יום חמישי, 18 במרץ 2010

מחשבות שלי על "Recon"

ההבדל בין סוייר בשני קווי הזמן, או יותר נכון, ההבדל בין "סוייר" לבין ג'יימס פורד, מזכיר לי עיקרון שקיים במספר דתות (בינהן היהדות והנצרות): ייתכן מאוד שכל אדם נולד עם יכולות מסויימות, טובות ורעות, אבל מה לעשות עם אותן יכולות- זו כבר בחירה שלו. אם, למשל, נולדת עם אובססיה לתקוע סכין בבשר ולראות דם תוכל להיות רוצח- ומצד שני תוכל להיות רופא מנתח, או קצב, ויסלחו לי הצמחונים. ואם נולדת עם יכולת טובה לשקר- תוכל להיות נוכל, ותוכל להיות שוטר סמוי שלוכד נוכלים.

אבל העניין הוא שנראה שבפלאש-הצידה שקריו של ג'יימס פורד פשוט לא עובדים: אווה לא מאמינה לו, מיילס לא מאמין לו, שארלוט לא מאמינה לו... איפשהו אני מעדיף את "סוייר" על ג'יימס פורד. הוא שקרן יותר טוב, ורק בתור סוייר הוא היה יכול למצוא את הטוב שבו ולהפוך ל"לה-פלור". ג'יימס פורד אמנם טוב מלכתחילה, אבל תקוע במקום. הוא לא שוטר מצויין, הוא כנראה בינוני. הוא אפילו מראה סימנים שהוא עומד להדרדר מטה מבחינה מוסרית, בעקבות האובססיביות לנקמה. ההרגשה שבסופו של דבר סוייר הנוכל עדיף על ג'יימס פורד השוטר, מזכירה לי עוד מושג ביהדות- במקום שבעלי תשובה עומדים, צדיקים גמורים אינם יכולים לעמוד.

הגילוי שבקו זמן זה ג'יימס שוטר גם מאיר באור חדש את התנהגותו בפרק "אל איי אקס"- הוא הזהיר את הרלי מאנשי הונאה לא בתור איש הונאה, אלא בתור שוטר שחוקר מקרי הונאה. מאוחר יותר, במעלית עם קייט ואנשי האבטחה, הוא הבין בדיוק את מה שנאמר בקשר, ונתן לקייט לברוח בכל מקרה. גם כן שוטר. כנראה שכשהוא לא בתפקיד, נשאר בג'יימס משהו "שובב", שמאפשר לאסירה נמלטת לברוח, ונראה משועשע מכל העניין. יותר מתאים לנוכל לאפשר לפושע אחר לברוח, מתוך "אחוות נוכלים"...

משום מה, אני מאוד חושד במיילס בפרק זה. נראה שהוא כועס על ג'יימס לא רק בגלל שג'יימס מסתיר ממנו דברים. נראה לי שדווקא השקרן הוא מיילס, שגם בקו הזמן המוכר אינו צדיק גדול. האם מיילס זיהה את השם אנתוני קופר? האם מיילס נשלח על ידי מישהו להוציא מידע על ג'יימס? האם מיילס השתמש בשארלוט כדי לגלות דברים על ג'יימס? ייתכן מאוד שכן, לדעתי מיילס שלח את שארלוט למשימה מאוד ספציפית, והשאלות שלה והחיטוטים שלה באים כדי לענות על שאלה זו. השאלה היא כנראה מה המטרה הסודית של ג'יימס. שארלוט דוחה את בקשת הסליחה של ג'יימס לא בגלל שנפגעה, אלא בגלל שהמשימה שלה הסתיימה.

אז מיילס מסדר לג'יימס פגישה עיוורת עם שארלוט, שעובדת יחד עם אביו של מיילס, פייר צ'אנג, במוזיאון. זה אמנם חצי משפט שנזרק אבל הוא סקרן אותי מאוד. בשבוע שעבר גילינו שבקו הזמן הזה בן ואביו הספיקו להיות על האי ולעזוב. זה אומר שמתישהו בסוף שנות ה-60 עד אמצע ה-70, האי עדיין היה קיים. סביר מאוד להניח שגם שארלוט, מיילס ופייר צ'אנג בילו עליו זמן מה. יכול להיות שגם כאן, הזכרונות מהאי הם מה שמניע את שארלוט במחקר שלה. (האם למיילס יש יכולות מיוחדות גם בקו זמן זה?).

אפשר להסתכל על קווי הזמן כמו על האות Y. כלומר היה קו זמן אחד ובנקודה מסויימת הוא התפצל לשניים. (מי שקרא את התיאוריה שלי מלפני כמה ימים, מתבקש להתעלם ממנה כרגע...). השאלה היא מה נקודת הפיצול ומה הסיבה. שאלה מעניינת היא , אם כן, מה קורה לכל המסע בזמן? נגיד שהפיצול בין שני קווי הזמן הוא בשנת 77. בשנת 74 סוייר/לה-פלור מגיע לדהארמה מהעתיד, משנת 2004. הבעייה היא שהוא מגיע מעתיד אפשרי אחד. אז בקו הזמן של הפלאש הצידה, האם סוייר היה בדהארמה של שנת 74 או לא?

גם אם נגיד שהפיצול מתרחש בשנת 72, למשל, כדי להמנע מבעיה זו- מה עם ההגעה של לוק והחבורה לשנת 54? אותה בעיה. ולמה אני אומר את כל זה? כי אם נניח שההגעה של סוייר בכל זאת קרתה, למרות שהיא רק מעתיד אפשרי אחד, נקבל סיבה מעניינית לסקרנות של מיילס לגבי ג'יימס. יכול להיות שאביו של מיילס פגש את ג'יימס ואמר למיילס שג'יימס מאוד מזכיר לו מישהו מהאי, רק שהוא נראה בדיוק באותו גיל... אם התפיסה הזו נכונה, יכול להיות שאנחנו מתקרבים להבנה כלשהי לגבי הקשר בין הזמנים.

למרות שלפני שני פרקים סעיד לא הצליח להרוג את האיש בשחור, האיש בשחור אומר בפרק זה "אני לא רוצה למות", במה שנראה כרגע הכי כן שלו עד כה. אז כנראה שכן ניתן להרוג אותו, השאלה היא איך? מה סעיד עשה לא נכון, ובן עשה נכון?

סעיד נראה מרוחק, ונראה שמה שדוגן דיבר עליו הולך ומתגשם. הפירוש שלי למה שקורה לסעיד וקרה לקלייר, הוא שהם מאבדים מוטיבציה, עניין בחיים ותחושה של זמן, ולמעשה נשאר רק דבר אחד שמניע אותם: במקרה של קלייר זה אהרון, במקרה של סעיד זו כנראה נדיה. האיש בשחור כנראה צריך "למתוח את הקפיץ" של סעיד וקלייר מידי פעם, לגרום להם להיות כועסים, קנאים ומלאי נקמה, כדי שתהיה להם מוטיבציה לעשות משהו. אחרת, הם הופכים לאדישים ופשוט ישבו בלי לזוז, כמו סעיד.

הטכניקה של סוייר בפרק זה היא פשוט לומר את האמת: הוא אומר את האמת לזואי, למרות שלדעתי עלה עליה מההתחלה, כי היא שקרנית די גרועה (לא יודע כמה צופים הופתעו מה"טוויסט"). הוא אומר את האמת לווידמור, ואז אומר את האמת לאיש בשחור. האירוניה היא שלא נראה שסוייר באמת סומך על איש חוץ מעל עצמו, ולא בונה על כך שהאיש בשחור או ווידמור יעמדו במילתם. לי די ברור שגם ווידמור לא סומך במאה אחוז על סוייר. השאלה היחידה היא כמה האיש בשחור סומך על סוייר?

הסיפור החושפני של האיש בשחור לקייט: אני לא יודע כמה לסמוך עליו, אבל נניח שמאמינים לו. האם האיש בשחור הוא דמות מוכרת לנו, וזה רמז? הדמויות היחידות שמוכרות לנו שהייתה להם אמא משוגעת הן לוק (שבכלל לא גדל איתה), פאראדיי, ואהרון עצמו. לא הייתי רוצה שיתברר שאחד מהם הוא האיש בשחור. לי נראה שפשוט קיבלנו מידע על האיש בשחור, ועל חייו האנושיים, אבל את הדמות עצמה לא פגשנו לפני כן.

מה נמצא בתא הסגור בצוללת? קודם כל, לדעתי זה לא מה אלא מי. הפעם הקודמת שראינו את ווידמור הייתה בבית החולים, לאחר שדזמונד נפצע, בלילה שלפני טיסה 316. אנחנו נמצאים מספר ימים לאחר מכן. יכול להיות שממש לאחר בית החולים ווידמור יצא לדרכו בצוללת, כשהוא לא שוכח לקחת איתו את מי ש"האי עדיין לא סיים איתו", את מי ש"החוקים לא חלים לגביו", אדם שגורלו של ווידמור קשור בגורלו- דזמונד היום.

5 תגובות:

Carmel אמר/ה...

אד אוהבת את הניתוח היהודי. החלק על מיילס ושרלוט קצת קונספירטיבי מדי...

Avinoam MacCutcheon אמר/ה...

תראי, כתוב בצד "זה המקום להביע דיעה ולתת חופש למחשבות המטורפות ביותר". אז זה מה שעשיתי :-)

התיאוריה על זה שמיילס שלח את שארלוט לרגל, ושהוא עושה את זה כי צ'אנג זוכר את סוייר מ-74, זו התפרעות, אני מסכים.

אבל אנחנו כן צריכים לשאול את עצמנו מתי בדיוק נמצא הפיצול בין קווי הזמן, ומה קורה עם מסע בזמן לעבר שלפני הפיצול.

Unknown אמר/ה...

האמת כשראינו את הפרק אתמול, גם לנו עברה תחושה דומה -
כששארלוט מחפשת חולצה במגירה זה נראה שהיא מחפשת את התיק על "סוייר" והיא נראית מאוד מרוצה למצוא אותו, ומיילס הוא שסידר את הדייט הזה.

מיילס בעצמו מחטט לפורד בחיים ועוקב אחרי האשראי שלו, וזה לא ברור למה.

אם הדהארמה היו על האי גם בקו זמן הזה, אבל ניצולי 815 לא הגיעו אליו מעולם, ייתכן שד"ר צ'אנג לא הורה על פינוי האי בשנות השבעים - ושארלוט ומיילס יכלו להכיר על האי כילדים???

אנונימי אמר/ה...

שארלוט בהחלט לא הייתה תמימה אז, ללא ספק היא רצתה לחפש מידע על ג'יימס. לגבי זה שמיילס שלח אותה, אני לא בטוח... בכל מקרה פרק מאכזב, נקווה ששבוע הבא יפצה.

sharon1234 אמר/ה...

אני אישית חושב שמיילס לא שלח את שארלוט, למרות הקשר המחשיד שלהם כילדי דהארמה.

גם אני אהבתי את הניתוח היהודי :)