יום שישי, 24 באפריל 2009

ספיישל תיאוריות: האי ונארניה

כדי שיהיה לנו קצת מזון למחשבה בשבוע שבו לא משודר פרק של אבודים, עשיתי פודקאסט קצר של תיאוריות שתוהה מה עוד יכול לקרות לדמויות המרכזיות שלנו עד סוף העונה. עבורכם, כאן בבלוג בעברית, אני רוצה להרחיב קצת על הקשר בין אבודים לנארניה שמוזכר בסוף הפודקאסט.

נתחיל בוידוי: סיפורי נארניה עיצבו את הילדות שלי. ביליתי חצי ממנה בתוך הארון הענק בחדר שלי ממתינה לאריה אסלן. האמנתי בכל ליבי שנארניה קיימת עד לגיל מאד מאוחר, משהו כמו 12. אני חושבת שהאהבה הגדולה שלי לאבודים נבעה מכך שהסדרה ניגנה בדיוק על אותו מיתר ישן שלא פקע, שרוצה למצוא את נארניה. באחד הראיונות האחרונים שהתקיימו עם דיימון לינדלוף, הוא נשאל איזה מכל הספרים שמוזכרים באבודים כדאי לקרוא כדי להבין את הראש של כל הסדרה והוא ענה ללא היסוס "נארניה". לפיכך, אני רוצה לנסות לעמוד על כמה נקודות דמיון עיקריות בין אבודים לנארניה ולהשתמש בזה כקרש קפיצה להבין את הבאות. כמובן שאבודים אינה תעתיק של נארניה ובמידה מסוימת המיתולוגיה והדמויות של אבודים מפותחים יותר מנארניה, אבל נראה שנקודות הציון הגדולות של התמות הסיפוריות מאד מאד דומות למתרחש בנארניה ובואו נראה מה נוכל להפיק מכך.

סיפורי נארניה מתחילים בספר "האריה, המכשפה וארון הבגדים" עם ארבעה ילדים שנשלחים לבית של קרוב משפחה, פרופסור זקן בכפר בימי מלחמת העולם השנייה. הם מגלים את נארניה דרך ארון הבגדים שבסופו יש עצים מושלגים ופנס שמאיר באופק ומסמן את הדרך לעולם אחר. זוהי תחנת הדהארמה the lamp post. את שליט נארניה, האריה אסלן, כולם מכבדים אך איש לא פגש מזה עידן ועידנים, שכן בנארניה שולטת המכשפה הלבנה והיא הופכת את הבוגדים בה לפסלי קרח. לא ברור איפה אסלן, ואנשים מאבדים אמון בקיומו. המקבילה באבודים – ג'ייקוב. אבל בנארניה מסתובבת נבואה בת אלפי שנים שיום אחד יגיעו 2 בני אדם ו-2 בנות חווה ויצילו את נארניה וישיבו את שלטון החופש של אסלן. האם בקרב "האחרים" הסתובבה נבואה כזו או נוצרה מאז שפגשו את לוק והנוסעים בזמן? האם האי זקוק לכך שיצילו אותו או ישחררו אותו מכבליו של איזה כישוף?

בתחילת הסיפור, אחד האחים מפותה על ידי המכשפה הלבנה להציב לאחרים מלכודת ולהביא אותם אליה והילדים מגלים את דבר המלכודת אבל עדיין משתפים פעולה. זהו הסיפור של מייקל המסגיר את חבריו לאחרים בסוף עונה 2. אבל אחרי שפגש את אסלן, אותו אח משנה את עורו והפך לאח טוב שמתגייס למען אחיו. כמו שמייקל מתקן את דרכיו ומקריב את חייו למען חבריו כקווין ג'ונסון. בכלל יש איזו תמה שכל מי שפוגש את אסלן הופך לאדם טוב יותר, וזה יכול להתחבר עם האובססיה של האחרים לקחת אליהם את האנשים הטובים מתוך הניצולים. בזכות הגעתם של הילדים מתחיל המרד הגדול שבסופו אסלן מופיע לעמוד בראש הצבא שנאסף עבורו. האם ג'ייקוב יופיע ויתמוך במאבקם של האבודים או של ג'ון ספציפית? האם החברים של אילנה הם הצבא של ג'ייקוב או צבא הנגד? נארניה מתנהלת לפי חוקים ברורים של קסם עתיק, בדומה ל"חוקים" המוזרים של האחרים.

לכן, בגלל שהמכשפה פיתתה את אחד הילדים יש לה זכות עליו והדרך היחידה לשחרר אותו מידיה זה אם אסלן יתחלף איתו. האריה האמיץ מוסר את עצמו לידי המכשפה, מקריבים אותו קורבן ומתעללים בגופתו אך המזבח נשבר ואסלן נעלם ממנו וקם לתחייה ישו-סטייל. זהותה של המקבילה למכשפה הלבנה באבודים לא לגמרי ברורה, אבל ברור לכולנו שמשהו קרה לג'ייקוב וייתכן שהוא היה קורבן ל"דיל" דומה באי: האם ייתכן שג'ייקוב הפך לבלתי נראה בזמן "התקרית" ולמעשה הקריב את גופו הפיזי למען האבודים שלנו, כדי שיוכלו לחזור להווה למשל? בו זמנית, יש לנו את כריסטיאן ולוק שמקריבים קורבן למען האי וקמים לתחייה.

לאחר הניצחון על שלטון המכשפה, הארבעה מוכתרים למלכים בנארניה ומתבגרים שם אך יום אחד נתקלים בעמדת הפנס ונזכרים מאיפה באו ויוצאים חזרה לעולם האמיתי דרך ארון הבגדים. מסתבר שעברה בקושי שעה בעולם ממנו באו בעוד שבנארניה עברו כעשר שנים. בכלל הזמן בנארניה הוא לא קבוע: לפעמים עוברות אלף שנה בשעה אנושית ולפעמים רק שבוע. כמו באי עם הטיל של דניאל או גופת הרופא, או הקפיצה לשנות ה-70 פתאום. בסוף הספר נרמז שהפרופסור הזקן אשר בביתו הילדים התארחו מכיר את נארניה ואף היה שם. המגיעים לנארניה הם מאותה שושלת משפחתית – כמו כריסטיאן וילדיו ושאר הקשרים המשפחתיים בין האבודים. אך הפרופסור רומז שרק ילדים יכולים להגיע לשם והוא כבר מבוגר מדי, הדלת לנארניה כבר לא פתוחה בפניו ואפשר להגיע לשם רק אם נארניה רוצה אותך. בדיוק כמו האי. אולי הפרופסור, (שמצטייר בהתחלה בטעות כרשע) הוא כמו וידמור שמחפש את הדרך חזרה אך כבר לא יכול לשוב, ואולי זה רמז שנראה גם את הילדים של האבודים – אהרון, ג'יון וקלמנטיין, מגיעים לאי בעתיד, בדיוק כמו שילדי הדהארמה שבו אליו. בעקבות הפרק שבו הכרנו את סבא של ג'ק, אני תוהה אם שושלת שפרד לא קשורה במקרה לבלאק רוק - ממתי בעצם החלה השושלת המשפחתית שמגיעה לאי?

בפעם הבאה שהילדים מגיעים לנארניה זה כעבור שנה, הם נמצאים בתחנת רכבת אבל הם מועברים לנארניה כי המקום קורא להם, מישהו תקע בקרן שמזעיקה אותם בעת צרה, ממש כמו שהאי קורא חזרה לשישיית אושיאניק כי חבריהם בצרה. בנארניה עברו אלפי שנים והם מוצאים את הריסות הארמון בו חיו. הם מכירים את הנסיך כספיאן שאמור להיות שליט נארניה אך מזימות משפחתיות גוזלות ממנו את המלוכה. הם עוזרים לכספיאן לחזור לשלטון, אולי כמו שעוזרים ללוק לעלות לשלטון באבודים, ומשחררים חלק מהאנשים דרך שער שאסלן יוצר על מנת שיעברו לחיות בעולם האמיתי וגם הילדים חוזרים הביתה דרך השער הזה. אנחנו עדיין לא יודעים איך האחרים יצאו מהאי באופן קבוע ללא צוללת. אני לא אתפלא אם יהיה להם שער בין ממדי כזה, כמו שאסלן יוצר, באמצע הג'ונגל, אולי במקדש. אני משערת ש"שער" דומה ישיב את חברינו להווה בסוף העונה.

בספר "אחיינו של הקוסם" אנחנו חוזרים למעשה לאחור ומגלים איך אסלן יצר את נארניה והפיח חיים וקסם בה מנשמת אפו. האם מישהו יצר את האי שלנו, מדעית? הילד הראשון שמגיע לנארניה בטעות הוא הפרופסור הזקן שלנו והוא מעיר בטעות את המכשפה שהורדמה ונשארה להיות אחראית על עולם המתים. מי אמר underworld ולא קיבל? וכך מתחילה היריבות ארוכת השנים. יש בסיפור הזה גם פיתוי בעזרת תפוח קסם כמשל לפרי עץ הדעת, שבאבודים הוא הפיתוי לנצל את משאבי האי והידע שלו, אלקטרומגנטיות וכו'. מעץ התפוח הזה, שחוזר עם הפרופסור לעולם שלו, הוא בונה לבסוף את הארון שמוביל את הילדים לנארניה בספר הראשון. באבודים זה לא עצים אלא מטוסים וארונות קבורה אבל אולי זה אומר שבעונה 6 אנחנו נראה הרבה מאד את כריסטיאן, אולי בצעירותו, ואת הטיסה שבה הוא הגיע לאי לראשונה....זה חייב להיות קשור גם לאדם וחווה שלנו שלדעתי הם דמויות מהעונות המתקדמות יותר, נניח וידמור והוקינג.

באמצע יש עוד כל מני הרפתקאות וקבוצות יצורים שונות צצות שם, בדיוק כמו קבוצות שנמצאות באי או מגיעות אליו, כשבספר האחרון חוזרים רק חלק מהילדים לקרב האחרון שמסמן את קיצה של נארניה. בקרב הזה יש חמור שמתחזה לאסלן ומונחה על ידי קוף שמשכנע את ההמון שהוא מדבר בשם אסלן אבל הוא לא. גם כריסטיאן מדבר בשם ג'ייקוב, האם הוא רמאי שמנצל את העדרו? אסלן האמיתי מופיע בסוף, מקים לתחייה את כל מי שמת ושופט אותם. שופט כמו סמוקי, מקים לתחייה זומבי-ישו-סטייל. אך רוב היצורים שלא היו נאמנים לאסלן חוזרים להיות חיות רגילות וכל הקסם נלקח מנארניה, כאשר המיעוט הנאמן חוזר לעולם האמיתי וזה סופה של נארניה. זה יהיה מקסים אם בסוף עונה 6, האי יהפוך לסתם אי רגיל בפסיפיק נטול קסם ונטול אלקטרומגנטיות, לא?

6 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

יפה!! אהבתי.

Aviran אמר/ה...

לפי דעתי יהיה מגניב אם בסוף מסתבר שהאי הוא בכלל חלק ממצריים העתיקה, ש"התנתק" ממקומו הגיאוגרפי ועבר לים (בדיוק כמו שקרה בפעם האחרונה שהאי נעלם והופיע, רק הפעם ממקום שהוא לא הים...)

עוד מספר נושאים שאני מצפה שייענו בעונה הקרובה:
1. מי היה הנרי גייל המקורי ? (זוכרים שבן התחזה ל"הנרי גייל" בעונה השניה? ובכן ראינו שבאמת מצאו את הגופה שלה, וגם את הבלון הפורח עם הסמיילי שמצוייר עליו. מה הסיפור שלהם?
2. מהי הסיבה האמיתית שבן רצה שמייקל יהרוג את אנה לוסייה? האם הוא רצה רק להפוך אותו לאוייב של חבריו? לפי דעתי הוא רצה שאנה תמות באי, כי אולי יש תפקיד מסויים למתים באי הזה, והוא רצה שאנה לוסייה תהיה אחת מהם.
3. לפי דעתי, בן זוכר טוב מאד את סעיד. וגם את ג'ק קייט וכל השאר. הוא רצה שהם ישארו באי כדי למלא את תפקידם ההיסטורי. בן ר צ ה שסעיד ירה בו. זו הדרך היחידית שהוא יכול היה לעבור ל"עויינים". חוץ מזה, אני מניח שלכל אחד מהם תפקיד מאד גדול בעתידו, שכנראה נראה בקרוב. אז הוא לא שכח כלום, הוא זיהה את סעיד וידע לאורך כל הזמן.
4. בפרק הראשון כשקייט ג'ק וצ'ארלי נכנסים לחלק השבור של המטוס כדי למצוא את מכשיר הקשר, הם מוצאים את הטייס בתא הטייס. הטייס נחטף ע"י "משהו", לאחר זמן מה הוא נתגלה מת על אחד העצים. כנראה שהמשהו הזה היה מפלצת העשן החביבה שלנו שלמדנו לחבב ולהכיר, השאלה היא, למה היא הרגה אותו?
אני מניח שהוא נשפט על משהו, אני מקווה שיחזרו לטפל בנושא הזה. (אני חושב שיש סיכוי לא רע שזה יקרה, השחקן הזה הוא חבר טוב של ג'י ג'י אברהמס, צויין באחת הכתבות שהם אפילו עשו בייחד איזה סרט סטודנטים)
מה אתם חושבים?

כרמל אמר/ה...

בקשר ל-4. סמוקי הרג את הטייס כי הוא לא "אמור" היה להיות שם, פרנק היה אמור להטיס את המטוס. course correction.

Aviran אמר/ה...

אני חושב שזה פשוט מדי בשביל שזו תהיה הסיבה, את חושבת שסמוקי הורג בשביל הCOURSE CORRECTION ? עד עכשיו ראינו שהוא הורג אחרי "משפט". בסה"כ הרבה דברים בעבר לא התאימו לחזון של האי, והאי לא פתר את הבעיות האלו בעצמו. דברים הסתדרו בד"כ בצורה עקיפה.

אגב, לגבי תיאוריית הSTRING והמעבר בזמן, ההסבר שלי לתופעת "דזמונד יכול לשנות דברים" היא שהשילוב של דזמונד עם האי גורם איכשהו לסטייה מסויימת בהסתברויות של התרחישים בין המימדים. הרי על פי תאוריית הקוונטים ישנם אינסוף מימדים עם אינסוף אפשרויות-כנראה שמשהו באי גורם מאפשר לצומת של הסתברויות לקבל עדיפות בהתחברות עם המימד הנוכחי. אנחנו יודעים שצ'ארלי היה אמור למות ודזמונד קשור אליו ישירות (כל ההסתברויות שצ'ארלי יתקל בתרחיש שיוביל למותו התרחשו), לפי דעתי גם לאופן זכייתו של הרלי עם המספר יש קשר לדזמונד. לכן הרלי זכה לתרחישי מזל רע רצופים מחוץ לאי, ותרחישי מזל טוב בתוך האי.

אני מודה שאני לא בקיא למדי בתאוריות הזמן השונות, אבל נראה לי שיש איזשהו קשר בין המקרים.
בזמנו בעונה השלישית חשבתי שאולי גם ה"מתים" הם איזו שהיא וריאציה של הטיול בין מימדים. וג'יקוב אולי תקוע בין מימדים (יש תאוריה שאומרת שהעולם הפיסי שלנו נולד כצורך של העולם הקודם, שהיה כולו רק של תודעה. אני חושב שקראתי איפשהו כתורה עם קשר לבודהיזם. חשבתי שאולי אחד המימדים הללו הוא מימד של תודעה בלבד, מה שמאפשר את הקשר עם המתים)

שרה אמר/ה...

מקסים לגמרי, פתחת לי את הראש. גם אני גדלתי על נרניה. ולא חשבתי עליה לרגע בהקשר של אבודים עד עכשיו :)

אנונימי אמר/ה...

אבירן, אהבתי את הכיוון שלך. רעיון טוב שדזמונד איכשהוא עובר בין המימדים (אם זה מה שהתכוונת.. ;))