יום חמישי, 8 באפריל 2010

פרק 11 – בעושר ואושר (או: חבורת ווידמור)

עוד אחד מפרקי דזמונד המצויינים, הנותן לנו מבט מעניין על אופיו של ההבזק למרחב. זהו הפרק הראשון העונה שמתמקד כמעט כולו בהבזק למרחב, אך לדעתי, הוא לא היה הראשון בסדרה (פרטים בהמשך). אנחנו עדים גם לחזרתם של כמה דמויות, ביניהן שתיים מעניינות ביותר: דניאל פאראדיי (או בשמו החדש - דן ווידמור), ואלואיז הוקינג, אימו (שכעת היא אלואיז ווידמור). קיבלנו גם די אישור לכך שהקו זמן המקורי הוא אכן המקורי (לכן, לא עוד מרכאות).

אני מניח שזו הסיבה שאתה יד ימינו של הבוס, ואני הנהג -- ג'ורג' מינקובסקי

ההבזק למרחב מתחיל בשדה התעופה, שם דזמונד פוגש את הארלי וקלייר, אך לא חווה שום דבר משמעותי. ג'ורג' מינקובסקי, שהיה קצין הקישור של הקהנה בקו זמן המקורי, גם כאן עובד בשביל אותו הבוס, הפעם כנהג לימוזינה. הוא מסיע את דזמונד אל המשרד של הבוס, שמתגלה כלא אחר מאשר צ'ארלס ווידמור.

הסצנה בתוך המשרד רוויה בהפניות למציאות המקורית, והגדולה שבהן היא לסצנה המפורסמת בה דזמונד לא היה ראוי לוויסקי מק'קאצ'ן, ואילו הפעם הוא בלתי ניתן להחלפה, ומרים עם צ'ארלס כוסית לחיים. במשרד של צ'ארלס יש ספינה, הפניה למסע של דזמונד, ואולי רמז למשהו גדול יותר, כמו גם תמונה של מאזניים עם שתי אבנים – שחורה ולבנה, הפניה למאבק במציאות המקורית על האי.

בתור איש אמונו של ווידמור, דזמונד נשלח לפגוש את נגן הבאס של "דרייב-שאפט", שאמור היה לנגן עם בנו של ווידמור (למישהו היה ספק שבנו יהיה דניאל, כמו בקו זמן המקורי?), והיה די ברור שבקרוב נראה את צ'ארלי. צ'ארלי חושף בפנינו רובד חדש ומיסתורי של שני קווי הזמן (או שאולי יותר משניים?), ואחרי שהוא מפגין חוסר איכפתיות גמור בנוגע לגורלו, ופשוט עובר במרכז כביש סואן, מתרחשת שיחה מאוד מעניינת בינו לבין דזמונד, "החסיד של ווידמור". צ'ארלי מספר לו על חווית סף המוות שהוא חווה במטוס, ומה שגרם לו לראות בחורה בלונדינית (קלייר?) שהוא הכיר ואהב בחיים אחרים.

אני יכול להראות לך על מה אני מדבר, או שתצא מהמכונית -- צ'ארלי פייס

ללא ספק ראינו שהמוות משחק תפקיד בסדרה, עכשיו אנחנו מקבלים אישור לכך שחוויה קרובה למוות מקבלת גם משמעות. עכשיו אולי מה שג'ולייט אמרה, דרך מיילס, לאחר מותה, מקבל משמעות. זה אומר לנו שהעניין דו-כיווני, וכמו צ'ארלי שחווה מבט למציאות השנייה, כך גם ג'ולייט, רגעים לפני מותה. זה אולי גם אומר לנו שמיילס יכול לשחק תפקיד משמעותי (ולא למות בקרוב כמו שחשבתי), והוא "יקרא" את מחשבותיהם של כמה מהמתים על האי.

אחרי שכבר חשבנו שנראה את "דרייב-שאפט" בהופעה, צ'ארלי מנסה לגרום לדזמונד להיות "מאמין" וגורם לרכב להתהפך אל תוך הנהר. בזמן שדמונד מנסה להציל את צ'ארלי, צ'ארלי נראה רגוע, ושם את ידו על החלון בתנוחה שמזכירה לדזמונד (וגם לנו) משהו. דזמונד המום, אך חוזר לניסיון הצלת צ'ארלי, ובניגוד לסצנה המפורסמת בה צ'ארלי מת, הפעם דזמונד מציל אותו מטביעה.

האירוע הזה כנראה מתחיל להסיר מחסום במוחו של דזמונד, מחסום שעוד חלק ממנו נופל בסריקת ה-MRI, מכשיר הדמיית תהודה מגנטית. לפני שהוא נכנס אל תוך המכשיר דזמונד מקבל לחצן מצוקה, והוא נראה קצת מבולבל כשהאח מזכיר את המילה "לחצן" (באנגלית גם כפתור), ואולי הוא מקבל כאן עוד הד מדזמונד המקורי. בתוך המכשיר נראה שדזמונד מתחיל להיזכר בקו זמן המקורי, דרך אירוע הטביעה של צ'ארלי, והשם שהיה רשום לו על היד – פני, והוא "לוחץ על הכפתור" כשהוא נכנס לפאניקה כתוצאה מכך.

אני רוצה שתפסיק -- אלואיז ווידמור

דזמונד מתחיל להבין שמשהו קורה, והולך לחפש את צ'ארלי, שבעצמו לא יודע מי זו פני, ונראה שהוא לא מתכוון לבוא לנגן יחד עם ווידמור ג'וניור. כתוצאה מכך דזמונד נשלח אל אישתו של ווידמור (שוב, היה די ברור שזו תהיה אלואיז) כדי לבשר לה באופן אישי את הבשורה, וג'ורג' מזהיר את דזמונד מפניה, אך נראה שלמה שקרה אחר כך אף אחד לא יכל להתכונן.

למרות שאלואיז נראית קצת מבוהלת כשהיא רואה את דזמונד לראשונה, וכבר פה חשדתי במשהו, היא מגיבה די בחביבות לבשורה, ונפרדת מדזמונד בחיוך ובאמירה המפורסמת, "מה שקרה, קרה." ואז קצת מסתבכים העניינים, דזמונד שומע את שמה של פני (מילטון?) ברשימת מוזמנים, ומנסה לחקור, אך אלואיז לוקחת אותו לשיחה. לאחר שהיא אומרת לא להפסיק, וזו "הפרה", היא פתאום חוזרת להיות אלואיז של עונה 3, זו שיודעת הכל. היא גם אומרת לדזמונד שהוא השיג מה שרצה, את האישור של צ'ארלס ווידמור, ומסיימת בכך שהוא אינו מוכן. מאיפה היא יודעת את כל זה? ויותר מכך, למה נראה שצ'ארלס ווידמור לא מודע למה שהיא יודעת? אני אנסה לענות על זה בהמשך.

שם משפחתה של פני הוא הפניה לסופר ג'ון מילטון, שכתב את הפואמה "גן העדן האבוד", העוסקת בסיפור נפילת האדם: השטן המפתה את אדם וחוה, והגירוש מגן העדן. מטרתו של מילטון, על פי דבריו בספר הראשון, היא "להצדיק את דרכיו של האל לבני אדם" והוא התייחס לסתירה בין הידיעה המוחלטת של האל לבין הבחירה החופשית של האדם.

אתה מאמין באהבה ממבט ראשון, מר יום? -- דן ווידמור

כשדזמונד בדרכו לעזוב דן מגיע, כעת מוזיקאי ולא פיזיקאי, וחושף בפנינו רובד חדש, האהבה. מסתבר שבדומה לקבוע שדזמונד היה צריך בפרק בעונה 4 כדי שהתודעה של ההווה שלו תחזור לזמן המקורי שלה, כך האדם אותו אוהבים מאפשר לתודעה של האנשים להיזכר באירועי קו הזמן המקורי. דניאל מתאר בחורה ג'ינג'ית שהוא ראה במוזיאון (שארלוט), ומסביר שהוא הרגיש שהוא הכיר אותה כבר. באותו הלילה התודעה של קו הזמן המקורי "נכנסה" בדניאל, והוא כתב דברים המתאימים לאדם שלמד פיזיקה כל חייו (כמו דניאל המקורי).


דניאל גם מתאר בפני דזמונד את אירועי התקרית, ולא ברור עד כמה הוא באמת מודע לפיצוץ הפצצה (היות גם שהיא התפוצצה, או לא, אחרי שהוא מת). אך הוא מודע לכך שהדברים השתנו, ותודעת הפיזיקאי שבו מתחילה לחבר את הנקודות, מה שאולי מרמז שהוא יהיה חלק חשוב בהמשך אירועי ההבזק למרחב. דניאל טוען שהמציאות זו לא המציאות המקורית, ומסיבה כלשהיא הם שינו דברים.


נפגשנו בעבר? -- פני מילטון

דניאל נותן לבסוף מידע חשוב לדזמונד, ומנחה אותו אל פני, אחותו למחצה (צ'ארלס הוא ההורה המשותף לשניהם). דזמונד פוגש את פני באותו איצטדיון בו הוא נפגש עם ג'ק בקו זמן המקורי, וממש לפני כן, פני בעצמה באה לפגוש את דזמונד, לפני שהוא יצא לשייט שהוביל אותו אל האי. המפגש הזה משנה משהו בדזמונד, וברגע שהוא נוגע בפני, נראה שהמחסום בין שני קווי הזמן הוסר סופית ממוחו, וזה אולי חלק מהסיבה שהוא "מיוחד", לפי דניאל שאמר זאת בקו זמן המקורי.

כמו שטענתי לפני העונה, ובתחילת הטור, דזמונד כבר חווה מעבר תודעתי לעולם מקביל שכזה, אבל כנראה לעולם אחר מזה שבפרק "הבזקים אל מול עייניך". ייתכן (זהירות! תיאוריה מופרכת בפתח) שיש אינסוף עולמות כאלה, אך אירועי התקרית גרמו לשני קווי הזמן הספציפיים האלו להיקשר בצורה כלשהיא, והתודעה (רק התודעה, לא הגוף!) המקורית של הניצולים קפצה לעולם החלופי הזה. ייתכן גם שכתוצאה מהמפגש של דזמונד עם אנרגיה אלקטרומגנטית הוא מסוגל לראות את שני העולמות, ואנחנו אולי מקבלים רמז לכך אחרי הפגישה עם פני, כשדזמונד מבקש מג'ורג' את רשימת הנוסעים בטיסת אושיאניק. אולי הוא זה שיחזיר את התודעה של הניצולים חזרה אל קו הזמן המקורי, והם יתעוררו במקום בו ראינו אותם בתחילת העונה. אבל זה רק הצד של ההבזק למרחב, נראה שבקו זמן המקורי לדזמונד יש ייעוד אחר.

הבאתי אותך חזרה אל האי -- צ'ארלס ווידמור

בקו זמן המקורי דזמונד מתעורר כדי לגלות שהוא על האי, והתגובה הראשונית שלו היא לנסות להרוג את ווידמור, שמגיב במשפט שדזמונד כבר שמע בחייו, "האי לא גמר איתך עדיין". בזמן שמכינים את דזמונד לקראת ניסוי לא ידוע, ג'ין עובר ליד קופסאת עץ גדולה, שמתגלה כמחולל אנרגיה אלקטרומגנית ענקי. כאשר ג'ין מגיע אל חדר הבקרה מתרחשת תקלה, ואחד העובדים שהיה בטעות בתוך המתקן בזמן הפעלתו פשוט ניצלה, כנראה בגלל מכשיר מתכתי שהחזיק בידו.

בדומה לבדיקה במכשיר ה-MRI, דזמונד נשאל עם יש עליו דברים מתכתיים, ולאחר שהוא נקשר לכסא ווידמור מתנצל בפני דזמונד, ומסביר לו שאם הוא לא יעזור להם, כל מי שהם אוהבים יאבדו לנצח, כמו שהוא אמר לג'ין בפרק הקודם. הדלת נסגרת, ולפני שהניסוי מתחיל ווידמור מסביר לג'ין שדזמונד הוא היחידי שחווה ושרד אירוע אלקטרומגנטי רב-עוצמה, והוא חייב לוודא שהוא יכול לעשות זאת שוב ("או שכולנו נמות"), ודזמונד אכן עושה זאת.

דזמונד הוא כנראה "נשק יום הדין" כנגד המפלצת. ייתכן שהמטען בתוך הגדר של דהארמה, שעכשיו מקיפה גם את אי ההידרה, הוא אלקטרומגנטי, וכדי להשמיד את המפלצת צריך מטען חזק בהרבה, או משהו דומה, ודזמונד הוא האמצעי היחידי להפעיל אותו. בכל מקרה, ברגע הזה (עם או בלי קשר) המחסום יורד גם במוחו של דזמונד המקורי, והוא הופך ל"מר שיתוף-פעולה", כנראה כתוצאה ממה שהוא רואה בעולם החלופי.

מתי מתחילים? -- דזמונד יום

למרות שמדובר לא רק בקווי זמן שונים, אלא גם בהפרש של 3 שנים, אני חושד שירידת המחסום בקו זמן הזה קשורה לקו זמן השני. פה זה קרה כתוצאה מהשדה האלקטרומגנטי שדזמונד היה בו, ולדעתי העובדה שהוא חווה זאת בעבר, אחרי קריסת הברבור, תרמה לכך. אם זה לא היה קורה, הנגיעה שלו בפני, כמו גם מה שהוא חווה עם צ'ארלי ובתוך מכשיר ה-MRI, לא היו גורמים לתוצאה כזו, וזה שילוב של כל האירועים יחדיו. בנוסף, גם ההערה של דזמונד בנוגע לזמן שעבר גורמת לי לחשוב שזה אירוע דומה למה שהוא חווה בעבר, עם אותם חוקים, אולי חוץ מהקטע שהוא חוזר עירום...

בסופו של הפרק מגיע סעיד, יחד עם תסרוקת מוזרה, כנראה לזומבים לא איכפת מהפריזורה. הוא הורג שניים מהמלווים של דזמונד, אך חס על זואי, כנראה ליוצרים יש עוד תוכניות בשבילה. בדיוק שנראה שהולך להיות מאבק בין שני "הגנרלים" של שני הצדדים, דזמונד נעתר בקלות לבקשת סעיד להצטרף אליו, ומבקש ממנו להוביל את הדרך. האם דזמונד קיבל הארה "ג'ייקובית" בעקבות הניסוי, והוא יודע בדיוק מה עליו לעשות? עוד לא ברור כרגע.

אופי התנהגותו של דזמונד כשהמחסום מוסר מתודעתו בשני קווי הזמן גורם לי לחשוב שאלואיז כבר עשתה זאת לפניו, אולי בעזרת דניאל, אולי זה קרה לה במקרה כשהיא היתה על האי. תמיד היה נראה שהיא יודעת קצת יותר ממה שהיא צריכה, ולמרות ההערה שלה בעונה הקודמת שהיא כבר לא יודעת מה יקרה, אני חושב שהיא יודעת הרבה. בפרק הזה היה נראה שהיא כבר מודעת לדזמונד, ולמרות שלא פגשה בו בקו זמן החלופי מעולם, היא נראתה די מבוהלת שהיא ראתה אותו לראשונה. יותר מזה, אולי היא הסכימה להקריב את דניאל רק כי היא ידעה שבעולם אחר הוא מוזיקאי וחי, והיא פוחדת שגורלו יהיה כמו בקו זמן המקורי.

מפורסם גם בשרון TV ובאתר של הוט ב-YNET.

2 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

פשש
אהבתי

אנונימי אמר/ה...

as of Episode 11 Lock and Desmond are the only pepole on the island that seem to have an idea of what going on all the rest are being lead by SOMEONE from the two or more SIDES
what if saeid let Zoe live becouse Lock needs her to do what she came for?