יום רביעי, 12 במאי 2010

מחשבות על "מעבר לים"

וואו. פרק נפלא שהלך למקור הכי רחוק של התשובות שנקבל, ככל הנראה. ועדיין מצליח לייצר שאלות חדשות שכבר לא ייענו, כמה מעצבן. היוצרים הילכו כאן על חבל דק של לתת תשובות חשובות ולחבר אותנו למוטיבציות הראשוניות של הדמויות, אבל להשאיר לנו עוד הרבה מאד לטחון אחרי שהסדרה תגמר. ואני נרגשת מעניין אדם וחווה פחות ממה שחשבתי. די מהר בתחילת הפרק הבנתי שזו תהיה "האם" שגם את שמה מעולם לא ידענו, דווקא הזהות של השלד השני הייתה הפתעה.

אפשר להתחיל ב"אמרתי לכם" פולני? ידעתי שיש שם אישה. אם או אהובה, אישה שעומדת בין השניים הללו ואולי היא זו שקבעה את החוקים. זה היה ברור שסדרה שהתעסקה כל כך באבות תישלט בסוף על ידי אם. ואולי לעולם לא נדע מאיפה האם הזאת באה. היא לא הייתה אנושית כי היה לה את הכוח לייצר את "החוקים" ולהפוך את ג'ייקוב לבן אלמוות, וייתכן שהיא גם לא יכלה למות כי היא הודתה לאיש בשחור שרצח אותה עם פגיון בלב. יותר מכל היא מזכירה לי את אלואיז הוקינג. אולי אלואיז היא גלגול שלה.

קסמו של הפגיון מגיע ככל הנראה מהאנרגיה האלקטרומגנטית. ועכשיו ברור למה את ג'ייקוב אפשר היה להרוג עם הפגיון הזה, הוא היה בן אלמוות אבל אנושי. האיש בשחור לא יכול למות כי הוא כבר מת, הוא נשלח דרך "המקור" וחזר בתור מפלצת העשן אבל כבר אין לו צורה אנושית באמת, הוא לא שיקר כשאמר לריצ'ארד שגיי'קוב גזל ממנו את צורתו האנושית, הוא עובד מתוך המוטיבציות של האיש בשחור, הוא עיוות בסיסי שלו שהוא יותר גרוע ממוות, וכמו נחש, סמוקי השיל את הצורה האנושית המקורית של האח מעליו תחילה. ואולי הוא לא מבין עדיין, כמו ילד קטן, שכמפלצת עשן כעת הוא באמת לא יכול לעזוב את האי לעולם. שלא משנה מה יעשה וגם אם יהרוג את כ-ו-ל-ם, הוא לא יכול לצאת מהאי. הגאולה היחידה שלו היא בכיוון ההפוך, להיכנס חזה למעמקי האדמה, לאור שמתחת, שממנו נולד סמוקי. אני אחזור לזה עוד מעט.

ג'ייקוב, כמו כל נביא תנכ"י, לא רצה לקחת עליו את המשימה שהגיעה עם כוס קידוש, רפרנס ברור לישו. זה מכשיר אותנו לכך שכל אחד מהמועמדים שנותרו ולא ממש רואים בזה את משימת חייהם ייקחו עליהם את המשימה בסוף. זה מתחיל להיות ברור שהממשיך של ג'ייקוב יהיה ג'ק שפרד, אולי השם שלו בנה אותו לכך מלכתחילה. ואני אומרת מתחילת העונה שבסוף העונה האי ישקע, ויהיה שם שחרור של כוח אלקטרומגנטי ו/או געשי שיחבר חזרה בין שני העולמות, אבל עכשיו אני רואה גם איך נגיע לזה. לא סתם הראו לנו את המקור הזה. ג'ק, בעזרת דזמונד, יגיע למקור. היחסים המורכבים בין ג'ייקוב לאחיו דומים נורא ליחסים בין ג'ק לסוייר וללוק כל אחד בדרכו. וקייט היא החווה העומדת ביניהם. יקרה משהו שם, הם יכנסו לתוך האור הזה. ואולי ג'ק יעשה בשביל ג'ייקוב תיקון, יכניס חזרה את סמוקי למקור האור, יחזיר אותו מהאופל. כל הזמן חשבנו שצריך מחליף גם לטוב וגם לרע אבל בפרק הזה גילינו שצריך רק אחד כדי לשמור על האי. רק טוב, יש רק אור. רע הוא העדר אור, צל של אור. הוא לא היה חייב להיווצר. האור (ג'ייקוב) הוא שיצר, הטיל, את הצל הזה. ומחליפו יכול למלא חזרה את החלל הזה שהוא סמוקי, באור. כשזה יקרה, לא יהיה עוד צורך באי. הפקק ישקע ויהיה סוף טוב לאבודים. זו התחזית שלי.

האם-האלה הזו, יש בה טוב וגם רע ואולי היא מעבר לטוב ורע, היא במקום שבו המטרה מקדשת את האמצעים, אם יש בכלל מקום כזה. עצבן אותי שאנחנו עדיין לא יודעים ואולי לא נדע לעולם איך קראו לאיש בשחור. אולי לא קראו לו. לרוע אין שם, "זה שלא נוקבים בשמו" כמו בהארי פוטר. אבל אני אקרא לו עשוי. כי כמו בתנ"ך הוא נולד אחרי יעקב, וכמו בתנ"ך עשוי לא היה רע, הוא היה איש שטח עם כוונות טובות, תקראו שוב את הסיפור שלו, הוא לא עשה דבר רע, זה יעקב שתחמן אותו כל הזמן. הרע הוא קורבן של הנסיבות, הוא רע בעל כורחו והוא יכול להיגאל על ידי היתוך מחדש עם הטוב. כשיעקב נלחם עם המלאך וקיבל את שמו כישראל, המדרש אומר שהטמיע בתוכו את האיכויות של עשיו גם כן ולכן יכל לפגוש אותו. טוב ורע אינם נפרדים, מקומם יחד בתוך האנושי. ג'ק, האיש שמתקן הכול, יביא את זה למקור האור ויעשה את התיקון הסופי הגדול הזה של הסדרה.

זוכרים את המחשבה המטורפת שלי שבאולטרה סאונד של קלייר בעולם הצידי יש תאומים? מה אם בעולם הצידי קלייר יולדת את אהרון ועוד אחד ויש לשניים הללו תפקיד באי? עשיו/סמוקי כבר יצר אנאלוגיה ברורה בין קלייר לאימא המשוגעת שלו. ואולי מי שישאר עם ג'ק לשמור על האי לא תהיה קייט אלא אחותו קלייר ושוב יהיו אלו שני אחים שמסתובבים באי עם אהרון שאולי יובא לאי ויהיה הדור הבא של שומר האי...?

עשיו, כמו הרלי, מסוגל לראות מתים. בגלל זה הוא רואה גם את ג'ייקוב הילד מופיע בפניו. אבל גם סוייר ראה את הילד. וזה פותח אפשרויות מעניינות לגבי הסמוקי הבא והקונפליקט הסופי, אם בכלל יהיה מחליף לסמוקי. אבל אם לא יקרה התיקון הגדול שאני מדברת עליו, סוייר וג'ק יישארו באי בתור זוג אויבים שאחד מנסה לעזוב ואחד מבין כמה חשוב שיישארו....והרלי? מצטערת אבל הלרלי כבר אין סיפור ובפרקים האחרונים גם אין לו ממש תפקיד כבר. החולצה האדומה הזו נמצאת שם עליו כבר הרבה זמן. אני צופה את מותו בפינאלה.

מה שמעניין ואולי עוד נמשיך לתהות על כך, זה מה שקרה אחר כך, אחרי הפרק הזה. איך גיי'קוב הרגיש בפעם הראשונה שעשיו החל להופיע בפניו כהתגלמות של מפלצת העשן והמשיך באותה המשימה בדיוק? האם ג'ייקוב גילה מאוחר יותר על מה הוא מגן בדיוק והבין מדוע חשוב להשאיר את המפלצת באי או שהוא סחב איתו את האשמה על מה שעשה לאחיו, על יצירת הרוע, ומשימת חייו הפכה לאזן את הרוע? האם המקור הזה עדיין נראה כך ונראה אותו כך בסדרה או, כמו שציון נאנוס אמר לי בשיחת המוקדם-מדי-בבוקר-אחרי-צפייה-בפרק, אולי המקדש נבנה סביבו והוא נמצא מתחת למעיין במקדש? האיש בשחור לא הספיק לבנות את הגלגל שאיתו יוצאים מהאי. האם הוא המשיך מאוחר יותר בתור המפלצת או נתן את הידע בידי הדורות הבאים של האנשים שנקלעו לאי? ואולי בג'ייקוב חל שינוי מסוים, והוא זה שהמשיך לבנות? הרי אנחנו יודעים שג'ייקוב כן יצא מהאי, מתי הוא הבין שזה חשוב להמשיך להביא אנשים לאי ומדוע? אם הוא האמין שאנשים הם רעים כפי שאמרה לו אמו והוכיח לו אחיו שחי אתם, מה גרם לו לשנות את דעתו ולהתחיל להביא אותם לאי לחפש מחליף מביניהם?

טוף, עד כאן להפעם...

8 תגובות:

rotem102 אמר/ה...

עשו נולד לפני יעקוב (נראה לי שפספסת כמה שיעורי תנך....
ויעקוב תופס בעקב עשיו
וגם יעקוב היה מעודף על אמו רבקה
לא כמו סמוקי שמועדף בברר על אמו.

Unknown אמר/ה...

אני לא קראתי את שאר הפוסטים שלך לכן אני לא יודע אם כבר כתבת את זה או לא ולמרות שזה קשור לפרקים הקודמים... לדעתי מה שעומד לקרואת זה שווימור ינסה להרוג את העשן ע"י פיצוץ אלקטרו-מגנטי (הפיצוץ יפגע בו כמו הגדרות) והוא צריך את דזמונד בתור פיתיון או מי שיפעיל את הפיצוץ.

Carmel אמר/ה...

רותם, נכון יש כמה ענייני "מראה הפוכה" בין עקב לעשיו שלנו אבל זה לא משנה את טבע היחסים ביניהם ואת חוסר המוחלטות של טוב ורע לגביהם. תקרא שוב את הקטע הזה בתנ"ך ותמצא לי דבר אחד רע שעשיו עשה. אחד. אצל יעקב תמצא 2-3 רעים מאד. ועדיין הוא הטוב שלנו, ממנו יצא העם. מעניין לא?

Avinoam MacCutcheon אמר/ה...

לגבי יעקב ועשו, חשוב לציין שבתקופה בה נכתב התנ"ך, ערמומיות נחשבה לתכונה חיובית. אצל האבות זה מתבטא בעיקר אצל אברהם ויעקב, שהם ערמומיים לא קטנים.

רוב הרוע שמיוחס לעשו בא מהמדרשים המאוחרים יותר.
האירוע הזכור לגבי עשו הוא שויתר על הבכורה- קצת כמו שסמוקי ויתר מראש על התפקיד שאמו החורגת ניסתה להעביר אליו

אנונימי אמר/ה...

haw did the mother kiled evrybody?
maybe she's a smoky herself
Flocke is not bad as we think he is if jacob never sent him down that light he could be a GOOD GUY

מודה אני מכור לאבודים אמר/ה...

האמת שהיה פרק מעולה ,
פרק בלי "אקשן" אבל בהחלט פרק נוגע ללב , אני חייב לציין שראיתי אותו וממש התרגשתי ...

כרמל , יש לא פרשנים לאבודים אני חייב לציין שאת ממש כותבת מעולה , רואים שיש לך המון תובנות , אני לא בהכרח מסכים אתך לגבי התיאוריה של סוף הסדרה ,
אני ממש מסכים אתך - האי כנראה ישקע ויירד לעד למצולות האוקיינוס.
אבל אני לא סבור שיש לעשיו או סמוקי דרך חזרה אם הוא יעבור בחזרה דרך המקור - האור , אלא נראה לי יותר שסופו אכן קשור לדזמונד ולפיצוץ אלקטרומגנטי ענק שאכן בעקבתיו 2 העולמות ייפגשו בחזרה , כמו הפיצוץ של פצצת האטום שגרמה לפירוד בהתחלה ..

Unknown אמר/ה...

שאלה חובבנית,
הקטע שראינו כשקייט וג'ק גילו את השלדים, נראה כבר בעונות הקודמות אני כמעט בטוח. אבל אני לא זוכר את עניין האבנים ואת זה שלוק אמר "אדם וחוה" תעשו לי סדר....

אנונימי אמר/ה...

כרמלית מה קרה לוידיאו שפעם היית עושה???

ושנית - יש כל כך הרבה סיפורים שפתחו ולא התקרבו לסגור אותם וחבל. יש אנשים שנטשו את הסדרה בגלל זה. במקום לפתוח ולפתוח היה צריך להתמקד קצת יותר או לפחות לסגור עכשיו לקראת הסוף.