יום חמישי, 18 בפברואר 2010

פרק 4 - המחליף

הסצנה הראשונה על האי בפרק מתרחשת מזווית הראייה של המפלצת, כשהיא עוברת בין סוייר לריצ'ארד וכנראה האיש בשחור מחליט מה לעשות. הוא מחליט ללכת אל ריצ'ארד קודם, אך חס על חייו כשריצ'ארד לא מסכים להצטרף אליו, מה שנראה מאוד מוזר, אך הפרט המעניין שאנחנו מגלים הוא שישנם "מועמדים". הדבר הבא שלא-לוק עושה הוא לגייס את סוייר, מועמד אחר.

בן והשקרים

על החוף, בן משקר שוב ומספר שלא-לוק הרג את ג'ייקוב, ואילנה אוספת את האפר שנשאר לאחר שגופתו נשרפה. מעניין אם זה רמז לכך שכמו עוף החול, ג'ייקוב יקום מהאפר שלו. לאחר מכן בהלוויה "הכי מוזרה" שפרנק היה בה, של לוק, בן מתוודה על כך שהוא הרג את לוק, ומודה שלוק היה אדם יותר טוב ממה שהוא אי פעם יוכל להיות. אילנה טוענת גם שהאיש בשחור (המפלצת, לא-לוק) "תקוע" בצורה של ג'ון לוק, מה שמאוד תמוה, כי ראינו בעונה שעברה את אלכס המתה, במחילות של המפלצת, מורה על בן לעשות כל מה שג'ון לוק יגיד לו, וזה קרה אחרי שהאיש בשחור "השתלט" על לוק.

בהמשך אנחנו רואים את לוק מוביל את סוייר בג'ונגל כשילד מיסתורי מופיע בפני לא-לוק, ואומר לו שהוא לא יכול לשבור את החוקים ולהרוג אותו (את מי? ג'ייקוב?), ולא-לוק במפגן שמזכיר את לוק האמיתי עונה לילד, "אל תגיד מה אני לא יכול לעשות!" באותו הזמן סוייר פוגש בריצ'ארד הנמלט, שמנסה לשכנע אותו לבוא למקדש, ומאיים שכל מה שהאיש בשחור רוצה זה את כולם מתים.

מהנקודה הזו סוייר נראה קצת פחות מאמין, ותוך כדי תיאור מהספר "על עכברים ואנשים" (שהיה אחרי התקופה של האיש בשחור) מאיים להרוג את לא-לוק, אך חוזר בו לאחר מונולוג מרשים של לא-לוק. אך עדיין, סוייר למוד ההונאות, ממשיך לפקפק באיש בשחור. לאחר ירידה בסולם שכמעט עולה לסוייר בחייו השניים מגיעים אל חדר חצוב בסלע.

אבן אחת שחורה, אבן אחת לבנה

בחדר אנחנו רואים שוב שני אבנים שחורה ולבנה, ממש כמו בעונה 1 כשמצאו את השלדים אותם לוק כינה כ"אדם וחוה". שני האבנים נחות על מאזניים, כאקט סימבולי למאזן בין השחור והלבן, ולא-לוק זורק את הלבנה (של ג'ייקוב מן הסתם) אל הים. לאחר מכן לא-לוק וסוייר ממשיכים אל תוך מנהרה קצרה שנכנסת אל ההר, ובסופה מתגלה עוד חדר, הפעם עם קצת תשובות.

על קיר החדר חרוטים עשרות שמות הקשורים למספרים, ולא-לוק מגלה שלג'ייקוב יש "עניין" עם מספרים. והנה מתגלה קצת מהמשמעות של המספרים המיסטיים. 4 מייצג את לוק (ג'ון), 8 מייצג את רייס (הוגו), 15 מייצג את פורד (ג'יימס), 16 מייצג את ג'ארה (סעיד), 23 מייצג את שפרד (ג'ק) ו-42 מייצג את קוון (ג'ין או סאן, או אולי אפילו הבת שלהם – ג'י יאון), וכולם מועמדים.

לא-לוק טוען שג'ייקוב התערב בחייהם וניווט אותם בצורה שהם יגיעו אל האי, כי הם מועמדים לרשת את ג'ייקוב ולהגן אל האי, שלפי לא-לוק אינו זקוק להגנה. זה רק אי.... האמנם? לבסוף, לא-לוק מציב בפני סוייר שלוש אפשרויות: 1. לא לעשות כלום, ולראות מה יתפתח, מה שיגרום כנראה לשמו להימחק (ולמות?). 2. לקבל את התפקיד ולהגן על האי. 3. לעזוב יחד עם לא-לוק את האי, ולא להביט לאחור.

ישנה פה הפניה יפה למשל המערה של אפלטון. כמו במשל, האנשים שעל האי מקבלים מציאות מעוותת שמוגשת על ידי ג'ייקוב. הוא גורם להם להאמין בדברים מסויימים בזמן שמה שהם יודעים הוא רק צל של המציאות האמיתית.

לוק - לא איש של אמונה

בקו הזמן החדש, בהבזק למרחב, אנחנו עדים לסיפור של לוק. הוא והלן נראים מאושרים, וחיוך נראה על פניה כשהיא מזכירה את אביו של לוק. נראה במציאות הזו לוק בקשר טוב עם אביו, יש לו גם תמונה של שניהם בקוביה שלו בחברת הארגזים, שהיה גם הסיבה לפרידה של ג'ון והלן (כמו גם המפגש שלהם) בקו זמן המקורי. לכן, מעניין גם מה היא הסיבה בגללה לוק נהיה נכה, היות שאביו הוא זה שזרק אותו מהקומה השמינית.

לוק חוזר לעבודה ומתעמת עם הבוס שלו. בקו זמן המקורי הוא לא הסתיר את העובדה שהוא יוצא לטיול הזה, וזה עוד הבדל, אך כמו על האי, גם פה הוא פוגש את הארלי, רק שהפעם לא כניצול אלא כבוס. כל האירועים האלו גורמים לי לחשוב שהיוצרים מראים לנו שיש לכל אחד איזשהו סוג של גורל, לא משנה אם הוא קשור אל האי או לא. בקו זמן המקורי, אגב, רנדי כנראה עבר לחברת הקופסאות לאחר שבקתת העוף של מר קלאק נפגעה בידי מטאור. מעניין מה הסיבה הפעם, היות שאנחנו יודעים שבקתת העוף עדיין קיימת.

ד"ר ליינוס

לוק נשלח על ידי הארלי אל סוכנות של עובדים זמניים, שם הוא פוגש ברוז, שכמו בקו זמן המקורי גם פה היא חולה בסרטן, והשלימה עם זה. רוז שולחת אותו למשרת מורה מחליף, שם הוא מכיר את מי אם לא – המורה בנג'מין ליינוס, מרצה להיסטוריה של אירופה. שימו לב, בן היה על האי ללא ספק כאשר הפצצה התפוצצה, ורמז עבה יותר מזה לקו זמן חלופי שונה לגמרי, לא נראה לי שנקבל. בין לבין לוק גם מתוודה שהוא לא יצא למסע הרוחני שלו, וכמו בקו זמן המקורי הוא נשלח הביתה, יחד עם מזוודת הסכינים המפוארת.


מהן השאלות המרכזיות שנשארו מהפרק?

*מדוע אילנה לקחה את האפר של ג'ייקוב?
*למה האיש בשחור "תקוע" בצורה של לוק, ולמה אילנה אמרה את זה?
*מי זה הילד המיסתורי, ולמי הוא התכוון שהוא לא יכול להרוג אותו?
*את מי המספר 42 מסמל?
*באיזו דרך באה לידי ביטוי העובדה שהמספרים מתייחסים לאנשים?
*מה טיב היחסים של לוק עם אביו, ואיך הוא נהיה משותק?

4 תגובות:

Nate Brandel אמר/ה...

סיכום טוב.
לדעתי קו הזמן החדש (חדש לנו, הצופים) הוא דרך של ההפקה לומר לנו "עבדנו עליכם". אלא אם כן קו הזמן הקיים יוביל לכך שאכן השינויים שראינו (בון חוזר בלי אחותו החורגת, לוק ביחסי ם טובים עם אביו, הוגו בר-מזל, האי יהיה מתחת לים) אכן יתקיימו. אבל אני לא אוהב את קו הזמן הזה. יותר מידי פתרונות לא אמינים.

לגבי השאלות אנסה להעלות השערות:

*מדוע אילנה לקחה את האפר של ג'ייקוב?
כרמל כתבה שאולי יש כאן רמז ל"עוף החול". אני חשוב שיש כאן יותר משמעות סימבולית, לקבור חלק מהאפר במקום כלשהו. אגב, ג'ייקוב נשרף והפך לאפר ממש מהר.

*למה האיש בשחור "תקוע" בצורה של לוק, ולמה אילנה אמרה את זה?
כנראה שהחל מהרגע שג'ייקוב מת אין לו אפשרות להשתנות יותר חוץ מסמוקי ולוק. לגבי אילנה, עושה רושם שהיא הכוהנת הגדולה של ג'ייקוב ואולי של האי עצמו. היא יודעת הכל פחות או יותר גם אם היא לא מגלה לדמויות האחרות (וגם לנו כצופים) והיא חושפת אותם למידע במנות קטנות מאוד.

*מי זה הילד המיסתורי, ולמי הוא התכוון שהוא לא יכול להרוג אותו?
הילד הוא התגלמות ג'יימס כשהיה קטן. בגלל זה סוייר יכל לראות אותו. מה לעזאזל הוא עושה על האי? אין לי מושג. לא-לוק לא יכול להרוג את ג'יימס כי אסור לו להרוג מועמדים, זה הכלל.

*את מי המספר 42 מסמל?
אני מנחש שמדובר בג'ין, הוא שהה על האי יותר מאשתו. לא מדובר בילדה שלהם משום שילדים הם מחוץ למשוואה. כך גם ארון וכנראה שזו הסיבה שאי אפשר לחוות הריון מלא ולידה על האי כחלק מחוקי המשחק הגדול.

*באיזו דרך באה לידי ביטוי העובדה שהמספרים מתייחסים לאנשים?
לא ידוע אבל אותי יותר מעניינת העובדה שג'ייקוב לחש באוזני דאהרמה את המספרים הללו דווקא אשר יוטבעו על מכסה תחנת הברבור" ובעצם יהיו "המספרים" מחינת הדמויות ומבחינתנו.

*מה טיב היחסים של לוק עם אביו, ואיך הוא נהיה משותק?
יחסים טובים, או לפחות זה מה שהלן (ואנחנו) יודעים.לוק לא ממש דובר אמת כשמדובר בארוסתו אבל לך תדע. יתכן והוא שותק כתוצאה ממפגש לא נעים עם הרצפה כפי שאנחנו מכירים ויתכן והוא פשוט היה קורבן של תאנת דרכים או משהו עם קופסאות משרדיות. כפי שגברת הוקינג אמרה "מה שצריך לקרות -יקרה" כך גם צ'ארלי מת מחנק (טביעה) והיה מת מחנק אם ג'ק לא היה מציל אותו. ההימור שלי הוא שהוא תלה את עצמו בתא המעצר או משהו כזה. בכל מקרה מדובר במשהו שהוא עושה לעצמו וכך גם לוק, הוא לא ניסה לפגוע בעצמו ולכן שותק אלא מישהו גרם לו את זה.

טוב, הרבה תאוריות אבל אין ספק שהפרק הזה עולה על השלושה שלפניו.

שבת שלום,
נתנאל.

Aviran אמר/ה...

עוד משהו מעניין, רשום על הקיר את שם המשפחה של ג'ק- שפרד. יתכן שאבא של ג'ק היה מועמד לפניו, וכאשר גילה שהוא לא האחד הוא חזר מהאי (ואולי בגלל זה נכנס לדכאונות ולסכסוכים עם בנו), יתכן שגם ג'ק הוא לא האחד, כי יש הרי עוד שפרד.. זוכרים? אחות של ג'ק, והבן שלה... אולי בגלל זה אהרון הוא חשוב ? אהרון שפרד...?

אגב, מוזר שקייט לא ברשימה. זוכרים בעונה השניה שבן מוביל את ג'ק, סוייר, הוגו, וקייט עם שק על הראש, ואומר שהם "היו ברשימה" ? האם קייט היתה ברשימה?

Nate Brandel אמר/ה...

לגבי שפרד: אני לא בטוח. נראה לי שהאבא נכנס לדכאונות פשוט כי הוא אלכוהוליסט שאיבד את משרתו (וכנראה גם את הרשיון שלו) אבל יש מצב, זה גם די מסביר את ההדרדרות של ג'ק אחרי שהוא חזר מהאי.

אני לא בטוח שקייט לא ברשימה. המעבר על השמות היה די מהיר. יכול להיות שהיא הובאה לאי כדי לשמש צלע במשולש ג'ק-קייט-סוייר. עכשיו עשית לי חשק לעבור שוב פריים-רחר=פריים על סצינת השמות על הקיר.

שכח ממה ש"האחרים" מכנים "הרשימה של ג'ייקוב" היא לא נמסרה על ידי ג'ייקוב אלא נבחרה על ידי בן שקיבל פירוט מלא על הניצולים מתחנת "הלהבה" וכך ידע שג'ק הוא רופא שיכול לעזור לו עם הגדול בעמוד השדרה. כל השאר היו תפאורה על מנת להוסיף מסתוריות או לחץ על ג'ק. אנחנו יודעים שבן הוא מינפולטור רשע.

sharon1234 אמר/ה...

נתנאל,

*בקשר לאפר - אני נוטה מאוד גם להסכים עם כרמל עם תיאורית עוף החול שלה, היא כבר טוענת את זה מזמן האמת :)

*בקשר לאיש בשחור - אחלה רעיון.

*אני אישית כבר לא יודע מה לחשוב במקרה זה :)

*בקשר לשאר הנקודות - אהבתי מאוד.

אבירן,

אני גם נוטה לחשוב שזה משהו משפחתי, אבל שובינסטי, רק הגברים. פשוט כי שם המשפחה של הנשים הוא בר שינוי.

בקשר לקייט,

אין לי ספק שנקבל על זה תשובה ממש בקרוב.

תודה על התגובות!

נמסטה!