יום שישי, 19 במרץ 2010

פרק 8 – איסוף מידע (או: בלוז לכחול המדים)

לפני הכל, אזהרה קטנה לקוראים: הטור הזה לא הולך להיות אובייקטיבי. עכשיו אפשר להמשיך. פרק 8 היה פרק נפלא, פרק שמראה לנו בדיוק למה אנחנו צריכים את ההבזקים הצידה וכל הבלאגן של שני קווי הזמן – בשביל לראות את סוייר שוטר.

הפתעה!

ההבזק למרחב מתחיל בסצנה מוכרת, ונראה ששוב סוייר מנסה להונות זוג, דרך תרגיל "הנחתת היונה" המוכר לשמצה. השעון מראה 8:42 (המספרים? לא סגרנו שאין אותם בהבזק למרחב?) כשסוייר מאחר ל"פגישה", והופ... נפתחת לו המזוודה. אך הפעם מחכה לנו ממתק אמיתי. סוייר לא מנסה להונות את אווה, להיפך, הוא שוטר במסווה המנסה להגיע אל בעלה. אחרי שהיא לא מאמינה לו, הוא אומר את מילת הקוד, לה פלאור, שזה אותו השם שהוא סיגל לעצמו בזמן שלו עם יוזמת דהארמה בשנות ה-70. בין השוטרים שנכנסים מופיע גם מיילס, שמתגלה כשותף שלו, שוב, כמו בתקופה שלהם בדהארמה.

נראה שמה שלקח לסוייר יותר משלושים שנה שנה להשיג בקו זמן "המקורי", לאחר שהוא נהיה אחראי האבטחה של דהארמה, מגיע לו הרבה יותר מהר בקו זמן "החלופי". בכלל, למרות שיש הרבה מן הדמיון בין ג'יימס (של ההבזק למרחב) לסוייר (של קו הזמן המקורי), יש הרבה יותר שוני. שניהם הושפעו מאותם אירועים מרכזיים, מות הוריו והחיפוש אחר האיש שהונה אותם, אותו הוא הכיר רק בכינוי "סוייר". נראה גם שבשני הזמנים הוא גדל באותה הסביבה, כנראה עם דודו, לאור החיבה שנשארה לו לסדרה 'בית קטן בערבה', אותה הוא ראה גם בקו זמן המקורי. פה נגמר הדמיון פחות או יותר.

ג'יימס לעומת סוייר לא יודע לשקר. הוא לא מצליח לשקר למיילס, לא לשארלוט, וגם לא לאווה בתחילת הפרק. כשמיילס שואל אותו אם הוא מסתיר ממנו משהו, לאחר שהוא מתקשר לאנתוני קופר, נראה שהוא בכלל מתבלבל ושכח את השקר שלו. מתי זה קרה לסוייר? סוייר מסתכל היישר בעיניים כשהוא משקר, ובלי להניד עפעף.

שלום מר קופר, מדבר הבלש ג'יימס פורד, משטרת לוס אנג'לס. גילינו רכוש ללא דורש שאולי שייך לך. האם אתה יכול לאשר שהיית באלבמה בשנת 1976?

כמובן שההבדל הגדול ביותר הוא במסלול השיטור המפתיע שנראה שג'יימס נמצא בו, לעומת אמן ההונאות שהוא בקו זמן המקורי. הניחוש היחידי שלי שהכל נובע מאותו מכתב שהוא סיים לכתוב בעזרת ג'ייקוב. אפקט הפרפר במלוא עוצמתו, היות שג'יימס כנראה לא בזבז את זמנו בקריאת המכתב שוב ושוב, והמרה שהוא נכנס אליה בעקבות זאת. לדעתי, באור הזה צריך לבחון גם את כל שאר המפגשים של ג'ייקוב עם המועמדים, מעבר לאקט הנגיעה, שמסתבר שמשחק גם כן תפקיד.

צריך גם לבחון את הקשר של אנתוני קופר אל ההונאה שבוצעה על הוריו של סוייר. כנראה זה אותו אחד מהקו זמן "המקורי", אביו של לוק. לג'ון לוק יש תמונה של אביו בקוביה שלו בחברת הקופסאות, תמונה שנלקחה כשהם הלכו לצוד יחדיו, כנראה כמו בקו זמן "המקורי". בנוסף, בקו זמן "המקורי", היחסים עם אביו, בגלל היותו איש הונאות, גרמו לפרידתו מהלן ובסופו של דבר לנכותו של לוק, לאחר שאביו זרק אותו מהחלון. אני מאמין שלוק עדיין לא גילה את האמת על אביו, למרות שאני מהמר שהוא זה שגרם לפציעתו, אך ייתכן שג'ון לקה בשיכחה זמנית בעקבות האירוע ושכח את זה.

אין לי ספק שבקו זמן הזה אנחנו נראה את סוייר מגיע אל אנתוני קופר, כנראה בשילוב של עוד כמה אירועים שיגיעו לקראת סוף העונה, ותהיה לו שוב את הבחירה של האם להרוג אותו. אולי בדומה לקו זמן "המקורי", גם כאן לוק יגלה אודות אביו וממש יבקש מסוייר להרוג אותו. אם סוייר באמת טוב, ואני חושב כך, אז הוא לא יהרוג את קופר, ויזכה בסגירת מעגל הגאולה.

היא ג'ינג'ית. כמה ג'ינג'יות אתה רואה?

סוייר גם נפגש עם שארלוט, לאחר שמיילס מסדר לו פגישה איתה, שהפעם היא ארכיאולוגית ולא אנתרופולוגית. הפגישה מסתיימת כמובן במיטה, אך מקבלת תפנית חדה כששארלוט מוצאת תיקייה עם הפרטים אודות עברו של סוייר. סוייר מיד מעיף אותה בכעס מביתו, למרות העובדה שהיא עשתה זאת בטעות, לאחר שהוא עצמו הנחה אותה אל השידה. סוייר ממש טורח ללכת להתנצל, וזה אולי עוד הבדל. הוא מביא איתו חמנייה כדי לנסות ולהתנצל, ממש כמו לג'ולייט בקו זמן "המקורי", אך כבר מאוחר מדי בשבילו, ושארלוט טורקת לו את הדלת בפרצוף.

נראה שג'יימס מבין את הטעות שלו, וחושף את האמת בפני מיילס, אותה האמת אותה אנחנו מכירים מהקו זמן "המקורי". כמובן, בגלל היותו שוטר, הפעם סוייר לא מסתובב עם אותו מכתב אותו הוא לא כתב בקו זמן הזה, כי אם תיקייה המכילה את כל המידע על "סוייר". שוב, חוסר הנוכחות של המכתב כנראה גורמת לו להיות יותר מרוכז בדברים החשובים, בפיסות מידע, ולא מכתב שרשם בתור ילד. מסתבר גם שהוא גילה את השם אנתוני קופר רק בזמן שהותו באוסטרליה. בקו זמן "המקורי" הוא גילה את זה אחרי אוסטרליה, על האי בעזרת לוק, שגילה את זה מתיקייה דומה – זו של האחרים על "סוייר" שלנו.

בסוף ההבזק ג'יימס ומיילס נקלעים למרדף משטרתי אחר פושעת נמלטת, שלאחר מרדף קצר נתפסת על ידי סוייר, וזו לא הפעם הראשונה שהם נפגשים. כל העניין עם היותו שוטר מעלה קצת שאלות על ההתנהגות שלו איתה בשדה תעופה, התנהגות לא אופיינית לשוטר, אם כי מאוד אופיינית לסוייר. אני מנחש שהוא לא התערב גם במטוס כשצ'ארלי ניסה להתאבד, וגם כשקייט היתה במעלית, כי הוא לא רוצה שהנסיעה הסודית שלו לאוסטרליה תיחשף. ועדיין, הוא ממש עזר לה במעלית בשדה התעופה, האם סוייר השתלט על ג'יימס לרגע, או שהוא סתם נדלק עליה?

אני לא עם אף אחד, קייט

בקו זמן "המקורי", חברי הקבוצה של לא-לוק מתאחדים, וסוייר נראה אדיש לקייט, אך אח"כ כשהוא רואה בכלובי הדהארמה את השמלה שלה, נראה שהוא מתחיל לשכוח את ג'ולייט. לא-לוק מבקש מסוייר שיצא למשימת איסוף מידע על אי ההידרה, וזה ממש אחרי שהוא מתוודה שהוא "העשן הזה" והוא הרג את כל מי שהיה במקדש. אני חושב שכבר לפני כן סוייר ידע שהוא לא ידבוק באיש בשחור (לא-לוק), והוא פשוט חיכה לאפשרות אחרת שתצוץ.

בזמן המסע של סוייר מתרחשת התפתחות מעניינת ביחסים בין קייט לקלייר, תהליך שממש לא נגמר ואנחנו עדים רק לתחילתו. בהתחלה, כשלא-לוק חזר עם האחרים שנשארו, קלייר החזיקה את ידה של קייט ברכות. מיד לאחר מכן קלייר ניסתה להרוג את קייט, ניסיון שנכשל רק לאחר ההתערבות של לא-לוק. לעומת סעיד, שנראה שמקבל את גורלו, אני חושב שבמקרה של קלייר ישנו מאבק פנימי שמתרחש, ואולי קלייר כן תצליח לחזור לעצמה, למרות שלא-לוק מתייחס אליה כאל משוגעת.

הסיפור של האיש בשחור מעניין, היות שלמרות שהוא מעיד שזה היה לפני שהוא היה נראה ככה (כמו לוק), גם לג'ון לוק עצמו היתה אמא משוגעת, וזה אולי רמז לחלק מהסיבה שהוא בחר בלוק מלכתחילה. את הכוונה שלו ב"משוגעת" אני מניח שנגלה בפרקים הקרובים, וזה לא בדיוק ההגדרה הקלאסית למצב שלה.

כי כעת לאהרון יש גם אמא משוגעת

את המאבק של קלייר ניתן לראות גם באופן בו היא באה להתנצל בפני קייט. למרות שקיימת האפשרות שלא-לוק גרם לה לעשות זאת, אני חושב שראינו פה עוד קצת מקלייר האמיתית. אני אישית הזלתי דמעה במפגש הזה, ואני מתאר לעצמי שנמשיך לראות את קלייר משתנה בהפכפכות. אני גם חושב שקייט תמשיך לנסות, ואולי תצליח, למלא את מטרת בואה ולהחזיר את קלייר, בריאה, אל אהרון.

על אי ההידרה סוייר מוצא את הגופות של ניצולי טיסת אג'ירה ששרדו את ההתרסקות, מה שמעלה את השאלה, מי הרג אותם? הניחוש שלי שזהו העשן השחור, בייחוד לאור העובדה שלא נראות פציעות ירי. סוייר גם פוגש אישה מהצוות של ווידמור, אשר לאחר ניסיונות הונאה הדדיים, תופסת אותו ולוקחת אותו לווידמור.

לפני שהם נכנסים לצוללת ניתן לראות שאנשיו של ווידמור הביאו מתקנים המזכירים את הגדר הסונארית של דהארמה, ששימשה כנגד מפלצת העשן. בצוללת עצמה ישנה דלת אחת נעולה, אלמנט שהיוצרים משתמשים בו הרבה, ורומז לנו על חשיבות מה שנמצא בפנים. האם זה דזמונד? לא סביר. וולט? עוד יותר לא סביר. האם זה גופה של מישהו שמת? זה כבר נשמע מעניין...

זה עצוב, למעשה... כמה מעט אתה באמת יודע

את הפגישה עם ווידמור סוייר מנצל עד תום, כשהוא עושה משהו שהוא לא רגיל לעשות, מספר את כל האמת. סוייר גם מטיח בווידמור את העובדה שהוא שלח אנשים אל האי כדי להרוג אותם, ולפי תגובתו של ווידמור נראה שגם אנחנו לא יודעים בדיוק מה היתה מטרת הצוות. אני מנחש שהמשימה היתה קשורה לכך שבן סובב את הגלגל, מה שווידמור ניסה למנוע בכל מחיר.

אני מתחיל לחשוב שהכוונה הגדולה של ווידמור היא טובה (למרות החיוך הזדוני), רק שהאמצעים שהוא משתמש בהם נראים לנו קיצוניים, כנראה לאור העובדה שבאמת אנחנו לא יודעים מספיק. אולי ווידמור יודע על המועמדים יותר מכל אחד האחרים, וההדחה שלו מהאי היתה מהלך שיזם האיש בשחור, לא ג'ייקוב.

סוייר חוזר לבסוף אל האי הראשי, ובפעם השנייה, מספר את האמת. כמובן שהוא לא מספר על כל תוכניותיו, אבל אני חושב שהוא כבר החליט שהוא לא סומך על אף אחד, חוץ מעל עצמו, שיוציא את חבריו מהאי. זה קצת מעלה בי את החשש שהוא אכן יצליח, ורוב חבריו יעזבו את האי, אך הוא יהיה הגיבור הטראגי ויישאר מאחור, כמו שהוא עשה בעונה 4 כשהוא קפץ מהמסוק.

עוד נקודה לסיום, הצוללת. נראה שסוייר מתכנן לקחת את הצוללת ולצאת מהאי (כן, בטח... "אני מתכוון, זה כלי מכני מסובך. אתה לא פשוט לוחץ 'צלול'."), אבל אני מוכן להמר שבדומה לעבר, לוק (הפעם כהאיש בשחור) יהיה זה שיפוצץ אותה. אם כבר יוצאים מהאי, אני מנחש שפרנק יטיס את המטוס של טיסת אג'ירה.

3 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

סיקור מצויין.
שאלה אחת שאישתי עלתה עליה:
בפרק מוצגים ג'ימס ומיילס במציאות המקבילה כשותפים שעובדים ביחד זה זמן מה.
כלומר - אם פיצול המציאויות קרה רק בזמן התרסקות (או אי-התרסקות) טיסה 815, אז איך ג'ימס ומיילס לא הכירו כאשר נפגשו על האי?
מה זה אומר על נקודת הפיצול?

sharon1234 אמר/ה...
תגובה זו הוסרה על ידי המחבר.
sharon1234 אמר/ה...

בכל מקרה הם נפגשו לאחר ההתרסקות בקו זמן הפרטי שלהם. לדעתי אין דבר כזה נקודת פיצול, אלו שני קווי זמן שונים לגמרי.