממנו את גופו, את האנושיות שלו, וכאן אנחנו רואים את זה קורה. שלא תטעו, האיש בשחור עוד בחיים, פשוט ללא הגוף המקורי שלו.

סוף הפרק פותר לנו גם את תעלומת אדם וחוה, והאבנים – השחורה והלבנה. היות שהיוצרים חסכו מאיתנו את המחשבה, ודי הגישו לנו את ההקשר עם מגש של כסף, אין טעם יותר מדי להתייחס לזה. אולי למעט העובדה שג'ק טעה בגדול כשהוא העריך שהגופות בנות 40-50 שנה. האם היוצרים שינו את הסיפור, או שזה נגרם מהאופי המיוחד של האי? עוד שאלה שכנראה לא נקבל עליה תשובה בסדרה.

הסיפור של האיש בשחור וג'ייקוב מלא באנלוגיות לסיפור קין והבל. למרות אזהרתו של אלוהים, או במקרה שלנו חוה, קין הורג את הבל, ובמקרה שלנו ג'ייקוב שולח את אחיו אל עבר המקום אליו אסור להם להגיע. הרצח הראשון בהיסטוריה אירע בשל קנאה בין אחים. כל הורה מכיר את תופעת קנאת האחים, שרבים ביניהם על תשומת לבו של ההורה. הפעם המקרה סבוך יותר, וקנאת האחים הפכה למשהו גדול בהרבה (טוב נו, אם משווים את זה לסיפור המקראי אז אולי לא), ושני האחים נקלעים למערבולת של רגשות הגוררת אותם לאובדנם. האמנם? כמו שציינתי מקודם, לדעתי, חוה כיוונה את האירועים וזה בדיוק מה שהיא רצתה שיקרה. למה? יש לנו עוד 2 פרקים לגלות.

המשפט הכי חשוב בפרק היה בתחילתו, "כל שאלה שאני אענה עליה פשוט תוביל לשאלה אחרת." זו הדרך של היוצרים להגיד לנו... את אותו הדבר בעצם. כל שאלה שתקבל תשובה בסדרה, מיד יצוצו עוד שאלות חדשות. אז אולי אנחנו צריכים להפסיק לחכות לתשובות ופשוט להנות מהנסיעה?

מפורסם גם בשרון TV ובאתר של הוט ב-YNET.

3 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

Even if you don't like it doesn't undo all the great times you had watching Lost with your friends and theorizing and endlessly debating. It doesn't take away all those free hours of incredible entertainment, and countless more in conversation. No matter how Lost ends, they can't take that away from you. Lost will still be the greatest TV show ever made, for the 5 great years it gave us. them, I've it's important to keep it in perspective.

מיטת מעבר אמר/ה...

כתוב נפלא!

אנונימי אמר/ה...

יש לי שאלה- בפרק שמראה את ההיסטוריה על ג'ייקוב והאיש בשחור, בסצנת הלידה שלהם, אחרי ששניהם נולדים רואים שלאמא עדיין יש בטן, אני מתפלא שאף אחד לא שם לב לזה, זה אומר משהו מיוחד? היה אמור להיות להם עוד אח?
אני רואה שכבר אין תנועה באתרים שקשורים לאבודים אבל בכל זאת אני שאלתי.. תודה מראש!!
סה"כ סדרה לא רעה אבל ציפיתי לסוף יותר מסכם בהרבה.