יום רביעי, 17 בפברואר 2010

מחשבות ראשונות על "המחליף"

פרק ענק, המון תשובות. כבר נרמזנו שג'ייקוב הוא לאו דווקא האיש הטוב, שה"לבן" אינו בהכרח הטוב, הרי בנארניה הייתה מכשפה לבנה בתפקיד "הרע". ולפי לוק המזוייף, דווקא הלבן הוא "הגורל" שמאז הנגיעה שלו באדם הוא רק נותן לו להרגיש שבחירתו חופשית אבל בפועל הוא מפעיל עליו כוחות גורל שדוחפים אותו לאי. אפילו פאראדיי נפל בפח הזה של "המשתנים" וסגר מעגל עם גורלו למות באי. אבל מה הסיכון? על מה אלואיז הוקינג הגנה כל כך? יש בכל זאת משהו באי הזה, הוא לא סתם אי. לא בהכרח טוב לאנושות אבל לא סתם, לדעתי. ונראה שלמרות שהם הצליחו לשנות את קו הזמן הם עדיין נתקלים זה בזה, הגורל עדיין מסבך אותם זה בזה, קללת הגורל נותרה עימם גם כשאין אי.

אנחנו חשבנו שג'יקוב והאיש בשחור הם בני אותו דור ושלטו יחד, אבל מהפרק הזה נראה שגם הוא הובא על ידי ג'ייקוב לאי והוא לכוד שם. אולי הוא הראשון שג'ייקוב הביא כי הוא היה צריך נגטיב, האדם צריך את הנחש בגן העדן. הנחש הוא זה שמייצג את הבחירה החופשית ומעודד את חווה לנגוס בתפוח, הנחש הוא זה שרוצה לתת את הידע ולהשתחרר מגן העדן אל העולם שבו אולי שוכחים מי היינו ועובדים קצת יותר קשה אבל אילו הם החיים, החיים בגן עדן מתמשך של אלמוות אינם חיים ראויים. יש לי תחושה שנגלה שג'ייקוב גם הביא לעצמו אישה ואולי אפילו יש לו ילד ממנה, אולי הילד שראינו ושרדף את לוק המזוייף. בכל דור ודור יש מנהיג אחר ולרוב יש מאבק על המנהיגות כמו בין בן לוידמור ויש "חוקים", אבל כרגע מפלצת העשן שלנו מצפצף על כל החוקים. אהבתי את זה שלוק הופך לאיש ציני, התשליל של איש האמונה. אין ניסים וגם האי הזה הוא סתם אי. והלוק המזוייף כנראה יודע את זה ממקור ראשון, כי כל מה שנראה פלאי זה כנראה טכנולוגיה מאד פשוטה ומתעתעת שהוא חש לכוד בתוכה. ובן, האם הוא מתחיל מסלול של גאולה? האם ברגע שג'ייקוב מת הבחירה החופשית חוזרת לכולם ופניהם האמיתיות מתגלות? הרי בן איבד את נשמתו לג'ייקוב כשהאי החייה אותו. האם הוא חופשי כעת מאותם כבלים, כבלי הגורל?

אבל לא נראה לי שזה כל הסיפור. לאי יש חשיבות ואולי גם האיש בשחור לא יודע הכול. אולי בגלל זה קיים קו הזמן השני שבו נראה מה קורה לאנשים כשהאי שקוע. אולי בעוד כמה פרקים גם אנחנו נרצה להגן על האי בכל כוחותינו ואולי נייחל להטבעתו. אולי אין כאן באמת טוב ורע אלא כל אחד חושב שהוא עושה את הטוב ביותר כפי שהוא מבין זאת וכל אחד קצת צודק וקצת טועה.

המספרים שלנו מייצגים את הניצולים שהם מועמדים להיות הג'ייקוב הבא אבל איך מישהו יהפוך להיות מגן האי אם הוא ממש לא מתחבר למשימה? לוק היה היחיד שבאמת היה עושה זאת אבל האם ייתכן שמגן האי לכוד במשימה שלו, בגורל שלו? איזה מן כוחות הוא מקבל כדי שיוכל למשוך לעצמו מחליפים בדור אחר? אולי גם ג'ייקוב היה עייף מלא להזדקן מחיי הנצח והוא המציא לעצמו משחקים באנשים ואולי באמת רצה למות כבר, רצה שיירשו אותו כבר. רצה הביתה. אני מחזקת את הערכתי שבסצנה האחרונה של הסדרה האי ישקע גם בקו הזמן הזה.

מטריד אותי שקייט לא נמצאת בין המועמדים, הרי ג'ייקוב נגע בה גם. ג'ייקוב מגיע מתקופה שבה לא התייחסו לנשים כחשובות וייתכן שהוא הביא את קייט רק כדי לשלוט בסוייר וג'ק ולעשות את המאבק ביניהם מעניין יותר. ולמה אילנה חשבה שפרנק יכול להיות מועמד? ולמה לסעיד והרלי ג'ייקוב הגיע הרבה יותר מאוחר, אחרי שהם כבר היו באי לראשונה ואחרים נבחרו מילדות? שוב, כמו בנארניה, ילדים מדורות שונים נמשכים לארץ הפלאית כי הם נועדו להיות המלכים והגואלים שלה. אבל בניגוד לנארניה אני לא חושבת שהאי הזה הוא מקום טוב בעולם. ואיך בדיוק לוק המזוייף מתכוון לרדת מהאי, לחזור הבייתה אם הוא אדם מדור אחר שכבר שכח את צורתו המקורית? הוא מגייס צבא שנועד להטביע את האי ויש לי תחושה שבשבילו להשתחרר ולחזור הבייתה זה מוות. אולי באמת האי יטבע וכולם ימותו בסוף הסדרה הזו ונשאר רק עם קו הזמן המקביל בתור נחמה.

שימו לב שבקו הזמן המקביל הכל אבל ממש הכל שונה. לוק בקשר טוב עם אבא שלו שמוזמן לחתונה שלו ואולי הוא בכלל לא גנב לו כיליה ולא זה שהפיל אותו מהחלון. סוייר נראה כל כך מאושר במטוס שייתכן שהוא בכלל לא כתב את המכתב הזה בילדות והקשיב לדוד שלו והוא אדם אחר לגמרי שבכלל לא קורא לעצמו סוייר אלא ג'יימס פורד. אל תצפו ששום דבר יהיה זהה. הקו הזה נועד להראות לנו אולי מה קורה כשהבחירות של הדמויות שלנו הן באמת בחירות חופשיות על אף שהגורל מפגיש אותן זו עם זו.

3 תגובות:

Carmel אמר/ה...

זה לא נראה לי הגיוני כי קיבלנו אישור ודאי שאנחנו ב-2007 על האי בעונה שעברה וקו הזמן החלופי מתרחש ב-2004, התאריך על האולטרסאונד של קלייר הוא 22.10.04. אני די בטוחה שלא יהיו יותר מסעות בזמן ופערים מבלבלים, היוצרים מאד בקטע של לפשט עכשיו.

Aviran אמר/ה...

מה שאותי מעניין זה מה מ2 קוי הזמן שאנחנו רואים הוא קודם, לא מבחינת הזמן- אלא מבחינת הגלגולים.
לפי דעתי, יתכן מצב שהפצצה באמת עבדה וגרמה למטוס לא להתרסק, ורק בסוף קרה משהו, בסוף בסוף ההתרחשויות של העולם הזה שבו לא התרסק המטוס, בו נראה מקרה ש"מתקן הכל". הרי במצב של מימדים כאלו, כל "שינוי" יוצר רצף זמן נוסף, חדש. דזמונד הוא היחידי שזוכר הכל מכל הזמנים (בעוד שלשאר זה נותר כמן אינטואיציה, הוא ממש זוכר). אז יתכן שההתרחשות שקורה באי, אכן קרתה אחרי רצף ההתרחשויות שבעולם שבו הפצצה לא פוצצה.

אנונימי אמר/ה...

בפרק 5 בסיבובי הגלגל, רואים שקייט (austen) היא מספר 51. ולא מחוקה!!