יום רביעי, 31 במרץ 2010

פרק 10 - החבילה (או: האהבה תמיד תנצח?)

לאחר פרק מיתולוגי מצויין, כצפוי, האירועים על האי, בקו הזמן "המקורי", מאיטים קצת. אך לעומת זאת, האירועים בהבזק למרחב מתחילים לצבור תאוצה, וייתכן אפילו שאנחנו מקבלים כמה רמזים משמעותיים לגבי אופיו של קו הזמן "החדש".

שתיים חדר! שתיים! -- ג'ין-סו קוון

בתחילתו של ההבזק למרחב אנחנו מגלים שג'ין צריך להגיע לפגישה אליה נשלח על ידי מר פאיק, אביה של סאן. במכס מחרימים לו כסף אותו היה צריך להעביר בפגישה, והוא אינו מצליח לתקשר עם הפקידים כדי להבין איך בכלל עליו לשחרר אותו.

בקו זמן הזה סאן וג'ין אינם נשואים, וג'ין אפילו נזעק באצילות קוריאנית כאשר פקיד הקבלה במלון בטעות חושב שהם באותו החדר. גם פה ג'ין אינו מצליח לברוח מגורלו, ולמרות העובדה שבקו זמן "המקורי" הוא נאלץ לעבוד בשביל מר פאיק תמורת האפשרות להינשא לסאן, הפעם הוא עובד עבורו מסיבות אחרות, שעדיין אינן ידועות (וספק אם נדע).

לאחר שג'ין וסאן חושפים בפנינו את העובדה שלמרות שאינם נשואים, הם מנהלים רומן, ממש כמו בקו זמן "המקורי", אנחנו מגלים על התכנית של סאן. הגורל של ג'ין וסאן כנראה גם קשור לאמריקה. בפרק הסיום של עונה 1 גילינו שג'ין תיכנן שהוא וסאן יברחו לאמריקה, ועובד של אביה של סאן הזהיר אותו פן יעשה זאת. בנוסף, גם סאן רצתה לברוח לאמריקה לבדה, אך ויתרה על כך ממש לפני העלייה לטיסה. הפעם סאן מתכננת שהיא ג'ין ייעזרו בחשבון בנק סודי שלה, וכל זה כנראה בעקבות כך שבקו זמן "החדש" אביה של סאן לא הסכים שהם יתחתנו, או שג'ין לא העיז לבקש.

יש אנשים שפשוט לא נועדו להיות יחדיו -- מרטין קימי

ממש לפני שסאן מספיקה מספר לג'ין "משהו" (שלדעתי, היה די ברור מה זה, אך דיה לצרה בשעתה) נשמעת דפיקה בדלת (ואז עוד אחת), ולפני שאנחנו מספיקים להגיד שארלוט סטייפלס לואיס, עומר מוצא את ג'ין שלא נראה בקיא ברזי המחבואים. בין לבין סאן מסתכלת במראה ואנחנו מקבלים עוד אחד מהרגעים בהם גיבוריינו מסתכלים במראה, וחווים משהו לא ברור.

אחרי כמה דקות של שיח חירשים, קימי נזכר בבחור רוסי שדובר 9 שפות שונות, מיכאיל, ועוד דמות מוכרת מגיחה אל קו הזמן "החלופי" כדי לשמש מתורגמן. סאן מבטיחה לקימי שהיא תתן לו כסף מהחשבון שלה במקום הכסף שנשאר במכס, וג'ין מבקש ממנו שישמור בסוד את הקשר בינו לבין סאן. קימי "מסכים" לא לספר כלום, ולשניה אפילו האמנתי לו, אך מייד אחר כך הוא מתוודה בפני ג'ין, שכמובן אינו מבין מילה, שעליו להרוג אותו תמורת הכסף הזה. קימי אומר שיש כאלו שלא נועדו להיות יחדיו, מה שאולי מעצים את התערבות הגורל על מנת שכן שזה יקרה. באופן אירוני, ג'ין שאינו מבין מילה חושב שקימי עוזר לו, ואומר לו תודה.

בבנק סאן מגלה שאביה סגר את החשבון הסודי (שכנראה לא כל כך סודי) שלה. הם חוזרים אל המסעדה, ואל ג'ין שכבר שוחרר על ידי סעיד. מיכאיל מנסה לנצל את טוב הלב של ג'ין, ואת העובדה שאינו "רוצח מלידה" כמו סעיד, אך ג'ין מצליח לגבור עליו, ובהתערבות של הגורל, כמו בקו זמן "המקורי", נורה בעינו הימנית, אך הפעם לא שורד את זה. כמובן שלא הכל הולך כמו שצריך, וסאן נפגעת במהלך המהומה. ממש לפני שההבזק נגמר ג'ין נושא אותה אל עבר היציאה (ואל ג'ק בבית החולים בלוס אנג'לס?), והיא מספרת לו שהיא בהריון.

הלב רוצה מה שהלב רוצה -- מרטין קימי

קו הזמן "החדש" מראה לנו גם שג'ין וסאן נועדו אחד לשני, ולא משנה מה, תמיד גורלם להביא לעולם את ביתם, ג'י יאון. זה אולי מלמד משהו על האופי של קו הזמן "החדש". אם נולדת בקו זמן אחד, תיוולד גם בשני (או בכולם). אין אפשרות שהגורל יימנע ממך להיוולד. כלומר, העובדה שג'ין היה עקר בקו זמן "המקורי" לא שינתה בכלל, היות שג'י יאון היתה חייבת להיוולד. זה אומר שגם דזמונד ופני חייבים להיפגש, כי צ'ארלי, בנם, חייב להיוולד.

אבל יש עוד אפשרות (אחת לפחות). ייתכן שהאי, כתוצאה מהתקרית, הפך למקום בו הגבול בין העולמות האלו מישטש, או אולי אפילו נקרע. ג'ין היה עקר, אך כשהוא הגיע אל האי הוא קיבל "השראה" מקו הזמן "החדש" (או החלופי, לצורך העניין), וזה מה שעזר לו להכניס את סאן להריון. ייתכן שלאי יש יכולת לגרום ל"השראה" כזו למתים, ו"להלוות" את התודעה שלהם מיקום מקביל? לא בטוח שזה העניין, היות שרוז היתה חולה בשני קווי הזמן, אך הבריאה רק בקו זמן "המקורי". אפשר תמיד להגיד שיש עוד מימדים כאלה, שאנחנו לא מודעים אליהם עדיין, אבל זה משהו שיסבך מדי את הסדרה בשלב הזה.

לעולם לא אגרום לך לעשות משהו בניגוד לרצונך -- האיש בשחור בדמותו של לוק

בקו זמן "המקורי" נראה שלא-לוק באמת מנסה לאחד בין ג'ין לסאן, אך תוכניותיו מתחילות להשתבש. לאחר שיחה מוזרה בינו לבין סעיד, בה סעיד מתחיל להרגיש את השפעות חזרתו לחיים, הוא עוזב את המחנה כדי לנסות להביא את סאן, והמחנה מותקף מיידית על ידי צוותו של ווידמור. בעזרת חיצי הרדמה, במין פרפרזה למתקפת החיצים הבוערים של האחרים בזמן ההבזקים בזמן של עונה 5, המחנה של האיש בשחור מותקף, וכולם מורדמים. שימו לב לזהירות שהצוות נוקט, אף אחד לא מת.

בזמן שזואי וצוותה לוקחים את ג'ין (מסיבות שיפורטו בהמשך), האיש בשחור נוחל עוד כישלון, כשסאן מסרבת ללכת עימו. שימו לב לשינויי היום והלילה. זה נראה כאילו לא-לוק עוזב את המחנה שלו בלילה, ומגיע אל סאן ביום למחרת. כלומר, הוא היה ממש צריך ללכת? הוא לא יכול פשוט להפוך לעשן ולהתעופף לשם? או שגם לסמוקי לוקח זמן להגיע ממקום למקום, או שמשהו מוזר קורה פה...

המפגש של סאן עם לא-לוק אולי מספק לנו זווית מעניינת לגבי היכולות של האיש בשחור. ברגע שסאן מתעלפת, הוא אינו יכול להשפיע עליה, והוא לא מנסה לקחת אותה בכוח, בשונה מצ'ארלי שביים את חטיפתה של סאן, באותה ערוגה, בעונה 2. כנראה שבדרך להוכיח שהם "מושחתים" האיש בשחור אינו יכול להפעיל כוח על המועמדים, והוא אינו יכול לפגוע בהם, בניגוד לטייס של טיסה 815. בין לבין אנחנו מקבלים קטע משעשע בו אילנה לא מאמינה לבן, וכשהוא שאל אותה מדוע היא ענתה לו, "כי אתה מדבר."

עוד השפעה של איבוד ההכרה על סאן היא אי היכולת לדבר אנגלית יותר. באופן אירוני, כעת ג'ין דובר אנגלית שוטפת, והיא לא. כמובן, אז מגיע "הגיבור" (ג'ק) ומוצא דרך להתגבר על המכשול, לא לפני שאנחנו זוכים למעט מנת משחק בקוריאנית מאת יוג'ין קים. ריצ'ארד חוזר ממסע הגילוי העצמי שלו, לשמחת אילנה (וכולנו), אך סאן אינה מוכנה להרוס את הדבר היחיד שיוציא אותה מהאי. ושוב, "הגיבור" מבטיח לה שהוא יעשה הכל כדי שהיא וג'ין יצאו מהאי עם המטוס. משהו אומר לי שלג'ק תהיה בחירה בין לתת להם לעזוב, לבין לגרום להם להישאר, והוא ייבחר באפשרות השנייה.

אולי היית צריך לשים שכיר חרב כאחראי במקום גיאופיזיקאית -- זואי

לאחר שג'ין נחטף על ידי אנשיו של ווידמור הוא מובא אל חדר 23, אותו חדר בו היו בעבר וולט וקארל, והוא רואה שוב את הכיתוב המפורסם "אנחנו הגורם לסבל של עצמנו", מוטיב חוזר באבודים. זואי נכנסת ומספרת שהחדר שימש להכנסת מסרים תת-הכרתיים, משהו שכמובן ג'ין יודע (ואנחנו) היות שהוא היה בדהארמה. לא רק שהוא היה בדהארמה, הוא שירטט מפות מרושתות ששימשו לזיהוי כיסי אלקטרו-מגנטיות על האי, ולכן היא צריכה אותו. זואי מציינת מאוחר יותר שהיא גיאופיזיקאית, שהקשר שלהם עם עולם האלקטרומגנטיקה היא בחקר השדה המגנטי של כדור הארץ, זה שמשערים שעוזר לציפורים נודדות בדרכם, ומשמש אותנו במציאת הצפון. אבל נראה לי שיש הסבר יותר טוב לנוכחות גיאופיזיקאית על האי, היות שאחד מתחומי החקר שלהם הוא וולקנולוגיה – חקר המאגמה והרי הגעש, ושמענו כבר שיש הר געש כבוי על האי בעונה 3, מפי אוליביה, המורה של בן.

יכול להיות (זהירות! תיאוריה מופרכת בפתח) שנראה את האי שוקע, ומגיע למצב שהוא נראה בו בקו זמן "החדש" כתוצאה מהתפרצות געשית שתהרוס ותוריד אותו למצולות, ממש כמו האי האגדי אטלנטיס, בזמן שהאובדים מסתכלים לאחור מחלונות מטוס אג'ירה. את הצוללת, כמו שכבר אמרתי ברגע שראיתי אותה, אני כמעט בטוח שלא-לוק יזכה לפוצץ, כמו לוק בקו זמן המקורי. אולי הסוף הזה לא כל כך "הוליוודי" והרס האי בכלל יביא לחורבן ג'ייקוב ויריבו, אבל בכל מקרה, זו סצנה שנראית לי באופן הזוי, אפשרית. בכל אופן, אם זה המקרה, יש סיכוי רציני שזואי משתלבת בתכנית, ואולי היא תשתמש באלקטרו-מגנטיות של האי כדי לגרום לזה לקרות, וכך אולי להשאיר איכשהוא את האיש בשחור על האי לתמיד, ובעומק האוקיינוס.

מה שיקרה, יקרה -- האיש בשחור בדמותו של לוק

בינתיים על האי הראשי לא-לוק מגלה שאחד מאנשיו נלקח, והוא יוצא לנסות להחזיר אותו. אך לפני שהאיש בשחור לוקח את סעיד לכיוון אי ההידרה הוא מיישר קו עם קלייר. הוא מסביר לה שקייט צריכה לעזור לו להשיג שלושה אנשים הדרושים לו כדי לצאת מהאי, ולאחר מכן, "מה שיקרה, יקרה". במין היפוך ל"מה שקרה, קרה", שמשמעותו שאי אפשר לשנות את העבר, האיש בשחור אומר לקלייר שהעתיד בידייה, והיא יכולה לעשות מה שתרצה.

תחילה אני אתייחס לשלושת האנשים ולתפקידם. ג'ק וסוייר ללא ספק הם שניים, לאור החיבה שלהם אליה. נשארו הארלי ואחד מהקוונים, שאין לי מושג למי יכולה להיות הכוונה. למה הוא "צריך" אותם כדי לצאת מהאי? אני משער שהאיש בשחור רוצה שכולם יהיו במקום אחד, ואז קיימות שתי אפשרויות לדעתי. האחת, האיש בשחור צריך את כל המועמדים איתו כדי לצאת מהאי. השנייה, שאני יותר נוטה לכיוון שלה, היא שהוא רוצה שתהיה מלחמה בה כולם יהרגו, ואז הוא יהיה חופשי. אם נחזור רגע לתיאוריה (המופרכת), אז אולי הדרך היחידה לעצור לתמיד את האיש בשחור היא שמועמד אחד יקריב את עצמו (סוייר? ג'ק?) וירד למצולות יחד עם האי, והאיש בשחור.

זוכרים שאמרתי שקייט תהיה רועץ בתוכניתו של האיש בשחור? הוא לא יודע שהיא מועמדת, וכנראה המערה נועדה להסחה, בעוד על המגדלור יש את הרשימה האמיתית. העובדה שלא-לוק לא ידע שהמספרים קשורים אל המעלות שיש לכוון את המגדלור, אלא חשב שסתם לג'ייקוב היה עניין עם מספרים, רומזת שהוא לא באמת ידע מה העניין מאחוריהם. אם כך, קייט מועמדת, והאיש בשחור אינו יודע על כך.

למה אתה צריך סירה? אתה לא יכול פשוט להפוך לעשן ולהעיף את התחת שלך מעל המים? -- סוייר

ממש לפני צאתו של לא-לוק, סוייר בא להבהיר כמה דברים, ונחשף עוד רובד של המפלצת כשאנחנו מגלים שיש לה בעיה עם מים. לא-לוק רומז שהוא אינו יכול לעבור מעל מים, וזאת לאחר שקיבלנו רמז מקדים לכך בעונה הקודמת, בפרק "מת זה מת", כאשר לא-לוק (עוד לפני שידענו בבירור מי הוא) השתהה על המזח בצורה מוזרה, ושם את גרביו ונעליו (למעשה, אלו היו נעליו של כריסטיאן) כשהוא ובן חזרו אל האי הראשי. יותר מאוחר בפרק הוא שותה מים ממיימיה, אולי כדי למנוע מהמעריצים תיאוריות מוגזמות על מים...

זה קצת מציב באור בעייתי את הרג ניצולי טיסת אגי'רה. למרות שהייתי בטוח שזה לא הצוות של ווידמור שהרג אותם, המפלצת לא היתה על אי ההידרה, לכן היא לא יכלה להרוג אותם. כשלא-לוק ובן חזרו, בעונה 5, אל האי הראשי היו עוד ניצולים על אי ההידרה. אם כך, או שאנשיו של ווידמור הרגו אותם, או שג'ייקוב הורג אנשים בסתר...

אתה יודע מי אני? -- האיש בשחור בדמותו של לוק

לא-לוק מגיע אל אי ההידרה ואנחנו עדים למפגש ראשוני ומעניין בין ווידמור לאיש בשחור, אולי השניים שיודעים הכי הרבה (לבינתיים). המפגש קורה מבעד לגדר הסונארית החדשה באי ההידרה, כאשר המטוס של טיסת אג'ירה חונה ברקע. עוד מישהו קיווה שווידמור יגיד לאיש בשחור איזה שם כאשר לא-לוק שואל אותו לשמו? "ללא ספק אתה לא ג'ון לוק", זה הכי הרבה שנקבל.

לאחר דין ושקרים בין השניים, כאשר שוב מתערפלים הגבולות בין רע לטוב, לא-לוק מצטט את ווידמור שאמר ללוק בפרק "חייו ומותו של ג'רמי בנת'ם", בעונה 5, שמלחמה מגיעה אל האי. המעניין הוא שהוא גם אמר שאם לוק לא יהיה על האי, הצד הלא נכון ינצח. אז ווידמור יודע על מה הוא מדבר או לא?

אחרי הפגישה עם לא-לוק ווידמור נפגש עם ג'ין, בניגוד ללוח הזמנים, ונותן לנו רגע של אנושיות. הוא מראה לג'ין תמונות של ג'י יאון, ביתו (סימנו "V" על סצנה סוחטת דמעות), ומסביר לו בפשטות את מה שג'ייקוב הסביר לרי'צארד בעזרת בקבוק היין בפרק הקודם. אם האיש בשחור יצא מהאי כל מי שהם מכירים פשוט "יחדל מלהתקיים". כל זה ווידמור מתכנן למנוע בעזרתה של "החבילה" (כבר חוזרים לזה).

אני לא אוהב סודות -- האיש בשחור בדמותו של לוק

על האי המרכזי, ממש לפני שלא-לוק חוזר, סוייר מודה לראשונה שהוא מפחד, אך הוא חושב שהסוף ממש מעבר לפינה. קרוב, אבל עוד לא, כי לא-לוק חוזר "בריא ושלם" מהמפגש עם ווידמור (מה חשבת? שזה יהיה כזה קל?). לא-לוק אומר לסוייר שהוא לא אוהב סודות (גם אנחנו לא!), וסעיד בדרכו לגלות מה נמצא בחדר הנעול על הצוללת (חזרנו לזה).

למרות שחשבתי שזה לא יהיה כזה "פשוט", נראה שדזמונד הוא זה שנמצא בחדר הנעול. הרי זה היה הכי הגיוני שדזמונד יהיה על הצוללת, היות ו"האי לא סיים איתו", ואנחנו יודעים שהוא מיוחד, כך שאין סיכוי שהוא לא יהיה חלק חשוב מאירועי הסיום. ולא בקטע של לבוא "לסובב את המפתח" וללכת, זה יהיה יותר מסובך ממנגנון האל-כשל של הברבור. מה הוא הייחוד עליו עליו דיבר פאראדיי בעונה הקודמת? קשה עוד לדעת כי לא קיבלנו רמזים לכך, אבל ייתכן שזה קשור למה שעבר עליו במהלך ההבזק שאחרי קריסת הברבור, או ליכולת חיזוי העתיד שהוא הפגין בשלב מאוחר יותר של עונה 3.

אצלי סוף הפרק סימל שלב בסדרה שהדברים מתחילים להיות הגיוניים. עכשיו כבר יש לנו את רוב חלקי הפאזל, כך שאנו חייבים להתחיל לראות את התמונה הגדולה כמו שהיא צריכה להיות. האיש בשחור רוצה לצאת מהאי, והוא צריך את המועמדים לשם כך. אם האיש בשחור יצא מהאי, העולם החיצוני לאי יחדול מלהתקיים. ווידמור חושב שהוא יודע איך להתמודד עם האיש בשחור, והוא צריך את עזרתם של ג'ין (בפיענוח המפות) ודזמונד (?), כאשר לא ברור אם הוא בצד של ג'ייקוב או בצד של עצמו. גם ריצ'ארד מנסה לעצור את האיש בשחור, כרגע בלי קשר לווידמור, ובתור הנציג של ג'ייקוב.

מפורסם גם בשרון TV ובאתר של הוט ב-YNET.

4 תגובות:

FishEye אמר/ה...

ניתוח מצויין של פרק מצויין..!
לגבי דזמונד , אכן מצויין שהחוקים לא חלים עליו בעונה 3 כמדומני.
הוא האס החזק.

אנונימי אמר/ה...

what if Locke is not the BAD guy or the only BAD guy leaving the island is not a BAD and unlike Jacob he make contact with pepole and tell them mostly same thing.could be that Widmor is a bad guy after all he want very much and could never comeback to the island
i keep open mind about it aftet all we lost!!!!!

sharon1234 אמר/ה...

suny,
לי נראה שהאיש בשחור (לוק) משקר כל הזמן, ולכן הוא רע. לקלייר הוא אמר שהיא בכלל לא מועמדת, לסוייר הוא אמר שהאי לא צריך שומר, ולבן הוא הציע להיות השומר של האי...

אנונימי אמר/ה...

you have to remeber that after killing Jacob Locke told all the pepole outside "i'm very disapointed at all off you"
Jacob told "yugo" on LAX-1 that the MIB was with "retierd off his company"