יום ראשון, 14 במרץ 2010

אז מה הקשר בין הסיפורים?

סוף העונה החמישית הציב בפנינו שאלה- האם הנסיון לשנות את הזמן על ידי פיצוץ הפצצה ב-77 יצליח? תחילת העונה השישית הציגה, לכאורה, תשובה מעניינת: הצליח ולא הצליח. מאז, אנחנו רואים בכל פרק שני סיפורים; האחד, שממשיך את הסיפור שהכרנו במשך חמש עונות, ובו נסיון שינוי הזמן כשל. בעצם בקו זמן זה מה שקרה קרה, והנסיון לשנות את הזמן בעצם יצר את הזמן שמוכר לנו. בקו הזמן השני, לכאורה, הנסיון הצליח: ואנו מלוים את הגיבורים החל מהנחיתה בשלום של טיסת אושיאניק 815.

זו, בכל אופן, הפרשנות המקובלת לשני קוי הזמן. אני מתכוון להציע פרשנות מעט אחרת.

לפני שאתחיל, אני רק רוצה לציין שהתיאוריה הזו מוזרה, וייתכן מאוד שתעשה לכם כאב ראש קל. ייתכן (מאוד) שהיא תופרך לחלוטין ביום רביעי בבוקר, סיכוי קלוש שבסוף העונה היא תתברר נכונה במאה אחוז*, וכמובן, ייתכנו כל מיני מקרים בין לבין. הקריאה היא על אחריותכם בלבד.

* במקרה והתיאוריה, כולה או חלקה, נכונה, אני רוצה להגיד שהיא לא מבוססת על ספויילרים בשום צורה.

הקדמה

לפני שאכתוב מה לדעתי הקשר בין שני העולמות, בואו נחשוב מה הוא לא. כבר בפרק הראשון התחלנו לשים לב להבדלים בין העולמות, אבל את כולם אפשר להסביר באופן של "אפקט הפרפר", כלומר ששינוי קטן ב-77 יצר הרבה שינויים ב-2004. אבל בפרק "דוקטור ליינוס" קרה משהו חדש: לראשונה, נרמז לגבי משהו שקרה לפני 77 שגם הוא השתנה. זה היה כאשר רוג'ר ליינוס שוחח עם בן על יוזמת דהארמה, ותיאר את החברים בה בהערצה- בקו הזמן המוכר לנו הוא שנא אותם ולא העריך אותם. בנוסף, הוא מתאר את עצמו כאילו טובתו של בן תמיד עמדה לנגד עיניו, מה שגם שונה מאוד מקו הזמן המוכר.

אפשר כמובן לטעון שרוג'ר ליינוס פשוט השתנה במהלך השנים, אבל במקרה כזה הייתי מצפה שהמשפטים יהיו מנוסחים אחרת. אני בהחלט רואה בזה אישור לכך שהסיבה לשוני בין קווי הזמן אינה הפצצה ב-1977, אלא משהו אחר, מוקדם יותר. אבל מה?

הנה עוד כמה נקודות למחשבה:

נקודה ראשונה היא שהיוצרים אמרו שקו הזמן החדש חשוב ומשמעותי, וביקשו שלא נקרא לו "קו הזמן האלטרנטיבי", כי זה יוצר רושם שהוא פחות חשוב. הם אומרים שמה שאנחנו רואים בקו הזמן בו הטיסה לא התרסקה אינו סתם "מה היה קורה אילו" אלא חשוב לעלילה. אני הולך לזרום איתם, ולכן לקו הזמן בו הטיסה התרסקה אקרא להלן "קו הזמן המוכר", ולקו הזמן בו הטיסה נחתה אקרא "קו הזמן החדש".

בנקודה השנייה נזכרתי בעקבות שאלה שאל מעריץ את דיימון וקארלטון, לגבי "אדם וחווה", והאם נקבל תשובה לגביהם. היוצרים ענו שנקבל תשובה, והזכירו שיש להם "תחביב" בסדרה, להראות גופות ורק מאוחר יותר לספר את הסיפור שלהם, למשל "סקלטור"- רוג'ר ליינוס, או גודווין שהופיע כגופה ורק אז כדמות...

התחביב הזה של היוצרים קשור לתחביב גדול יותר שלהם, של לבלבל אותנו לגבי מוקדם ומאוחר, סיבה ותוצאה. הדוגמא הכי טובה היא כמובן הטוויסט ב"מבעד למראה", בו מה שחשבנו שהיה פלאשבק התברר כפלאש-פורוורד. ודוגמא טובה נוספת היא בפרק "ג'י יון", בו מה שחשבנו שהוא פלאש-פורוורד זוגי, התברר כפלאשבק של ג'ין עם פלאש-פורוורד של סאן. ואלו רק שתי דוגמאות לתופעה נרחבת בסדרה, מעין דרך של היוצרים להגיד לנו שהסדר בו אנחנו רואים את הפרטים בעלילה לא בהכרח קשור לסדר הכרונולוגי או הסיבתי.

נגמרו ההקדמות, הנה התיאוריה

יש לנו נטייה טבעית לראות בקו הזמן החדש את קו הזמן ה"אלטרנטיבי", כאילו משהו קרה בקו הזמן שהכרנו ושינה אותו. אבל מה אם שוב אנחנו נופלים באותו פח של היוצרים? מה אם שוב אנחנו מניחים הנחות לא מבוססות לגבי סיבה ותוצאה, ומה קדם למה?

אולי קו הזמן שקרה "קודם", קו הזמן ה"נורמלי", הוא דווקא קו הזמן החדש: כך הדברים קרו. וקו הזמן המוכר הוא ה"אלטרנטיבי", הוא זה שבו דברים שונו.

עדכון (16/03/10): עד כאן הבסיס של התיאוריה. מכאן והלאה אני נותן הסבר אפשרי למה זה כך. חשוב לדעת שברעיון הבסיסי (כלומר מה שהופיע עד שורה זו) אני די בטוח, ובפירוט שלו (מה שיופיע מכאן והלאה) אני פחות בטוח.


כדי
לפרט בדיוק למה אני מתכוון, אני צריך לחזור לפרק "שקיעת החמה":

במהלך הפרק, דוגן מספר לסעיד על חייו ועל איך הגיע לאי. הוא מתאר שהיה איש עסקים, ושיום אחד הוא ובנו היו מעורבים בתאונת דרכים. הוא לא נפגע, אך בנו היה במצב קריטי. בשלב זה הופיע ג'ייקוב והציע לדוגן שבנו יחיה, ובתמורה דוגן יצטרך לעזוב את בנו ואת חייו ולעבור לאי. ואני שואל את עצמי, מה אם המעבר מלהיות איש עסקים ללהיות מגן המקדש על האי לא היה מעבר בין מקומות שונים, אלא בין קווי זמן שונים? מה אם, בעצם, ג'ייקוב העביר את דוגן מקו הזמן החדש לקו הזמן המוכר?

ולמה אני מתעכב לגבי דוגן? כי להזכירכם, כשג'ק פגש את דוגן במקדש ודוגן אמר שהוא עצמו "הובא" לאי, ג'ק שואל למה הוא מתכוון במילה "הובא" ודוגן עונה- "אתה יודע בדיוק למה אני מתכוון". זה רמז לי שעד כמה שידוע לדוגן, הוא וג'ק הגיעו לאי באותה צורה.

הנה מה שאני חושב שעומד לקרות, פחות או יותר: קו הזמן החדש הולך ומתקרב אל קטסטרופה כלשהי, המקבילה של תאונת הדרכים אצל דוגן. בקטסטרופה יהיו כנראה מעורבים רוב הדמויות של טיסת אושיאניק 815, וכן דמויות חשובות נוספות. במהלך הקטסטרופה, ג'ייקוב יופיע ויציע לגיבורים הצעה דומה לזו שהוצעה לדוגן: בואו לאי, בואו לקו הזמן השני (המוכר). בואו לגלם תפקיד בתוכנית הגדולה שלי.

התמורה כנראה דומה למה שהוצע לדוגן: בואו לאי ותצילו אדם יקר לכם (באחד מקווי הזמן). ייתכן גם שדמויות שונות יבחרו לבוא עם ג'ייקוב מסיבות שונות, שקשורות במעשיהן בקו הזמן המוכר. למשל, ייתכן שללוק יאמר שאם יבוא לאי יקבל הוכחה שיש ניסים בעולם, ויזכה ללכת שוב. ייתכן שלקייט יוצע לבוא לאי ובו תוכל סוף סוף להפסיק לברוח, וכן הלאה.

הגיבורים יסכימו, אך בניגוד לדוגן, הם לא יזכו לזכור את הנסיבות בהן קיבלו החלטה זו. כמובן, שאין לי מושג מה הולכת להיות הקטסטרופה, או מה הסיבה של כל דמות להסכים לג'ייקוב, אבל אני אתן דוגמה, תיאורטית לחלוטין, שתתאר את חייו של ג'ק לפי הסדר:

ג'ק חי את חייו עם בנו דיוויד בקו הזמן החדש. בשלב מסויים, ג'ק נקלע יחד עם דיוויד לקטסטרופה. בשלב זה מופיע ג'ייקוב ואומר לג'ק שבנו ינצל וימשיך לחיות בקו הזמן החדש אם ג'ק יבוא איתו לקו הזמן המוכר (מכיוון שזו רק דוגמה, אני בוחר בכוונה בסיפור דומה לשל דוגן, כדי להבהיר את הנקודה). ג'ק אפילו מקבל מג'ייקוב את פרטי התוכנית ומבין את תפקידו. ג'ק עובר לקו הזמן המוכר, כאשר הוא לא זוכר דבר מכל זה, ובעצם חי את חייו מחדש, ובשנת 2004 מגיע לאי. כאן קורות ההתרחשויות של עונות 1-5. בעצם כל הסבל שלו על האי במהלך חמש העונות נובע מבחירה שלו בחייו הקודמים/מקבילים, מה שמזכיר את המשפט שהופיע בחדר 23, בסרטון שטיפת המוח של קארל: אנחנו גורמים לסבל של עצמנו.

בסוף עונה חמש ג'ק מנסה לשנות את העבר בשנת 1977, אך נכשל, ומגיע לשנת 2007. כאן אנחנו ממשיכים בהתרחשויות על האי בקו הזמן המוכר, בעונה 6. לדעתי, הקטסטרופה בקו הזמן החדש תתרחש ממש בפרק האחרון, במקביל להתרחשויות בקו הזמן המוכר שיסיימו את הסיפור. אני יודע שזו תיאוריה קצת מוזרה, אבל מה אתם חושבים?

7 תגובות:

sharon1234 אמר/ה...

וואו. חיברת מצויין את כל הנקודות. חשיבה מצויינת.

רק בעיה אחת יש לי עם תיאוריה. "בקו זמן החדש", דוגן לא נמצא באוסקה. אם כך, ג'ייקוב מביא את הדמויות ממספר קווי זמן? או שאתה חושב שהוא בא לארה"ב לביקור?

נמסטה!

Avinoam MacCutcheon אמר/ה...

לשרון.

שתדע לך שכששמתי לב שדוגן אומר שחי באוסקה (יפן), כמעט זרקתי את התיאוריה לאלפי עזאזל.
אבל אז הבנתי דבר פשוט: הבסיס של התיאוריה הוא שקו הזמן החדש הוא ה"מקורי", הראשון שהתרחש. וכדי להגיע למסקנה הזו אני לא משתמש בפרטים בעלילה, אלא בהכרות שלנו עם הטוויסטים בסדרה.
כל השאר, הפרטים הקטנים, הן השערות. זה לא בהכרח ג'ייקוב שמעביר מקו זמן אחד לשני, והסיפור הוא לא בהכרח כמו הסיפור של דוגן.
בתחושתי האישית 90% שהפרטים הקטנים בתיאוריה (למשל הפרט שציינת) לא נכונים. אבל 90% שהחלק העיקרי בתיאוריה נכון.

ואגב, יש מצב שדוגן נסע עם בנו לביקור בארה"ב כי בנו רצה להבחן לאותו קונסרבטוריון כמו דיוויד... יכול להיות.

Aviran אמר/ה...

ובכן, לא הייתי סומך יותר מדי על מה שרוג'ר אומר היום, כשהוא עם סרטן ובנו מטפל בו. בדומה ללוק, ששיקר לבון- היוצרים אוהבים לבלבל אותנו עם דמויות שמשקרות לנו או לעצמם.
לגבי קוי הזמן, לפי דעתי שתי המציאויות האלו קורות, והן תוצאה אחת של השניה.
לפי דעתי יתכן מצב שבו הפצצה כן התפוצצה > המציאות האלטרנטיבית קרתה ובסופה ג'ייקוב- כמו שהוא תמיד עושה - ניצל את כישוריו כדי לחבל בקו הזמן ולגרום לדמויות לעשות משהו שימנע את הווצרות המציאות הזו. אולי למנוע מהפצצה להתפוצץ למשל > ואז נולדת המציאות בה הפצצה לא מתפוצצת וכולם חשבו שזה לא הצליח.
זוכרים שג'ולייט אמרה "זה כן הצליח!" לפני שמתה? כלומר, זה מה שמיילס אמר שהיא חשבה עליו לפני שהיא מתה...
בקיצור או שהפצצה התפוצצה ואז היתה המציאות נטולת ההתרסקות או בדיוק להיפך, אחרי המציאות שבה הפצצה לא התפוצצה בסוף בסוף קורה משהו שגורם לכל האי הזה לא להתקיים ולבטל הכל.
מה אתם חושבים?

Carmel אמר/ה...
תגובה זו הוסרה על ידי המחבר.
Carmel אמר/ה...

יש עוד מעריצים שחושבים שזה העניין, בדיוק ראיתי את הוידיאו של מר ג'יימס ביוטיוב שדיבר על זה שבפורומים מגלגלים תיאוריה דומה (לא לרמת הפרטים של הדילים של ג'ייקוב). אני דווקא לא מצדדת בה. אנחנו מקבלים רמזים מלוק שהוא מנסה להוביל אותם לקו הזמן החדש ולתת להם מה שהם רוצים. לדעתי הכיוון הוא הפוך. אני חושבת שהאי ישקע והם יתעוררו כמו דזמונד בתוך גוף בקו זמן חדש וטוב, או שקו הזמן שנראה כרגע טוב הולך להתחרבש בענק והמועמדים יצטרכו להציל את האי ולוותר על הגאולה שמצאו בעולם ההוא בשביל שלמות העולם הלא מושלם שלהם בזמן המוכר. אני חושבת שמתי שהוא הם יהיו מודעים לשני הזמנים והבחירה בין הטוב האישי לטוב העולמי תהיה קשה מנשוא.

yael אמר/ה...

תיאוריה מעניינת ביותר, אם כי אני לא בטוחה שאני מסכימה איתה: אם בקו הזמן החדש ג'ייקוב "סוגר" עם ג'ק, לצורך העניין, שהוא יגיע לאי בקו זמן המוכר לנן, מדוע גם בקו הזמן הזה הם נפגשים וג'ייקוב נוגע בו?
וגם, אולי זה לא ממש קשור אבל ג'ייקוב נוגע בדמויות שונות בזמנים שונים לגמרי בחיים: קייט וסוייר בתור ילדים, ג'ק לפני טיסת אושיאניק 815, הרלי וסעיד אחרי החזרה של "שישיית אושיאניק" וכו'. הדברים האלה לא סותרים את התיאוריה, אבל הייתי שמחה לדעת מה אתה חושב על ההשתלבות שלהם בתוכה?

אנונימי אמר/ה...

אתמול היה הפרק הכי טוב מזה זמן רב!!