יום רביעי, 24 במרץ 2010

תגובה ראשונית על אב איטרנו

זהו הפרק הטוב ביותר בסדרה, עקף מימין בדהרה את פרקי דזמונד האהובים עלי ונתן את התשובות שחיכינו להן כמה שנים טובות ואשר הגדירו את המטרה הסופית של הסדרה: למנוע מסמוקי לצאת מהאי זה למנוע מהרוע להשתלח בעולם בחופשיות. אני שמחה לראות שהייתי בכיוון. כבר מפרק ארבע התחלתי לחשוש שהעולם המקסים שאנחנו רואים בפלאש הצידה כשהאי שקוע הוא רק אחיזת עיניים וכשנגדיל את צמצם המצלמה נגלה שזה רע מאד. הדימוי של האי כפקק היה מדהים, האי הוא לא מקום – הוא פונקציה. הוא מה שמונע מהעולם להפוך לגיהינום עלי אדמות. ואולי כמו שכבר חשדתי, החיים הטובים של הניצולים הם תגמול של השטן בעולם של רוע על כך שעזרו לו להשתחרר.

האי השקוע בים הוא כמו הפקק שנפל לתוך הבקבוק ואיפשר לרוע לצאת, זה נצחונו האולטימטיבי של סמוקי ולא ברור איך הוא עשה זאת, אבל עכשיו יש סיבה ממש טובה לשמור על האי כדי להציל את העולם. ואנחנו מבינים שמישהו בדהארמה ידע את זה גם, כי זו הסיבה שלחצו על הכפתור ב"ברבור" - היה פחד שהאי כולו יתפוצץ ואז סמוקי ישתחרר לעולם. עמודי הסונאר מוכיחים שהם ידעו היטב מי הוא סמוקי, ואולי לג'ייקוב הייתה אינטראקציה עם הוראס שבנה לו את הבקתה. וגם וידמור יודע את זה, כי הוא בא מוכן. מסתמן שזה ידע שהיה גם לריצ'ארד אבל הוא כל הזמן בסתר ליבו התכחש אליו כנראה והאמין עדיין שהוא בגיהינום.

אם כי מסתמנת גם אפשרות אחרת לגבי קו הזמן המקביל.

אם המטרה היא רק לרסן את השטן, ג'ייקוב לא היה משקיע כל כך הרבה משאבים בלמשוך אנשים לאי ולהוכיח משהו לשטן על טיבו של הטבע האנושי. האם יכול להיות שסמוקי השתכנע מתישהו? שהיה באי אדם שהנטייה הבסיסית שלו לא הייתה לחטא ושאי אפשר היה לתמרן אותו דרך רצונותיו העמוקים ביותר, והשטן נסוג, חידש את אמונו בטבע האנושי ולא היה עוד צורך באי והוא שקע, וכולם חיו באושר ובעושר בעולם המקביל? והרשו לי להתפרע עוד יותר, האם האדם הזה היה רוז או ברנרד שבפלאש של פיצוץ ג'אגהד שהעיף את המועמדים לעתיד, הועפו מאד מאד מאד אחורה ומתו כאדם וחווה, באושר, ובלי לשחק עם השטן? טוב, אני סתם מתפרעת, בואו נחזור לפרק.

איפה היה נסטור קרבונל עד עכשיו ולמה לא נתנו לו לשחק קודם? מרגש, מדהים, הפלאשבק שלו חיכינו יותר מכל הראה לנו איך ריצ'ארד הגיע להיות עבד על הבלק רוק ושהספינה נכנסה בפסל ושברה אותו ונסחפה עם גל ענק לאמצע הג'ונגל. אני מודה שבחלק הראשון של הפרק הייתי מבולבלת מאד ולא ידעתי למי להאמין והיוצרים שיחקו איתנו ועם התיאוריות שיש לנו כבר כמה שנים מאד יפה. כשריצ'ארד אמר שהאי הוא גיהינום וכולם מתים הייתי קצת בהלם כי זו תיאוריה שנשללה מזמן על ידי היוצרים וגם, אם שישיית אושיאניק הייתה מתה, איך היא יצאה מהאי וחיה בעולם שלוש שנים? מהר מאד הובהר שריצ'ארד בכעסו חזר להאמין במה שאמר לו סמוקי כשניסה לתמרן אותו להרוג את ג'ייקוב אך עכשיו ברור שהאמת היא הסיפור של ג'ייקוב על הפקק.

בנוסף, הבנו את טבעה של הבדיחה הפרטית על האבן הלבנה, ונראה לי שהמערה היא אכן ביתו של סמוקי כי האבן הייתה בחזקתו, שם הוא מחזיק את רשימת המועמדים שהוא עצמו רודף ומוחק כדי שלא יהיה מחליף לג'ייקוב. ושיוכל לצאת. הדבר היחיד שלא הצלחתי להבין זה איך סעיד לא הצליח להרוג אותו על פי אותן ההנחיות שאיתן כן ניתן להרוג את גיי'קוב. ונראה לי שההוראה לנעוץ בו את הפגיון בטרם ידבר אינה טכנית אלא בגלל כוח השכנוע. למה את ג'ייקוב ניתן להרוג כאחד האדם ואת סמוקי לא?

ג'ייקוב מתנהג כמו ישות אלוהית, שנותנת לאדם להושיע את עצמו בעצמו ומאמינה באינסטינקט הבסיסי של הנשמה הזכה שלו, שלא ילך אחרי הייצר הרע. זה היה מקסים שהוא לא חשב אפילו על האפשרות של להתערב לטובה בעידן ההוא. גם ביהדות יש תפיסה כזו לגבי אלוהים שיש בו באמת משהו ניטראלי שלא לוקח צדדים והוא מטפח גם את הרע וגם את הטוב באותה המידה. אפשר לראות את זה בסיבה שמלכתחילה יש נחש בגן העדן, או בפרשנות הקבלית למגילת אסתר שבה אחשווראש משול למלך מלכי המלכים והמן ומרדכי חביבים עליו באותה המידה, ועליהם להכריע זה את זה בכוחות עצמם. אלו הם החוקים ויש חוקים.

שש בש עם השטן

בגלל זה גיבורי אבודים הם אנשים שיש בהם רוע, הם הכירו רוע, כי אי אפשר לפקד על הפקק שאוטם את הרוע בתמימות, זו איכות שצריך להכיר מבפנים ולשחק איתה אבל עדיין שהטוב בנפשך יהיה חזק יותר. מהבחינה הזו סוייר הכי מתאים להחליף את ג'ייקוב ולא בכדי הקדים את הפרק הזה פרק מראה הפוכה של סוייר: הוא היחיד שיכול לשחק שש בש עם השטן, ולבחור ברגע האחרון להיות שוטר. נראה לי שג'ייקוב התחיל לחפש מועמדים להחלפה רק כשהוא הבין שסמוקי מנסה להרוג אותו ועלול להצליח. אנחנו רואים שהוא כן הלך והתערב בעולם כדי להביא את המועמדים לאי או חזרה לאי, אבל נראה לי שהמגע שלו שונה כשהוא בכוונה של לתת מתנה ואף אחד מהם לא קיבל ממנו משהו, רק הכוונה לאי ואולי הגנה מפני מוות בטרם עת.

בעקבות כל זאת יש לי שאלה חדשה ותיאוריה חדשה מעניינת. השאלה היא, מי הוא סמוקי? הוא כל הזמן טוען שהוא היה בנאדם, שהייתה לו אימא, שהוא כלוא בתפקיד שלו.. האם הוא משקר כל הזמן כדי לתמרן את אנשיו כמו ששיקר לריצ'ארד ועטה את דמות אשתו כדי לעשות עליו מניפולציה? (כמו שבן אמר פעם לג'ולייט שהוא מוצא במה אנשים מושקעים רגשית ומנצל את זה. זה לגמרי שיטת השטן. ועכשיו אחרי הפלאשבק של ריצ'ארד גם ברור למה ריצ'ארד התעניין בבן אחרי שראה את אימו המתה, הוא נזכר איך ראה את אשתו והבין שאולי הילד חשוף למניפולציות של האיש בשחור).

האם סמוקי הוא באמת שטן, ישות מיתית, ולכן הוא משקר בקשר לאימא ולבגידה ולאובדן כדי ליצור הזדהות עם מי שהוא מדבר איתו באותו הרגע, או שמא יש לו סיפור יותר מעניין והוא אדם לשעבר, ילד לאימא משוגעת, שכמו בסרטי האימה הנוצריים סטייל "אות משמיים", הוא התגלמות האנטי כרייסט, 666 כזה, שנחטף לאי בעודו קטן ונכלא בו כדי שלא יביא לסוף העולם? נקווה שגם לאיש בשחור יהיה פלאש בק ואולי גם הוא וג'ייקוב הם אנשים רגילים שגורלם היה לגלם תפקיד שטן ומשיח שכזה. למרות שאני שונאת את תיאוריות "אהרון הוא..." אני מתחילה לחשוב על אהרון ו-וולט כשני מועמדים לגלם את הג'ייקוב והאיש בשחור של הדור הבא, אבל כמו בסרטי האימה הנוצריים אני חושבת שדווקא הילד הבלונדיני יהיה השטן בהתגלמותו.

אני נזכרת בחלום של קייט שקלייר אומרת לה בשום אופן לא להביא את אהרון לאי. ומה ראה ריצ'ארד מלקין שכל כך הבעית אותו, שהילד שבבטנה הוא האנטי כרייסט? אני מזכירה לכם שבקו הזמן המקביל אהרון עוד לא נולד ואולי שומרים לנו את ההפתעה הזאת לאחד הפרקים הקרובים. אולי הבלגן האמיתי של פלישת הרוע לעולם מתחיל כשאהרון נולד ביקום המקביל. זה מסביר גם מדוע חטפו את קלייר בעונה הראשונה והזריקו לה תרופה ששומרת עליהם מפני "המחלה" שאנחנו יודעים עכשיו שטבעה הוא הידבקות ברוע.

אבל זו לא התיאוריה החדשה המעניינת שהתכוונתי אליה, זה במאמר מוסגר. התיאוריה שצצה לי במהלך הפרק היא לגבי החיבור בין העולמות המקבילים: הרגע הזה שבו ריצ'ארד בהתחלה לא ראה את אשתו המתה לצדו ונזקק לתיווך של הרלי דמה להקבלה בין העולמות. הם משני צידי המראה והם שקופים לנו. אבל בכוח האמונה והאהבה, זה לוקח טיפה זמן, הרבה אמונה ואהבה, ואנחנו רואים ושומעים ומרגישים והגבול מתמוסס. האם זהו המפתח?

2 תגובות:

Unknown אמר/ה...

שאלה בקשר לשייכות המערה לסמוקי - אם זה נכון, והיא באמת שלו והוא מוחק שמות של מועמדים - למה לדעתך השם של מיילס מופיע מחוק על הקיר? מה גרם לו להפסיק להיות מועמד פוטנציאלי?

Carmel אמר/ה...

עוד לא הבנתי מה הקריטריון למועמד... אין לי מושג, אני צריכה לחשוב על שהערות בנושא. אולי בגלל שהראש שלו נשאר בכסף ושהוא אל במאת דואג לאחרים רק הולך עם הזרם, הוא לא טיפוס מנהיגותי, הוא לא גאל את עצמו למרות המפגש עם פייר צ'אנג