יום חמישי, 16 באפריל 2009

פרק 13: קפוא וטעים

דיימון לינדלוף אמר על הפרק הזה שמטרתו לספק לנו כמה צחוקים קלילים לפני שניכנס למדרון התלול והמסחרר של פרקי סוף העונה המדהימים. היו בפרק כמה רגעים קלילים באמת, אבל בעיקר נשפכה עלינו כמות מדהימה ומפתיעה של מיתולוגיה. התמוגגתי!

מעריצי אבודים מנחשים כבר מזמן שמיילס הוא הבן של צ'אנג אבל מסתבר שמיילס לא ידע את זה עד ליום השלישי שלו לעבודה בדהרמה כשאימא שלו נעמדה בתור מאחוריו בקפיטריה, ונראה שבשלוש השנים האחרונות הוא התחמק מכל מגע עם משפחתו. איך אפשר? אני לא יודעת מה אתכם אבל אני הייתי קצת פחות קולית ממנו אם היה נודע לי דבר כזה, לא הייתי יושבת עם רגליים למעלה וקוראת sports illustrated.

האם זה עוד מקרה של "לכל הקאובויים יש תסביך עם האבא"? לדעתי לא. תסתכלו על התמונה הגדולה כאן: אמא של מיילס ואמא של שרלוט עוזבות את בעליהן עם הילדים הקטנים ומתנהגות כאילו שהאי לא היה קיים מעולם, כמה נשים של בכירי דהארמה עשו זאת לדעתכם? האם באמת לצ'אנג לא היה אכפת מבנו? זה לא מה שראינו. לא בפרק הזה כשהוא קורא לו סיפור ולא בסצנת פתיחת העונה כשהוא קם להאכיל אותו. אבל הופעתו של דניאל בצוללת בסוף הפרק והוידיאו מקומי-קון מצביעים על כך שבכירי "מעגל האמון" של הדהארמה ידעו על הטיהור המתקרב ומכיוון שלא יכלו למנוע אותו, הם שלחו את הנשים והילדים להינצל ממנו. ה"הוכחה" שלי לכך היא שאימא של מיילס ידעה שצ'אנג מת מבלי להיות איתו בשום קשר.

לראות מתים זה יותר שווה מלשמוע אותם?

מאיפה מגיע הכישרון של מיילס? ייתכן שהפלאשבק שראינו הוא הפעם הראשונה שמיילס הפך מודע ליכולת שלו וייתכן שזה זמן קצר אחרי הירידה מהאי. אני רואה 2 אפשרויות:

1. חשיפה לאלקטרומגנטיות כתינוק שמיקסמה את עצמה ברגע שהוא יצא מהאי, כמו במקרה של דזמונד במסוק בעונה 4. לפי השיער של אימא של מיילס היא גססה מסרטן והיא לא נראתה מאד מבוגרת, אולי גם זה קשור לחשיפה לחומרים מסוכנים באי.

2. בסרטון ההדרכה של הסחלב צ'אנג משתגע מהאפשרות שהארנבת שחזרה אחורה בזמן תראה את עצמה בהווה כי התוצאות יהיו הרסניות ולא צפויות. והנה מיילס עומד שם ומתבונן בעצמו התינוק וייתכן שיזכה להזדמנות להתקרב עוד יותר. ייתכן שזו אחת התוצאות הלא צפויות וזו הדרך שבה מיילס מקבל את הכישרון שלו: עיקום בזמן כתוצאה מהמפגש עם עצמו, שמאפשר לו חידוד של חוש השמיעה. ואם תחזרו לתיאוריות שלי על יכולת השמיעה המוזרה/סונארית של האחרים מהפרק הקודם אעלה את האפשרות שייתכן שבקרב האחרים הכישרון של מיילס הוא כישור נתון.

אהבתי את הויכוח בן מיילס להרלי על האופן שבו עובד הכישרון של דיבור עם מתים: מיילס צריך גופה והוא שומע את קולה בתוכו כמו הרגשה, ואילו הרלי מקבל את זה דרך דמיון שקם לתחייה בתלת מימד. אצל מיילס אלו רוחות רפאים שיודעות רק את העבר שלהן ואצל הרלי המתים מביאים מסרים מהעתיד או מדברים בשם האי. מיילס עשה מהכישרון שלו כסף והרלי התאשפז בגללו וחשב שהוא משוגע. ההתעקשות של מיילס שזה לא עובד ככה גורמת לי לחשוב שאולי זה באמת לא עובד ככה והרלי לא באמת מדבר עם מתים אלא עם סמוקי שרואה בו ערוץ תקשורת נוח מחוץ לאי.
אתם זוכרים בראשית עונה 4 כשמתיו אבאדון ז"ל בא לבקר את הרלי בבית המשוגעים ושאל אם "הם עדיין חיים?" אז נראה לי שאבאדון מודע לכך שהרלי פוגש את המתים ורצה להשתמש בו כמקור כדי לדעת מי כבר הגיע לדבר איתו ומי לא, כדי להבין מי עדיין חי ואם בכלל. אם הוא לא היה לוקח את היכולת של הרלי ברצינות הוא לא היה בא דווקא אליו ואני מהמרת שהרלי עוד יפתיע אותנו עם היכולת הזאת שתסתבר כחיונית מאד מתישהו.

מיילס נכשל במבחן הפסיכומטרי של האי
הגילויים הענקיים של הפרק קרו דווקא בפלאשבק של מיילס:
למה 3.2 מיליון דולר? כי זה בדיוק כפול ממה שוידמור הציע לו ומיילס תמיד מוכן לעבור צד בשביל כסף. ואולי בזמן שהוא מוחזק כאסיר באי, הוא מתחיל להבין שאכן כדאי לו לעבור קבוצה. אולי הוא מניח שבראם קשור לבן ומנסה לממש את ההצעה באיחור? אני עדיין מתעקשת שאילנה לא עובדת בשביל בן ולא מכירה את בן אחרת כל הסצנה שלה איתו ועם התיבה הכסופה מהשבוע שעבר חסרת משמעות.
אם הבנתי נכון את האודישן של מיילס אז זו הוכחה שוידמור ביים את מציאת האושיאניק815. אז אולי מה שקרה לבחור הזה שהפך לגופה, זה מפגש עם תום פרינדלי, שלקח ממנו את הקבלות כדי להראות אותן למייקל בעונה שעברה. מישהו הבין אחרת?

גילוי ענק נוסף מסתתר בדבריה של נעמי שמסבירה למיילס מדוע היא זקוקה לכשרון שלו לאתר את בן: על האי גרים מספר אנשים מתים, היא אומרת. עונת הזומבים, שלום. ומכיוון שבן אחראי למותם היא מניחה שהם ישמחו לספק מידע שיעזור באיתורו. האם היא מתכוונת למתים מתים כמו השלדים מבור הדהארמה או למתים מהלכים כמו כריסטיאן? ג'ף ג'נסן קידם תיאוריה שבן רצח גם את כריסטיאן וזה מתחיל להיראות הגיוני. אני הייתי מתפרעת עוד יותר ומנחשת שגם כריסטיאן היה מנהיג של האחרים שסרח והודח, אולי המנהיג שלפני וידמור. גם הוא שוטט יותר מדי בעולם האמיתי והקים לעצמו שתי משפחות. בכלל, אני לא רואה ילדים אף פעם במחנה של האחרים וזה גורם לי לחשוב שאין להם יכולת רבייה עוד מזמן ואולי זו מעולם לא הייתה בעיה של האי אלא רק של הקבוצה שלהם. זה גורם להם לרעות בשדות זרים מחוץ לאי ולאמץ/לחטוף ילדים מקבוצות אחרות. אני במקום וידמור הייתי מתאבדת ושולחת את עצמי בארון לאי לראות אם האי בכל זאת יחיה אותי לזכר הימים הטובים שלנו יחד. אולי זה מה שיש בתיבה הכסופה – עוד גופה שרוצה לעשות קאמבק. אולי הגופה של ג'ייקוב.

ולבסוף, בראם, הבחור שהיה על אג'ירה 316 ומסתובב עם אילנה על החוף שואל אנשים מי יודע מה מסתתר בצל הפסל, חוטף את מיילס ב-2004 ומציע לו לשחק בקבוצה הנגדית. אז השאלה הזו היא לא שאלת קוד סתמית. זו שאלת פסיכומטרי שבודקת מי כשיר ללמוד את סודות האי ומי סתם אידיוט. יש שם משהו בצילו של הפסל ואו שזה משהו ענק שעוד לא גילינו, אולי צורה כלשהי שנראית חסרת משמעות למי שלא יודע לקרוא הירוגליפים או שהכוונה לגלגל שבתחתית הבאר. אז אם נחזור לסצנה משבוע שעבר, אילנה חושבת שפרנק בכל זאת יודע משהו על האי כי הוא ברח עם הסירה בלילה לשם, אז היא לוקחת אותו איתם למרות שהוא לא ידע לענות על השאלה.

איזו אימפריה מכה שנית?
אז מי זו הקבוצה הזו, הקבוצה שיודעת יותר, יודעת מספיק כדי לדעת שיש דרך לחזור לאי כבר ב-2004, הרבה לפני שמיס הוקינג עשתה את החישוב? האם הם ניסו לשכנע רק את מיילס או שהם פנו גם לחברי קהנא אחרים? העדויות מצטברות שיש שחקן חדש שטרם הכרנו בזירה אבל חלק עדיין חושבים שזו דהארמה שמנסה לחזור לעניינים ויש לה יתרון תחרותי חדש על האחרים. מלחמת דהראמה והאחרים מתרחשת גם מחוץ לאי כי עובדה שלהוקינג יש שליטה בתחנת דהארמה ישנה מחוץ לאי כרגע. אבל האם דהארמה היו כל כך חזקים במיתולוגיה המצרית ובסודות האי? יש עדויות חלקיות לכך אבל אם זה היה עד כדי כך, אולי הם היו משתפים יותר פעולה עם האחרים למען אינטרס זהה.
בינתיים הברבור נבנה בשטח עוין, בסודיות, מוקף חומות דשא שלימים יהיו הכניסה האחורית להאץ', והאלקטרומגנטיות של המקום כבר גבתה את הקורבן הראשון. לפי מצב הבנייה בסחלב והעובדה שפרארדיי משחק מדען מאן ארבור ופוגש את צ'אנג בגובה עיניים ולא משחק אותה פועל בניין, אז נראה לי שכל זה קורה אחרי סצנת פתיחת העונה שבה הייתה לנו גופה מהסחלב עם דם באף. אהבתי שהרלי היה עד לרגע בו צרבו את המספרים על הברבור ומסתבר שהם היו אקראיים לכאורה, מספר סידורי.
הרלי סיפק את ההפוגה הקומית המובטחת בפרק וגם את המעריצים הגיקים שמחכים למוצא פיו. אהבתי את הרעיון שהוא מנסה לכתוב את התסריט של "האימפריה מכה שנית" ולשלוח את זה ללוקאס עם שיפורים. אהבתי שצ'אנג מאיים עליו להעביר אותו להידרה שינקה חרא של דובים. אבל השורה הכי טובה שלו למיילס: "תן לי טרמפ, זה יעזור להתחממות הגלובלית שעוד לא קרתה אז אולי נוכל למנוע אותה". אגב, שמתם לב ללוגו המדליק על המחברת של הרלי -תפוח על ספרים? התפוח כאן מסמל את הידע של גן העדן-הידע לגבי האי?
יש בטח גיקים גדולים ממני שייכנסו להקבלות בין "האימפריה מכה שנית" לאבודים, אבל כרגע אנחנו בקושי יודעים מי זו האימפריה באבודים, מי רע, מי רע יותר ואם יש בכלל טוב. אני מסכימה שיש כאן רמז שמי שחוזר לכבוש שוב את האי כבר היה שם פעם – כי היא מכה שנית. אבל אולי זו לא הדהארמה אלא משהו קדום יותר. האסוציאציה שלי לאימפריה היא האימפריה המצרית. הלוח שג'ק מוחק אמור להזכיר לנו את זה ושאלת הפסל נקשרת ישירות לזה. בראם לא נראה כמו צאצא פרעוני, אבל מי יודע, אולי הם איזו כת. בינתיים, ההקבלה הבולטת ביותר הוצעה על ידי הרלי עצמו - בין מיילס וצ'אנג ללוק ווידר, אבל צ'אנג רחוק מלהיות הדארת' ויידר של אבודים, זה תפקיד ששמור לג'ייקוב. אם כי צ'אנג עומד לאבד יד ב"תקרית" ולקבל יד תותבת ממש כמו ידידנו דארת'. ויש את העניין של הות' הכוכב הקפוא שבו הסתתרו המורדים עד שהאימפריה גילתה אותם. האם האחרים הם צאצאי מורדים שנושלו מהאימפריה המצרית?
קייט חזרה להיות מעצבנת והיא מסבכת את כולם. ונראה שאפשר להוריד את הרומן עם רוג'ר מהפרק. עכשיו שפיל יודע, אני לא רואה דרך חזרה מההסתבכות הזו עבור סוייר וג'ולייט, אלא אם פרארדיי, ממרומי מעמדו החדש, יתערב באופן בלתי צפוי. מה יהיה עם הדמויות הראשיות לשעבר של הסדרה? מצבן מתדרדר. על ג'ק אני בכלל לא מדברת, נראה לי שהשיחה שלו עם רוג'ר לינוס רק גרמה לרוג'ר לרוץ ישר להוראס ולהבין שכל החדשים מעורבים במזימה, אבל אולי אני לא קוראת טוב קודי דיבור והבעה של אמריקאים. הדבר הכי מעניין שג'ק תרם לנו הפרק זה את הלוח שהוא מחק: ילדי דהארמה לומדים לקרוא הירוגליפים! שימו לב לסימנים בצד השמאלי ביותר של הלוח. בטח אחד המעריצים השרופים כבר יפענח מה זה ההירוגליף הזה שנראה כמו רמזור. ויש שם גם איזה ציור שדומה לגלגל, או יותר נכון לסימן שדומה לגלגל בהירוגליף אנוביס וסמוקי משבוע שעבר וכתוב שזה "מילות אלוהים". הממ.
מבוא ל"משתנה" (חף מספויילרים)

סיום הפרק הוא טיזר ענקי לפרק 14 "המשתנה" כהמשך ישיר של "הקבוע" והוא ממוקד פרארדיי-דזמונד. האם דזמונד הוא המשתנה? מה שברור זה שהפרק הבא מביא לנו את היוצא מן הכלל של הכלל "מה שקרה קרה" ופותח אפשרויות חדשות למה שיקרה, כי זו המשמעות של המילה "משתנה", הוא קרוי כך כי הוא... נתון לשינוי :-)

כששאלו לאן פרארדיי נעלם, אחת ההשערות שלי הייתה שהוא פשוט עלה על הצוללת. אבל זה יותר טוב מזה, הוא הפך לאחד המדענים באן ארבור והוא חוזר לנו עם לוגו של הברבור על החולצה, כחלק מהצוות החדש של אלקטרומגנטיקאים שיוצבו שם בדיוק לקראת "התקרית". בעוד חברינו קיבלו ג'ובים שחורים בדהארמה בגלל שהם שיקרו שהם מחפשי אוצרות וזה לא אפשר להם לטעון ליותר מדי איי.קיו, איך פראדיי, שכנראה שובץ בהתחלה כפועל בסחלב, הצליח לשכנע אותם שהוא מדען? לא יכולה לחכות לראות את הפלאשבק הזה....

תודה ל-Get LOST Podcast על תמונות המסך

3 תגובות:

dadudenator אמר/ה...

Somewhy it doesn't let me write in hebrew, i am yada from lostv, great recap!

sharon1234 אמר/ה...

אחלה סיקור!!

דניאל עבדו אמר/ה...

פששש מעניין ומסקרן!
יש כישרון!
אחלה סיקור!;)