יום שני, 24 במאי 2010

תגובה ראשונית לסוף

האבודים נמצאו אבל נראה שהמעריצים נותרו אבודים כעת. פרק הסיום הרגיש קצת כמו הסדרה כולה עבורי: אהבתי מאד את הדרך, שנאתי את הסיום. התרגשתי, בכיתי בייחוד כשאהרון נולד וכשסוייר וג'ולייט נפגשו. אבל לטוויסט הזה לא ציפיתי: המציאות המקבילה היא עולם המעבר, עולם הביניים בדרך לגן עדן? היוצרים ממש צחקו עלינו, על התיאוריות שהיו לנו בעבר על האי, הם פשוט מימשו את זה במציאות המקבילה. ג'אגהד לא יצרה את המציאות המקבילה, כמו שדניאל תכנן, למיטב הבנתי. פשוט אחרי שהם מתו, כל אחד בזמן שלו - ומתישהו אחרי שנים רבות גם הרלי וסוייר וכל מי שלא ראינו מת, מת מתישהו (כמו שכריסטיאן אמר "אין בדיוק עכשיו, או כאן") - ואז הם הגיעו לעולם המעבר שבו הם עוברים תיקון לדמות שלהם. בדיוק מה שחשבנו שהם עושים על האי כל השנים הללו. זה היה עולם שבו הם בחרו קצת אחרת ומי שסיים את התיקון "התעורר" וידע אבל שמר את זה בסוד מהאחרים. נראה שמלבד אלואיז גם ברנרד (ורוז) ידע. ועד שלא משלימים את התיקון הזה הם לא מוכנים לעבור הלאה, בגלל זה אנה לוסיה לא הייתה מוכנה. ואלואיז חשבה שדמונד לא מוכן אבל הוא היה מוכן, והוא הבין, והוא הלך להעיר את כל מי שרלוונטי, את כל מי שחשב שיש לו משהו לא פתור, אבל הגיע הזמן לזוז הלאה.

בגלל זה חוויית כמעט מוות במציאות המקבילה היא ממשק מגע עם האי, "החיים האמיתיים" מהם באו. והם שיחקו כאן הפוך על הפוך - אנחנו חושבים שכשאנחנו נולדים בעולם אנחנו לא זוכרים את חיינו הקודמים כנשמה. פה הם הציגו זאת כך שבעולם המעבר אנחנו לא זוכרים את חיינו האמיתיים בעולם ונאלצים לעבור אותם שוב בתקווה שהפעם נבחר אחרת ורק אחרי התיקון נתפלג לגיהנום/גן עדן (אם יהיה תיקון). כל אחד קיבל בעולם הזה את מה שהוא רצה לפתור - לראות את נדיה מאושרת, להתחתן עם הלן, להיות אבא טוב לאלכס וכו'. וכשהאיש בשחור הבטיח לכולם שיתן להם את מבוקשם הוא לגמרי התכוון לזה, הוא רצה להמית אותם ושם הם כבר יעברו דרך כל מה שהם צריכים ורוצים.

אנחנו מבינים שהעולם המקביל הוא עולם מעבר לזמן גם מהשיחה בין הרלי לבן מחוץ לכנסיה (אגב זו אותה כנסיה שמתחתיה יש את תחנת הפנס), אנחנו מבינים שהם שלטו באי זמן רב אחר כך והיה כיף. ואולי הרלי איפשר לאי להיות גלוי, ואולי סוייר קייט וקלייר באו לבקר בחופשות. ומה עם משולש האהבה? בגן עדן קייט עם ג'ק אבל הם השאירו את זה פתוח שבמציאות אחרי שהם ניצלו מהאי אולי קייט וסוייר, ששניהם איבדו את אהוביהם, חיו יחד? זה היה פתון מתוחכם להשאיר אותה עם שניהם. אני מזכירה לכם שעדיין יש לנו 20 דקות של עלילה לקבל במתנה מהיוצרים על הדיווידי של עונה 6 ואני בטוחה שזה מה שנראה שם.

אבל פ'ר? לא אוהבת את הסיום. אני מבינה שזה סיום מתאים לעניין של המציאות המקבילה אבל זה מחורבן וכמעט כל מעריץ של אבודים חשב על טוויסט יותר מעניין בעיני. אפילו תאוריות כמו "העולם בלופ" או כל פתרון שכרוך במסע בזמן ופיזיקת קוונטים היו נאים יותר בעיני אבל הסיום היה מיינסטרימי ונוצרי, לא בשבילנו המעריצים הכבדים. בכנות, בא לי לראות עכשיו מחדש את כל 5 העונות הראשונות ואיזה 3 פרקים נבחרים מעונה 6 ופשוט להתעלם מכל השאר. לא אכפת לי תשובות, אשיב אותן לעצמי, יהיה לי יותר כיף לעשות פודקאסטים של מילוי חורים עם דברים שלא מסתדרים בעונות קודמות, ויש הרבה כאלה. זה יעסיק אותי עוד שנה שלמה, לא? וזה יותר מעניין מהסיום עצמו, לא אכפת לי, הדרך עדיין הייתה קסומה. ואולי זה ככה בחיים, הדברים יפים יותר כשהם פתוחים והניסיון לסתום/לפתור אותם, ליפול לאפשרות אחרת מתוך רבות, הוא סוג של מוות קטן.

הדבר היחיד הגאוני והמתבקש הוא סצינת הסיום הסודית, זו שאולי מתיו פוקס ידע תמיד מה יהיה בה כמו שאמר לעיתים בראיונות, זו שהמפיקים ידעו שהם רוצים לסיים בה את הסדרה מהרגע שנוצרה - ג'ק, באותו מקום שבו הוא התעורר, עוצם עין וסוגר מעגל עם העין שנפקחה בפרק הראשון.

זו הפעם האחרונה שאני כותבת כאן, אבל זה לא הסוף. אתם מוזמנים להרשם לערוץ היוטיוב שלי, שבו אמשיך לעשות פודקאסטים גם אחרי הפינאלה. יש לי חומר רב מהביקור בהוואי שטרם ערכתי, כולל ראיון עם הקפטן של ספינת הקהנה מעונה 4 וטיולים בלוקיישנים האהובים עלינו, ונראה לי שבקיץ אראה את הסדרה מההתחלה ואעשה סדרת פודקאסטים של תשובות לכל השאלות שנותרו למעריצים - איך זה נראה אחרי הסוף ומהן האפשרויות לפרש ולהבין את זה בעצמנו.

להתראות בינתיים. וכמו שמשינה אומרים, "זה לא נגמר, זה רק הסוף". *דמעה*

41 תגובות:

Unknown אמר/ה...

איפה מייקל ווולט? גם הם לא היו מוכנים? את לא חושבת שהתיאוריה שהם מתו כבר בהתרסקות הראשונה היא הנכונה?
הרי התמונה האחרונה הייתה שברי המטוס ללא ניצולים בכלל

Carmel אמר/ה...

ממש לא. אי אפשר שגם המציאות המקבילה תהיה העולם הבא/ביניים וגם האי. זה קצת מוזר לא? אחד מהם אמיתי וכריסטיאן אמר לג'ק שהאי היה אמיתי...
גם שימי לב שהתמונה האחרונה של ג'ק היא עם החולצה הכחולה שלבש ולא עם החליפה איתה נפל מהמטוס אז זה לא המוות של הפעם הראשונה אלא הגעה מכוונת שלו למקום שבו התעורר כדי לסגור מעגל. שברי המטוס נשארו שם מאז, מעבר לבמבוק.

Unknown אמר/ה...

אוקיי מסכימה.
אז זאת אומרת שהעולם הצידי הוא מן תחנת ביניים לפני שהם "מוכנים" לעבור הלאה. כלומר עד שהם לא פוגשים אחד את שני ומבינים בעצם שהם היו יחד באי הם לא יכולים לעבור הלאה?

אז זו בדיוק השאלה שלי, איך הארלי ובן נשארו על האי וגם היו בכנסייה? למרות שבן לא נכנס...

Unknown אמר/ה...

כרמל את פשוט גדולה!
אני אף פעם לא קורא פה, אבל אני קורא אדוק של הבלוג, שבפרט של הפוסטים שלך..
הפעם אני לא יכול להתאפק-
מהבוקר אני נלחם בכל אלה שמחזיקים בתיאוריה (המופרכת) שכולם מתו כבר בהתרסקות.. גם כריסטיאן מפורשות ביטל את זה..
אבל התשובה שלך לגבי החולצות היא מוחצת. :)

ואם כבר אכתוב את דעתי על הפרק,
אמנם גברים לא בוכים (!!) אבל הייתי קרוב לזה בלידה המחודשת של אהרון.. היה מאוד מרגש, אבל כל הקטע של עולם המעבר השאיר לי טעם לוואי בפה.. ציפיתי למשהו אחר.
אני חושב שההרגשת האכזבה שיש לכולם היא פסיכולוגית:
"התרגלנו" לרעיון מותם של חלק מהדמויות, ואז גילינו שהם חיים רק כדי שיקחו אותם שוב מאיתנו.. מאכזב..

בקיצור יצאתי עם הרגשה מעורבת- פרק חזק מאוד אם כי מאכזב ברעיון הכללי.

Carmel אמר/ה...

כריסטיאן אמר לג'ק שכולם מתים בסוף והמקום הזה הוא מחוץ לזמן ולמקום אז מתישהו הם מתו, גם אם זה אחרי אלפי שנים. ואז הם שם. אני יודעת, זה לא מספק בכלל, אבל זו התשובה...

Unknown אמר/ה...

זה דווקא רעיון די מקובל בתחום..
אם נצא מהקופסא של הזמן והמרחב- והמימד הזה של תחנת המעבר אמור להיות כך- אז הרי כולם מתים בסוף מתישהו.. ולכן אין עם זה בעיה שכולם נפגשו שם, גם אלה שלא מתו.. וגם אלה שלא היו בהתרסקות.

רק משהו אחד לא מובן לי בעליל, וזה- איך ג'ק (או דזמונד) לא הפכו להיות מעושנים.. לגבי דזמונד שיערתי שזה בגלל שלוק היה עדין סמוקי באותה נקודה.. אין לי תשובה לגבי ג'ק (אולי כי הוא היה עדיין המנהיג? ורק במותו הארלי ירש אותו?)

Unknown אמר/ה...

תודה כרמל היה ממש מהנה לקרוא את המחשבות שלך אחרי כל פרק.

אולי את תוכלי להסביר מה בכל זאת מיוחד באי,באור?
ומה עם סמוקי??

כל כך חסר לדעת שאין יותר אבודים!!!

אלון אמר/ה...

היי כרמלית, אני קורא אדוק ופעם ראשונה שאני מגיב לך פה. קודם כל זה פשוט תענוג לקרוא את התובנות שלך, אפשר לראות בן אדם מאוד אינטיליגנט דרך השורות.
המסר הכי חזק שאני נשארתי איתו מהסוף של הסדרה הוא שלא צריך לחפור עמוק מדי כדי לקבל תשובות. בדיוק כמו הבורות של תושבי האי הקדומים או החפירות של דארמה. לבני האדם יש את יצר הסקרנות שבזכותו אנו שולטים בכוכב הזה ומגלים כל יום עוד ועוד תגליות על העולם. הקסם הוא שאף פעם אי אפשר לדעת את הכל ותמיד רב הנסתר על הגלוי. התהליך שג'ק עבר במשך ששת העונות הוא המייצג האולטימטיבי. ג'ק הפך להיות מאיש של מדע לאיש של אמונה ולכן מבחינתי לפחות לא היה יכול להיות סוף אחר לסדרה. כל דרך לנסות לדחוף הסברים סמי לוגיים ותיאוריות קוונטיות היה דוחק הצידה את המסר האמיתי של הסדרה. הסיפורים של וולט, מר אקו, המספרים ועוד היו עלילות משנה שמטרתן הייתה לקדם ולחזק את הסיפור המרכזי שהיה תמיד ניצולי המטוס ומה שעובר עליהם. מיסטיות, דת, משמעות המוות, סגירות מעגל, לידה מחדש ומעבר הלאה אלא נושאים שכמה שלא נחפור בהם לעומק ונקדח בורות לעולם לא נבין אותם עד הסוף והיוצרים יודעים זאת. אני רואה את עצמי כאיש של אמונה שאוהב מאוד מדע ואני מאוד מסופק מהסיום של הסדרה. בשבילי לא הייתה יכולה להיות דרך אחרת.
ובנימה קצת אחרת, זוכרת שג'ייקוב אמר שהאי הוא הפקק שמחזיק את הרוע כמו שאנחנו מכירים אותו?.. מי היה מאמין שבאמת יהיה שם פקק שאפשר פשוט להוציא ולהכניס כמו לבקבוק יין...
המון הצלחה אישית, אני אמשיך לקרוא את המחשבות שלך ואולי גם להגיב לפעמים.  

sunny אמר/ה...

remember and let go!!!!!!!!
this is what you all have to do
any question will lead to another...

Carmel אמר/ה...

תודה. זו גם התחושה שלי שאני בכלל אל צריכה את הלחץ של תשובו וכבר בא לי לראות שוב מההתחלה ולהתחיל לענות לעצמי תשובות, לבחור איך לסגור את הפערים. בשבילי האור הזה הוא האנרגיה הטהורה של היקום, אני במקום שבו מדע ואמונה הן 2 שפות שונות להמשיג את אותו עניין, זה החומר שממנו היקום עשוי ולאנשי מדע זה חומר אלקטרומגנטי ולאנשי אמונה זה פשוט מקור אלוהי, זה אותו הדבר. העולם מעבר הזה נראה לי ממש מהצד השני של הפקק כמו מראה הפוכה. כאילו שמעבר לפקק שדזמונד פתח ומתחת ללבה שי תמונת מראה הפוכה של אי שקוע, זה שראינו בפרק הראשון של העונה ומעליו, מהצד השני מתרחש העולם הזה שבו הניצולים חייבים לעצמם את התושבה לגבי "מה היה קורה אם" וברגע שזה מספיק ברור הנתיב הזה, שבוע אחרי, אפשר להמשיך הלאה. אבל נראה שזה המעבר לגן עדן בלבד, אנשים כמו מייקל ואולי אקו נמצאים במעבר אחר בדרך לגיהנום או תקועים על האי בלחישות ומתמודדים אחרת עם פשעיהם. אגב, לא אמרו שנראה את וולט בפינאלה? לא ראינו אותו נכון?

Unknown אמר/ה...

אני רוצה להבין משהו... העולם הצידי בעצם תמיד היה? אבל רק מהעונה השישית יכולנו "לראות" אותו?

ומה בדיוק כריסטיאן אמר לג'ק שכולם מתו? ואיך ג'ק הבין שהוא מת? מתי הוא מת ואיך? לא הבנתי את כל הקטע הזה...

והסצנה האחרונה, שרואים את ג'ק ליד עצי הבמבוק, והוא מסתכל למעלה ורואים את המטוס, זה המטוס של לפידוס וכל השאר, נכון? (אני רוצה להיות בטוח ב- 100% XD)

כרמל, גם אני כמו כל אחד פה הייתי קורא אדוק לתגובות שלך בבלוג, ואת פשוט מדהימה אותי עם כל הידע שלך וכל התיאוריות שנראו לנכון בסופו של דבר. :)

Carmel אמר/ה...

תודה, אבל יותר מדי מהתיאוריות שלי לא התגשמו. וממש הופתעתי שהאי לא שקע. כן, המטוס היה של לפידוס. העולם הצידי הוא כנראה עולם ביניים שתמיד קיים שבו אנשים פותרים את מה שהם צריכים לפתור כדי הלמשיך הלאה, לגמרי purgatory נוצרי, מה שכולנו חשבנו שזה האי בעונות הראשונות. נראה שההתרסקות הייהת "מזלג דרכים" קריטי בחייהם של הניצולים וכשהם מתו הם היו צריכים לחקור מעט את ה-what if. אבל מתישהו צריך להמשיך הלאה. לא הבנתי באיזה מובן כריסטיאן אמר שהם "יצרו" את העולם הזה יחד.ץ אולי זה נוצר כתוצאה מהפצצה כי בסך הכל עולם הביניים הוא ממש מעבר לפקק של האי אז מגע עם האור בבסיס האי יוצר דברים ולשם תועלה הכוונה של פאראדיי. אולי כשהרלי נשאר למלוך על האי וקיבל כוחות הוא יצר את העולם הזה כדי "לדאוג לאנשים" כמו שהוא יודע, אחרי המוות, שכולם ייפגשו שוב. הבנאדם הרי מדבר עם מתים. מי יודע? סמכו על יוצרי אבודים שישאירו לנו עוד כמה קצוות פתוחים אפילו בסגירה

אנונימי אמר/ה...

אני חושבת שהסיבה שנשים לא מצליחות להכנס להריון וללדת על האי זה מכיוון שאם אנחנו מתייחסים אל האי כתחנת מעבר בין העולם הזה לעולם הבא אז אי אפשר ליצור חיים חדשים על האי.

Nate Brandel אמר/ה...

תודה כרמל, על כל הפוסטים עד עכשיו.

שמת לב לחלון הויטראז' שהיה בחדר של ארון המתים?
היו שם שישה סמלים: מגן דוד, סהר וכוכב, צלב, "אום", יין-יאנג וסמל הגלגל אשר ודאי מקושר לתרבות העתיקה על האי.

Unknown אמר/ה...

אוקי... אז אם הבנתי נכון... אז מתישהו, לא משנה מתי, כל אחד מהדמויות מתו, חלק מזמן וחלק אפילו אחרי(נכון?) והעולם הצידי הוא עולם של "הבנה", שכל אחד מהם מבין מה הוא עבר לפני שהוא מת (שזה כל מה שקרה להם באי מהעונה הראשונה ועד עכשיו...) וכעת הם יכולים "לשחרר", כמו שחלק מהם אמרו ולעבור לעולם הבא, גן עדן (?)

Unknown אמר/ה...

הסיבה שלא ניתן להרות וללדת על האי , היא פשוטה ביותר . ראינו שלפני 77 אית'ן נולד ללא שום בעיה , הבעיה נוצרה לאחר שג'אגהד פוצץ , הקרינה שנוצרה הרסה את רקמת הרחם בנשים, וג'ולייט שפוצצה אותו הובאה אל האי לאחר שטיפלה באחותה שהוקרנה עקב מחלת הסרטן שלקתה בה .
מה שלא מובן הוא איך ג'ולייט שרדה במשך 30 שנה מתחת להריסות ?

אנונימי אמר/ה...

האמת סתם תיאוריה
אני חושב שלמעשה כולם - אבל כולם מתו ישר בהתחלה...
האי הוא עצמו נקודת מעבר בין העולם שלנו לעולם הבא
לכן יש באי גם המון דברים שלא יכולים לקרות במציאות - ריפוי חולים , מפלצת עשן וכו...
לעניות דעתי - תפקידו של האי גם לעזור לבחון מי ראוי לגאולה ולהגיע כיכול לגן עדן ומי לא ,
באי יש הרבה תעלמות וחידות שתפקידן הוא לבחון את האדם -דארמה , מפלצת עשן וכן, מי שיבצע תיקון יזכה להמשיך הלאה - לעולם הבא , מי לא עדיין יהיה על האי על מנת שהוא יוכל לתקן את דרכיו או בסופו של דבר להגיע לגיהנום
אני חושב שגם ה""מציאות החלופית" היא בסך כל נדבך נוסף שבו הדמויות יכלו לתקן את דרכן ומי שהיה ראוי הגיע בסוף לכנסייה - לשער לעולם הבא ומי שלא , עדיין נשאר על האי או במציאות החלופית

Unknown אמר/ה...

אבי, ג'ולייט לא שרדה 30 שנה מתחת להריסות. פיצוץ הג'אגהד הקפיץ את האי 30 שנה קדימה, וגם את ג'ולייט הגוססת.
ועכשיו לגבי הפרק- היה מעולה, היה חזק, הסוף ביאס אותי מאוד מכמה סיבות:
קודם כל, הוא היה כתוב ומשוחק די גרוע לדעתי. זה נראה כאילו הכותבים בעצמם לא שלמים עם מה שכתבו ולכן אחנו מקבלים מונולוגים מגושמים כמו זה של כריסטיאן. זה כמו ההסבר של הלחישות מפי מייקל, או הפלאשבקים בפרק 15 לעונה הראשונה למציאת "אדם וחווה", כאילו ברגע האחרון מנסים לתפור עוד כמה תשובות, אבל התוצאה ממש לא מספקת.
מעבר לזה, התיאוריה שלך על העולם החלופי/מקביל/מעבר ממש מוצלחת- הזדמנות לתיקון או הסתכלות על "מה היה אם..." מעניין שלגבי כל אחת מהדמויות המשמעות היא שונה. תוך כדי שאני כותבת אני ממש מתחילה להרהר בזה וזה נראה הגיוני. אבל עדיין- הסצינה הייתה עשויה בצורה דביקה ומגושמת.
כשכולם התאספו בכנסייה היה נראה לרגע שכריסטיאן יפתח דלת למרתף שבו נמצאת תחנת הפנס, וכולם יחזרו לאי כדי להקים חברה אוטופית או משהו כזה, אני תוהה האם את הסוף הזה הייתי אוהבת יותר :-)

Unknown אמר/ה...

מישהו יכול לענות לי?:
אוקי... אז אם הבנתי נכון... אז מתישהו, לא משנה מתי, כל אחד מהדמויות מתו, חלק מזמן וחלק אפילו אחרי(נכון?) והעולם הצידי הוא עולם של "הבנה", שכל אחד מהם מבין מה הוא עבר לפני שהוא מת (שזה כל מה שקרה להם באי מהעונה הראשונה ועד עכשיו...) וכעת הם יכולים "לשחרר", כמו שחלק מהם אמרו ולעבור לעולם הבא, גן עדן (?)

Unknown אמר/ה...

העולם המקביל זה לא הזדמנות לתיקון, אלא איך כל אחד היה רוצה לראות את עצמו בלא מודע!
לדוגמא הארלי,היה רוצה להיות האיש עם הכי הרבה מזל בעולם במקום מה שהוא היה בפועל,
ג'ק היה רוצה לראות דור המשך שלו,
סוייר אף פעם לא רצה להיות נוכל בלב שלו,פשוט ככה יצא לו,אז ההיפך מזה זה שוטר,
לוק רצה להיות בקשר טוב עם אבא שלו,
דזמונד רצה שוידמור יעריך אותו,
וככה לגבי כולם...

אז כל אחד שלא היה לו בשביל מה לחיות,
מגיע לאי,משתפר,מוצא מטרה בחיים,
מוצא חברים,
חיי את החיים,מת...
ואז מגיע לעולם המקביל לקבל בונוס בתור ראיה איך נראה עולם לפי משאלות לב שלו,
ואחרי שהוא מוכן,הוא יכול להתקדם הלאה בלב שקט.

Unknown אמר/ה...

אז אני רוצה להבין... שאתה אומר "אז כל אחד שלא היה לו בשביל מה לחיות" אתה מתכוון שכל אחד מהם היה "פגום", לפי מה שג'ייקוב אמר, נכון?

ושאתה אומר "משתפר, מוצא מטרה בחיים" ז"א עובר תהליך מסוים ומוצא מטרה בחיים.
לדוגמא, קייט, שלא הייתה מועמדת, אבל רק בגלל שהיא מצאה מטרה בחיים, אבל היא בעצם כן מועמדת, אבל לא כמו כל השאר, שלא מצאו מטרה בחיים, נכון?

ואז... כמו שאמרת, הם חיים, בסופו של דבר מתים ואז עוברים לעולם המקביל, שזה העולם שהם תמיד רצו שיהיה...

אבל זה מעביר אותי לשאלה נוספת:
לא הבנתי למה בנג'מין היה מחוץ לכנסייה ולא נכנס...?
ומה שעוד יותר מוזר זה שהארלי, קייט וסוייר גם היו בפנים, אבל הם לא מתו...
אולי הם מתו הרבה אחרי, אבל אם כן... אז למה בן לא היה בפנים? גם הוא יכול להיות מת אחרי, יחד עם קייט וסוייר...

Unknown אמר/ה...

אליאור:

נכון,כל אחד היה "פגום",כי היה חסר להם בשביל מה לחיות.

קייט היתה מועמדת,
אבל ברגע שהפכה להיות אמא,
היא מצאה מטרה בחיים.

בנג'מין לא נכנס,כי הוא הרגיש שעשה הרבה דברים רעים,
והוא רצה זמן לעצמו.

הארלי,סוייר וקייט מתו אחרי,
זה לא משנה מתי וזה לא משנה בקשר לבן.

Carmel אמר/ה...

אנשים תחשבו שניה לפני שאתם אומרים "האי היה מקום לפני המוות". נו באמת. גם האי וגם המציאות החלופית? כמה תחנות נראה לכם שיש לפני המוות, מה זה אוטובוס מאסף?? חזרו לשיחה של ג'ק וכריסטיאן בפרק. האי היה אמיתי, וסגולותיו נבעו מכך שהוא קרוב לצד השני ויש להגן עליו כנקודת מעבר. להזכירכם, זה סיפור פנסטיה ומדע בדיוני. אני לא מאמינה בכלל בעולם ביניים אבל זה רעיון נוצרי ידוע. הרעיון הוא שההתרסקות היא נקודת ציון משמעותית בחיים של כל אחד מהניצולים ולכן בעולם הבא הם ביקשו לחוות את "מה היה קורה אם לא", לעשות איזה תיקון לא פתור ולהתאחד עם אהוביהם לפני שהם עוברים הלאה. זהו, לא לסבך בכיוונים חסרי היגיון.

zion nanous אמר/ה...

בעיני פרק הסיום היה קרוב לשלמות
קתרזיס נפלא
הין לי דמעות בעיניים כמה פעמים בפרק.
כמעט לא נתנו תשובות אבל היתה סגירת מעגל יפהפיה של הדמויות .

היוצרים הבהירו בפרק הזה,שהעיקר בלוסט הוא הדרמה,הסיפור,הדמויות ,הרגש ולא המסתורין.
בסופו של דבר זו סידרה על בני אדם והתיקון שלהם
אני מאד אהבתי למרות שהפתרון היה מאד אמריקאי-נוצרי.
הגילוי שהפלאש סיידוויס היה סוג של מקום לפני גן העדן (פוריגטורי,כור המצרף או איך שקוראים לזה ) הפתיע אותי ובמידה מסויימת עשה הגיון.
זה הפתרון ה"הגיוני" היחיד.
שנים דיברו על כך שהאי הוא כור המצרף
הטוויסט שבו השתמשו היוצרים בתיאוריה הזו-אבל לא לגבי האי אלא ביקום המקביל- היא עוד הוכחה,בעיני, לאינטראקציה בין היוצרים לצופים.אינטראקציה שלא היתה באף סדרה אחרת אי פעם
.
העונה הזו היתה מאכזבת ברובה אבל פרק הסיום פיצה על כך.
כמעט כל שוט היה מחושב והתכתב עם שוטים מהעונות הקודמות בסידרה
הבימוי היה לא פחות מגאוני
וכדרכה לוסט הפגינה מודעות עצמית
כמו בשיחה בין ג'ון לוק לג'ק
שבה לוק אומר-
"הבחירה בך קצת צפוייה מדי"
בדיוק מה שחשבנו ונכתב באתרי מעריצים
אחרי הפרק הקודם.

כשצפיתי בערב שוב בדקות האחרונות הרגשתי סוג של מחנק
עצב על פרידה מידידים ותיקים שלא תראה עוד

לעקוב 6 שנים אחרי הסידרה המורכבת והמאתגרת הזו היה חוייה מדהימה, חוייה שמאד אתגעגע אליה
כך סיכמתי את הסידרה בכתבה בחדשות ערוץ 2

http://www.mako.co.il/news-channel2/Channel-2-Newscast/Article-8dee032a3ebc821004.htm

אנונימי אמר/ה...

זה היה פרק מרגש מהנה ומבחינתי סגר את המעגל. אני ממש שמח שגילנו שכל מה שקרה 6 עונות על האי, באמת קרה, לא חלום ולא העולם הבא. הפלאק הצידי שהתגלה כעולם המעבר לעולם הבא היה מרגש באותו אופן. אז לא זכינו לדעת מאיפה הגיע דוב הקוטב { ואולי עוד נזכה לגלות ב-20 דקות של הדי וי די}, אבל שמחתי שככה נגמרה הסידרה, אולי קצת מיינסטרימית, אבל קיבלנו מספיק מנות קיצוניות של דמיון וחשיבה מחוץ לקופסא כבר בחמש העונות שקדמו לעונה הזו. היו חסרים לי מאוד וולט ואבא שלו מייקל ועוד כל מיני דמויות, אבל כנראה שהם לא היו מוכנים או אולי בכלל לא קאויים לגן עדן הזה שהם עוברים אליו {או שזה רק מעבר לעולם הבא..?}, בכל מקרה נהנתי מאוד מאוד, התרגשתי מאוד, תחסר לי אבודים {וגם 24}. הגיע הזמן להרפות מכל הספקולציות והשאלות אין תשובות לכל דבר... יש דברים שטוב שישארו תעלומה ויותירו בנו שאלות כך שלא נשכח את הסידרה הרבה זמן.

rotem102 אמר/ה...

יש לי שאלה קטנה
האם קלייר לא ילדה בתחילת העונה כבר?

אורן אמר/ה...

זה קישור לכתבת סיכום קצרה על הסדרה והסיומת - למי שמעוניין
http://israblog.nana10.co.il/blogread.asp?blog=543206&blogcode=11807286

חוץ מזה רק רציתי להגיד לכרמל שהיא גאון:), אין עוד הרבה כותבים שמכניסים כל כך הרבה נשמה לניתוח שלהם על טלוויזיה, נהניתי לקרוא ואני מאוד אתעצב שכבר אין בשביל מה להיכנס לאבודימפדיה לפחות פעם בשבוע. יאללה, שיביאו לנו סדרת קאלט מעניינת חדשה לדבר עליה

אנונימי אמר/ה...

שאלה קטנה.

אז לפי סדר כרונולגי, מה שקרה הוא בעצם ככה: בסוף עונה חמישית ג'ק מפוצץ את הפצצה בשנות ה 70.
בעונה ה6 אנחנו רואים שהדמויות חיות בעולם צידי שעכשיו מתגלה לנו כשלב מעבר ובעצם כולם מתו באיזהו שלב.
אז מה שקרה תכלס בעונה 6 זה שהשורדים הורגים את סמוקי והארלי נשאר מנהיג עם בן באי.
אני לא מבין למה הראו לנו בכלל את כל העונה הזאת הצידית? מה ניסו להגיד לנו בעצם? שהפצצה בשנות ה70 חיסלה את האי? אז איך הדמויות שבו להווה והרוגות את סמוקי? או שבעצם הפצצה לא החריבה את האי ולמעשה רק גרמה להם לזנק 30 שנה קדימה? אז אם כן מדוע יש עולם צידי?

אנונימי אמר/ה...

אשמח אם מישהו יוכל להסביר לי 2 דברים:

1. מה זה הפקק הזה שהיה מתחת לאור? מה קרה בין הזמן שדזמונד שיחרר אותו לרגע שג'ק החזיר אותו? ולמה?

2. איך כריסטיאן לא היה בתוך הארון? האם הוא לא מת?

אנונימי אמר/ה...

חבל שלא הביאו את וולט ומייקל שהיו דמויות כל כך דומיננטיות בעונה הראשונה לסוף של התוכנית הרי גם ככה הם מתו בזמנים שונים אז מה משנה הגיל של וולט ?

אור הקטן אמר/ה...

תגידו אם לדעתכם אני צודק:

כל בנאדם פגום, שלא טוב לו עם החיים שלו (כולל האבודים שלנו) מגיע לאי, שם הוא חי את חייו, פוגש חברים, מוצא אהבה, מוצא את כל מה שהוא לא מצא בעולם האמיתי, מוצא מטרה לחיים.
בסופו של דבר כל אחד מהשורדים שלנו מת בשלב מסוים, ג'ק מת בסצנת הסיום, דמויות כמו צ'ארלי, שאנון ובון שמתו לפני סיום הסדרה, ודמויות שמתו מאוחר יותר שאנו לא יודעים איך מתו או מתי (כמו פני, הארלי, קייט ועוד).

בסופו של דבר כאשר כל אחד מת, הוא מגיע לעולם המקביל/ביניים, שם הוא חי את החיים שהוא תמיד רצה, לפי משאלת ליבו (למשל: ג'ק קיבל את הבן שרצה, דזמונד בקשר טוב עם צ'רלס ווידמור, לוק בקשר טוב עם אביו ועוד).

אחרי שכל בנאדם מרגיש מוכן, הוא צריך להיזכר בכל מי שהוא אהב והיה חבר שלו באי, ורק אז הוא יכול להמשיך הלאה (כנראה לגן עדן או לעולם הבא).

diana אמר/ה...

המון זמן אני מתחבטת בשאלה (שכותבי ארץ נהדרת ידעו לנסח כ"כ יפה)- מה לעאזאל קורה שם? הפרק האחרון בהחלט ענה לי על רוב השאלות שלי. אני בכלל תמיד חשבתי שכל זה היה חלום של ג'ון, שנמצא בבית חולים לאחר הפציעה,משותק, ובעוד רגע הוא מתעורר ומקבל את המציאות המרה כמו שהיא. סתם כי הייתי בטוחה שיש פה משהו שהוא מעבר למוות, עולם הבא וכיו"ב. לא ארחיב פה מן הסתם בתאוריה שלי, שהרי היא לא נכונה, ושוב אציין שהפרק האחרון פתר לי את רוב הבעיות שנוצרו במוחי. נכון, הקושיות הגדולות נענו- אמיתות האי, הפלאש הצידי כעולם הבא, מיהו ריצ'ארד, ג'ייקוב, העשן השחור וכו'- כלומר, אין עוררין לגבי פתרון של לפחות חלק מן המסתורין. אבל משהו אחד לא ממש מסתדר לי- אהרון. בעולם האמיתי הוא היה כבר ילד בן 4-5, ואילו בפרק הסיום הוא נולד מחדש? אם באמת היה מדובר בתחנת ביניים לפני שעוברים לעולם הבא, האם קלייר לא הייתה אמורה להיות אחרי ההיריון ואהרון לפחות ילד בן 5? (בהנחה שהוא נפטר כילד ולא כמבוגר).אני חייבת לחדד את המחשבה שלי. ג'ון אמר לג'ק שאין לו ילד וזה נכון, עובדה שבסוף הפרק דייויד נעלם כלא היה. אהרון היה דמות אמיתית שנולד באי שגם היה אמיתי (לפי הסברה של כולם ושל כריסטיאן). אם אהרון ילד אמיתי אז זה אומר שכשראינו אותו כילד בן 4-5 בעונה 5 למעשה כך הוא היה, אז מה פתאום בעולם המעבר קלייר יולדת אותו מחדש? אם אהרון היה מת ומגיע מתישהו בזמן לעולם המעבר הוא היה צריך להיות גדול יותר ולא להיוולד מחדש, לא? ואם מה שאני אומרת נכון- אז לא יכול להיות שמדובר בתחנת מעבר לעולם הבא, ואז אני בכלל מבולבלת. כרמל אולי לך יש איזה פתרון לסיבוך שנכנסתי אליו?

Unknown אמר/ה...

אה... עוד דבר קטן ואחרון שלא הבנתי...
למה אחרי שג'ק סגר את העין, ראו את שרידי המטוס של אושיאניק 815? הם לא שרפו את כל השרידים?

spoof אמר/ה...

ממש לא קשור לנוצרי.
אם תשימו לב ב"כנסייה" הזאת יש סימנים של כל הדתות, איסלם, נצרות, יהדות, תוכלו לראות את הסמלים בקישור הזה:
http://mythicworlds.wikispaces.com/file/view/ReligionSymbol.png/32601670/ReligionSymbol.png

ויש גם פסלים של חנוכיות מגן דוד בודהה וכדומה, אין דת אחת, אחרי שהם עוברים דרך האור כל אחד ילך לאן שהוא אמור להגיע לפי אמונתו.

Carmel אמר/ה...

נאנוס, אהבתי את הכתבה.

אליאור - נותרו קצת שרידים. הראו את זה כדי לסגור מעגל.

רותם - כשקלייר הגיעה לבי"ח בפרק 3 אהרון רק בעט, זו הייהת אזעקת שווא. היא נשארה הריונית בלבד כל העונה.

ארתור - אני אל בטוחה שדזמונד רצה לחיות ללא אהבתה של פני. הסיבה היחידה שהאו רצה את האישור של וידמור זה עבור פני. אבל זה עדיין לחקור נתיב מעניין חלופי ועובדה שהם לא זוכרים מי הם היו כדי לעשות זאת. בעיני, בדיוק בשביל זה נשמה מתגלגלת, בעולם הזה. וכן, ראיתיש הם ניסו לקשר את עולם המעבר לכל הדתות למרות שהיינו בכנסיה והבודהיסטים לא מאמינים בשום מעבר.

דיאנה - כן. אני חושבת שאהרון, כמו דיוויד הבן של ג'ק הם "לא אמיתיים". זה לא באמת הם, בבגרותם, אלא חלק מהחוויה שהדמויות ביקשו לעבור. קלייר ביקשה לראות מה היה קורה אם הייתה מנסה בכל זאת למסור את אהרון ואיך הדברים היו מתגלגלים, וג'ק כנראה מאד רצה תיקון ליחסיו עם אביו באמצעות אבהות. דזיוויד לא קיים בעולם האמיתי ולכן נראה לי שגם התינוק שנולד לקלייר אינו אהרון עצמו בעולם המתים.

diana אמר/ה...

וואו- לא חשבתי על זה... אז עכשיו הכל סגור לי. תודה. ובקשר לפרטים הקטנים- הכי טוב שנשאר מקום למחשבה, ככה כאילו הסדרה לא באמת נגמרה :)

אנונימי אמר/ה...

אנא עזרה ............
דזמונד היה תוספת של וידמור - איך מלכתחילה , תכנן האיש בשחור לעזוב את האי , ללא העזרה של דזמונד ?????.

האם היה באמת צורך לאיש בשחור להרוג את כל המועמדים אחרי שג'ייקוב מת ??.
כי נתן לראות שריצארד מזדקן לו , וגם יתן לראות שהאיש בשחור לא ממש מנסה דרכים חדשות להרוג את ג'ק ואת היתר

האם כאשר וידמור הביא את דזמונד לאי - הוא ידע שהפעולה של דזמונד תגרום לכך שהאור ייעלם ???????. האם המניעים של וידמור הוא טובים , האם הוא טעה בעצמו ? האם הוא הוטעה על ידי אחרים ???????.

ושאלה השאלות לפחות מבחינתי -- לפני שג'ק מוריד את דזמונד למקור האור , דזמונד אומר לגי'ק שזה כלל לא חשוב , שהוא יוריד אותו לבאר , ושם הוא יכבה את האור וכולי, עוד לפני שהכל קרה דזמונד אומר לג'ק שהוא הולך למקום אחר שבו נמצאים כל האנשים שכולם אוהבים ושגם ג'ק עצמו נמצא שם
איך דזמונד ידע מה קורה בעולם העבר אם ג'ק וכנ"ל הוא כלל לא מתו עדיין ???
או לחלופין הם כבר מתים ??..

Carmel אמר/ה...

סליחה אנונימי ששכחתי להתייחס לשאלות שלך:

1. הדימוי של מהות האי הוא פקק של בקבוק ששומר על הרוע "בפנים". זה מה שאמר ג'ייקוב לריצ'ארד. כשהגענו לליבת האי הסתבר שזה פקק הלכה למעשה... שזה פורטל בין העולמות והדרך להרוס את האי זה להטביע את הפקק בתוך הבקבוק, לחץ את הפקק ואז יש התפרצות געשית ועולם המוות מתמזג בעולם החיים, זה כנראה היה סוף העולם גם בשביל מי שיוצא מהאי... ג'ק החזיר אותו ועצר את התהליך. התפרצות געשית לוקחת איזה שעה, אז היה זמן בין לבין. ג'ק הציל את האי ואת העולם...

2. בעולם הדמדומים בלוס אנג'לס כולם מתים. כל מי שנמצא שם מת. אז אין שום משמעות לזה שכריסטיאן יהיה גופה בתוך ארון ולא באמת הייתה לו שם לוויה זה רק מקום מפגש שכולם קבעו להגיע אליו כשיסיימו לחיות את ה"מה אם" שלהם וייפגשו ויעזבו ביחד. זה יכל באותה המידה להיות בחתונה של ג'ון והלן. הלוויה היא רק התירוץ הרשמי.

האיש בשחור חשב על לעזוב את האי. כשהוא גילה שדזמונד בסביבה הוא הרחיב את הפעילות ללהרוס את האי. גם הוא וגם ג'ייקוב לא באמת ידעו איך זה עובד כי אף אחד לא אמר להם. זה דבר מדהים בסדרה, שהסתבר שאף אחד לא ידע יותר מדי. כשדזמונד עבר את הניסוי האלקטרומגנטי נוצר לו חיבור עם הזדמונד הצידי, זה שכבר מת. זה כמו לקבל הוראות מהנשמה שלך. הוא היה בטוח שאם הוא יוציא את הפקק הם כולם יעברו לשם. הוא הבין שזה עולם מקביל מגניב שבו כולם יחד ומואשרים יותר אבל לא בטוח שהוא קלט שזה עולם שאחרי המוות. דזמונד הצידי לעומת זאת קלט לגמרי שהוא מת ובדיוק בגלל זה כבר לא היה אכפת לו לדרוס את לוק וכאלה. הרעיון של "לט גו" שרוז אמרה לג'ק אחרי שהטיסה אל התרסקה בפרק הראשון העונה, הוא להרפות מההיאחזות שלך בזהות הייחודית הזאת. הנה, לא התרסקת. מרוצה? ככה נראים חייך. ועכשיו אפשר למות באמת....

sunny אמר/ה...

yes Carmel let go is the key for all the end
after all no one have a real knoledge of the "unknown" or the next world.
i find it hard to let go.
yet we where told long ago that the end is not the end.
and like the treasure from attica story the way is the treasure not the gold

Unknown אמר/ה...

היי carmfl!אהבתי מאד לקרא אותך במשך העונה.הרגשתי לנביי הסוף מחזקת את מה שחששתי ממנו. הסידרה אבודים הינה סידרה על כלום!אין עלילה,אין המשכיות,שום התפתחות לא מובילה לתובנות חדשות והסוף שהוא יפה לכשעצמו לא קשור לכלום ולא מסביר כלום,אולי הסידרה היא בכלל עליינו הצופים ועל איך שאנחנו מתעקשים עד הרגע האחרון למצא היגיון בכאוס ורק לא להודות שאיננו מבינים דבר!בקיצור תסמונת "המלך הוא עירום"בתקווה שתוכיחי לי שאני טועה בגדול ביי.

אנונימי אמר/ה...

חייב לבין משהו! איך צ'רלס ווידמור ידע להגיע לאי, הרי אין לאי הזה מיקום מדוייק, למה רק הוא ואלואיז ידעו את מקור האי?