יום חמישי, 4 במרץ 2010

פרק 6 - שקיעת החמה

לאחר שעברנו בערך שליש מהעונה, סוף סוף הכלים מוכנים למערכה האחרונה, ונראה שידו של האיש בשחור על העליונה. אפשר להגיד שהצדדים פחות או יותר נבחרו, כשבמחנה של ג'ייקוב נמצאים הארלי, ג'ק, אילנה, לפידוס, סאן, מיילס, בן, וכנראה ריצ'ארד. בצד של האיש בשחור נמצאים קלייר, סעיד, סוייר, קייט, כנראה ג'ין, וכמובן לא-לוק.

שוב היוצרים מתכתבים עם העונה הראשונה, הפעם הפרק על סעיד, רק שנראה שההבזק למרחב קצת שונה מבדרך כלל. גם בעונה 1, בפרק "בידוד", סעיד יוצא לגלות, למרות ששם זה היה מבחירה לאחר שהוא עינה את סוייר, הפעם הוא נשלח על ידי דוגן. באותו הפרק, נאדיה אומרת לסעיד שהוא מתחזה להיות מה שהוא לא (מענה), וגם פה היא מנסה לגרום לו להשתנות. וכמובן, סעיד מקבל מנאדיה את התמונה כשהיא היתה בשבי. אך התמונה שמופיעה פה בפרק היא תמונה מהפרק "טובת הכלל", זו התמונה אותה הראתה סוכנת הסי.איי.אי לסעיד כדי לשכנע אותו לעזור להם, והובילה אותו אל טיסה 815 בסופו של דבר.

סעיד - גרסאת משפחת בריידי?


בתחילת הפרק סעיד בא לבקר את נאדיה, ואנחנו מגלים שהיא נשואה לאחיו. בנוסף לכך, נראה שאחיו חייב כסף למלווה בריבית מהעולם התחתון. במהלך ההבזק אנחנו לאט לאט מבינים שסעיד בחר לא להיות עם נאדיה פשוט כי הוא חושב שהוא אינו ראוי לה. בהמשך למה שראינו בשאר העונה מהדמויות בהבזקים האלו, נראה שסעיד רוצה להשתנות ולהיות אדם טוב יותר, והוא רוצה לפתור את הבעיה של אחיו בדרך שקטה.

כמובן שהעניינים מסתבכים, וסעיד מוצא את עצמו נלקח באיומים אל המלווה בריבית שמתגלה כלא אחר מאשר מרטין קימי. חדי העין יכלו להבחין בעומר, שהיה בצוות של קימי על הקהאנה, כאחד מאנשיו של קימי גם בקו זמן הזה.

האם זה רומז לנו שנראה גם ווידמור בהמשך, בתור הבוס שלהם? אני בטוח שכן. ראינו את ג'ין קשור במקרר בחדר לאחר שסעיד מצא אותו. לאור העובדה שג'ין בא עם סאן (פאיק) והם לא נשואים, אז אני חושב שהוא בא כנציג של אביה, שהוא גנגסטר בעצמו. בנוסף, בקו זמן המקורי ידוע לנו שיש קשר עסקי בין פאיק לווידמור (הקשר הוא דהארמה). קחו את כל אלה ותוסיפו קצת "גורל", ואני מוכן להמר שהגעתו של ג'ין לאמריקה קשורה לווידמור (למרות שבמקור צ'ארלס ווידמור אנגלי).

לא! לגאולה

לעומת ההבזקים למרחב בשאר הפרקים בעונה 6, בהם נראה שהגיבורים מצליחים להתגבר על העבר שרודף אותם - ג'ק מתחבר עם בנו, לוק מבסוט מהחיים, הארלי בר מזל. הפעם נראה שסעיד, כמו בקו זמן המקורי, לא מצליח להתגבר על השדים מהעבר. הוא הורג את קימי והורס לנו את התיאוריות על עולם של "גאולה".

מה המשמעות של זה אם כך? יכול להיות מאוד שזה תחילתו של מסלול בו יצעדו גם שאר הדמויות החלופיות, ועד עכשיו הכל היה הטעיה. אולי עצם זה שהם מתחילים לפגוש אחד את השני יחזיר אותם אט אט אל דרכיהם הישנות. או שאולי, בהמשך לתיאוריה שלי מתחילת העונה בנוגע לגלישת תודעה, התודעה של הקו זמן המקורי מתחילה להשתלט על זו של החלופי. המעניין פה, שזה דומה לאירועים שקורים בקו זמן המקורי בפרק, בהם סעיד הופך מושחת.

על חודו של כדור בייסבול

בקו זמן המקורי דוגן מגלה לסעיד שהמכונה שהוא היה מחובר אליה מודדת את האיזון של האדם, ואצל סעיד היא הראתה שהוא בצד של הרוע. ברגע שסעיד אומר שהוא אדם טוב דוגן מתקיף אותו, אך מפסיק כשכדור הבייסבול שלו נופל לרצפה. כדור שמסמל משהו חשוב בחייו של דוגן.

קלייר מגיעה למקדש לאחר שהיא נשלחת על ידי לא-לוק, ואומרת לדוגן שיצא החוצה לדבר עם "אתה יודע מי". אך הוא מסרב, וקלייר מציעה שישלח מישהו שהאיש בשחור לא יהרוג, ולדעתי זה היה רמז עבה בשבילו לשלוח את סעיד.

דוגן מסביר לסעיד, ואני נוטה להאמין לו, שהאיש בשחור הוא "התגלמות הרוע", ושלח אותו להרגו. התוכנית נכשלת, ויש שאומרים שזה קרה בגלל שסעיד נתן ללוק לדבר ("שלום, סעיד") לפני שהוא דקר אותו, בניגוד להוראותיו של דוגן. לוק מסביר לסעיד שהתוכנית שלו נועדה להיכשל, ודוגן רצה במותו של סעיד. אני חושב שדוגן אכן קיווה שסעיד יצליח להרוג את לא-לוק, ולא סתם שלח אותו אל מותו.

יש לכם אפשרות אחת: לרוץ

לא-לוק מבטיח לסעיד כל מה שהוא ירצה בתמורה לשיתוף הפעולה, אך סעיד אומר לו שהדבר היחיד שהוא רצה מת בזרועותיו. שימו לב רק שגם שאנון וגם נאדיה מתו בזרעותיו של סעיד. לא-לוק מבטיח לסעיד את אהובתו נאדיה בחזרה, וסעיד הולך אל המקדש מודיע לאחרים שג'ייקוב מת ומזהיר אותם שיש להם עד שקיעת החמה (ומכאן שם הפרק) לצאת מהמקדש ולעזוב את האי עם האיש בשחור, אחרת ימותו.

כאן אני חושב שכל הסודיות של האחרים מתפוצצת להם בפנים. לפי מה שנראה מהפרק, דוגן בשילוב עם האפר הוולקני משמשים כנגד המפלצת, אך האחרים לא יודעים את זה. לנון מנסה לשכנע את האנשים להישאר, אך הרבה מסרבים, ביניהם סינדי, אמה וזאק, ויוצאים מהמקדש.

בין לבין קייט פוגשת בקלייר, שכלואה בבור, ומספרת לה את האמת בנוגע לאהרון. ניתן לראות בבירור את המבט של קלייר בתגובה, כהמשך לכך שהיא אמרה לג'ין שהיא תהרוג את קייט. אבל אני חושב שלא זה יהיה המסלול, וקייט תצליח לערער את אמונה של קלייר באיש בשחור, ותחשוף אולי את השקרים שהוא סיפר לה. אם זה מה שיקרה, יהיה מעניין מאוד לראות את הבובה קלייר יורדת מן החוטים של לא-לוק, ואני ממש לא אובייקטיבי בעניין הזה, אבל אולי נראה את קלייר "חוזרת למוטב".

מלכודת למענה

לפני שמתחיל כל הבלאגן סעיד הולך לעימות אחרון עם דוגן. מסתבר שכמו ג'ולייט, שהובטח לה שאחותה תבריא אם היא תשאר על האי, ג'ייקוב הבטיח לדוגן שבנו יחיה אם הוא יבוא אל האי. נראה שהמחיר של להיות בשירותו של ג'ייקוב הוא גבוה, בניגוד למחיר של האיש בשחור, שמציע לסעיד את אהובתו בחזרה, או לקלייר את בנה.

בהרבה סיפורים מיתולוגיים דתיים, גם בתנ"ך שלנו, אלו שמשרתים את ה"טוב" תמיד נאלצים לשלם מחיר כבד. ואם נלך לתנ"ך שלנו אז אפשר לקחת את סיפור משה, שלא זכה לראות את ארץ ישראל. או בברית החדשה, ישו שהקריב את עצמו. לעומת זאת, האיש בשחור מבטיח לאלו שמשרתים אותו בדיוק את מה שהם רוצים יותר מכל. אם תרצו, ממש כמו לעשות עסקה עם השטן. בדומה לסיפור בברית החדשה בה השטן ניגש אל ישו ומבטיח לו לשלוט בעולם אם יבוא אחריו.

זה לדעתי מה שמסמל יותר מכל שג'ייקוב הוא הטוב בכל הסיפור הזה, והאיש בשחור הרע. ויותר מכך, האופי של "עסקאות עם השטן" הוא שהמחיר שלהן מתברר רק מאוחר מדי, ואני לא אתפלא אם זה מה שיקרה לסעיד, לקלייר ולכל אחד אחר שיצטרף אל לוק. בכל מקרה, סעיד מתחיל להגשים את ייעודו, או במקרה שלו חוזר לסורו, והורג את דוגן תחילה, ממש איך שהאחרים ניסו להחיות את סעיד, אך גרמו למותו, בבריכה. לאחר מכן מגיע לנון, רק בשביל לגלות לנו שדוגן הוא הדבר היחיד ששומר "אותו" בחוץ, ומיד אח"כ להיהרג גם כן מידיו של סעיד.

הטבח במקדש
(כי חייב שזה יהיה כותרת)

ואז זה מתחיל... המפלצת דוהרת במקדש בחופשיות, והורגת מכל הבא ליד, במה שכבר קיבל את השם: "הטבח במקדש", ומזכיר קצת את הטיהור שהאחרים עצמם עשו לדהארמה. מיילס מנסה להתבצר בחדר, אך אילנה מצליחה להיכנס (מה היה קורה אם זו היתה המפלצת?), ומיילס מספר לה שפורד, רייס ושפרד אינם נמצאים. מיילס גם רואה לראשונה את לפידוס, איתו בא על גבי הקהאנה, לאחר 3 שנים שהם לא התראו.

אילנה לוקחת את הקבוצה בדרך סודית, כנראה אותה אחת ממנה יצאו ג'ק והארלי, בזמן שבן הולך להביא את סעיד, למרות שאילנה קוראת לו לחזור. מוזר שאילנה שואלת על סעיד ולא על קייט, אבל כנראה זה למטרת קידום העלילה. באופן תמוה, סעיד חס על בן שעד למותם של דוגן ולנון, אולי כי הוא חושב שמפלצת העשן "תטפל" בו.

ואז סצנת הסיום המרהיבה, מלווה בשיר "תפוס כוכב נופל", בה קלייר וסעיד מצטרפים אל לא-לוק, שמביט אליהם בסיפוק רב, אך נותן מבט חשדני לעבר קייט. אני חושב שקייט תהיה הרועץ בתוכניתו (אולי לא היחידי). היא ידועה בהשפעה שלה על סוייר, ובנוסף יש לה סיפור לא גמור עם קלייר. אני חושב שקייט תקנה בחזרה את אהדת הקהל (שאבדה לה קצת בעונה הקודמת), ותהיה חלק חשוב באירועים הקרובים, שיהיו ההכנה לקראת הסוף המוחלט.

לסיום, היה פרק מצוין לטעמי. הוא סיים את השלב הראשון של העונה, השלב בו נחשפו כל הכלים וכרגע ידוע בערך מי עם מי ונגד מי. למרות שבאבודים כמו אבודים, תמיד ישנן הפתעות. אבל נראה לי שיש עוד לנו עוד קצת לעבור לפני העימות הסופי. בדרך אל הסוף אני מאמין שעוד נראה הרבה תהפוכות, כנראה כתוצאה מהמפגש של קלייר וקייט, כמו גם קייט וסוייר. אני גם חושב העובדה שג'ין וסאן במחנות נפרדים תסבך לנו עוד את העניינים. ולא לשכוח את סוייר, ומה שהוא אמר לג'ק בעונה 5, שבניגוד לג'ק ש"מגיב", הוא חושב לפני שהוא פועל. לדעתי, וגם פה אני לא אובייקטיבי, סוייר מנסה לגייס מספיק מידע לפני שהוא יוכל לפעול כנגד לא-לוק.

4 תגובות:

Unknown אמר/ה...

אהבתי את המאמר אבל יש לי שאלה בסוף הפרק כשסעיד וקלייר מצטרפים לאנטי ג'ייקוב יש מסביבו של לא לוק עוד אנשים אלו הם אנשי המקדש בבירור עכשיו השאלה היא האם אלו האנשים שיצאו לפני השקיעה מהמקדש על מנת לצאת מהאי או שאלו אנשי המקדש ששרדו את הטבח ופייק לוק השתלט עליהם?

sharon1234 אמר/ה...

למרות שיש בקטע שגיאת המשכיות קלה, ויש עירבוב קצת בין הניצבים שיצאו מהמקדש לאלו שנשארו, אלו שהצטרפו אל לוק זה אלו שעזבו את המקדש לפני כן.

אנונימי אמר/ה...

למה כתבת שג'ין וסאן לא נשואים בקו זמן השני? איפה ראינו את זה?

sharon1234 אמר/ה...

עינת, יש לזה 2 רמזים: 1- ג'ין וסאן לא ענדו טבעות. 2- סאן נקראה בשדה התעופה, במכס, בשם פאיק (ולא קוון).